alink/tplink wlan ja repeater

atk-ihmettelijä

ja sitä rataa. Alkaa päähän tulla harmaita hiuksia kun yrittää niinkin yksinkertaista asiaa väsätä kuin langattoman verkon laajennus. Ei kertakaikkiaan mahdu päähän mikä tässä asiassa voi olla näin vaikeaa.

ADSL-modeemina ja yhdistettynä WLAN tukarina on A-Link RR24AP, mikä on talossa toimittanut omaa tehtäväänsä uskollisesti jo parisen vuotta. Tälläkin hetkellä se antaa 3-kerroksisen talon kahteen ylimpään kerrokseen oikein hyvän verkon. Talon kellarikerrokseen ei kuitenkaan enää kantomatka riitä, joten ratkaisuksi hankin TP-Linkin TL-WA501G tukiaseman. Ko. tukari kun pystyy toimimaan repeaterina, tällöin signaalin saisin jatkettua koko taloon.

Yläkerran boksiinhan ei käytännössä tarvitse edes koskea, tp-link seinään, asetukset kohilleen ja repeater-moodiin haku päälle ja yläkerran tukari löytyy heti. Hyväksyntä ja wep-suojaus päälle molempiin laitteisiin.

Heti löytyy vahva langaton verkko kellarista ja ipconfigilla ISP:n oikeat tiedot. Silti nettiin ei saa mitään yhteyksiä toisella koneella ja toinen kone taasen saa 15 minuutiksi kerrallaan linjan pitkän hakemisen jälkeen, tosin tässäkin yhteydessä on esillä tuo otsikossa mainittu Not Connected - Disconnect Windowsin wireless network connection-lehdellä. Kun n. vartin jälkeen nettiyhteys menee poikki, tulee samaiseen kohtaan tekstit automatic ja painikkeeseen connect. Painamalla yhteys tulee taas vartiksi käyttöön.

Samaan aikaan kerrosta ylempänä verkko toimii täysin normaalisti jatkuvasti, kuten aina ennenkin.

Olen asetuksia ja kaikkea mahdollista säätänyt jo lukemattomia tunteja ja nollaillut bokseja kun tarpeeksi paljon on ehditty säätää. Mikään ei silti saa tuota yhteyttä pysymään pitempään elossa.

Olisi kiva jos joku osaisi kertoa mitä on jäänyt tekemättä tai mitä pitäisi tehdä vielä.

7

2786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan se A-Link asetettu reitittäväksi eikä siltaavaksi ja vastaavasti TP-Link puhtaaksi tukiasemaksi eli sillaksi? Ei nyt tule muuta mieleen, nuo WDS-systeemit ovat joskus varsin esoteerisia, kun välillä eivät eri firmojen kamat oikein halua keskustella. ;)

• atk-ihmettelijä

kaikkea on kokeiltu. Käytännössä tällä hetkellä ISP:n tiedot löytyy TPlinkin kautta ja yhteys verkkoon toimii tasan 9min kerrallaan täysin normaalisti. Sitten menee poikki ja pitää uudelleen yhdistää virheilmoitusten kera.

• repeater tilaan

reititin:
      reitittimelle sisäverkon ip loppu osa 1
      tarvittava määrä ip-osoitteita dhcp:lle loppuosa 100- eteenpäin.
      dhcp päällä
      pääsylistat mac
      wep
      tukiasema:
      dhcp päällä
      sama kanava kuin reitittimellä
      samaa ssid:ä ei välttämättä
      ei pääsylistoja välttämättä
      repeateriin reitittimen wlan mac osoite
      sama wep

wlan laite yhdistyy joko reitittimeen tai tukiasemaan, riippuen vahvuudesta jos sama ssid.
      Tukiasemassa voi olla piuhalla ja wlanilla yhtäikaa kuin myös reitittimellä.

• 1stMacFinn

Tietääkö molemmat laitteet, että WDS on käytössä? Ainakaan tuossa reitittimen tiedoissa ei ollut mitään mainintaa WDS:stä.

Ne pitää säätää keskenään yhteensopiviksi, muuten ei toimi.

• atk-ihmettelijä
        1stMacFinn kirjoitti:

Tietääkö molemmat laitteet, että WDS on käytössä? Ainakaan tuossa reitittimen tiedoissa ei ollut mitään mainintaa WDS:stä.

Ne pitää säätää keskenään yhteensopiviksi, muuten ei toimi.

alinkissä ei taida olla wds:ää, mutta tp-link:n pitäisi toimia myös ilman tuota. Ainakin valinnoissa on "universal repeater" mikä on tarkoitettu ilman wds:ä olevien boksien kanssa käytettäväksi.

• atk-ihmettelijä

yritin tehdä tämänkin mukaan, mutta ainakaan ei parempaan suuntaan menty. Nyt alakerran laite ei löydä mitään ja ylhäälläkin loppui nettiin pääsy.

Minkä takia tukariin laitetaan dhcp päälle?
        Miten osoitteiden pitäisi mennä? Reitittimeen laitoin ip:ksi 10.0.0.1 ja dhcp startiksi 10.0.0.100 ja lopuksia 10.0.0.254

WEP-on molemmissa päällä ollut koko ajan, pääsylistat ei päällä, kanavia olen vaihdellut jok o päälle tai pois, ei vaikutusta.

• repeater tilaan
        atk-ihmettelijä kirjoitti:

yritin tehdä tämänkin mukaan, mutta ainakaan ei parempaan suuntaan menty. Nyt alakerran laite ei löydä mitään ja ylhäälläkin loppui nettiin pääsy.

Minkä takia tukariin laitetaan dhcp päälle?
        Miten osoitteiden pitäisi mennä? Reitittimeen laitoin ip:ksi 10.0.0.1 ja dhcp startiksi 10.0.0.100 ja lopuksia 10.0.0.254

WEP-on molemmissa päällä ollut koko ajan, pääsylistat ei päällä, kanavia olen vaihdellut jok o päälle tai pois, ei vaikutusta.

Tukariin laitoin dhcp:n päälle, jotta olisi helpompaa. Voi sille tukarille laittaa kiinteän ip:n jos haluaa. Esim. 192.168.1.2 Kokeile noilla 192.168.1.1 = reititin. Jos tukarissa dhcp päällä laita virta ensin reitittimeen sitten tukiasemaan ja sitten koneet päälle. Maski oltava kaikissa 255.255.255.0 Kokeile vielä samalla ssid:llä. Mulla noilla asetuksilla toimii vehkeet pätkimättä ja laitteet 3 vuotta vanhoja LinkSyssejä. Kanavat pitää olla samat. Oleellista on, että tukiaseman repeter-tilan mac-osoitteeseen laitetaan REITITTIMEN WLAN osoite, löytyy reitittimen infosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53