Keskiviikosta perjantaihin kouristelua.

SUOMEMA65

Morjesta vaan rintamaystävät. Sain keskiviikkona kohtauksen kotona,kesto 3*10 min.Ambulanssilla "kunnanlääkäriin". Kaksi tuntia tarkkailivat ja päästivät kotiin.Sairaalan pihalta keräsivät ramppailevana takaisin. Tajunta tupsahti perjantai aamuna,vasenpuoli naamasta ja käsi,jalka vetelämpi kuin oikea. Kysymys: Voiko pitkittyneessä kohtauksessa saada hapenpuutteesta johtuvan toispuoleisen halvausoireiston? Neurologi sanoi että minulla oli hyponatremia,intoksikaatio johtuen trileptalin yliannostuksesta, jonka nosti neurologia professori 2800mg/aamulla ja illalla. Vasenpuoli vieläkin vetelähkö mutta onneksi vaimon kanssa jäykistelee oikein eikä vain puolikas.

11

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juulia

      itsekkin että "kunnanlääkärille"ei kannata
      mennä.
      kävin verikokeessa niin jouduin odottamaan
      niin kauan vuoroa että iski ns.paniikkikohtaus
      joka mulla luokitellaan epikohtaukseksi
      niin parituntia tutkittiin ja kotia
      ei siinä niin kuin muuta mutta lääkäri
      sano että yritätkö rahaa säästää kun
      pyysin sairaslomaa en voinut käydä silloin
      töissä joka päivä isokohtaus niin ja väitti
      ettei ole ikinä nähnytkään sellaista kohtausta
      varas ajan toiselle lääkärille hänenkin
      vastaus oli että se on sun sairaus yritä kestää
      piti soittaa neurolle että sais sairaslomaa

      • juulia

        oliko se annos aamusin ja iltaisin 2800mg vai yhteensä


      • SUOMEMA65
        juulia kirjoitti:

        oliko se annos aamusin ja iltaisin 2800mg vai yhteensä

        Aamui ja illoin 2800mg!


    • Hugo.

      Se, että pitkittynyt kohtaus on varmaan hengenvaarallinen osoittaii siihen suuntaan. Hapenpuutehan siiä tulee. Itselleni ei sano mitäään, että mitä lääkärisi on sanonut... puhuu latinaa ja en sitä ymmärrä. Itse ainakin pyytäisin selkokielisen eli suomekielisen selostuksen tilanteesta.

      Niin, ei tästä vastauksesta ollut varmaan hyötyä, mutta ota nyt tarpeeksi vakavasti, sillä ei kuulosta nyt hirveen hyvältä tilanteesi. Moni väittää, että mielummin kuolee kuin halvaantuu.

      Taistele ja pyydä apua ja ole tarkkailussa. Voimia. Käsitin,että sinulla vaimo ja hän varmaan nyt paras turvasi...

      • juulia

        joka kerta pitää sanoa lääkäreille
        kun alkavat selittään verikokeen
        tuloksia.
        olen sairastanut epiä 18v ja kesällä
        sain täydellisen diagnoosin ahh
        kuinka ihanaa.
        valitettavasti ei vain voi leikata.


      • Hugo.
        juulia kirjoitti:

        joka kerta pitää sanoa lääkäreille
        kun alkavat selittään verikokeen
        tuloksia.
        olen sairastanut epiä 18v ja kesällä
        sain täydellisen diagnoosin ahh
        kuinka ihanaa.
        valitettavasti ei vain voi leikata.

        Kyllä minä itse tiesin tietenkin, että en aivan terve ole. Kiva, että juulia kirjoittelet täällä. Lienee tuo diagnoosin varmistuminen kuitenkin on jotenkin selventävä.

        Verikokeista ei varmaan tarvitse hirveästi tietää... katsoo vain, että lääkkeet vaikutusaluella ja maksa vielä kunnossa yms. Sillä varmistetaan, että lääkitys ainakin periaatteessa kunnossa ja elimistö ei ole sen takia hajonnut... maksa kai lähinnä vaarassa... munuaisista en niin varma.

        Se on valitettavaa, että lääkäritkin monet peittelevät tietämättömyyttää puhumalla ammattitermeillä... aivan sama on juristeilla, joka itsekin olen. Tosin itse en sitä latinaa mielestäni puhu, josko kovin hyvä juristikaan olen, koska sosiaalilainsäädännöstä en ota mitään selvää tai yritän ottaa, mutta Kela aina toista mieltä. Siksi haukun Kelaakin. Mielestäni Kela ei itsekään ota laista selvää ja sen päätökset suuressa osassa asioista on mielivaltaisia ja korjaantuvat vasta valitusteiden myötä, jos silloinkaan.

        Itse olen perin väsynyt nyt koko epilepsiaan tai siitä puhumiseen... parempi kai olisi antaa sen olla ja keskittyä tuottavaan toimintaan eli itsensä sivistämiseen, kuntoiluun ja terveelliseen syömiseen. Tietenkin lääkityksen kohdallaan pitäminen on myös tärkeä.

        Jos ei leikkaus auta, niin asia lienee myönteinenkin... ei tarvitse mennä leikkaukseen. Ei leikkaus aivoissa koskan aivan riskitöntä ole. Hyvä, että se mahdollisuus on selvitetty.

        Itselläni on hirvittävän huonoja kokemuksia myös yksityiseltä puolella olevista lääkäreistä. Hoitava lääkärini jopa lopetti hoitoni ja julkisella puolella sanottiin, että ihmettelee sellaista käytöstä ja sanoi, että olisipa hyvä, jos hänkin voisi valikoida potilaansa, mutta ei tietenkään sitä tee, koska se etiikan vastaista. Lääkäri on nyt periaatteessa velvollinen hoitamaan potilaan, vaikka on erimielisyyksiä.

        Mukavaa viikonalkua sateisesta ilmasta huolimatta.


    • eräs gaijin

      Olitko ehtinyt kauan syömään tota jättiannosta? Kun se on jo reilusti yli suositusmaksimiarvon, niin pitäisihän siinä verikokein valvoa miten käy..tai jotain?! Esim. Lääkelaitos kirjoittaa:
      "Kontrolloiduissa sairaalaolosuhteissa annosta on suurennettu jopa 2 400 mg:an vuorokaudessa 48 tunnin aikana."

      Sanottiinko, että kouristukset johtuivat yliannostuksen alhaisesta Na-pitoisuudesta enemmän kuin epilepsiasta? Tavallaan lohdullista jatkon kannalta mutta Na-vajehan on tosi vaarallinen! En nyt kertoile kauhutarinoita mutta mua on ainakin opetettu suhtautumaan asiaan riittävällä vakavuudella. Toivottavasti tunto ja liikkeet palautuvat pian. Kyllähän hapenpuute voi kaikkea ikävää aiheuttaa mutta toivotaan väliaikaisuutta.

      Missä päin Suomea tuollaisia annoksia joutuu syömään?

      (j.k. pahoittelen jos viesti tulee pariin kertaan)

      • kuin eräs gajin kirjoitti,

        Omakohtaisia kokemuksia Trileptal:sta ja matalista
        suola-arvoista löytyy: Taju kankaalle 2 kertaa.
        Viimeksi söin Trileptalia 600mg aamuin illoin ja neurologi ei uskaltanut enää nostaa annosta, koska pelkäsi natriumin tippuvan liian alas.


      • Telle

        Na-vaje on vaarallista. Itse koin hyponatremian toisen epilepsiakohtaukseni jälkeen; olin ennen kohtausta oksentanut rajusti n. 1,5 vrk:tta, sairaalassa ilmeni, että Na-arvoni olivat niin matalalla, että olin kuulemma jo hengenvaarassa. Minut pantiin tehotiputukseen 3 vuorokaudeksi; liian nopea Na-arvojen nousukin olisi voinut olla vaarallista.

        Sen voin sanoa, että siinä tilassa ei kävelimistä pystynyt ajattelemaankaan. Tuohon aikaan en vielä syönyt mitään lääkkeitä enkä ollut saanut epidiagnoosia.


      • Anonyymi
        Telle kirjoitti:

        Na-vaje on vaarallista. Itse koin hyponatremian toisen epilepsiakohtaukseni jälkeen; olin ennen kohtausta oksentanut rajusti n. 1,5 vrk:tta, sairaalassa ilmeni, että Na-arvoni olivat niin matalalla, että olin kuulemma jo hengenvaarassa. Minut pantiin tehotiputukseen 3 vuorokaudeksi; liian nopea Na-arvojen nousukin olisi voinut olla vaarallista.

        Sen voin sanoa, että siinä tilassa ei kävelimistä pystynyt ajattelemaankaan. Tuohon aikaan en vielä syönyt mitään lääkkeitä enkä ollut saanut epidiagnoosia.

        Jos hyponatremiaa aletaan korjaamaan sairaalassa liian nopeasti, seuraus siitä voi olla osmoottinen myelinolyysi. Se on hyvin usein parantumaton tila, vaikeimmissa tapauksissa johtaa koomaan ja kuolemaan. Lievimmissäkin tapauksissa potilas saa halvausoireita, hyvin usein pysyviä. Puhevaikeuksia, nielemisvaikeuksia, liikkuminen vain pyörätuolin avulla. Toipua siitä voi, mutta aikaa menee useita kuukauksia, jopa vuosia. Pahimmissa tapauksissa oireet ovat pysyviä.
        -Usein sairaalalääkärit eivät tiedä / ymmärrä siis sitä, että hyponatremiaa täytyy korjata hyvin HITAASTI, muuten saattaa seurata tuo osmoottinen myelinolyysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hyponatremiaa aletaan korjaamaan sairaalassa liian nopeasti, seuraus siitä voi olla osmoottinen myelinolyysi. Se on hyvin usein parantumaton tila, vaikeimmissa tapauksissa johtaa koomaan ja kuolemaan. Lievimmissäkin tapauksissa potilas saa halvausoireita, hyvin usein pysyviä. Puhevaikeuksia, nielemisvaikeuksia, liikkuminen vain pyörätuolin avulla. Toipua siitä voi, mutta aikaa menee useita kuukauksia, jopa vuosia. Pahimmissa tapauksissa oireet ovat pysyviä.
        -Usein sairaalalääkärit eivät tiedä / ymmärrä siis sitä, että hyponatremiaa täytyy korjata hyvin HITAASTI, muuten saattaa seurata tuo osmoottinen myelinolyysi.

        -siis käytännössä jonkinasteinen aivovamma-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe