Moitittiin sen lanseerausvaiheessa turhan löysäksi rungoltaan. Korjasiko veistämö missään vaiheessa tuota ongelmaa ja ovatko 8000:t jostain vuodesta eteenpäin vahvempia rungoltaan kuin ensimmäiset?
Marino 8000 ja rungon jäykistys
11
5059
Vastaukset
- Perko
ole siitä tietoa mutta kyseistä mallia kerran kokeiltuani tulin samaan tulokseen, löysä on.
Kaiketi ongelma johtunee siitä että ensimmäistäkään kunnollista jäykkää laipiota vemeessä ei ole, ts.pystyjäykistettä kannen ja rungon väliin.
Veikkaisin että jos vaikkapa keulacabiinin ja ohjaamon välissä olisi kunnon laipio niin sillä ehken ongelma paranisi(Vanerista tehty tuskin auttaa).- u7gh
Venelehti aikanaan haukkui tuon rungon ihan lyttyyn ja siitä tehtiin iso numero vtt ja merenkulkulaitos tutki asiaa runko oli liian heikko!!! veneen valmistaja Marino kutsui kaikki siihen asti valmistuneet veneet takaisin tehtaalle jossa runkoon tehtiin vahvistuksia takuuna!! marinon oli pakko tehdä niin tai maine olisi mennyttä...
- muistelen
u7gh kirjoitti:
Venelehti aikanaan haukkui tuon rungon ihan lyttyyn ja siitä tehtiin iso numero vtt ja merenkulkulaitos tutki asiaa runko oli liian heikko!!! veneen valmistaja Marino kutsui kaikki siihen asti valmistuneet veneet takaisin tehtaalle jossa runkoon tehtiin vahvistuksia takuuna!! marinon oli pakko tehdä niin tai maine olisi mennyttä...
että jossain Vene-lehden vertailussa vahvistuksista huolimatta kehuttiin runkoa notkeaksi
- PuSe
muistelen kirjoitti:
että jossain Vene-lehden vertailussa vahvistuksista huolimatta kehuttiin runkoa notkeaksi
kutsuttiin kanssa tarkastukseen ja kun murtumia ei lyödetty, nii ei sinne ainakaan mitään lisätty.
Ei sen puoleen, en osannut silloin mitään kyllä vaatiakaan. - Bayliner Flybridge
PuSe kirjoitti:
kutsuttiin kanssa tarkastukseen ja kun murtumia ei lyödetty, nii ei sinne ainakaan mitään lisätty.
Ei sen puoleen, en osannut silloin mitään kyllä vaatiakaan.Aikoinaan vedettiin vanhempien 8000:een lattioiden alle maasähkö vetoja ja samassa yhteydessä hiushaalkeemat löytyivät. Kyllä se runko selvästi eli. Muutoinkin pohjan v-kulma on liian loiva, jotta veneellä voisi ajaa isommassa aallokossa. Nykyisellä veneelläni pystyn ajamaan huomattavasti mukavammin isommassa aallokossa, kuin Marinolla aikoinaan. Toisinsanoen runko ottaa kovia iskuja vastaan ja rakenteissa tapahtuu liikettä...
- osta joku muu.
"Vuoden veneiksi on valittu Marino 9000, 8000, Barracudan molemmat versiot, Marino Piraya sekä Marino Rocca."
- taitaa olla
kireä esinahka. Ihmettelen kuitenkin miten on mahdollista että Marinon veneet kautta aikojen ovat olleet hyvin tehtyjen maineessa jos
eivät olisi sitä? - rösbö
taitaa olla kirjoitti:
kireä esinahka. Ihmettelen kuitenkin miten on mahdollista että Marinon veneet kautta aikojen ovat olleet hyvin tehtyjen maineessa jos
eivät olisi sitä?Hyvien maineessa tai ei. Ollessani katsastaja-koulutuksessa 2000 tai 2001 niin tuolta katsastaja kouluttajalta kysyttiin että mitkä veneet on hyviä ja mitkä huonoja jne yleistä keskustelua niin tuolloin ainakin tämä kouluttaja ei kannustanut Marinojen hankintaan, ja erityisest varoitteli Marino 9000:sta. En muista tarkkaa syytä mut jotain oli siinä akselin/vannasputki/kölintynkä lujuudessa tai rakenteessa muistaakseni.
- todeta
että perusteluusi ovat hämmästyttävän tyhjentävät M.P.
- 64oh
rösbö kirjoitti:
Hyvien maineessa tai ei. Ollessani katsastaja-koulutuksessa 2000 tai 2001 niin tuolta katsastaja kouluttajalta kysyttiin että mitkä veneet on hyviä ja mitkä huonoja jne yleistä keskustelua niin tuolloin ainakin tämä kouluttaja ei kannustanut Marinojen hankintaan, ja erityisest varoitteli Marino 9000:sta. En muista tarkkaa syytä mut jotain oli siinä akselin/vannasputki/kölintynkä lujuudessa tai rakenteessa muistaakseni.
Olen ollut venekatsastajana 25 vuotta ja koulutuksissa kuullut saman virren.Vanha 9000 on
pirun vahva, köli n.30mm.Vika vain on se,että JOS köli(skegi)irtoaa on veneessä n.0,8x0,2 mtr
reikä.Tehdas testasi kivelleajokokeella 12 sol vauhdilla ja silti vuotoa ei tullut(12 sol oli
silloin ko veneillä aika keskiverto marssivauhti).
Ei veneissä ole niin usein täysjäykkiä laipioita
kuin luulisi.Masmarissa on koko etupää avoin ja
notkuu melko paljon, vaan ei murru.Teet jäykän laipion ja siitä menee poreille ulkorungossa
näkyy laipion varjokuva.Jos kyläseppä tekisi itselleen veneen,se varmasti olisi vahva.Mutta jos se kelluisi,niin ei ainakaan kulkisi minnekään.Ajakaa vaan ei niitä juurikaan normaalilla ajolla rikki saa.Muu murehtiminen on aika turhaa.
PS. jos jotkut ovat heikkoja niin purjeveneet!
PS2. se veneenkatsastus/-koulutus on kanssa melko turhanpäiväistä puuhaa todellisuudessa-valitettavasti. - but not brake
64oh kirjoitti:
Olen ollut venekatsastajana 25 vuotta ja koulutuksissa kuullut saman virren.Vanha 9000 on
pirun vahva, köli n.30mm.Vika vain on se,että JOS köli(skegi)irtoaa on veneessä n.0,8x0,2 mtr
reikä.Tehdas testasi kivelleajokokeella 12 sol vauhdilla ja silti vuotoa ei tullut(12 sol oli
silloin ko veneillä aika keskiverto marssivauhti).
Ei veneissä ole niin usein täysjäykkiä laipioita
kuin luulisi.Masmarissa on koko etupää avoin ja
notkuu melko paljon, vaan ei murru.Teet jäykän laipion ja siitä menee poreille ulkorungossa
näkyy laipion varjokuva.Jos kyläseppä tekisi itselleen veneen,se varmasti olisi vahva.Mutta jos se kelluisi,niin ei ainakaan kulkisi minnekään.Ajakaa vaan ei niitä juurikaan normaalilla ajolla rikki saa.Muu murehtiminen on aika turhaa.
PS. jos jotkut ovat heikkoja niin purjeveneet!
PS2. se veneenkatsastus/-koulutus on kanssa melko turhanpäiväistä puuhaa todellisuudessa-valitettavasti.Itse en ole venekatsastaja enkä tekniikan erikoismies lainkaan. Olen aktiivinen veneilijä ja minulla on ollut ajettavanani Flying Albatross 870 ja nyttemmin Marino 8000.
On totta, että:
- Marino on "kova ajossa" mutta niin on sitten kulutuskin kevyempi.
- Marinon lasikuiturunko ei ole jäykin markkinoilla.
- Marino on sisustettu puu- ja vanerilaipioita käyttäen.
Olen samaa mieltä siitä, ettei lasikuituveneen kuulu olla täysin jäykkä. Syy tähän on käsittääkseni se, että lasikuitu antaa periksi ja siksi se ei halkeile ja/tai murru.
Onko kukaan kuullut Marinon veneen oikeasti haljenneen normaalissa käytössä? Itse en ole ja kävin aika paljon asiasta keskusteluja ja kyselin ympäriinsä, eikä kukaan moiti Marinoja muusta kuin siitä, että ovat kovia ajossa. No, tuontiveneissä on taatusti jyrkemmät V-kulmat ja lisäksi niissä on puuta korkeintaan kannella, joka aikaansaa sen, etteivät ne kolise. Lasikuitu kuitenkin antaa periksi niissäkin kovassa kelissä mutta siitä ei kuulu ääntä, koska ei ole mitään, mitä vastaan kolista. Suomalaisveneet, siis myös ikikehuttu ja puoliplaanaava Flying A, kolisee kovassa kelissä, kun joustava lasikuitu ja puu kohtaavat rakenteissa.
Tulimme muuten Marinolla kesällä 2006 Tallinnasta Helsinkiin "huviveneilyyn hieman liian kovassa kelissä" samaa tahtia kuin Minor 34 WR. Ei Marinolla maihin tarvi jäädä, jos on syy mennä merelle.
Mikäli tämän viestiketjun alkuperäinen kysyjä haluaa keskustella veneestä ostomielessä, vastaa tähän tai kirjoita mix_us[NOSPAM]hotmail.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265