Varamummo ja/tai pappa haussa

Saarijärven lähiseudulta

Hei!

Ajattelin kokeilla tätäkin kautta kysellä että löytyykö näitä ns. varamummoja tai -pappoja täältä Saarijärven lähitienoilta, jotka olisi halukkaat auttamaan yh-äitiä tarpeen vaatiessa.

Minulta puuttuu se ns. tukiverkosto ympäriltä, ei ole juuri sukulaisia eikä tuttavia, joita voi pyytää apuun tarvittaessa :(

Jos varamummon tai -papan touhu kiinnostaa, ota yhteyttä [email protected] :)

7

1095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temmeltää,,

Teillä, minkä ikäisiä ovat. Terv. Isä&vaari.

• mie täs taas

kolme...pojat 6- ja 8v. sekä 1v tyttö ja lähinnä noille pojille olisi tarvetta löytää mieluusti miespuolinen kaveri, joka jaksaisi vaikka johonkin harrastuksiin poikia viedä tai itse harrastaa heidän kanssaan jotain...mm. näin talvella luistelu, hiihto tms.
        Olen jo seurakunnan ym. tahojen kanssa käynnistämässä yhteistyötä tämän varamummo ja -vaari touhun vireillesaamiseksi, mutta aika kiven alla ovat heidänkin tiedossa olevat "vapaaehtoiset"...

Ota yhteyttä sähköpostiin [email protected] jos olet aidosti asiasta kiinnostunut ja valmis mahd. yhteistyöhön :)

• ööööööäääääääää
        mie täs taas kirjoitti:

kolme...pojat 6- ja 8v. sekä 1v tyttö ja lähinnä noille pojille olisi tarvetta löytää mieluusti miespuolinen kaveri, joka jaksaisi vaikka johonkin harrastuksiin poikia viedä tai itse harrastaa heidän kanssaan jotain...mm. näin talvella luistelu, hiihto tms.
        Olen jo seurakunnan ym. tahojen kanssa käynnistämässä yhteistyötä tämän varamummo ja -vaari touhun vireillesaamiseksi, mutta aika kiven alla ovat heidänkin tiedossa olevat "vapaaehtoiset"...

Ota yhteyttä sähköpostiin [email protected] jos olet aidosti asiasta kiinnostunut ja valmis mahd. yhteistyöhön :)

En yhtään ihmettele, jos vap.ehtoisia ei löydy. Meillä kaikilla on oma elämä ja oma huusholli hoidettavana, jossa varmasti ihan riittävästi tekemistä. Mietipä itse - suostuisiko vap- ehtoisena tekemään tarjoamaasi hommaa: kahden pojan kuskaaminen harrastuksiin ymv. osallistuiminen on aika kuormittavaa puuhaa. Sielle 1 v. tytölle paremminkin saattaisi ehkä vap.ehotoisia löytyä. Tosin muista - mitä itse tekisit ilmaiseksi - lastenhoito on vastuullisista ja siitä pitää maksaa. Kannattaa kyllä hankkia vain sen verran lapsia, joista pystyy yksinäänkin huolehtimaan.

• minä tyhmä(kö)?
        ööööööäääääääää kirjoitti:

En yhtään ihmettele, jos vap.ehtoisia ei löydy. Meillä kaikilla on oma elämä ja oma huusholli hoidettavana, jossa varmasti ihan riittävästi tekemistä. Mietipä itse - suostuisiko vap- ehtoisena tekemään tarjoamaasi hommaa: kahden pojan kuskaaminen harrastuksiin ymv. osallistuiminen on aika kuormittavaa puuhaa. Sielle 1 v. tytölle paremminkin saattaisi ehkä vap.ehotoisia löytyä. Tosin muista - mitä itse tekisit ilmaiseksi - lastenhoito on vastuullisista ja siitä pitää maksaa. Kannattaa kyllä hankkia vain sen verran lapsia, joista pystyy yksinäänkin huolehtimaan.

Oletkos koskaan kuullut ihmisistä joitten elämässä ei ole ehkä lainkaan lapsia, ei omia eikä siten lapsenlapsiakaan tai omat lapsenlapset ovat jo isoja eivätkä enää kaipaa mummoa ja vaaria niinkuin ennen, mutta jotka todella tykkäävät lapsista ja haluaisivat olla heille mummona ja vaarina ja touhuilla lasten kanssa kaikenlaista mikä nyt kuuluu lasten elämään...

Sitäpaitsi, et tiedä yhtään mitään elmäntilanteestamme ja siihen johtaneista syistä joten pidähän mölyt mahassa!

• Kyllä tuo varamummo ja vara...
        ööööööäääääääää kirjoitti:

Hyvä hohhoijaa ei ehkä ole kuullut sellaisesta toiminnasta kuin lapselle/lapsille varamummo ja/tai varaukki. Kyllä on lehdissäkin ollut tarinoita, kun eräskin mummo oli ruvennut lapsille varamummiksi ja nautti elämästään saadessaan lapsettomana hemmotella 'lastenlapsia' ja leipoa/laulaa heidän kanssaan tai mennä ulos jne. Sehän on samanlaista ihanaa toimintaa kuin ystävätoiminta vanhukselle mm ulkoilua, lukemista, juttuseuraa jne. - Kyllä niitä on pirteitä, reippaita ja mukavia kaikenikäisiä aikuisia, jotka haluavat toimia kanssaihmisten hyväksi pyyteettä. Siitä saa itsellekin todella hyvän mielen. Tietysti se on eri asia, jos on itse mummi tai pappa valmiiksi ja omassa suvussa on lapset, lapset ja muut läheiset, eihän silloin ulkopuolisia kaipaa. Kaikilla ei ole näin ja muistaakseni Punainen Ristikin kouluttaa ihmisiä tälläiseen lähimmäistyöhön.

• ois kohtuullisin

vuoron perään kyläilisivät
      tai muuta..

yli 60-vuotiaat, sorttiset

fiksuja, tietokoneilevat?

• terveiset idästä

Lähimmäisten auttaminen tarpeen tullessa on oikein hyvä asia, samoin hienoa on se että ymmärtää pyytää apua kun sitä tarvitsee.

Ymmärtääkseni varapappa ja -mummo -toiminta ei kuitenkaan lähde siitä, että lapsia kuljetetaan harrastuksiin tai ollaan lapsenvahteina. Esimerkiksi erään tuntemani varaisovanhempi -toiminnan periaate on se, että tapaamiset sijoittuvat lähtökohtaisesti isovanhempien kotiin (toki voi mennä vaikkapa metsäretkellekin) ja ovat nimenomaan heidän ehdoillaan, sekä sovitaan hyvissä ajoin.

Varapappa -toiminnassa lapset saavat usein kiireisiltä vanhemmilta puuttuvaa aikaa, heitä kuunnellaan ja heidän kanssaan puhellaan ajan kanssa, he saavat yhteyden sukupolvien yli, ja erilaisen turvallisuuden sekä jatkuvuuden tunteen.

Seniorit puolestaan saavat - toki henkilöstä riippuen - vaikkapa seuraa, hoivattavan, jonkun josta välittää ja joka välittää, tunteen siitä että on hyödyksi ja että voi vaikuttaa pienen ihmisen kasvuun positiivisella tavalla.

Toiminnan tarkoitus ei siis niinkään ole apu vanhemmille, vaan lapsille sekä senioreille. Tietysti vanhemmatkin saavat aikaa muulle tapaamisten aikana, muttei se ole toiminnan pääasiallinen tarkoitus.

Varmasti kolmen lapsen yksinhuoltaja tarvitsee apua harrastuksiin kuskaamisessa - ja muussakin lastenhoidossa - mutta tehtäköön se niin että lapsenlikka/kuski saa riittävän korvauksen.

Toki halukkaat saavat kuskata ja hoitaa ilmaiseksikin, mutta toivoisin, että sitä ei selvyyden vuoksi sekoitettaisi varamummo- ja ukkitoimintaan.

Tsemppiä Saarijärvelle ja muuallekin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2693
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2628
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1408
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      102
      1377
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1183
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe