luomu maito

sopiiko?

mulla on kaikenlaisia vatsa oireita olen noita ruokavalioita kokeillut ja olen jättänyt maitotuotteet.
mutta entä luomumaito ,onko joku kelle ei maito sovi niin käykö luomu?
voisin sitten itsekkin koittaa puuro ja murot maistuisi sitten.

5

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei lehmänmaito sovi

      tuskinpa se luomumaito auttaa, jos yksinkertaisesti ei lehmänmaito sovi.

      Kokeile soija-, kaura- tai riisimaitoa. Niihin voi yhtä hyvin tehdä puurot ja laitta murojen seuraksi. Erityisen maistuvaa on mielestäni Alpron Light soija maito.

      • laktoositon

        Kannattaa kokeilla, luomumaito voi sopia vaikka olis laktoosi-intoleranssi, itse noudatan laktoositonta ruokavaliota, luomumaitoa pystyn satunnaisesti lasillisen juomaan ilman oireita, mutta tavallinen maito heittää välittömästi vatsan sekaisin. Ero luomumaidon ja tavallisen välillä on homogenointi, luomumaidolle sitä ei ole tehty, miten lienee vaikuttaa maidon laktoosiin kun vaikutus on edellämainittu.

        Kannattaa käydä laktoosirasituskokeessa niin selviää paljonko laktoosia kestää syödä.


    • entinen maidontuottaja

      hei ! ihan vahingossa päädyin tälle sivulle ja ihan mielenkiintoista juttua näin entisen maidontuottajan silmille. Meillä kävi tilamaidon ostajina muutamia perheitä ,joissa oli lakt.int.lapsukaisia.Tilamaidosta ei tullut minkäänlaisia oireita vaikka ois siltään juonut.Rasva noin 4,2 ja kaikki suojaravintoaineet mukana, joten tosi täyteläistä.(nyt olen jo tottunut kevytmaitoon..)
      Kannattaa kokeilla..ja kyllä niitä tiloja löytyy että rohkeasti vaan..

    • bakteerijutut

      "" Tässä lima-kalvojen kolme vaikutukseltaan tärkeintä bakteeria:

      - A.(1.)*** lactobacillus asidophilus. = lima-kalvojen tärkein probiootti bakteeri.
      * elää normaalisti ohut-suolessa * kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä limakalvoilla (!) * vähentää kolesterolin imeytymistä * helpottaa maito-sokerin imeytymistä * korjaa suoliston mikrobi-flooraa antibiootti-hoidon jälkeen.

      - B.(2.)*** lactobacillus bulgaricus. = luonnon oma antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän-iän bakteeri, josta nimikin.
      * säätelee immuuni-järjestelmän toimintaa * vaikuttaa rasva-aineen vaihduntaan * alentaa veren kolesteroli-tasoja * tuottaa luonnollisia antibiootti-sesti vaikuttavia aineita (!) * estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolen lima-kalvoilla (!).

      - C.(7.)*** bifidobacterium. = ohut-suolen lima-kalvojen ala-osan tärkein bakteeri.
      * tehostaa ruuan-sulatus-järjestelmän toimintaa * tuottaa maito-happoa ja etikka-happoa * säätelee immuuni-järjestelmää ja rasva-aineen-vaihduntaa * vähentää kolesterolin imeytymistä * estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla (!) * estää haitallisten amiinien imeytymistä.
      ___________________

      Mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset maito-happo bakteerit:

      Ennen vanhaan juotiin vasta lypsettyä lehmän maitoa, jossa oli tärkeimmät maito-happo bakteerit. Eikä silloin sairasteltu niin valtavasti kuin nykyisin, ei ollut allergioita, eikä ollut vatsa, eli suolisto sekaisin, jne.

      - olette varmaankin kuulleet tämän mystisen lauseen, jonka on esittänyt laktoosi-intoleranssia tai migreeniä sairastava henkilö: " kun käyn hakemassa suoraan maa-tilalta lehmän maitoa niin voin juoda sitä ongelmitta, mutta kun ostan kaupasta meijeriltä tullutta maitoa, niin laktoosi- ja migreeni-ongelmat alkavat heti ". Eli syy mm laktoosi-intoleranssi- ja migreeni-ongelmiin on maito-happo bakteereiden puutteessa!

      * herää kysymys;
      - mihinkä tarpeelliset maito-happo bakteerit sitten katoaa?

      vastaus on yksinkertainen:
      - lehmästä lypsetty maito sisältää tärkeimmät maito-happo bakteerit, jotka tuhoutuvat kuumennettaessa maito yli 50 C-asteen (pastörointi-meijerillä). Ja jos näitä tärkeimpiä maito-happo bakteereita ei lisätä maito-tuotteisiin kuumentamisen jälkeen, niin tuote ei voi myöskään sisältää maito-happo bakteereita. Jolloin ainoaksi keinoksi jää palauttaa po maito-happo bakteerit lima-kalvoille syöden näitä riittävästi - suositus on 10-miljardia bakteeria/vrk.

      Lähde:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/
      teksti löytyy linkin kohdasta 5/6.

    • miutsi

      Jos allergiaoireesi eivät ole vaarallisia niin toki voi koittaa josko maito sopisi. Sitähän ei homogenisoida (eli rasvaa ei pilkota) joten toki se on senkin puolesta vähän erilaista kuin tavallinen maito.

      Jollekin saattaa sopia myös hapanmaitotuotteet kuten jogurtti tai viili vaikkei maito sopisikaan. Esimerkiksi itse olen varsinainen nuhanenä ja lääkäri suositteli joskus etten joisi maitoa sen limoittavan vaikutuksen vuoksi. Käytän siis lähinnä maustamatonta luomujogurttia tai viiliä ja ne sopivat hyvin. Mutta mitään vatsaoireita en maidosta ole koskaan saanutkaan. Varsinaisen laktoosi-intoleranssin kohdalla en kuitenkaan uskoisi luomutuotteidenkaan käyvän. Laktoosiahan niissäkin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      183
      11681
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      151
      2336
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      249
      1486
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1060
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      930
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      872
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      767
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      729
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      27
      716
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      689
    Aihe