-03, takajarrujen

laahaus

Takajarrut jäävät laahamaan, vinkuvat ja kuumenevat. Yksi paja teki viime keväänä kahteen kertaan remonttia asian hyväksi. Jarrupalojen vaihdolla vaikeni, näemmä puoleksi vuodeksi. Nyt on vaiva taas takasi.

Mikä niissä takasatuloissa oikeasti mättää? Voisin yrittää tehdä asialle jotain samalla kun vaihtaa renkaat.

15

4680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoon vaan

      Mulla oli ihan sama juttu.
      Ei auttanut muu kuin vaihtaa uuteen satulaan.

    • 2001..

      Käsijarru ei kunnolla palauta koska palautusjousi on suunniteltu väärään asentoon. Jousi ei jaksa vetää jarrua päältä pois kunnolla kun likaa menee liikkuviin osiin.
      Lue edellä oleva juttu "kokemuksia 2001 maallista".
      Siellä on ohjeita käsijarrun herkistelyyn. Herkistelemällä ja puhdistamalla, käsijarru toimii moitteettomasti, mutta puhdistusta ja herkistelyä se vaatii monta kertaa vuodessa.

      • mond01

        Tein eilen palautusjouselle toisenpuolen jarruun uuden kiinnityspisteen joka vetää jousta nyt oikeansuuntaisesti vipuun nähden, johan rupes toimii, kun ei millään herkistelyillä vaijereiden öljyämisellä saanut viimeistä 5mm:ä vivun liikkeestä palautumaan, mielestäni myös ongelma on tuossa automaattisäädössä, joka vastavetää vaijereita, joten vivun jousen pitää olla vahvempi kuin kahvan jousen vaijerit lika hapettumat yhteensä.


      • 2001...
        mond01 kirjoitti:

        Tein eilen palautusjouselle toisenpuolen jarruun uuden kiinnityspisteen joka vetää jousta nyt oikeansuuntaisesti vipuun nähden, johan rupes toimii, kun ei millään herkistelyillä vaijereiden öljyämisellä saanut viimeistä 5mm:ä vivun liikkeestä palautumaan, mielestäni myös ongelma on tuossa automaattisäädössä, joka vastavetää vaijereita, joten vivun jousen pitää olla vahvempi kuin kahvan jousen vaijerit lika hapettumat yhteensä.

        Mihin kohtaan laitoit jouselle uuden kiinnityspisteen?


      • mond01
        2001... kirjoitti:

        Mihin kohtaan laitoit jouselle uuden kiinnityspisteen?

        Tein metallisen kulmakappaleen, joka taittuu taakse alaspäin siitä jousen entisestä kiinnitysreiästä (pisteestä) tavallaan katsottuna, semmoinen yli 90 asteen kulma, kiinnitin kappaleen pultilla entiseen jousen reikään, kulmakappaleeseen voi tehdä vaikka useamman reiän jouselle eri tiukkuuksia varten, pitäisi tehdä hitsaamalla molemmille puolille vähän paremmat,jahka viitsii, tämä oli nyt vaan kokeilu, mutta todettu on toimii.


    • Tapio O

      Takajarrut jumittuvat jos ei joskus polkaise jarrua oikein kunnolla. Ensinhän jarruttavat aina etupyörät, tästä syystä etujarrupalatkin kuluvat paljon nopeammin kuin takana. Jos jatkuvasti jarruttelee hyvin kevyellä jalalla niin takajarrut makaavat toimettomana ja saattavat jumiutua jossain vaiheessa. Itse pääsin tuosta vaivasta kun otin tavakseni jarruttaa silloin tällöin raskaammalla jalalla. Kunnon lukkojarrutus silloin tällöin tekee terää. Tämä koskee muitakin merkkejä kuin Ford.

      • moti

        Tämä on normaalia Fordille. Kysyin asiaa kuluttajavalituslautakunnalta ja se oli Fordin kanssa samaa mieltä että 430€ jarrupala- ja levyremontti alkuperäisosilla 50km tai parin vuoden välein taakse on ihan normaalia kulumista.

        Erikoiseksi asian tekee se, että edessä meillä on vielä 145tkm jälkeen alkuperäiset levyt ja palat. Jos pyydät huoltoa tekemään tuon takajarrujen herkistyksen kerran vuodessa, niin se maksaa 70 euroa, eli pitääksesi Mondeon takajarrut kunnossa se maksaa 500€/2 vuotta tai 50tkm.

        Muu auton määräaikaishuolto maksaa n. 4-500€/40tkm tai 2 vuotta, joten siihen nähden Mondeon jarrujen kunnossa pitäminen on varsin arvokasta.

        Saattaa olla että meillä ei ole varaa ostaa enää seuraavaksi autoksi Fordia, vaikka se muuten onkin pelannut loistavasti.

        Nyt ollaan yritetty käyttää käsijarrua aina kun auto pysäköidään ja jos autossa on ESP niin sillä on kiva leikkiä kun tulee liukkaat kelit, saavat takajarrutkin vähän töitä.


      • Tapio O
        moti kirjoitti:

        Tämä on normaalia Fordille. Kysyin asiaa kuluttajavalituslautakunnalta ja se oli Fordin kanssa samaa mieltä että 430€ jarrupala- ja levyremontti alkuperäisosilla 50km tai parin vuoden välein taakse on ihan normaalia kulumista.

        Erikoiseksi asian tekee se, että edessä meillä on vielä 145tkm jälkeen alkuperäiset levyt ja palat. Jos pyydät huoltoa tekemään tuon takajarrujen herkistyksen kerran vuodessa, niin se maksaa 70 euroa, eli pitääksesi Mondeon takajarrut kunnossa se maksaa 500€/2 vuotta tai 50tkm.

        Muu auton määräaikaishuolto maksaa n. 4-500€/40tkm tai 2 vuotta, joten siihen nähden Mondeon jarrujen kunnossa pitäminen on varsin arvokasta.

        Saattaa olla että meillä ei ole varaa ostaa enää seuraavaksi autoksi Fordia, vaikka se muuten onkin pelannut loistavasti.

        Nyt ollaan yritetty käyttää käsijarrua aina kun auto pysäköidään ja jos autossa on ESP niin sillä on kiva leikkiä kun tulee liukkaat kelit, saavat takajarrutkin vähän töitä.

        Meillä on ajettu vähän yli 100 000 vm -02 Mondeolla pääasiassa kaupunkiajoa pääk.seudulla. Nyt vaihdettiin etupalat, en ole varma oliko kerran vaihdettu jo aiemmin, saattaa olla. Takapalat on muistaakseni vaihdettu kerran 6 vuoden aikana. En ole kokenut että jarruissa olisi yhtään enempää huomauttamista muihin merkkeihin verrattuna.


      • tuo jarruongelma
        moti kirjoitti:

        Tämä on normaalia Fordille. Kysyin asiaa kuluttajavalituslautakunnalta ja se oli Fordin kanssa samaa mieltä että 430€ jarrupala- ja levyremontti alkuperäisosilla 50km tai parin vuoden välein taakse on ihan normaalia kulumista.

        Erikoiseksi asian tekee se, että edessä meillä on vielä 145tkm jälkeen alkuperäiset levyt ja palat. Jos pyydät huoltoa tekemään tuon takajarrujen herkistyksen kerran vuodessa, niin se maksaa 70 euroa, eli pitääksesi Mondeon takajarrut kunnossa se maksaa 500€/2 vuotta tai 50tkm.

        Muu auton määräaikaishuolto maksaa n. 4-500€/40tkm tai 2 vuotta, joten siihen nähden Mondeon jarrujen kunnossa pitäminen on varsin arvokasta.

        Saattaa olla että meillä ei ole varaa ostaa enää seuraavaksi autoksi Fordia, vaikka se muuten onkin pelannut loistavasti.

        Nyt ollaan yritetty käyttää käsijarrua aina kun auto pysäköidään ja jos autossa on ESP niin sillä on kiva leikkiä kun tulee liukkaat kelit, saavat takajarrutkin vähän töitä.

        ..meillä on 2003 mallinen Mondeo tddi. Sen takajarruissa ei ole koskaan ollut mitään herkistelyä vaativaa. Eteen on kerran palat uusittu.

        Käsijarrun vedän aina voimakkaasti , en tiedä onko asialla jotain vaikutusta.


      • söderkulla
        tuo jarruongelma kirjoitti:

        ..meillä on 2003 mallinen Mondeo tddi. Sen takajarruissa ei ole koskaan ollut mitään herkistelyä vaativaa. Eteen on kerran palat uusittu.

        Käsijarrun vedän aina voimakkaasti , en tiedä onko asialla jotain vaikutusta.

        04 ajettu 75000km mondeossa takajarrut laahasivat niin että levyt lämpesivät. Tämän seurauksena levyt, jarrukenkä ja palat menivät vaihtoon. Vaihdettiin myös käsijarruvaijeri.

        Huoltofirma sanoi mondeon kestävän nyt päivittäistä käyttöä.

        Nyt remontin jälkeen on ajettu n.80000 ja jarrut tuntuvat pelaavan vieläkin. Toivotaan että vielä tästä eteenkin päin.


    • että palojen

      herkistely auttaa. Eli palat irti, ruosteet pois liukujen välistä ja kuparitahnaa väliin ennen kasausta. Max tunnin homma molempiin puoliin yhteensä. Senjälkeen käyttää käsijarrua aina ja joskus jarruttaa vähän voimakkaammin nii pysyy palat liikkuvina.

      • eteen ja taka

        Levyihin ja todellakin palan pitää olla "väljä" sinne satulaan koska jos liian jämpti niin jämähtää todella nopeasti.
        Vinkki hio siitä palasta metallia päädyistä pois niin tulee hiukan väljäksi ja kuparivassua niihin pintoihin jotka ottavat satulaan kiinni.
        En ole kertaakaan tavannut jumitusongelmaa tuon jälkeen omissa ja muiden autoissa (ex-masentaja)


    • vinkeistä

      Sinänsä harvinaista näillä palstoilla että saa 100% asiallisia vastauksia. Eikä kukaan käskenyt ostaa Toyotaa...

      Eli putsaus- ja voiteluhommia...ja tarttee katsoa pitääkö vielä viilailla paloja, ne kun on mallia tarvike.

      Ajelin pari tankillista tällä viikolla ja kieltämättä viserrys alkaa vi.. siis harmittamaan. Mutta kääntääpähän vanhakin Foordi vielä päitä, ainakin parkkihalleissa. Kuulostaa varmaan ulospäin aika kummalliselta.

      • zöf

        Itse vuosia sitten vannoin että en ikinä osta voortia, mutta nyt on Mondeo Mk3 Zetec 2.0 ja olen todella tyytväinen.

        Toyota sopii mainiosti niille joita auto kiinnostaa yhtä paljon kuin pesukoneen anatomia meikäläistä. Foordi passaa paremmin sellaisille "vanhan polven automiehille" jotka ovat tottuneet touhuamaan autonsa kanssa itse.


    • Orni

      Hei minulla olisi ford mondeo 03 1,8 ambiente,käsijarrut pomppas katsastuksessa niinkuin 2edellistäkin vuotta mutta nytten korjaaja vaihtoi satulat jolloin hävis käyttöjarruista voima,painu poljin pohjaan,sitten hän vaihtoi pääsylinterin joka ei ollutkaan viallinen,vaan vika oli satuloiden asennuksessa oli laittanut satulan sillain väärin että oli ilmaroput jäänyt alaspäin jolloin jäi ilmatasku,mutta jarrut kyllä saatiin johonki kuntoo että eestä ottaa kunnolla ja käsijarrut pelaa mut takajarruvoimaa eil ole tarpeeks,ja poljin menee liian pohjaan.oisko kellään helpottavaa tietoa että missä sä oikeesti nyt mättää,?palatkin vaihettiin nyt mut ei..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe