troijalainen

Meiju-Simona

Jostain syystä mä olen sellanen tapaus, että mä saan yhtenään viiruksia!

Nytkin löytyi kaksi, jotka neuvon mukaan siirsin karanteeniin.

En ymmärrä mitä mä teen sellaista, että niitä yhtenään tulee. Kaveri joka käy niitä "siivoilemassa" pois, on ihan mukava ja auttavainen, mutta tuntuu etten millään kehtaa jatkuvasti vaivata häntä.

Taidan olla aika tyhmä!

Jos joku tietää mistä niitä niin helposti tulee,
olkaa kilttejä ja kertokaa.

Vähänkin epämääräisiltä tuntuvat sähköpostit poistan lukematta.
Paljon etsin kaikenlaista tietoa netistä, mutta vain suomenkielisiltä sivuilta. En todellakaan tiedä, miten niitä saan imuroitua.

Kertokaa nyt jotain hyvät ihmiset!

32

2905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyydä kaveriasi asentamaan itsellesi Linux. Siihen loppuu haittaohjelmien kanssa hermosahaaminen. ;)

    • >En ymmärrä mitä mä teen sellaista, että niitä yhtenään tulee.

      Käytät Windowsia, mutta taidot ei riitä alkuunkaan. Windows ei ole tumpelon käyttis, ikävä kyllä.

      Nykyiseen koneeseesi voi asentaa vakaan ja viruksettoman Linuxin. Parhaiten sulle kutenkin sopisi Mac, joka on sekä virukseton että erittäin helppokäyttöinen ja tehokas. Siihen tarvitset kuitenkin kokonaan uuden (tai käytetyn) Apple-tietokoneen.

    • Ilmeisesti käyttöjärjestelmäsi on joku Windows ja siinä tietoturvareikä jota et ole paikannut. Windowseissa tarvitsee ITSE huolehtia että ohjelmat päivitetään ja ohjelmat pitää päivittää kuukausittain.

      Kuten on jo sanottu niin Windowsit ei sovellu tumpeloille kun pitäisi itse kyetä ylläpitämään niitä. Eli uusi käyttöjärjestelmä koneeseen, joko Suse, Ubuntu, Red Hat tai CentOS tai sitten palauttaa sen Windowsin palautuslevyillä tehdasasennukselle (tai asentaa uudestaa) että varmistuu koneen puhtaudesta, tähän uusin service pack ja ja kaikki päivitykset ja sitten kuukausittain päivität officen, selaimen, sähköpostiohjelmiston, PDF-lukijan, javakoneen, Flash Playerin, videosoittimen/kodekit jne.

      • kille

        Ei Windowsissa tarvitse itse huolehtia päivityksistä. Ohjauspaneelissa tietoturvakeskuksessa valitaan kohdasta Automaattiset päivitykset. Päivitys voidaan määrittää tarkistettavaksi vaikka joka päivä,jolloin kone päivittyy heti uuden version julkistamisen jälkeen.


    • käytöksellä

      pitäisi edes tulla. Oletko varma, että koneesi on alunperin puhdas? Onko palomuuri varmasti päällä? Nykyaikaiset virustutkat kyllä hoitavat hommansa. Selaimen vaihto voisi auttaa.

      • "Nykyaikaiset virustutkat kyllä hoitavat hommansa."

        Tunnistavat jotain 80% haittakoodista. Jos sitten käyttelee pääkäyttäjän oikeudella ja yksikin pääsee läpi niin mikään ei estä haittaohjelmaa ohittamasta virustorjuntaa.


      • Meiju-Simona
        M-Kar kirjoitti:

        "Nykyaikaiset virustutkat kyllä hoitavat hommansa."

        Tunnistavat jotain 80% haittakoodista. Jos sitten käyttelee pääkäyttäjän oikeudella ja yksikin pääsee läpi niin mikään ei estä haittaohjelmaa ohittamasta virustorjuntaa.

        kiitos vastauksistanne, vaikkei tämmönen tumpelo niistä oikein....

        Voiko sen linuxin asentaa itse,vai tarviiko olla vähän taitavampi.

        Olette aika yksimielisiä siitä, että Windous on huono juttu. Olen luullut yleensä käytettävän juuri windousia.

        Mä en tiedä onko mulla yleensä mitään palomuuria, (älkää nyt hyvänen aika kuolko nauruun)

        "Avast"- suomenkielinen, on mun virustorjunta ohjelma.


      • tynnyrit...
        Meiju-Simona kirjoitti:

        kiitos vastauksistanne, vaikkei tämmönen tumpelo niistä oikein....

        Voiko sen linuxin asentaa itse,vai tarviiko olla vähän taitavampi.

        Olette aika yksimielisiä siitä, että Windous on huono juttu. Olen luullut yleensä käytettävän juuri windousia.

        Mä en tiedä onko mulla yleensä mitään palomuuria, (älkää nyt hyvänen aika kuolko nauruun)

        "Avast"- suomenkielinen, on mun virustorjunta ohjelma.

        Linuksit ovat aivan marginaalikäytössä, n. 0.7% maailman koneista. Pysy vaan Windowsissa niinkuin reilusti yli 90% ihmisistä. Jos sinulla on jo ongelmia W:n kanssa, olet aivan sormi suussa jonkin Linuxin kanssa.


      • höpötä
        M-Kar kirjoitti:

        "Nykyaikaiset virustutkat kyllä hoitavat hommansa."

        Tunnistavat jotain 80% haittakoodista. Jos sitten käyttelee pääkäyttäjän oikeudella ja yksikin pääsee läpi niin mikään ei estä haittaohjelmaa ohittamasta virustorjuntaa.

        Esim. Avira pääsee johonkin 99%:in. Kerro yksikin vapaana oleva virus joka on sanotaan nyt pariin vuoteen mennyt siitä läpi. Tai Nodista.


      • Meiju-Simona kirjoitti:

        kiitos vastauksistanne, vaikkei tämmönen tumpelo niistä oikein....

        Voiko sen linuxin asentaa itse,vai tarviiko olla vähän taitavampi.

        Olette aika yksimielisiä siitä, että Windous on huono juttu. Olen luullut yleensä käytettävän juuri windousia.

        Mä en tiedä onko mulla yleensä mitään palomuuria, (älkää nyt hyvänen aika kuolko nauruun)

        "Avast"- suomenkielinen, on mun virustorjunta ohjelma.

        "Voiko sen linuxin asentaa itse,vai tarviiko olla vähän taitavampi."

        Ensiksikin, ei pidä uskoa niitä höpöjuttuja että asennettaisiin jotain Linuxia. Linux on vain pieni komponentti käyttöjärjestelmässä. Joten ensiksi tarvisi miettiä minkä käyttöjärjestelmän ottaa. Jos on 0€ budjetti niin sitten suosittelisin joko Ubuntu 8.04.1 LTS:ää tai CentOS 5.2. Ubuntua päivitetään kahden vuoden välein ja siinä on tuoreemmat ohjelmistot ja sopii paremmin viihde/multimedia käyttöön ja ties mihin youtubeen. CentOS sitten on ehkä hieman toimintavarmempi mutta se on sitten siihen nettiselailu, toimisto-ohjelmisto, sähköposti yms. käyttöön ja sitä varmaan päivitellään 5v välein.

        Toisekseen, asennuksen pitää kyllä hoitaa joku joka tuntee PC-tekniikkaa ja samalla laittaa sitten multimediat toimimaan. Ubuntulla kun tulee 2v välein aika päivittää niin päivitys käy nappia painamalla mutta on pieni riski, että tulee ongelmaa aina kun päivittää uuteen versioon pitäisi varustautuu siihen, että saa tarvittaessa apua. CentOS:ia en ole ikinä päivittänyt uuteen versioon, että siitä ei oikein ole kokemuksia mutta kyllä senkin pitäisi onnistua helposti.

        Rahalla sitten olisi saatavissa lisää mielenkiintoisia käyttiksiä mutta ilmaisista suurinta osaa ei peruskäyttöön voi suositella, nuo kaksi mitä mainitsin ovat hyviä.

        "Olette aika yksimielisiä siitä, että Windous on huono juttu. Olen luullut yleensä käytettävän juuri windousia."

        Joku Windows hommataan yleensä siksi kun työpaikalla on Windowseja ja sitten markettien halpistietokoneissa on myös Windowseja kun hieman kalliimmista rupee löytyy myös parempia. Miniläppäreissä sitten on enemmän valinnan varaa. Tästä syystä suurimmassa osassa tietokoneita on joku Windows mutta nykyään on hyvin yleistä, että on samassa koneessa Windows XP tai Windows Vista sekä Ubuntu. Myös openSusea on paljon Windowsien rinnalla.

        Sitä sitten ei tiedä kukaan kuinka monessa koneessa on nykyään Suomessa useampi käyttöjärjestelmä ja miten ne jakaantuu, mutta noin yhdeksästä koneessa kymmenessä löytyy joku Windowsversio.


      • höpötä kirjoitti:

        Esim. Avira pääsee johonkin 99%:in. Kerro yksikin vapaana oleva virus joka on sanotaan nyt pariin vuoteen mennyt siitä läpi. Tai Nodista.

        "Esim. Avira pääsee johonkin 99%:in. Kerro yksikin vapaana oleva virus joka on sanotaan nyt pariin vuoteen mennyt siitä läpi. Tai Nodista."

        No tähän on helppo vastata. Varmaan 99% viruksista pääsee näistä läpi kun ne julkaistaan. Ei ne virusten tekijät niin tyhmiä ole etteikö tarkistaisi ennen julkaisua havaitseeko skannerit. Koska virusten havaitsemisessa, analysoinnissa, tunnisteen ohjelmoinnissa, virustorjuntaohjelmiston päivityksen testauksessa ja päivityksen jakelussa on enemmän ja vähemmän viivettä joten tämä pudottaa rajusti sitä torjuntaprosenttia.

        Jotkut 99% lupaukset on markkinointipaskaa. Pätee varmaan siihen että tarkastellaan kaikkia koskaan julkaistuja haittaohjelmia. Niitä nyt vaan tulee uusia tuhansittain joka päivä eikä niillä vanhoilla ole mitään merkitystä.


      • tynnyrit... kirjoitti:

        Linuksit ovat aivan marginaalikäytössä, n. 0.7% maailman koneista. Pysy vaan Windowsissa niinkuin reilusti yli 90% ihmisistä. Jos sinulla on jo ongelmia W:n kanssa, olet aivan sormi suussa jonkin Linuxin kanssa.

        "Linuksit ovat aivan marginaalikäytössä, n. 0.7% maailman koneista."

        Ei sitten kannata uskoa näitä valehtelijoiden höpötilastoja marginaalisesta käytöstä. Haluavat että jatkossakin tuhlaisit rahaasi tietokoneen korjauksiin. Jos nyt ei puhuta mitään mistään käyttöjärjestelmistä vaan siitä pelkästä Linuxista niin se nyt on varmaankin maailman yleisimpiä ohjelmistoja kun se löytyy kännyköistä, GPS-navigaattoreista, karaokelaitteistoista, langattoman kotiverkon tukiasemasta, palomuuri ja reititinlaitteista, supertietokoneista, kotipalvelimista ja nykyään myös lukuisista kotikoneista.

        Jos haluaa helppokäyttöistä käyttöjärjestelmää niin Mac OS X ja Ubuntu ovat suurella varmuudella parhaat mitä löytyy, tosin ei CentOS, Suse ja Red Hat myöskään jää mahdottoman kauaksi taakse, tosin jonkun CentOS:n multimediakelpoisuus esimerkiksi on sitten eri juttu, että miten riittää useimpien tarpeisiin kotikäytössä.


      • Kyllä kuule
        M-Kar kirjoitti:

        "Esim. Avira pääsee johonkin 99%:in. Kerro yksikin vapaana oleva virus joka on sanotaan nyt pariin vuoteen mennyt siitä läpi. Tai Nodista."

        No tähän on helppo vastata. Varmaan 99% viruksista pääsee näistä läpi kun ne julkaistaan. Ei ne virusten tekijät niin tyhmiä ole etteikö tarkistaisi ennen julkaisua havaitseeko skannerit. Koska virusten havaitsemisessa, analysoinnissa, tunnisteen ohjelmoinnissa, virustorjuntaohjelmiston päivityksen testauksessa ja päivityksen jakelussa on enemmän ja vähemmän viivettä joten tämä pudottaa rajusti sitä torjuntaprosenttia.

        Jotkut 99% lupaukset on markkinointipaskaa. Pätee varmaan siihen että tarkastellaan kaikkia koskaan julkaistuja haittaohjelmia. Niitä nyt vaan tulee uusia tuhansittain joka päivä eikä niillä vanhoilla ole mitään merkitystä.

        Testitulokset näyttävät, että virustorjunta ei ole tänäpäivänä mikään ongelma. Useimmilla ohjelmilla lähempänä 100% kuin 90%.


      • Noniinjuu
        M-Kar kirjoitti:

        "Esim. Avira pääsee johonkin 99%:in. Kerro yksikin vapaana oleva virus joka on sanotaan nyt pariin vuoteen mennyt siitä läpi. Tai Nodista."

        No tähän on helppo vastata. Varmaan 99% viruksista pääsee näistä läpi kun ne julkaistaan. Ei ne virusten tekijät niin tyhmiä ole etteikö tarkistaisi ennen julkaisua havaitseeko skannerit. Koska virusten havaitsemisessa, analysoinnissa, tunnisteen ohjelmoinnissa, virustorjuntaohjelmiston päivityksen testauksessa ja päivityksen jakelussa on enemmän ja vähemmän viivettä joten tämä pudottaa rajusti sitä torjuntaprosenttia.

        Jotkut 99% lupaukset on markkinointipaskaa. Pätee varmaan siihen että tarkastellaan kaikkia koskaan julkaistuja haittaohjelmia. Niitä nyt vaan tulee uusia tuhansittain joka päivä eikä niillä vanhoilla ole mitään merkitystä.

        Eli se linux ei ole todellakaan haittaohjelmille immuuni. Ja eräs sivuto on täynnä linux ongelmien kyselijöitä joten se ei ole myöskään ogelmaton käyttis. Noh lukeekaapa tästä.
        http://linux.fi/index.php/Tietoturva

        PS: Linuxissakin on palomuuri. Iptables ja graafinen säätöohjelma vielä siihen lisäksi nimeltään Firestarter


      • Noniinjuu kirjoitti:

        Eli se linux ei ole todellakaan haittaohjelmille immuuni. Ja eräs sivuto on täynnä linux ongelmien kyselijöitä joten se ei ole myöskään ogelmaton käyttis. Noh lukeekaapa tästä.
        http://linux.fi/index.php/Tietoturva

        PS: Linuxissakin on palomuuri. Iptables ja graafinen säätöohjelma vielä siihen lisäksi nimeltään Firestarter

        "Eli se linux ei ole todellakaan haittaohjelmille immuuni."

        Linux ei ole käyttöjärjestelmä vaan ydin. Ja Linuxia käyttävät käyttöjärjestelmät ovat mainstream käytössä turvallisimmasta päästä.

        En kyllä ole kieltänyt etteikö haittaohjelmia voi tehdä muillekin käyttöjärjestelmille kuin Windowseille. Kysyjällä vaan on selvästikin ongelmia jonkun Windowsin ylläpidon kanssa ja kone on siksi saastunut, joten tähän helppokäyttöisempi käyttöjärjestelmä on ratkaisu.


      • Wettex
        Meiju-Simona kirjoitti:

        kiitos vastauksistanne, vaikkei tämmönen tumpelo niistä oikein....

        Voiko sen linuxin asentaa itse,vai tarviiko olla vähän taitavampi.

        Olette aika yksimielisiä siitä, että Windous on huono juttu. Olen luullut yleensä käytettävän juuri windousia.

        Mä en tiedä onko mulla yleensä mitään palomuuria, (älkää nyt hyvänen aika kuolko nauruun)

        "Avast"- suomenkielinen, on mun virustorjunta ohjelma.

        Kannattaako sinun edes käyttää koko konetta jos et edes tiedä on koneessasi palomuuria??

        Melkovarmasti -15 v


      • Meiju-Simona
        Wettex kirjoitti:

        Kannattaako sinun edes käyttää koko konetta jos et edes tiedä on koneessasi palomuuria??

        Melkovarmasti -15 v

        kettuilla hyvä "eh". Ongelmat ovat poistuneet, ja taidot lisääntyneet mielestäni riittävästi.
        Pärjään nyt jo.

        Kiitos niille jotka olivat asiallisia.


    • Veikkaisin
    • CheckThisOut

      Perinteisen viruksentorjunan ja palomuurin lisäksi voisit suojata konettasi paremmin mm. näiden ohjelmien avulla:

      SpywareBlaster v4.1
      http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
      Tämän ohjelman tarkoitus on ennaltaehkäistä erilaisia haittaohjelmia kilven tavoin.

      McAfee SiteAdvisor
      http://www.siteadvisor.com/
      Tämä ohjelma taas kertoo etukäteen netissä surfaajalle mitkä sivut on jo testattu ja hyviksi havaittu (vihreä väri) tai jos niissä on haittaohjelmia (punainen väri)se ilmenee jo Googlen hakutulosten yhteydessä.

      Secunia Personal Software Inspector (PSI)
      http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
      Secunia on tanskalainen tietoturvayritys, jonka ohjelmalla voi skannata missä määrin omalle koneella asennetut eri ohjelmat ovat päivitetty ajan tasalla mukaan lukien esim. Microsoftin, Adoben ja monien muiden sovellutukset.

      CCleaner
      http://www.ccleaner.com/
      Tällä ohjelmalla voit sitten tehokkaasti ja turvallisesti poistaa turhia tiedostoja ja esim. nettisurfauksen jäljet.

    • Vista_fani

      Ovat varmaan itse aloittaneet tämän viestiketjun jotta pääsisivät "vastailemaan" ja levittämään "ilosanomaansa"
      On sen verran älyvapaa aloitus.

      • saman huomasin.

        paistoi heti läpi :)


      • Meiju-Simona
        saman huomasin. kirjoitti:

        paistoi heti läpi :)

        Voi hyvänen aika kuin te olette ffiksuja!
        Missä tollasia kasvaa, toivottavasti ei ihan kotipaikkakunnallani, eikä ihan lähimaillakaan.

        Aloitus kysymykseni oli ihan oikea kysymys, tosin laadittu muotoon jossa kaiken mmailman"nörtit" saavat loistaa tiedoillaan.

        Suur kiitos niille jotka vastasivat asiallisesti tähän kiusalliseen pulmaani.


    • jättää niitä ihan

      tarkoituksella koneelleesi ja pääsee näin pyytäessäsi apua taas hieman lähemmäs - ihollesi ja kenties pidemmällekin? Mutta vakavasti puhuen, pyydä ystävääsi tiukentamaan niin käyttiksen kuin selaimen asetuksia niin ettei viirukset ja haitakkeet pääse enää tarttumaan koneellesi.

      • kannattaa sitten

        Lukea, että mitä asetusten tiukentamisesta seuraa, ettei tarvitse ihmetellä kun mikään ei toimi.


      • kannattaa sitten kirjoitti:

        Lukea, että mitä asetusten tiukentamisesta seuraa, ettei tarvitse ihmetellä kun mikään ei toimi.

        Mulla toimii kaikki ilman mitään ihmeen asetusten tiukentamista tai ylimääräistä tietoturvasäätöä tai jotain pilipaliohjelmia. Hyvin toimii kaikki.


      • tasapaino tietokoneen
        kannattaa sitten kirjoitti:

        Lukea, että mitä asetusten tiukentamisesta seuraa, ettei tarvitse ihmetellä kun mikään ei toimi.

        turvallisuuden ja käytettävyyden välillä. Windows-maailmassa mitä helpompaa jotain on käyttää, sen turvattomampaa se on. Hieman tiukentamalla asetuksia (riippuen tietysti käytön tarpeesta) saa käyttiksen huomattavasti turvallisemmaksi tietosuojan kannalta. Neuvon käymään www.markusjansson.net-sivustolla pikakurssilla tietoturvaan ja soveltamaan niitä ohjeita tarpeen mukaan omaan käyttöön.


    • mattieinari

      Jos otat sen avastin pois koneeltasi ja hankit tilalle kunnon virusohjelman esim. F-secure tai Norton, ei virukset kiusaa. F-securenkin voi ladata kolmelle koneelle, ei ole kovin kallis. Toivottavasti tyttö pärjäät, kyllä kaikkeen tottuu!

      • nähty on

        Avastin käyttäjää ei virukset kiusaa. SpywareBlaster vielä lisäturvaksi, niin pysyy kone puhtaana. nim. kokemusta on


      • Hiljaa

        Jos nyt kumminkin otat selvää jos avasti kannattaa heittä pois koneelta, mitäs varten sinne saman yhtiön toista tuotetta tungetaan ne kun silleen pikkuisen toistensa kanssa naimisisssa


    • Loippari

      Ostin viime helmikuussa Mac:in. Enpä ole virusasioita sen jälkeen miettinyt. En edes tiedä on Macille virusohjelmiakaan - koko teollisuuden ala taitaa pyöriä Microsoftin varassa. Olen silti pitänyt myös Windowsin, mutta siitäkään ei juuri tarvitse murehtia kun tulee käytettyä enää kerran pari kuussa testeihin. Jos jossain tulee surffattuakin niin yleensä laadukkailla sivustoilla. Sähköpostina on Googlen Gmail ja se suodattaa kaikki kököt pois. Maccia yritetään aina mollata, mutta en vaihtaisi takaisin. Nyt voi tehdä vaan omia juttuja ja avata Windows koneen vain silloin kun jaksaa säätää ja vääntää koneen kanssa. En lähde puolustelemaan, sillä saa vaan Windows-fanaatikot riuku-paskolle päällensä, mutta jos ei oikeasti pärjää sen Windowsin kanssa niin kannattaa harkita luopumista siitä.

      • XP:llä ongelmitta

        Jos ei taidot riitä, niin voi harkita jotakin idioottivarmaa ratkaisua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe