Aikuinen koira pissaa sisälle

Kysymysmerkki??

Otin aikuisen koiran, joka nyt uudessa kodissaan kuseskelee sisälle. Mikä avuksi??

28

14002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottis

      ootko varma ettei ole virtsatietulehdusta? tai sitten se voi johtua stressistä,kodin vaihtaminen on kuitenkin iso juttu koiralle.kauan tätä on jatkunut? jos ei kauaa niin odota vielä,jos ei parannusta tapahdu niin ota yhteys eläinlääkäriin.ymmärrystä nyt kuitenkin koiraa kohtaan,kyllä siihen joku syy aina on.

      • vain uuden

        reviirin merkkailua joka toivottavasti päättyy kun saa hajuviestit sopiviksi.


      • Kysymysmerkki??
        vain uuden kirjoitti:

        reviirin merkkailua joka toivottavasti päättyy kun saa hajuviestit sopiviksi.

        eihän se ole ollut meillä kuin lauantaista lähtien, eilen lorautti kahdet lirut lattialle ja saa nähdä, mikä odottaa, kun mennään töistä kotiin. Eilen pissas olohuoneen lattialle ja yöllä oli pissannut siihen huoneeseen, jossa yöpyy (siis nukkumistila rajoitettu). On nyt päiväksikin jätetty siihen samaan rajattuun tilaan missä tarkoitus myös yövyttää sitä.


      • koira on
        Kysymysmerkki?? kirjoitti:

        eihän se ole ollut meillä kuin lauantaista lähtien, eilen lorautti kahdet lirut lattialle ja saa nähdä, mikä odottaa, kun mennään töistä kotiin. Eilen pissas olohuoneen lattialle ja yöllä oli pissannut siihen huoneeseen, jossa yöpyy (siis nukkumistila rajoitettu). On nyt päiväksikin jätetty siihen samaan rajattuun tilaan missä tarkoitus myös yövyttää sitä.

        edellisessä kodissaankin laskenut sisälle ja siksi siitä on haluttu päästä eroon. Mutta nou hätä! Kärsivällisyydellä ja lempeydellä voit hyvinkin saada koirasta sisäsiistin. Itse otin joitain vuosia sitten aikuisen koiran joka ei ollut sisäsiisti (tiesin sen ottaessani). Parin kuukauden päästä koira oli sisäsiisti! Koiralla voi olla sopeutumisongelmia kodin vaihdon vuoksi. Arka koira voi lirauttaa lattialle jos joku vaan vaikka kumartuu sen ylle.

        Tässä sinulle joitain neuvoja;
        Noudata rutiineja! Olit sitten ilta- tai aamuvuorossa töissä, tee koiralle selkeät rutiinit jolloin se oppii että se pääsee ulos tiettyinä aikoina vaikka olisittekin välillä poissa.

        Pidättämiskyky on yksillöllistä. Älä jätä liian pitkää ulkoilutusväliä yöksi. Jotkut koirat voivat pidättää vaikka 12 tuntia, toiset ovat jalat ristissä jo kahdeksan tunnin jälkeen. Käytä ainakin aluksi pissalla mahdollisimman myöhään ennen nukkumaanmenoa. Käytä ulkona myös välittömasti kun tulet kotiin.

        Älä missään tapauksessa toru koiraa vahingoista! Äläkä ikinä, koskaan työnnä koiran kuonoa sen pissaan tai kakkaan!!! Sillä tavalla saa vain koiran joka pelkää eikä luota omistajaansa!

        Jos koira on lyhytturkkinen ja paleleva, se voi tehdä asiansa huonosti ulos. Kannattaa siis ostaa takki jos koira palelee ja on surkean näköinen ulkona. Paleleva koira voi myös pelätä joutuvansa jäämään ulos. Oma koirani pelkäsi ensin selvästi jäävänsä ulos kun edellisessä kodissa se oli jätetty pitkiksi ajoiksi takapihalle seisoksimaan.

        Kannattaa ottaa vähäsi aikaa matot pois ja kokeilla vaikka sanomalehteä oven lähellä. Mutta sitä ei kannata kauaa käyttää koska lehti lattialla on tavallaan lupa tehdä sisälle.

        Kokeilkaa myös kehuja kun koira tekee asiansa ulos. Ja huolehtikaa että koiralla olisi mahdollisimman turvallinen olo kotonanne. Paljon virikkeitä ja sopivasti liikuntaa. Eroahdistuskoirakin voi lirautella sisälle.

        Olkaa kärsivällisiä, kyllä se siitä lähtee! Mutta jos niin huono tuuri kävisi että ette saa sitä sisäsiistiksi. älkää laittako koiraparkaa kiertoon vaan ennemmin sitten piikille...


      • fgujsfjfsj
        Kysymysmerkki?? kirjoitti:

        eihän se ole ollut meillä kuin lauantaista lähtien, eilen lorautti kahdet lirut lattialle ja saa nähdä, mikä odottaa, kun mennään töistä kotiin. Eilen pissas olohuoneen lattialle ja yöllä oli pissannut siihen huoneeseen, jossa yöpyy (siis nukkumistila rajoitettu). On nyt päiväksikin jätetty siihen samaan rajattuun tilaan missä tarkoitus myös yövyttää sitä.

        meillä auttoi että vei jatkuvasti ulos(n.kerran tunnissa), namupalat mukaan kun pissa tulee ulos!!jos se tulee sisälle et reagoi mitenkään, pahin moka on suuttua koiralle..meillä koira ei ymmärtänyt mitä eroa on pissata ulos tai sisälle ja sitä oli aina pauhettu sisälle kustessaan, joten loppujen lopuksi se ei uskaltanut tehdä sitä mun nähden ei sisälle eikä ulos...muista vain olla kärsivällinen ja kehua kovasti!!


      • Kysymysmerkki??
        fgujsfjfsj kirjoitti:

        meillä auttoi että vei jatkuvasti ulos(n.kerran tunnissa), namupalat mukaan kun pissa tulee ulos!!jos se tulee sisälle et reagoi mitenkään, pahin moka on suuttua koiralle..meillä koira ei ymmärtänyt mitä eroa on pissata ulos tai sisälle ja sitä oli aina pauhettu sisälle kustessaan, joten loppujen lopuksi se ei uskaltanut tehdä sitä mun nähden ei sisälle eikä ulos...muista vain olla kärsivällinen ja kehua kovasti!!

        siis koira ei jotenkin malta pissata paikallaan (narttu) vaan kuljeskelee eteenpäin samalla kun lorottaa.
        Kiitti muuten kaikille vinkeistä, lisääkin saa laittaa.


      • kivulias pissaaminen
        Kysymysmerkki?? kirjoitti:

        siis koira ei jotenkin malta pissata paikallaan (narttu) vaan kuljeskelee eteenpäin samalla kun lorottaa.
        Kiitti muuten kaikille vinkeistä, lisääkin saa laittaa.

        Tuo on kyllä yksi selvimmistä virtsatietulehduksen merkeistä, että kulkee samalla eteenpäin eikä pissaa paikoilleen! Johtuu siitä, että pissaaminen sattuu ja kirvelee ja koira ei haluaisi tehdä sitä, mutta kun on pakko. Ihmisetkin tietää, miten inhottavalta tuntuu pissata jos on virtsiitti, sitä suorastaan kiemurtelee ja pelkää sitä pissaamista.


      • miltä näyttää
        kivulias pissaaminen kirjoitti:

        Tuo on kyllä yksi selvimmistä virtsatietulehduksen merkeistä, että kulkee samalla eteenpäin eikä pissaa paikoilleen! Johtuu siitä, että pissaaminen sattuu ja kirvelee ja koira ei haluaisi tehdä sitä, mutta kun on pakko. Ihmisetkin tietää, miten inhottavalta tuntuu pissata jos on virtsiitti, sitä suorastaan kiemurtelee ja pelkää sitä pissaamista.

        monet nartut käyttäytyvät vallan ihmeellisesti pissatessaan vaikka vähän ennen juoksua, merkkailevat ja kuittaavat muiden hajuja jne.


      • pidä paikkaansa!
        kivulias pissaaminen kirjoitti:

        Tuo on kyllä yksi selvimmistä virtsatietulehduksen merkeistä, että kulkee samalla eteenpäin eikä pissaa paikoilleen! Johtuu siitä, että pissaaminen sattuu ja kirvelee ja koira ei haluaisi tehdä sitä, mutta kun on pakko. Ihmisetkin tietää, miten inhottavalta tuntuu pissata jos on virtsiitti, sitä suorastaan kiemurtelee ja pelkää sitä pissaamista.

        Omista koiristani toinen narttu pissaa paikallaan mutta toinen saattaa kävellä samalla eteenpäin. Eikä sillä takuulla ole pissatulehdusta. Pissaustyyli on varsinkin nartuilla hyvin yksilöllistä!


    • varmaan?

      Liekö piestykin sisälle pissailusta, kun ulkonakaan ei uskalla pysähtyä. Tekee sisälle "salaa" ettette huomaisi, koska ulkona ei uskalla nähtenne pissailla (ettei tule kurmootusta)

      Antakaa kodinvaihtaja-rukalle aikaa. Kukaan koira ei ilokseen kuse sisälle.

      Tukekaa ja kannustakaa ja rohkaiskaa sitä.

      • Koiruusx2

        Mulla toisen koiran kanssa sama ongelma, tuli mulle myös aikuisena. Ei oltu opetettu sisäsiistiksi. (3v. uros)

        Tein samalla tavalla kuin pennun kanssa, kun pissa tuli sisälle, en reagoinut, vaikka kuinka otti päähän. Vein mahdollisimman usein ulos, alkuun parin tunnin välein. Töissä ollessani tietty tuli pitkä aika, ettei päässyt, mutta sitten en vaan maininnut pissoista. Koirallani todettiin virtsakiviä, joten eläinlääkärin puoleen kannattaa kaiken varalle kääntyä. Esim. meillä oikea ruokinta auttaa oireisiin. Tällä hetkellä pissaa joskus sisälle, mielenosoituspissojakin tekee joskus (esim. ennen kuin lähden kotoa käytän koirat ulkona, ja jos olen poissa viisikin minuttia, saattaa olla pissi lattialla), tällöin torun. En siis kurmuuta tai huuda, kyllä se koira tajuaa milloin en oikein tyytyväisyyttä loista, tajuaa kyllä myös syyn kun osoitan pissapaikkaa. Ja yhä, puolen vuoden jälkeen, kun ei pissoja sisällä yön jäljiltä (teen yötyötä) kehun molemmat koirani maasta taivaisiin ja annan makupalat. Lisäksi alkuun kun pissasi ulos, kehuin ja annoin makupalaa.

        On väsyttävä operaatio tuo opettaminen ja meinasi minultakin usko loppua, mutta nyt kun mietin tilannetta, niin edistyminen on oikeasti tapahtunut, vaikkei siltä aina tuntunutkaan. Mutta meillä pissoja tulee enää tosi harvoin, ehkä yksi kahdessa viikossa. Niidenkin uskoisin johtuvan pääosin niistä v-kivistä.

        Voimia ja jaksamista. Holjaa tehden hyvä tulee.. =)


    • luokse ensin

      selviää onko kyse virtsatietulehduksesta.
      jos kyse on leikatusta vanhasta nartusta voi pidätyskyky heiketä ja siihen auttaa myös lääke.

      eli ensin tarkistus ja sitten voidaan miettiä psyykkisiä juttuja eli aloitetaan sisäsiisteysharjoitukset aivan samoin kuin koirasi olisi pieni pentu aivan alusta rauhallisesti oli taustalla syy mikä tahansa.

      • Kysymysmerkki??

        Ei ole siis leikattu (vielä) ja juoksun pitäis olla tulossa tuossa vuoden vaihteessa. Nyt on kyllä pari päivää ollut sisälle pissaamatta, joten jospa kysymys oli uuden kodin oudosta hajumaailmasta. Meillä kun on kissakin...
        Ei se pissaaminen ulkona vaikuta "kivuliaalta", hiippailee vaan eteenpäin ja kuono käy koko ajan.


      • uuden reviirin
        Kysymysmerkki?? kirjoitti:

        Ei ole siis leikattu (vielä) ja juoksun pitäis olla tulossa tuossa vuoden vaihteessa. Nyt on kyllä pari päivää ollut sisälle pissaamatta, joten jospa kysymys oli uuden kodin oudosta hajumaailmasta. Meillä kun on kissakin...
        Ei se pissaaminen ulkona vaikuta "kivuliaalta", hiippailee vaan eteenpäin ja kuono käy koko ajan.

        merkintää..omintaa. hyvä ettei kyseessä ole tulehdus. :)
        Sitten vain kärsivällisyyttä ja kasvatusta oikeaan suuntaan.


    • pirttimummu

      MEILLÄUUSI KOIRA UROS 3 VUOTIAS.SILLON TÄLLÖN PISSAA SISÄLLE.VARSINKIN KUN ON KOLME NARTTA SAMASSA HUUSHOLLISSA.MEILLÄ ON NARTTU 3 VUOTIAS ELI KAKSIRAA.TULEVAT HYVIN TOIMEEN KESKENÄÄN EIVÄT RÄHINÖI KESKENÄÄN.NARTTUKIN SAATTAA JOSKUS LIRAUTTAA SISÄLLE MIELEN OSOITUS LIRUN.ONKO MUILLA SAMOJA PIKKU ONGELMIA?

    • kokemusta on...

      Me otettiin oma narttukoiramme toisesta perheestä 8kk:n iässä. Sanoivat koiran olevan sisäsiisti, jota epäilimme suuresti kun koira heti ekana iltana pissasi varmaan kolme kertaa sisälle, ihan tuosta nuin vaan!
      Nyt 4kk:tta myöhemmin uskomme, että johtui vaan kodinvaihdosta.
      Ensimmäinen kuukausi oli todella raskas, kun pissi tosi paljon sisälle ja rappukäytävään kun lähdimme ulos. Mutta vajaan kuukauden se tosiaan kesti ja nykyään koira on sisäsiisti.
      Käyettiin n. 3h välein ulkona ja kehuttiin kun pissasi ulos.
      Eli taitaapi olla kodinvaihtajien ongelma, ainakin joissain tapauksissa.
      Kärsivällisyyttä peliin, kyllä se vielä iloksi muuttuu!

      • A

        Kiitoksia erittäin paljon viisaista sanoista.
        Meillä on kaksi chihuahuaa, josta toinen tekee tarpeensa sisälle vaikka kuinka käytät lenkillä ym.. No muutaman kerran olen torunut kun pissat on sisälle tehty sisälle ja tunkenut kuonon siihen (myönnän tein väärin) mutta tästä lähtien otan huomioon nuo pikkuvinkit ja yritän olla kärsivällisempi koiren kanssa :)
        Meillä vain nuo koirat on niin nuukia, että eivät syö mitään namusia, joita ottaa mukaan lenkille.
        Tivotaan, että päästään tästä pissaasiassa eteenpäin :D


    • koiruudet

      Meillä on 4-vuotias, vuoden meillä asunut narttu joka ei ole koskaan oppinut pyytämään ulos. Koira on tavallaan sisäsiisti, sillä se tietää että pissat ym tehdään ulos. Mutta jos itse ei hoksaa ajoissa koiran hätää, löytyy tarpeet sisältä (yleensä olohuoneesta matolta). Näitä vahinkoja on sattunut yhteisen vuoden aikana suhteellisen vähän, nyt yhä harvemmin (tosin parhaillaankin yksi olohuoneen matoista odottaa pesuun menoa pissavahingon takia). :) Edelleenkään koira ei osaa pyytää ulos ja äärimmäisessä hädässä tekee sisälle (edellisessä kodissa kaikki koirat tekivät tarpeensa osittain sisälle).

      Siitä se lähtee kun on kärsivällinen ja ymmärtää ettei koira pissaa sisälle "ilkeyttään". Se ei välttämättä tiedä ettei niin kuulu tehdä. Tsemppiä teille ja yhteiselle tielle koiran kanssa!

      • piskinen

        koiran pitää pyytää ulos? Etkö sinä tiedä milloin sinun koirallasi on hätä? Ainoa hyväksyttävä syy ulospyytämiseen on vatsavaivat! Muuten SINUN TÄYTYY HUOLEHTIA SIITÄ ETTEI SINUN KOIRALLASI OLE NIIN KOVAA HÄTÄÄ ETTÄ SEN TÄYTYY PYYTÄÄ ULOS!
        Koira oppii niin säännölliseksi ulkoilijaksi kuin se opetetaan! Ja se ei vaadi mitään ihmetemppuja eikä ankaruutta eikä muutakaan yliluonnillisia ponnisteluita vaan parin kuukauden ajan täysin säännöllistä ulkoilutusta ja ruokintaa-mulla on ollut 30 vuotta koiria ja vaikka minkärotuisia ja ikäisiä, aikuisena otettuja, kaikenlaisia härikikköjä jotka olen ottanut uuteen kotiin ja sisäsiisteys ei ikinä ole ollut ongelma!
        Rutiinit peliin! Toki on hiukan hankalaa itselle aluksi kun joutuu kellon kanssa ulkoiluttamaan mutta jos jaksaa sen pari kuukautta nähdä vaivaa niin se on palkinto loppuelämäksi.
        Ja sitten on nuo mielenosoitus pisut ja merkkailut, nartut (varsinkin herkät rodut) pissivät mielenosoitus pissoja koska omistaja reagoi niihin, ne ei tarkoita ettei koira ole sisäsiisti vaan on osoitus jostain ihan muusta. Merkkailut on taas vahvaa reviirikäyttäytymistä ja eivät myöskään liity mitenkään sisäsiisteyteen.
        Hienoa kun olet tajunnut ettei koira pissi sisään ilkeyttään, vatrsinkin jos ed. kodissa on tehty sisälle niin se on koiralle ihan luonnollinen asia, ei koira tosiaankaan piittaa siitä mihin tekee hätänsä jos ihminen sen sille sallii. Ei koiranpentu tiedä ulosmenosta mitään jos sitä ei sinne viedä!

        Opetelkaa lukemaan koirianne, tarkkailkaa miten sen elimistö toimii, opetelkaa yhdessä säännölliset rutiinit, huomatkaa ajoissa vatsavaivat, ostakaa pesunkestäviä mattoja, ja muistakaa kärsivällisyys! Ei koiranpissi maailmaa kaada, kuseskeleehan ihmislapsetkin kuivaksi opetellessaan milloin mihinkin! Ja koira oppii helpommin kuin ihmislapsi!

        Tsemmpiä!


      • veeeera
        piskinen kirjoitti:

        koiran pitää pyytää ulos? Etkö sinä tiedä milloin sinun koirallasi on hätä? Ainoa hyväksyttävä syy ulospyytämiseen on vatsavaivat! Muuten SINUN TÄYTYY HUOLEHTIA SIITÄ ETTEI SINUN KOIRALLASI OLE NIIN KOVAA HÄTÄÄ ETTÄ SEN TÄYTYY PYYTÄÄ ULOS!
        Koira oppii niin säännölliseksi ulkoilijaksi kuin se opetetaan! Ja se ei vaadi mitään ihmetemppuja eikä ankaruutta eikä muutakaan yliluonnillisia ponnisteluita vaan parin kuukauden ajan täysin säännöllistä ulkoilutusta ja ruokintaa-mulla on ollut 30 vuotta koiria ja vaikka minkärotuisia ja ikäisiä, aikuisena otettuja, kaikenlaisia härikikköjä jotka olen ottanut uuteen kotiin ja sisäsiisteys ei ikinä ole ollut ongelma!
        Rutiinit peliin! Toki on hiukan hankalaa itselle aluksi kun joutuu kellon kanssa ulkoiluttamaan mutta jos jaksaa sen pari kuukautta nähdä vaivaa niin se on palkinto loppuelämäksi.
        Ja sitten on nuo mielenosoitus pisut ja merkkailut, nartut (varsinkin herkät rodut) pissivät mielenosoitus pissoja koska omistaja reagoi niihin, ne ei tarkoita ettei koira ole sisäsiisti vaan on osoitus jostain ihan muusta. Merkkailut on taas vahvaa reviirikäyttäytymistä ja eivät myöskään liity mitenkään sisäsiisteyteen.
        Hienoa kun olet tajunnut ettei koira pissi sisään ilkeyttään, vatrsinkin jos ed. kodissa on tehty sisälle niin se on koiralle ihan luonnollinen asia, ei koira tosiaankaan piittaa siitä mihin tekee hätänsä jos ihminen sen sille sallii. Ei koiranpentu tiedä ulosmenosta mitään jos sitä ei sinne viedä!

        Opetelkaa lukemaan koirianne, tarkkailkaa miten sen elimistö toimii, opetelkaa yhdessä säännölliset rutiinit, huomatkaa ajoissa vatsavaivat, ostakaa pesunkestäviä mattoja, ja muistakaa kärsivällisyys! Ei koiranpissi maailmaa kaada, kuseskeleehan ihmislapsetkin kuivaksi opetellessaan milloin mihinkin! Ja koira oppii helpommin kuin ihmislapsi!

        Tsemmpiä!

        Minun mielestä kans kummaa, et koiran pitäs ite osata pyytää ulos. Mul on 10 kk boksu uros, joka kyllä ilmoittaa hätänsä, mutta välillä käy ovella vaan siksi, että haluaa ulos. Esim viime pissasta puoli tuntia aikaa ja taas pitäs päästä. Koira pystyy olemaan pissimättä ainakin sen 8 tuntia (yön yli), joten miksi päästäisin sitä ulos, kun tiedän ettei hätää voi olla. Vatsavaivat on sitten erikseen. 6 vee boksu käy mun kanssa aamulenkin 9 aikoihin. Iltapäivällä/ illalla käydään lenkillä. Vanhempaa boksua ei yleensä enää myöhemmin saa ulos, joillei halua kantaa sitä sinne. Hän ei ole koskaan pyytänyt ulos itse, paitsi silloin, kun sai tosi pahan ripulin. Silloinkaan ei sattunut yhen ainutta vahinkoa sisälle. Herätti mut parin tunnin välein yöllä ulos ja tekikin vesiripulin melkein rapun eteen ekaan pusikkoon. (Asuin 3 kerroksessa) eli hyvin osas pidätellä silloinkin. Kaverini luona ollessa hoidossa vklopun yli, joskus vuosia sitten kaverini sanoi, että unohtaisi koiran olemassa olon, jos koira olisi hänen. Mun koira kun ei tosiaan pyydä ruokaa tai ulos pääsyä. Meillä on rutiinit joiden mukaan mennään... Koiran ei tarvitse pyytää mitään itse, kun tietää rutiinista mitä milloinkin tuleman pitää..


      • minane
        veeeera kirjoitti:

        Minun mielestä kans kummaa, et koiran pitäs ite osata pyytää ulos. Mul on 10 kk boksu uros, joka kyllä ilmoittaa hätänsä, mutta välillä käy ovella vaan siksi, että haluaa ulos. Esim viime pissasta puoli tuntia aikaa ja taas pitäs päästä. Koira pystyy olemaan pissimättä ainakin sen 8 tuntia (yön yli), joten miksi päästäisin sitä ulos, kun tiedän ettei hätää voi olla. Vatsavaivat on sitten erikseen. 6 vee boksu käy mun kanssa aamulenkin 9 aikoihin. Iltapäivällä/ illalla käydään lenkillä. Vanhempaa boksua ei yleensä enää myöhemmin saa ulos, joillei halua kantaa sitä sinne. Hän ei ole koskaan pyytänyt ulos itse, paitsi silloin, kun sai tosi pahan ripulin. Silloinkaan ei sattunut yhen ainutta vahinkoa sisälle. Herätti mut parin tunnin välein yöllä ulos ja tekikin vesiripulin melkein rapun eteen ekaan pusikkoon. (Asuin 3 kerroksessa) eli hyvin osas pidätellä silloinkin. Kaverini luona ollessa hoidossa vklopun yli, joskus vuosia sitten kaverini sanoi, että unohtaisi koiran olemassa olon, jos koira olisi hänen. Mun koira kun ei tosiaan pyydä ruokaa tai ulos pääsyä. Meillä on rutiinit joiden mukaan mennään... Koiran ei tarvitse pyytää mitään itse, kun tietää rutiinista mitä milloinkin tuleman pitää..

        itse otin tossa kymmenisen vuotta sitten 9 -vuotiaan uroskoiran,joka oli elänyt koko elämänsä tarhassa. toisen koirani kasvattaja antoi vinkin,joka toimi nopeasti ainakin tässä tapauksessa..Laita sille koirien juoksusuoja.Joutuu sitten olemaan kusisissa pöksyissä,jos päästää sisälle...toki sekin autoi asiaa,että se pääsi 4 tunnin välein lenkille...paitsi öisin.


    • ulosteen siivooja

      MITÄ TEHDÄ?? Minulla on 4 vuotias jackrusselinterrieri uros. hän on aijjemmin käyttäytynyt hyvin luukkuun ottamatta muutamat temmellykset. Nyt kun työt ja koulut ovat taas alkaneet on hän ruvennut virtsailemaan ja kakkaamaan ympäri taloa mummoassa, lampaantaljaan, mattoihin, uuteen sängyn pääliseen, tavaroihin kielletyssä yläkerrassa,.. vaikka kuriritan kopiran aina kun hän on tehnyt jotain hän toistaa saman uudestaan ja uudestaan!! Joka kerta kun tulee töistä on MUKAVA!!! siivous operaatio heinoille kalusteillemme !! mitä tehdä??? ps: olen opettaja joten työ-päivät kään ei ole edes pitkiä, pitäisi kyllä pystyä sen aikaa pidättämään. Hän tietää todella hyvin että tekemänsä on kiellettyä!

    • K&W

      Minullakin olisi ongelma koiran sisälle pissaamisen kanssa. Tätä on tapahtunut kyllä vasta kaksi kertaa, mutta oudointa tässä on että ensimmäinen kerta (kolme päivää sitten) oli meidän omaan sänkyyn (koiralla on siis lupa olla myös sängyssä) ja tänään makuuhuoneen matolle. Ymmärtäisin jos olisi kyse vahinkopissasta, että olisi vaikka säikähtänyt jotain, mutta pissat ovat olleet ihan kunnollisen kokoisia, että sellaisesta tuskin on kyse..

      Koira on siis leikkaamaton narttu ja ollut minulla pennusta saakka (nyt 4-vuotias). Aiemmin sisäsiisteyden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Koiralla ei ole lähiaikoina ollut mitään suurempia elämän muutoksia. Mietin että voisiko olla mahdollista että kyse olisi virtsatientulehduksesta? Seuraavat juoksut pitäisi olla reilun kuukauden kuluttua. Ja KYLLÄ soitan eläinlääkärille välittömästi jos tämä vielä jatkuu.

    • koiranomistaja4

      Hei osaatteko sanoa kun meijän entinen koira on ollut 2.vuotta maalla eri perheessä asunut ja se leikkautettiin siellä ja nyt tyttö on 4.v ja tuli takasin kottiin ja on ollut meillä 5kk:ta ja asuimme ennen luhtitalossa ja nyt muutimme kerrostaloon 4krs.jossa hissi ja parveke ja laminaattilattiat kun koira oli ollut meillä 3kk:ta ja nyt se välillä tekee tänne uutteen asuntoon lattialle.kun yleensä käymme ulkona 10.00aamulla ja päivällä 15.30 ja illalla klo 23.00 niin koira välillä kusee sisälle klo 21.00 ja 23välillä voisiko olla virtsatulehdus kun oli 2kk ihan ok täällä uudessa asunnossa:) meillä eka narttu aikaisemmin ollut uroksia eikä tätä ongelmaa.

      • Joobax

        Voip olla, että muuttelu on ottanut koissulle rankkaan. Anna aikaa. Ei ole pissatulehdusta. Tulehduksessa pissii lenkilläkin tiheästi vähän kerrallaan ja voi näyttää tuskaiselta, jos tekee kipeää.

        Voi olla protestiakin, kun joutuu yhtäkkiä asumaan kerrostalossa. Jos näin, aika tasaa. Järjestä sille enemmän jotain kivaa tekemistä kenties 21-23 väliin niin ehkä unohtaa pissata sisälle.


    • järjestys kuntoon

      Koiran sisälle pissaaminen ei ole yleensä lääketieteellinen ongelma, vaan kasvatuksellinen. Koirat kun tapaavat merkata eritteillään. Se on dominoivaa käytöstä, joka selvääkin selvemmin kertoo, kuka talossa on johtaja!
      Kun ihminen itse on herra talossaan, ei koira tee tarpeitaan sisälle.
      Johtajuudesta löytyy jo paljonkin juttua, joten en jaksa tässä toistella.

    • Hei,

      Minulla on 3,5 vuotias narttu koira. Asunut 2 vuotta maalla ja tullut siis minulle 2-vuotiaana, noin puolitoista vuotta sitten.

      Koira on arka. Pelkää kaikkia toimenpiteitä (ELL käynnit, kynsien leikkuu, turkin trimmaus. korvien putsaus..). Uusia ihmisiä, koiria, lapsia, autoja yms kohtaan aivan normaali. Ei kukaan vieras varmasti uskoisi, että on ongelmia. Hieman epäilevä tms aluksi, mutta kuuluu rotukuvaukseenkin.

      Tänä keväänä vaihdettu ruokavalio allergian vuoksi sekä olen muuttanut uuteen asuntoon (edelleen kerrostalo, mutta ylin kerros alimman sijaan). Koiralla on lisääntynyt juominen muuton jälkeen ja tehnyt sisälle pissoja!

      En enää muista tarkkaan, mutta taisi tehdä aluksi sisälle läsnäollessa. Ei ns. "pyytänyt ulos" eikä edes hävennyt tekosiaan. Teki eteisen lattialle/ olohuoneen matolle, jos ei HETI lähtenyt pihalle, kun kävi oven edessä pyörimässä.
      Välillä saattoi lirahtaa jo matkalla rappukäytävään - ikäänkuin ei pystynyt pidättelemään.

      Noin kuukausi-kaksi sitten otettiin verikokeet (normaalit, vain hieman kohonnut kolesteroli), tarkistettiin kilpirauhasarvot (ok) ja virtsatestit tutkittiin virtsakivien mahdollisuus (kaikki ok, pissa vain todella laimeaa aamun ensimmäiseksi).

      Hetken aikaa oli jo paljon parempi, mutta nyt on taas lisääntynyt. Tehnyt kotona, vanhempien luona sekä jopa kyläpaikassa sisälle! Laskenut vain alleen keskelle ihmisjoukkoa olohuoneessa.

      Viimeksi toissa päivänä olin käyttänyt koiran pihalla noin tuntia aikaisemmin ja kävin hoitamassa asioita (n.30min poissa kotoa maksimissaan). Luonnollisesti ajattelin, että edellisestä käynnistä niin lyhyt aika, että ei mikään hätä.. Tulin sohvalle ja istuin hetken, niin koira kävi vieressä lattialla tekemässä isot pissat ja kun siinä siivosin ja pauhasin asiasta odotti vain eteisessä "kiltisti". Lähdettiin samantien ulos: tuijotti koko ajan ja heilutti häntää. Sisälle tekemisestä ei kuitenkaan potenut lainkaan syylllisyyttä (toisin kuin tänään, kun oli poissaollessani tyhjentänyt roskiksen). Tänään sitten töistä tullessa (yötyö) oli sängyssä lätäkkö.

      Johtuuko kaikki eroahdistuksesta/ muutoksista (uusi asunto, minulla uusi päivärytmi töiden vuoksi) VAI pitäisikö pelätä jotain vakavampaa?!?!

      Koira on uuden ruoan (Trovet Peura-peruna) myötä laihtunut n.1,5kg 3kk aikana vaikka syötän "tupla-annosta" koiran kilomäärään nähden. ELL sanoi, että ruoka on kevyttä, mutta tuntuu silti aika hurjalta.

      Voiko olla, että koira juo paljon tyydyttääkseen nälän tunteensa?? Näinhän ihminen ainakin toimii.

      ELL kanssa asiaa tälläkin hetkellä selvitellään, mutta olisi lohdullista kuulla samaa kokeneiden kokemuksia! :)

    • kääpiöpinseri

      Mulla on kans vähän samanlaista ongelmaa meillä on kääpiöpinseri 7 v joka pissaa lattialle ko ei olla kotona.kuulema entinen omistaja hakannu ja teljenny vessaan sen vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe