onko kokemusta kelan tai työkkärin työkokeilusta?

juhannuskukka

Hei kohtalotoverit! kertokaa kokemuksianne työkokeilusta : kannattiko , onnistuiko , työllistyittekö ?
jos kela maksaa työkokeilun/kunt.tuen , etsivätkö he kokeilupaikan vai täytyykö itse etsiä?? tehdäänkö sopimukset kelalla vai itsekö tehtävä työnantajan kanssa?
mulla työkokeilu edessä , vaikken itse sitä tahtonut. -pakko kai ei ole mennä?
tiukille pieni ja sairas ihminen tässä byrokratiassa laitetaan.
luukulta luukulle pompotetaan. mulla pitkähkö työhistoria , nyt sysätään työkokeiluun . kivut melkoiset , lääkkeitä vain lisätään .
väsyttää ja muistikin pätkii.

36

9962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso-Likka

      tule: sitten kun maksetaan asianmukainen palkka, rupeaa meikäläinen tekemään eikä kokeilemaan työntekoa.
      Tuommoiset kokeilut kun pitäisi lailla kieltää!

    • että menisit

      Ilmeisesti sinulla takkuaa eläkkeelle pääsy. Kannattaa vaikka kontaten käydä työkokeilu läpi.
      Siitä saa lisänäyttöä työkyvyttömyyseläkken tueksi.

      Toistuvien eläkehylkyjen kannalta olisi hyvä mennä vähäksi aikaa työhön, mikäli vain saa työpaikan. Toinen syy on se, että kun on ollut monta vuotta pois työmarkkinoilta, ei saa eläkkeeseen tulevan ajan oikeutta ja se meinaa eläkkeen määrässä paljon.
      Jo parin kuukauden puurtaminen palauttaa tulevan ajan oikeuden ja sen myötä myös oikeuden työeläkekuntoutukseen.

      Meilläpäin työkkäri auttaa työpaikan löytymisessä. Siellä on ennestään suhteet työnantajiin ja rekisterissä avoimet työpaikat.
      Minulle työkokeilun kustansi Valtionkonttori. Valtionkonttorin kuntoutussuunnittelija teki yhteistyötä työkkärin kanssa.
      Olin kaksi kuukautta työssä. Työnantajan lausunnon perusteella lopullinen eläke myönnettiin.

      Käyhän itse Kelalla. Älä tyydy tiskipalveluun, vaan varaa aika henkilölle, joka hoitaa toimistosi kuntoutusasioita ja tekee päätöksiä.

      Meilläpäin toimii kaikissa asioisssa hyvin tuo ajanvaraus. Tiskilläkin on hyvä palvelu, mutta he eivät tee päätöksiä.Siksi varaan aina ajan ja varmistan että paperit on kunnossa. Mukanani on muistilista kysyttävistä asioista.

      Olen mukana Reumaliiton yhdistystoiminnassa ja olen nimetty kuntoutusyhdyshenkilöksi. Tätä kautta kuntoutuskuviot on tullut tutuksi.

      • juhannuskukka

        hylkynä kaikki tullut tähän asti , yli 3 v sairastamista takana.
        Kiitos rohkaisevasta viestistäsi ja hyvistä vinkeistä.
        olenkin tässä pohtinut ,että kai sitä vaan pitää vaikka tosiaan kontaten mennä työkokeiluun .olin kuntoutustutkimuksessa , ja siellä suositeltiin työkokeilua ja sanottiin ,että näyttöä työkyvystä vaativat.


    • työkokeilusta

      Työkokeilussa kannattaa ilmanmuuta käydä, siitä saa dokumenttia esim. eläke asiaan.
      Minä kävin työkkärin ja kelan yhteistyössä sovitun kelan kokeilun.
      Työkkärissä ensin antoivat osoitteet mistä voisi kysyä paikkoja (4) yhteenkään en päässyt, kun kerroin omat vammat/ vaivat, vaikka työnantaja ei olisi joutunut maksamaan mitään.

      Sitten kela lähti mukaan ja olin kuntoutuslaitoksessa 2 viikkoa / alkuun oli määrä olla kuukausi, mutta en pystynyt tekemään näitä töitä kovien kipujen takia, työpaikka oli mielenkiintoinen ja haluja olisi ollut, mutta kun ei pysty niin ei...

      Eläkehakemus taas vireelle ja tuli päätös osatyökyvyttömyyseläkkeen myöntäminen.
      Hakemuksia 8v. aikana olen useita laittanut ja aina tulleet hylkynä, joten olin ihan tyytyväinen tähän päätökseen, vaikka en ole työelämässä sitä puolikasta.

      Siis kyllä sinun kannattaa lähteä työkokeiluun, olipa se kelan tai työkkärin lähettämää, jos ei pysty niin saat silti siitä lisää dokumenttia tulevaan.

      Voimia sinulle, kyllä tiedän nämä pompitukset ym.
      ja kipujen kanssa minäkin tallaan, mutta elämä ON.

      • juhannuskukka

        Kun olit Kelan kuntoutuksessa ja kuntoutuslaitoksessa , tehtiinkö sinulle työkokeilu siellä vai kuinka sait työkokeilupaikat ?


      • TYÖKYVYN ARVIOINTI,
        juhannuskukka kirjoitti:

        Kun olit Kelan kuntoutuksessa ja kuntoutuslaitoksessa , tehtiinkö sinulle työkokeilu siellä vai kuinka sait työkokeilupaikat ?

        ei mitään työkokeilua=)


      • työkokeilusta
        juhannuskukka kirjoitti:

        Kun olit Kelan kuntoutuksessa ja kuntoutuslaitoksessa , tehtiinkö sinulle työkokeilu siellä vai kuinka sait työkokeilupaikat ?

        Kela järjesti työkokeilun kaprakassa, mikä kuntoutuslaitos ja siellä työkokeilupaikka, olin kehitysvammaisten koulun asuntolassa, jossa ilta työtä, opastusta ja iltatoimintaa, kevyttä työtä, mitä en kuitenkaan pystynyt edes puolipäiväisenäkään tekemään.


      • valittaja
        työkokeilusta kirjoitti:

        Kela järjesti työkokeilun kaprakassa, mikä kuntoutuslaitos ja siellä työkokeilupaikka, olin kehitysvammaisten koulun asuntolassa, jossa ilta työtä, opastusta ja iltatoimintaa, kevyttä työtä, mitä en kuitenkaan pystynyt edes puolipäiväisenäkään tekemään.

        mahdollisuutta voi olla.


    • suhteessa

      työkokeilu kannatti, että firma sai minusta ilmaistyövoimaa. Tuntipalkaksi tuli tommonen 2,56 euroa. Tein kokeilun omassa työpaikassani, josta olin jäänyt pari vuotta taaksepäin sairaslomalle. Sinnittelin sen 3 kuukautta kipujen kanssa, muutamia päiviä olin poissa. Työaika oli 4-5 tuntia/per päivä, pitempää aikaa en olisi edes jaksanut. Omia asioita ei auttanut pätkääkään, samaa pas...aina vaan. Hylkyjä, hylkyjä...ei tuloja, sairaslomalla monia vuosia. Kuitenkin sinulle toivotan onnea koitoksiin. Siellä työkokeilussa ei kannata olla oman terveytensä kustannuksella. Jos kokeiluun menet, muista että olet siellä vointisi mukaan. Jos/kun tunnet olevasi liian lujilla, haet sairaslomaa. Itselläni on jatkuva sairasloma ollut jo vuosia, silti piti hakea sairaslomaa, kun olin työkokeilun aikana poissa. Aikasen hupaisaa, sairaslomalainen hakee sairaslomaa?? Pompoteltavana tässä on oltu kauan, nyt olen pitänyt siestaa, mihinkään en laita lippua, en lappua. Rahattomana ei ole ihmisarvoista olla, mutta näin se yhteiskunta huolehtii sairaistaan.

    • Täällä yx.

      Minä olin työkokeilussa tasan 3 päivää.Tiesin jo itse,etten pysty vetämään sitä läpi,huonon kuntoni takia.(en pysty kunnolla käveleen,joskus täytyy turvautua kainalosauvoihin,istuminen ym..ei onnistu kauan.ym..ym..Kaikenlaiset sairaudet todettu.Mutta muuta vaihtoehtoa ei ollut,kuin työkokeilu.(Kuntoutuksessa ollut,kuntotesti tehty,kaikkista arvosana huono/välttävä)mutta ei sekään riitä.Nyt tammikuussa,jos ja kun eläkepäätös tulee taas hylkynä,niin täytyy hakea työkykyarvioon.Toivottavasti pääsen sinne,mene vaikka kontaten.
      En ole ottanut vielä selvää kelasta missä niitä tehdään.Missä te olette olleet ,siis työkykyarvioinnissa ja kuinka kauan kesti.Mitä siellä tehtiin?Olis kiva kuulla,jos vaikka pääsis nyt sinne kun mikään ei tunnu riittävän.Tuntuu kuin tässä kulutettas vain aikaa,että noita ikävuosia tulisi lisää(olen 56 v.)Ihmistä pompotellaan sinne sun tänne.Satakertaa mielummin olisin terve ja kävisin töissä,viettäisin normaalit kesä-talvilomat.Saisin palkkaa,matkustaisin etelään kerran vuodessa.Harrastaisin kaikke mitä ennenkin.ym..
      Hyvää Joulun odotusta!

      • täällä toinen

        työkykyarvioita tehdään eri kuntoutuslaitoksissa eri puolilla suomea , ymmärtääkseni. Riippuu kai lähettävästä lääkäristä ja kelasta/eläkeyhtiöstä , jossa olet vakuutettuna , mihin lähetetään eli mihin sen työkyvyn arvion maksavat (jos maksavat). Itse anoin omalta eläkevakuutukseltani ammatill. kuntoutusta , lähinnä työkyvyn arviota. nopeasti tuli hylky siitäkin , perusteluina :" ei voida ammatill. kuntoutuksella työkykyä palauttaa ja ollut työelämästä poissa yli 3 vuotta, katsotaan siteen työelämään katkenneen."
        Olin kuitenkin muiden instanssien maksamana kuntoutuksessa . sieltä minut nyt lähetettiin työkokeiluun.työkykyäkin kuntoutuksessa testattiin samalla.koin , ettei tuntemuksiani / toivomuksiani otettu riittävästi huomioon.
        yksi diagnoosi tuli lisää , -ei silti katsottu riittävän eläkkeeseen.pettymys oli , että ei lähdetty anomaan minkäänlaiselle eläkkeelle , koska pelättiin sen tulevan hylkynä .-näin ainakin väitettiin. sama "rumba" luukulta toiselle tuntuu jatkuvan loputtomiin. pitkä ja raskas on tie eläkkeelle.
        Sitä paitsi , eläkeyhtiöt kieltäytyvät maksamasta työkyvyn arvioita v. 2007 alusta lähtien , tämä on tosi. Eläkevakuutukset pystyvät käyttäytymään täysin mielivaltaisesti . Minulle sanoivat siirtävänsä ammatill. kuntoutusten maksamisia jatkossa kelalle , mutta eiköhän Kelakin ala kohta pistämään hanttiin , kun eläkeyhtiöt yhä enemmän siirtävät maksuvastuitansa kelalle.


      • täällä toinen

        ... niiden kuukausien ja vuosien eläkeyhtiöt antavat epäilemättä tarkoituksella kulua ,koska silloinhan lopulta menetetään ns. tulevan ajan oikeus eläkkeeseen. näin minulle on kerrottu.
        ja , kuten tapuksestani voi nähdä , pääsevät lopulta maksamasta mitään. olen kuitenkin vuosikymmenten työhistoriallani kartuttanut työeläkekassaa sievoisella summalla. nehän ovat meidän rahojamme.
        tällainen ei voi olla oikein!!


      • Kuntoutsuki
        täällä toinen kirjoitti:

        ... niiden kuukausien ja vuosien eläkeyhtiöt antavat epäilemättä tarkoituksella kulua ,koska silloinhan lopulta menetetään ns. tulevan ajan oikeus eläkkeeseen. näin minulle on kerrottu.
        ja , kuten tapuksestani voi nähdä , pääsevät lopulta maksamasta mitään. olen kuitenkin vuosikymmenten työhistoriallani kartuttanut työeläkekassaa sievoisella summalla. nehän ovat meidän rahojamme.
        tällainen ei voi olla oikein!!

        Hei,
        olisko jollain tästä asiasta tietoa, mitä tarkoittaa ja mitä se tarkoittaa, jos ei ole yhteyttä työelämään.

        mulla 3 vuotta sairaslomaa, saan kuntoutustukea ainakin 31.5.09 saakka.

        Kaikki nämä huolestuttavat, kun en näitä ymmärrä.


      • täällä toinen
        Kuntoutsuki kirjoitti:

        Hei,
        olisko jollain tästä asiasta tietoa, mitä tarkoittaa ja mitä se tarkoittaa, jos ei ole yhteyttä työelämään.

        mulla 3 vuotta sairaslomaa, saan kuntoutustukea ainakin 31.5.09 saakka.

        Kaikki nämä huolestuttavat, kun en näitä ymmärrä.

        mulla ainakin tarkoittaa (side työelämään katkennut), että olen ollut sairauslomalla yhtäjaksoisesti yli 3 v , ei työsuhdetta alla...eli en ole ollut työssä yli 3 v:een.
        tulevan ajan oikeudesta voit käydä lukemassa lisää sivulta www.tyoelakelakipalvelu.etk.fi (lue ainakin :"tulevan ajan edellytys" , "tulevan ajan ansio").kannattaa ottaa asioista selvää , ettei mene eläkeyhtiöiden ansaan.


    • tittelituura

      ..tuolta työkokeilu ajalta mahdetaan maksaa?
      Itse olen lähdössä kelan työkokeiluun ja tähän asti olen saanut ensin sairaspäivärahaa ja kun ne päivät täyttyivät,niin työmarkkinatukea.

      Mahtaako tuloni tuolta työkokeiluajalta pienentyä entisestään (kauhistuttaa ajatuskin)

    • Heivatihei

      Minä olen kuntoutuksessa ja viimeiset päivät menossa ennen loppukeskustelua. Taidan heivata koko homman ja jatkaa vain ansiosidonnaisella. Ei oikein napostele tämmöinen pompotus ja kelan työkokeilut (naurettava). Kysyisinpä vaan tähän väliin, että onko nämä kokeilut pakollisia ja saako itse määrätä, koska ne alkavat? Ja missä? Olen jo suostunut tähän, mutta loppukeskustelussa aijon sanoa, että heivaan koko homman.

    • Koettuonjopaljon

      Mulla oli ainaskin kelan järjestämässä työkyky tutkimuksessa loppuistunnossa
      sellainen meininki jotta oksat pois,lekuri kävi huutokauppaa sairaslomalla että laittaisin nimeni paperiin,sairaslomaa tarjosivat loppujenlopuksi 3kk,sitten ilmeisesti olisin taikaiskusta työkykyinen,no en jaksanu inttää vaan laitoin nimeni.
      Ei nuo kelan tutkimukset mitään etua tuo jollei ole todella suunnilleen täysin liikuntakyvytön,siinä sitten raukeaa muitten lääkärien diaknoosit.
      Enpä enää mene mihinkään kelan järjestämiin juttuihin mukaan,tämmöistä sitten palkaksi vuosien raskaan työn jälkeen,eipä uskoisi ennenkuin itse kokee.
      Työkokeiluihin ja töihin 6 euron päiväpalkalla niinkuin ei työnteosta mitään tietäisi kokeilematta vaikka ikänsä työtä tehny,työnantajan käyttäessä härskisti ilmaista työvoimaa hyödykseen,ei kiitos.

    • yhtäläiset oikeudet

      Tehdäänkö kelan työkokeilusta jokin sopimuspaperi?

      • SKDG

        Juu, se tehdään työntekijän, yrityksen ja työkkärin kesken. Työsopimus se ei ole, mutta jokin kokeilusopimus tms.


    • opiskelemaan..?

      Olen työkkärin kautta työkokeilussa;4 tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa. Itselläni alan vaihto vajaakuntoisuuden vuoksi. Tarkoitus kouluttautua uudelleen ensi syksynä.
      Saan työmarkkinatuen 9€/pvä. Työkokeilupaikan voi etsiä itse kuten minä tein tai sitten kysellä työkkäristä sopivia paikkoja.
      Oletko jossain vaiheessa allekirjoittanut työkkärissä sen suunnitelman ja lukiko siinä että työkokeiluun suostuisit? Mikä oli peruste että laittavat sinut työkokeiluun?
      Itse halusin kyseiseen paikkaan työkokeiluun jotta nähdään onko ala minulle sopiva ja kestääkö terveys.
      Minulla kuntoutustuki hylättiin.

    • yhtäläiset oikeudet

      olin laitostyökokeilussa ja en nähnyt kyseistä sopimusta missään??

      Kelan työkokeilu oli kyseessä.

    • PUKSU

      Työkyvyn arviointi on höpö hommaa,itse olin Tarinassa Siilinjärvellä 2 viikkoa,tehtiin lihaskuntotesti kaikki meni alle keskiarvon sillon sanottiin et pääse eläkkeelle.eli millään testeillä ole mitään merkitystä.sillä olin julkisen terveydenhuollon kustantamana ite maksoin 11,30 päivässä kukaan muu ei suostunut maksumieheksi.nyt menen työkokeiluun syksyllä,saa nähdä kuinka käy.olen ollut 3.5kk poissa työelämästä entiseen työhön en pysty,jossa olin vajaa30 vuotta.eläkettä en saanut kun työkykyä on vähän jäljellä,kun joku tietäis mitä tekisin nyt on kolme ammattia tarjolla jos vain ottavat.mielen kiintoista vai mitä?

      • kipee xx

        Uskomatonta..Miten ihmisiä ja nimenomaan sairaita kyykytetään..


    • kelasucks

      olin Kunnonpaikassa Siilinjärvellä ja lausunto oli liukuhihnalta suoraan.

      Kusetusta koko Kelan kuntoutustutkimukset.

    • uusavutonko

      mitä tarkoittaa lausunto:liukuhihnalta suoraan? Oliko lausunto jotenkin väärä?

    • mihinmenossaollaan

      täällä on moneen otteeseen kirjoitettu samaa... Se tarkoittaa ettei potilasta kuunnella yhtään, eikä auteta lääkinnällisesti vaivoissa ,eikä diagnooseissa.

      Tuntuu että pohjat valmiina ja siihen sutaistaan jotain paperin täytettä ja näillä kirjoituksilla ei ole kuitenkaa mitään arvoa tai vaikutusta kun palaat tuolta työkyvynarvioinnista oman terveydenhuollon pariin. Suunnitelmia ei toteuteta ja kukaan ei valvo myöskään noita asioita. Kaikki kokeilut ja lääkitykset unohtuu ja kaikki lakaistaan maton alle. Vaikka valittaisit niin ainut ongelma todetaan päässä.

      • Katrin1

        Tämä on just niin tuota. Itse olin tuollaisessa kunnes näin yhdessä keskustelupalstalla juttua yksilöllisestä valmentajasta, se oli mun juttu. Liukuhihnatouhu loppui samantien siihen. Tämä valmentaja järjesti mulle työpaikan oppisopimuksella. Olin katja noposella Oulussa, sen maksoi mun eläkeyhtiö, mutta en tiedä onko kelallakin niiden kautta. Se on iso firma ja paikkoja ymräri suomea.


      • Tanja--77
        Katrin1 kirjoitti:

        Tämä on just niin tuota. Itse olin tuollaisessa kunnes näin yhdessä keskustelupalstalla juttua yksilöllisestä valmentajasta, se oli mun juttu. Liukuhihnatouhu loppui samantien siihen. Tämä valmentaja järjesti mulle työpaikan oppisopimuksella. Olin katja noposella Oulussa, sen maksoi mun eläkeyhtiö, mutta en tiedä onko kelallakin niiden kautta. Se on iso firma ja paikkoja ymräri suomea.

        Mä oon ollu kans noposella Espoossa ja tykkäsin. Menin niiden kautta kouluun ja eläkeyhtiö maksoi koulutuksen ajan ihan hyvää tukea, jos vertaa että ois pitäny opintotuella opiskella. Valmentaja hoiti kaiken ja sain paljon ideoita siihen mitä voisin vielä tehdä sairauteni huomioiden.


    • nmnmbv

      Aikoinaan kuin tein sopparin määräaikaisesti 9 euron päiväpalkkatöhin niin työkkärin setä muutti sopparia jälkeenpäin ja tuli kolme kuukautta lisää palvelua.
      Eli edes allekirjoitettuihin papereihin ei voi luottaa.

    • Minä vain

      Onko laillista teettää työkokeilussa töitä 7.00-19.00 eli 14tuntisia päiviä? Vaikka kyseessä onkin nuorimies ja työtä pelkäämätön. Silti tuo on liikaa kun ajattelee sitä korvausta rahassa verratuna tunteihin.

    • elinkeinonharjoitt

      Ei kyllä varmasti ole laillista tuommoinen. Heti kysymään esimieheltä, että mitä tällainen on. Älä anna riistää itseäsi! T. elinkeinonharjoittaja

    • Ei hyötyä ollut

      Omalla kohdalla Kelan työkokeilu ei johtanut työllistymiseen. Tein 7 viikkoa asiantuntijatyötä kuntoutusrahalla 9 euroa. Sain kehut tekemästäni työstä, mutta sen lisäksi en muuta. Työtä ei ollut tarjolla, koska ei ole rahaa...

      Nyt olen työkkärissä asiakkaana ja taas on työkokeilua väläytelty. Ei oikein kauheasti motivoi. En usko sen avulla työllistyväni koskaan.
      Haluan jatkossa saada tekemästäni työstä palkkaa, en mitätöntä korvausta ja potkun persuuksiin, kun kokeilu päättyy.

      Kuinkahan monta työkokeilua yksi ihminen jaksaa käydä läpi, jos ne eivät koskaan johda mihinkään? Liekö tätä kukaan tutkinut? Tuskin.

    • lukija

      hei sinä juhannuskukka en ole kuullut kunta tuesta siintä en tiedä tyttäreni aloitti niin kutsutun työkokelun pari kk sitten tekeeihan normaalisti työt palkka on minusta huono vajkka kyseessä on työkokeilu 600e käteen lauantaitkin töitä.yksi hyvä puoli nykyisin vaikea saada töitä joten näin nuoret saavat tuntumaa työstä eikä tänä aikana menetä etuuksia esim.asumistuki pysyy jos ja kun tämä on muistaakseni 4kk.työkokeilu.tyttäreni löysi itse paikan ystävänsä avustuksella.mielestäni tämä ei myöskään sisällä kulukorvausta 9epvä.kannattaa kokeilla parempi kuin työkkäri tai sossu

    • dfhgfhf

      Miten tuo työkokeilu merkitään kelan paperiin, netissä?

    • Muutama vinkki

      Sellainen pikku juttu, että näitä orjahommia ei lain puitteissa ole mikään pakko tehdä kuin minimissään 4h/pv ja 1tpv/viikko! Orjapaikkoihin ei voi pakottaa karenssin uhalla, ellei sitä ole työllistymissuunnitelmaan kirjattu. Työllistymissuunnitelmaan sitä ei ole mikään pakko sisällyttää/hyväksyä, vaikka te-keskuksen virkailija sitä sinne yrittäisikin väkisellä tuputtaa!!!

    • puksu

      Hei nyt kaksi työkokeilua takana lastenpäiväkerho ja kouluavustaja molemmat keskeytyi sairaslomaan,tuli lupa hakea eläkettä tai jatkaa kokeilua hain eläkettä kului kaksiviikoa ja tuli hylky eläkeyhtiöltä kelata ei vielä mutta hylky tulee pakosta myös sieltä,joten työkokeilu odottaa.ehdotin vanhuksille avustajaa,mutta tarjosivatkin aulaemäntää,mutta täällä päin ei paikkoja ole vaan ehkä kehä kolmosen tuolla puolen on.nyt odotan mitä vastaavat.haluaisin kyllä te:keskusksen puolelle sieltä pääsisin ehkä kelan työklinikka kokeiluun ei kyllä varmaa.kokeilisin vielä sitä.eläkeyhtiö teki ennakkopäätöksen eläkkeestä kun tiesivät sitä minun hakevan,sanoin niile kyllä suoraan että tämmönen on perseestä ei mitään jäekee eukko änkytti että vakuutuslääkäri niin päätti,että semmosta.selkä rappeutunut kokonaan polvet sököt,mutta ei auta kun taistella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe