Queenin asema Suomessa

,,,

Queenin asema Suomessa: tiedättekö te asiaan perehtyneet / vanhemmat fanit, että millainen asema Queenilla oli Suomessa eri vuosikymmenillä? Siis menestyksen suhteen. Jos Mercury ei olisi kuollut ja bändi olisi joskus 90-luvun alkupuolella tullut konsertoimaan Olympiastadionille, niin olisiko ollut loppuunmyyty, mitä veikkaatte? Ainakin levyt The Miracle ja Innuendo olivat listaykkösinä Suomessa, eli bändistä ainakin tykättiin.

10

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jazz...

      Itselläni on kokemusta 70-luvun puolivälistä saakka kun olin aivan lapsukainen ja minua vanhempi serkku perehdytti minua Queenin ANATO:n biiseihin :) Siitä jäi kytemään kipinä joka realisoitui ensimmäiseen omaan Queen-älppäriin 1979 joka oli silloin tietysti Jazz-albumi ja heti perään samana kesänä Live Killers tupla.

      Muistikuvia ANATON/ADATR ajoilta olisi että nuo albumit olivat Suomessa suosittuja, ANATO suositumpi (kultaa jälkikäteen 1981), ja vielä näitä sisarusalbumeita ennen Sheer Heart Attack olisi aloittanut tuon kolmen albumin "pienen buumin" joka siis päättyi ADATR:n.

      NOTW:n menestyksestä Suomessa en ihan varmasti muista muuta kuin että listoilla se menestyi huonommin kuin nämä kolme edeltäjäänsä vaikka WATC/WWRY biisit aika kivasti radiosta kajahtivatkin. Mutta tuolloin alkoi Suomessakin olla jo punk-fiftari jutut tulossa joten Queen ei ollut nuorison silmissä ykkös- vaan korkeintaan kolmosdivaritasoa...

      Jazz, Live Killers, The Game, Flash Gordon, Greatest Hits ja Hot Space olivat minun näkökulmastani ja silloisia levylistoja seuraamalla aika huonoja menestyjiä Suomessa. Käväisivät listoilla parin viikon stintillä ja thats it... Mutta eipä EMI noita levyjä kylläkään lehdissä tai muutenkaan täällä promonnut ja nuortenlehdissä HELP:ssä, Suosikissa ja Soundissa (ja lyhytaikaisessa OK:ssa) oli jutut korkeintaan kun levy oli julkaistu arvostelu, joka ei usein bändiä hirveästi mairitellut. HELP:n toimituskunta oli 70-80-luvun taitteessa Queen-ystävällisin tai ainakin sen vähissä jutuissa sävy oli yleensä positiivinen mukaan lukien lehden Lontoo-kirjeenvaihtajan Ilpo Muston yhden sivun kokoiset raportit, joissa yllättävän usein kerrottiin myös pieniä (parin rivin) Queen-juoruja. Taisi Queen olla Muston mieleen?

      Mielestäni The Worksin aikaan Queen rupesi näkymään hieman enemmän johtuen pian albumin ilmentymisen jälkeen alkaneesta musiikki-tv ajasta ja miksei myös albumin biisien mainioista videoista. Itse levykin näkyi pitkiin aikoihin hieman korkeammalla ja pitempään suomalaisella levylistalla ja ehkä sitä vauhdittivat myös Radio GAGA ja I Want To Break Free hitit jotka soivat ainakin diskoissa lähes jatkuvasti. Noilla biiseillä Queen osui ajankohdan suomalaiseen diskobuumiin erittäin loistavasti :)

      A Kind Of Magic meni mielestäni älppynä täällä vähän kuin "ohi" 86-kesällä. Sinkku kyllä soi radiossa ja video pyöri Music Boxissa todella raskaasti mutta listoilla levy ei muistaakseni kauheasti viihtynyt. Itselläni tuo kesä oli koko Queen-diggailun huipennus (josta on menty vain alaspäin...) kun näin bändin ensimmäisen ja ainoan kerran livenä Tukholman Råsundan jalkapallostadionilla unohtumattomalla Magic-kiertueen avauskeikalla. Edes sade ei pystynyt tunnelmaa latistamaan kuin lämppäreiden ajaksi koska se pysyi lähestulkoon kokonaan poissa koko Queenin setin ajan :)

      Itselläni menikin sitten seuraavat kolme vuotta tuon keikan jälkihumalassa :). Tulihan siinä Live Magic live-albumi, Freddien Barcelona ja Rogerin The Crossin Shove It levyt ennen The Miraclea ja mielestäni huomionarvoinen seikka tuolta 1987-89 jaksolta on se että YLE esitti Wembleyn ja Budapestin Magic-kiertueen taltioinnit parhaaseen katseluaikaan mikä varmasti on saattanut antaa bändille uutta yleisöä. Ja samallahan tuossa on ollut bändin sen aikaiseen disco-popmaisempaan tuotantoon tutustuneille mahdollisuus nähdä että livenä bändi oli tosiaan puhdasverinen rock-bändi joka osasi todella soittaa, ottaa yleisönsä ja viihdyttää :)

      Ei tietenkään The Miraclen ja Innuendon osalta voi yhtään myöskään väheksyä Music Boxin/MTV:n/Super Channelin/Sky TV:n vaikutusta joissa Queenin videot pyörivät todellla kiitettävän tiuhaan. Yksi live-keikka taltiointi tuli vielä muistilokerosta ulos vuodelta 1987 jolloin jo mainittu (ja jo ajat sitten kuopattu) Super Channel näytti Milton Keynes Bowlin keikan lyhennetyn version joka näkyi Suomessa ainakin pääkaupunkiseudulla kaapeliverkoissa. Tästä samasta keikastahan on nykyisin onneksi saatavana täysi taltiointi DVD:nä.

      Tuossa noin yhtäkkiä mieleen muistunutta :)

      • Stefan_T

        Mä ostin Jazzin ilmestymispäivänä, ensimmäisenä Queen-levynä. Sitä ennen oli jo muita Queenin levyjä hankittuna, tuskin koko edeltävää tuotantoa, mutta useampia. Levyraadissa tuli koulussa soitettua Bohemian Rhapsodya, mutta eipä se oikein uponnut muihin... Kun Jazz ilmestyi, tuli myös Bicycle Race radiosta! Siihen aikaan ei paljon rokki soinut, joten joka kerta kun kuuli jotain tuollaista, se oli juhlaa ja jäi mieleen. Soundi-lehti teki Queenin Jazz-levynjulkaisubileistä New Orleansista jutun (siis joku ostettu juttu ulkomaiselta toimittajalta varmaan). Mutta muuten tuon ajan "vakavasti otettava" musiikkilehdistömme ei paljoa bändistä perustanut. Enempi inhosivat.

        Queenin tähti ei kovin kummonen ollut tuolloin 70-80-luvun vaihteessa Suomenmaassa. Vaikka Another one oli vuoden myydyin sinkku jenkkilässä, täällä jengi ei juuri biisiä tuntenut. Vasta Radio Ga Ga taisi nostaa Queenin tähteä, kun radion ja TV:n käytännöt muuttuivat.

        Live Aidin jälkeen Queenistä alkoi tulla "koko kansan" suosikki. Olin intissä juuri kuin Live Aid tuli, ja Queenin keikkaa kasarmilaiset pitivät parhaana - syystäkin. Live Aid oli Queenille laajemminkin merkittävä askel, se rehabilitoi bändin koko Euroopassa. Jenkeissä Queen ei koskaan enää palannut 70-luvun suosion tasolle, vaikka kyllähän tuo näkyi sielläkin. Vasta Freddien kuolema, Classic Queenin menestys miljoonamyynnillä ja se yksi komedia Bo Rhap juttuineen nosti Queeniä.

        Suomessa myydyin ulkomainen levy on edelleen Queenin Greatest Hits II, ja tämä kertoo paljon Queenin suosiosta - hyvin jälkijättöistä. Queenistä tuli suuri aika myöhään. Brittien kaikkien aikojen myydyin levy on Queenin Greatest Hits I.

        Itse asiassa jo 70-luvulla Queeniä raskaasti fanittaneena tuntuu vähän oudolta tämä suomalaisten innostus myöhempään tuotantoon. Eihän se huonoa ole, mutta ei kuitenkaan samaa tasoa kuin alkupää. Yksittäisiä huippuja löytyy esim. Innuendolta, mutta pari sitä edeltävää levyä on kuitenkin paljon kevyempää kokonaisuutena kuin 70-luvun parhaat.

        Näin Queenin Milanossa -84, ja onnistui joku vuosi sitten hommaamaan tuosta keikasta tasokkaan bootlegin. itse asiassa Milanossa oli tuolloin kaksi keikkaa peräkkäisinä iltoina, ja oli ainut kerta kun Queen kävi Italiassa. Queen ei nyt kuitenkaan niin tolkuttomasti keikkaillut, jotkut bändit, kuten Dire Straits, tekivät paljon rankempia kiertueita. Diren vika kiertue kesti 1,5 vuotta ja oliko siinä nyt 150 keikka tms. Queen teki järjellisempiä kiertueita, eikä sitten koskaan hajonnut - vaikka joskus Hot Spacen aikoihin sekin olisi ollut mahdollista. Jos Mercury olisi elänyt, eiköhän bändi olisi tehnyt aika monta levyä lisää. Mutta aina vähän arvoitus miten suosion olisi käynyt. Kuolema kyllä myi myös.

        Joskus oli kausia, kun Queen jäi vähemmälle, esim. 80-luvun alkupuolella, vaikka olen aina digannut myös Hot Spacea - se on oikeasti paljon mainettaan parempi kiekko. Toimii todella! Flash on sitten jo toinen juttu, mutta sehän nyt ei oikea levy olekaan. Nyt myöhempiä vuosia Queenia on tullut kuunneltua vähän pienempinä annoksina, mutta aina se pysyy säännöllisesti kuunneltavien joukossa.


    • Sammy who was low

      ...The Miraclen ja Innuendon hyvä myynti olisi ollut omiaan siivittämään sitä, että Roger kunnioitti maatamme vierailullaan The Crossin kanssa vuonna 1991 puolitoista kuukautta ennen Freddien kuolemaa.

      • ......

        Queen olisi saanut stadikan täyteen jos Freddie ei olisi sairastunut ja yhtye olisi vielä tehnyt kiertueita?


      • kukaan ei tiennyt

        koska Crossin vierailu meni kaikilta ohi

        itse kuulin jälkikäteen,

        enkä ikinä änhnyt siitä yhtään kunnon lehtijuttua, vain parin kolmen rivin maininta oli jossain rumbassa


      • tarkoitin siis
        kukaan ei tiennyt kirjoitti:

        koska Crossin vierailu meni kaikilta ohi

        itse kuulin jälkikäteen,

        enkä ikinä änhnyt siitä yhtään kunnon lehtijuttua, vain parin kolmen rivin maininta oli jossain rumbassa

        että Rogerin ja Crossin vierailu ei myynyt yhtään levyä


      • Sammy who was low
        tarkoitin siis kirjoitti:

        että Rogerin ja Crossin vierailu ei myynyt yhtään levyä

        Ehkä ilmaisin itseni epäselvästi. Tarkoitin, että The Miraclen ja Innuendon hyvä myynti Suomessa saattoi madaltaa Rogerin kynnystä ottaa vastaan kutsu tulla esiintymään Crossin kanssa tänne. Ja tämäkin oli alunperin erään toisen kanssakeskustelijan esittämä näkemys.

        En ole missään vaiheessä väittänytkään, että Cross olisi tullut promotoimaan Queenin levyjä saati sitten edistämään niiden myyntiä.


    • Queenlistasijat

      Tässä Queenin listasijoitukset Suomen virallisella albumilistalla
      Ensin tämä 70-luku!

      1974 SHEER HEART ATTACK #7.
      17-16-13-13-7-8-8-7-8-11-12-7-9-16-8-13-9-10-13-19-12-

      1975 A NIGHT AT THE OPERA #1.
      29-30-26-11-9-5-8-8-1-1-2-1-2-2-2-2-4-4-3-3-8-5-6-3-5-7-7-8-5-5-9-16-19-
      12-15-13-18-12-23-28-

      1976 A DAY AT THE RACES #2.
      3-7-9-6-2-6-5-6-4-4-5-7-7-9-12-12-9-7-10-18-19-14-

      1977 NEWS OF THE WORLD #9.
      13-13-5-9-9-14-17-10-20-16-16-16-16-

      1978 JAZZ #13.
      15-21-20-16-23-24-13-16-16-

    • queenlistasijat

      Ja sitten levyt listalevyt vuoden 1995 made in heaveniin saakka...
      Greatest Hits I & II levyjä en laita täne koska niiden listahistoriasta puuttuu
      viikkoja vuosilta 1994 ja 1995... mutta korkein sija osalla yksi oli #3. ja osalla kaksi #1 (viisi viikkoa!)

      1980 THE GAME #24.
      27-25-24-24-

      1982 HOT SPACE #10.
      12-13-12-10-21-20-19-19-

      1984 THE WORKS #7.
      8-14-11-8-17-7-7-8-15-15-21-

      1986 A KIND OF MAGIC #10.
      25-13-10-11-11-13-16-20-20-20-21-23-25-31-30-38-

      1989 THE MIRACLE #1.
      10-2-2-2-1-2-2-2-1-1-1-1-1-3-4-4-6-12-13-15-18-33-

      1991 INNUENDO #1.
      22-3-2-1-1-2-4-9-8-8-12-19-25-32-32-30-35-38-40-

      1995 MADE IN HEAVEN #1.
      1-1-3-6-2-3-4-5-5-7-12-14-25-35-35-

      • Meiän Bri

        Kattava listaus. Mistä olet tietosi esiin kaivanut? Ifpi.fi:stä en ole löytänyt tietoja kuin 95 vuodesta eteenpäin.

        Ja muuten Greatest Hits 1 käväisi myös listan kärjessä Mercuryn kuoleman jälkeen. Tai ainakin mulla on videolla Lista-ohjelma talvelta 91, jossa näin on. En tosin varmaksi muista, esittikö tuo ohjelma "Suomen virallisen listan" vai oliko kyseessä joku vaihtoehtoinen listaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe