Onkos siinä mitään järkeä nostaa opintolainaa osakesijoittamiseen näillä näkymillä?
Olisi mahdollista se syyskauden 1200 € ja keväällä se 1500 € lisää. Onko sijoitusrahastot kannatava vaihtoehto vai jättää leikki sikseen ja odotella parempia aikoja?
Opintolaina sijoittamiseen
7
1130
Vastaukset
- Lainasijoittaminen
riskialtista. Toisaalta jos yleisesti otetaan, kannattaa miettiä jotain alle 2 % p.a. olevia osakerahastoja (passiiviset osakeindeksirahastot ja kustannustehokkaat aktiiviset osakerahastot). Jos on salkkupalvelut jossain verkkopalvelussa tai omassa pankissa niin voi myös tutkia pörssien indeksiosuuksia. Nämä eivät ole varsinaisia rahastoja vaan lähes aina palauttavat osingot yms. omistajiensa tilille jolloin ei synny ns. verotonta korkoa korolle -efektiä, mikä on rahastoissa mahdollinen. Indeksiosuudet ovat sen sijaan varsin edullisia, jopa 0.1 % p.a. ja niillä on valmis hajautus 10-1000 yhtiöön. Usein nämä ovat myös passiivisia mikä tekee niistä edullisia, mutta tuotto voi olla hieman pienempi kuin joissain aktiivisissa rahastoissa.
Sijoitusluotosta (tässä opintolainan kautta) voisi sen verran sanoa, että turvallinen osuus olisi käyttää enintään 10 % lainarahaa ja loput omaa rahaa. Erittäin korkeat riskisijoitukset tehdään puolet velkarahalla ja puolet omalla rahalla. - Vakuusvaje
Ajankohta on ainakin paljon parempi kuin esim. vuosi sitten. Silloin velaksi sijoittaneita ei nyt paljon naurata.
Noin pienillä summilla riskikään ei tietysti ole valtava, mutta siitä huolimatta en harrastaisi velkasijoittamista jos ei ole omaa rahaa lainkaan. Nimittäin myös voittopotentiaali on pieni eikä 2700 euron velkapääomalla elämäsi muutu ratkaisevasti, vaikka sijoitus onnistuisi hyvinkin. Ota velkaa sitten kun sinulla on varmat tulot ja ennestään jonkin verran lappuja salkussa.
Toinen huomioonotettava asia on Kelan tapa laskea myydyt sijoitukset kokonaan tuloksi opintotukea myönnettäessä. Jos opintoja on jäljellä vielä pitkään ja myyt niiden kestäessä, saattaa tulla epämiellyttäviä yllätyksiä.- kannattaako?
Tavoitteeni olisi kuitenkin vain tähdätä n. 6 vuoden ehkä jopa 10 vuoden sijoittamiseen. Pärjään ilman opintolainaakin, ja tulen jossain vaiheessa työskentelemään töiden ohella, joten sen takaisinmaksu ei pitäisi olla ongelma.
Katselin myös sijoitusrahastoa seligsonilta jossa vaikutti olevan paljon pienemmät palkkiot, jonne rahani todennäköisesti siirtäisin. Kysymys herää sitten, että sijoittaako riskirahastoon kun suunniteltu talletusaika olisi se 6-10 v. Vai hajauttaisinko itse osakkeita, mikä ei tunnu kovin järkevältä kun ei ole kokemusta. Todennäköisesti en nosta lainaa koko opintojeni ajan vaan jos nyt sen 1200 ja keväällä 1500 jonka jälkeen voisin itse säästää n.50-100 euroa joka kk. - Vakuusvaje
kannattaako? kirjoitti:
Tavoitteeni olisi kuitenkin vain tähdätä n. 6 vuoden ehkä jopa 10 vuoden sijoittamiseen. Pärjään ilman opintolainaakin, ja tulen jossain vaiheessa työskentelemään töiden ohella, joten sen takaisinmaksu ei pitäisi olla ongelma.
Katselin myös sijoitusrahastoa seligsonilta jossa vaikutti olevan paljon pienemmät palkkiot, jonne rahani todennäköisesti siirtäisin. Kysymys herää sitten, että sijoittaako riskirahastoon kun suunniteltu talletusaika olisi se 6-10 v. Vai hajauttaisinko itse osakkeita, mikä ei tunnu kovin järkevältä kun ei ole kokemusta. Todennäköisesti en nosta lainaa koko opintojeni ajan vaan jos nyt sen 1200 ja keväällä 1500 jonka jälkeen voisin itse säästää n.50-100 euroa joka kk.6-10 vuoden sijoitushorisontti vaikuttaa sikäli erittäin hyvältä, että ainakin minun on vaikea uskoa että kurssit olisivat koko tuon ajan näin alhaalla. Tai sitten kapitalismi on tiensä päänsä, mutta siltähän se aina näyttää huonojen aikojen tullessa.
Sijoitusrahastoista minulla on aika tyly mielipide. Niitä ei kotimaassa (eikä nykyisin enää Euroopassa tai USA:ssakaan) tarvita tuottoa heikentämään, koska suora sijoittaminen osakkeisiin on niin helppoa ja halpaa. Asia on toinen vinkuintian markkinoilla, jonne pääseminen ja tiedonhankinta on yksityissijoittajalle muuten hankalaa ja kallista. Tosin siellä myös rahastojen palkkiot ovat korkeat.
Kokemusta suorasta sijoittamisesta saat helpoimmin aloittamalla sen. Rahasto-osuuksien omistaja ei välttämättä opi pitkänäkään sijoitusaikana mitään. Ensin pari yhtiötä salkkuun, hajautus tulee sitten luonnostaan kun sinulla on varaa tehdä lisäostoksia.
Toivotaan että töitä riittää. Palkasta säästäminen sijoittamiseen on nimittäin se varmin keino päästä ajoissa eläkkeelle. - fxfxfxffd
Ennen asia oli kuten sanoit, mutta ne on muuttaneet sääntöjä sen suhteen. Eli myyntiVOITOT lasketaan tuloiksi, ei myyntihinnat.
Voi käydä tarkastamassa kelan sivuilta tai vaikkapa soittaa paikan päälle ellei usko.
- Ajattelija2008
Minä meinasin tehdä opiskeluaikanani kuten sinä nyt harkitset. Ja täytyypä vain sanoa että voi perse kun en uskaltanut tehdä. Olisin ottanut kolme tonnia lainaa ja laittanut pari tonnia omaa rahaa kiinni, opintojen jälkeen minulla olisi ollut 15.000e. No ei sillä vielä elämä muutu, mutta aika hyvä alku lähes tyhjästä.
Nyt voisi olla hyvä aika ostaa. Tosin eihän sitä kukaan koskaan voi sanoa kannattaako ostaa vai ei.- että..
Ostan niitä osakkeita ja ostan aluksi sillä 3000 € lla 4 eri osaketta ainakin kolmelta eri alalta ja hajauttaen kun säästöä tulee. Periaatteeni kuitenkin on, että aivan sama minne se muutama tonni menee, se ei elämää kaada, mutta sijoitettuna sillä voi saada hyvänkin pesämunan ku opiskelut loppuvat.
Ja tuskin kaikki siitä huolimatta menee vaikka voittoa ei tulisikaan. Uskon osakesijoittamisen olevan kannattavaa riskeistä huolimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839