Emolevyn vaihdon jälkeen kone tosi epävakaa.

xxxxami

Eli tietokoneeseeni vaihtui Gigabyten EP45-EXTREME emolevy. muina komponentteina on ati hd 4870x2 näytönohjain, intel core 2 quad q9450, 4gt a-datan 800mhz keskusmuistia. Virtalähteenä minun mielestäni täysin riittävä BFG 800w ja käyttöjärjestelmän hyvä paha 64 bittinen vista jonka asensin uusiksi emon vaihdon jälkeen. Työpöytäkäytössä aero-teeman kanssa kone toimii moitteetta 24/7, mutta kun rupean pelaamaan, kone voi kaatua jo pelin valikossa tai puolen tunnin pelaamisen jälkeen.. jokatapauksessa hyvin pian ensiksi näyttö sammuu ja tulee "no signal" äänten jatkuessa jotka myös jumiutuu "tärisemään" pian. Sitten kone boottaa. Pelejä on Far Cry2 (päivitetty) ja Fallout3. kummallakin täysin sama kaatumisvika. Olen kokeillut asentaa catalystit 8-9, 8-10, ja ne uudet hotfixit mutta ei auta yhtään. Emolevyn ajurit on asennettu, prossua ei ole kellotettu, vaan laitettu kaikki muistiasetuksista lähtien vakioasetuksille ja näytönohjainväylää kokeiltu pci- ja pci-express asetuksissa mutta vika jatkuu. Kokeilin myös load optimized defaultsia biosissa eikä sekään korjannut mitään biosin nollauksenkaan jälkeen. Alkaa olla konstit vähissä ku mikään ei auta. Onko vika 64bittisen vistan? Näillä komponenteilla kyllä pelasin näitä pelejä ongelmitta 64 vistalla, kun emona oli abit ip35, jonka vaihdoin tähän gigabyteen siksi että saisin abitista kakkoskoneeseeni lankun ja ylimääräsen hd4850:n tämän 4870x2:n kaveriksi. Mutta eipä tätä saa nyt toimimaan edes yhdellä näytönohjaimella. näytönohjaimen virtapiuhat ovat kiinni sekä 6 että 8 pinniset. joita virtalähteestä löytyy molempia kaksi kappaletta. Koettakaa saada selkoa tästä tarinasta.. lähden kokeilemaan toista näytönohjainta ja katson kuinka käy..

9

1465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxami

      Kotelo on antec nine hundred jossa on etupaneelissa 2x 12cm tuuletinta, katossa 20cm tuuletin ja takana yksi 12cm tuuletin. kylkeenkin asensin 12cm flektin puhaltamaan ilmaa sisään joten en uskoisi olevan ilmanvaihdosta kiinni?

      • xxxxami

        hd 3850 näytönohjaimen kanssa pelit toimivat hyvin kaatumatta mutta kun laitoin 4870x2:n takaisin niin far cry2 kaatui jo alkukuvissa..


      • xxxxami kirjoitti:

        hd 3850 näytönohjaimen kanssa pelit toimivat hyvin kaatumatta mutta kun laitoin 4870x2:n takaisin niin far cry2 kaatui jo alkukuvissa..

        Ja nyt päivän tuhlattuani aikaa sain kortin toimimaan toisessa pci-e portissa. Mutta kysymys herää miksei se toiminut siinä ensimmäisessä, kun se hd3850 siinä toimi aivan hyvin? biosista olen aina valinnut ensisijaiseen käyttöön portin johon näytönohjain oli asennettu.


      • lämmöt......
        [email protected] kirjoitti:

        Ja nyt päivän tuhlattuani aikaa sain kortin toimimaan toisessa pci-e portissa. Mutta kysymys herää miksei se toiminut siinä ensimmäisessä, kun se hd3850 siinä toimi aivan hyvin? biosista olen aina valinnut ensisijaiseen käyttöön portin johon näytönohjain oli asennettu.

        Nii ootkos kattonu ton hd 4870x2 lämmöt ku mulla yhdellä kin gpu:lla varustettu versio kuumenee ihan älyttömästi vaikka ois kotelo mikä jos ei noita tuulettimen nopeuksia säädä manuaalisesti. Niitä voi uusilla catalysteilla sieltä overdrive osiosta säätää.


      • xxxami
        lämmöt...... kirjoitti:

        Nii ootkos kattonu ton hd 4870x2 lämmöt ku mulla yhdellä kin gpu:lla varustettu versio kuumenee ihan älyttömästi vaikka ois kotelo mikä jos ei noita tuulettimen nopeuksia säädä manuaalisesti. Niitä voi uusilla catalysteilla sieltä overdrive osiosta säätää.

        enpä ole niitä lämpöjä tutkinu vielä.. ku toisessa emolevyssä toiminut kuitenki.. pitänee seki kokeilla..


      • xxxami
        lämmöt...... kirjoitti:

        Nii ootkos kattonu ton hd 4870x2 lämmöt ku mulla yhdellä kin gpu:lla varustettu versio kuumenee ihan älyttömästi vaikka ois kotelo mikä jos ei noita tuulettimen nopeuksia säädä manuaalisesti. Niitä voi uusilla catalysteilla sieltä overdrive osiosta säätää.

        En tiedä, olisiko hieman kauemmin toiminut kuin normaalisti kun laitoin puhaltimen pyörimään 40% nopeudella. lämmöt olivat gpu-z:n mukaan korkeimmillaan 87 astetta eikä ollut suurimmillaan kaatumishetkellä. korkeammallakin lämmöillä tämän kortin pitäisi toimia moitteetta, niinku abit ip35:ssa toimi.


      • Jallu
        xxxami kirjoitti:

        En tiedä, olisiko hieman kauemmin toiminut kuin normaalisti kun laitoin puhaltimen pyörimään 40% nopeudella. lämmöt olivat gpu-z:n mukaan korkeimmillaan 87 astetta eikä ollut suurimmillaan kaatumishetkellä. korkeammallakin lämmöillä tämän kortin pitäisi toimia moitteetta, niinku abit ip35:ssa toimi.

        Itselläni on juurikin samankaltainen ongelma. Ruutu menee pimeeksi puolen tunnin pelaamisen jälkeen ja äänet jää jumittamaan. Cod4, Counter-Strike ja Fallout3 jumiutuu. Tosin Farcry2 toimii moitteetta. Lämmötkään ei ole normaalia korkeammat. Mistähän vois kiikastaa? ajureitakin olen päivittänyt gamepadista lähtien.

        Systeemi: Vista-32, 3 gigaa muistia, Asus P5B Deluxe, Intel Core 2 duo 2,4GHz, Geforce 9600GT, kotelo Antec silent 450W


      • 40C idle
        xxxami kirjoitti:

        En tiedä, olisiko hieman kauemmin toiminut kuin normaalisti kun laitoin puhaltimen pyörimään 40% nopeudella. lämmöt olivat gpu-z:n mukaan korkeimmillaan 87 astetta eikä ollut suurimmillaan kaatumishetkellä. korkeammallakin lämmöillä tämän kortin pitäisi toimia moitteetta, niinku abit ip35:ssa toimi.

        Mulla on lämmot vaa n. 40C idle ja rasituksessa n. 60C, vaikka on kellotettu kortti. Pidän tuulettimen aina pelatessa 60%:ssa.


    • virtaalisää

      Vähintään 500w pitäis virtaa löytyy että näyttis toimii..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe