Kysta oikeassa munasarjassa

Amaliina

Huomenta! Laitan tähän kertauksen vuoksi meidän "tarinamme". Itse olen 26-vuotias, mies 33-vuotias. Naimissa olemme olleet vuodesta 2007 lähtien, yhdessä viimeiset 8 vuotta. Lasta toivottu vuodesta 2004 lähtien, tutkimuksiin vuonna 2006. Hoidoissa olemme olleet yksityisellä (Tampereen Väestöliitonklinikka) kesäkuusta 2007 alkaen. Päädyimme yksityiselle suoraan, sillä koimme, että lapsettomuushoidoissa käyminen on muutenkin raskasta, saati jos pitää odottaa julkisen jonoissa... Takana on kolme icsiä, yksi PAS (ei tuloksia). Vasta kolmas icsi oli alkioiden laadun ja määrän perusteella toiveikas, lääkärit sanoivatkin, että lähtökohdiltaan paras tilanne - alkio ei kuitenkaan kiinnittynyt kohtuun. Lääketieteellinen syy lapsettomuutemme taustalla: miehellä ei liikkuvia/hyvälaatuisia siittiöitä. Hoidoissa (lähinnä viimeisessä, jossa mies söi clomi-kuurin ennen hoitoa) kuitenkin saatu omilla siittiöillä hyviä alkioita.

Nyt tilanne on se, että minulla on 3,5cm kysta oikeassa munasarjassa. Se havaittiin ultrassa helmikuussa 2008 (erittäin vaikean marraskuun icsin seurausta?), sille ei ole tehty mitään, sillä hoitava lääkärimme Tampereella sanoi, että se olisi ns. suklaakysta, joka lähtee itsestään pois ja jonka mahdollisesta poistosta voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Minulle on tehty kystan havaitsemisen jälkeen kaksi epäonnistunutta hoitoa (pas ja icsi). Nyt edessä on kontrolli Tampereella, jossa katsotaan, mitä kystalle pitäisi tehdä. Halusin kontrolliin itse, sillä syksyn testeissä näkyi, etteivät progesteroniarvoni nouse riittävän korkeiksi (aiemmin kaikki on ollut kunnossa), eikä kohdun limakalvo paksuunnu luonnollisesti riittävän paksuksi, että alkio voisi siihen kiinnittyä. Kaikilla lääkäreillä (olen joutunut käymään tarkistusultrassa kahdella eri paikkakunnalla) tuntuu olevan eri mielipide kystasta: toiset ovat laittamassa leikkaukseen heti, toiset sanovat, ettei missään nimessä leikata, toiset sanovat, että kannattaa leikata jossain vaiheessa. Saan ovulaation mitatuksi tikulla, mutta vasta kierron 20.-25. päivä (kierto n. 30-35 päivää). Olen sitten itse lukenut netistä kirjoituksia kystasta ja tällä hetkellä olen sitä mieltä, että haluaisin leikkauksen ennen seuraavia hoitoja. Toisaalta en halua leikkausta, sillä se viivästyttää hoitoja, mutta auttaisiko se siihen, että minun elimistöni palautuisi ennalleen ja toimisi kuten aiemmin. Onko teillä kokemusta kystista ja mitä niille on tehty?

Henkisestä puolesta vielä sen verran, että olin viime kesän sairaslomalla epäonnistuneen hoidon jälkeen (en yksinkertaisesti kyennyt mihinkään), kävin ja käyn edelleen -tosin nykyään epäsäännöllisemmin- psykologilla juttelemassa elämänkriisistäni. Parisuhde on juuri ja juuri koossa (mikä surullisinta, tiedostamme molemmat, että jos hoidot onnistuisivat ja meitä siunattaisiin lapsella, meillä ei olisi mitään hätää). Elämäämme rytmittää kuukautiskierrot ja lapsettomuushoidot.

Siinäpä se, tarinamme pähkinänkuoressa. Voimia ja plussatuulia kaikille kanssasisarille.

P.S. Onneksi minun lähipiirissäni kaksi pariskuntaa ovat saaneet lapsettomuushoidoilla lapset todella pitän (molemmilla yli seitsemän vuotta hoitoja takana) yrittämisen jälkeen. Se tuo vähän toivoa itselle. En tosin tiedä, kestäisikö oma pää/parisuhde enää niin kauaa, mutta toivoa on edes jossain määrin.:)

8

6736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosi 2007

Me puolisoni kanssa (minä 27 puolisoni 30) yritimme lasta 2 vuoden ajan kunnes menin gynelle. Kiertoni oli ollut heti pilleireiden lopettamisen jälkeen täysin sekaisin ja söin Terolut pillereitä joiden avulla kierto pysyi suht. säännöllisenä. Gyne löysi molemmista munasarjoistani kasvaimet ja arveli niiden olevan juuri noita suklaakystia. Sain lähetteen naistepolille keskussairaalaan.

Naisten polilla lääkäri totesi kuitenkin heti että kystat näyttäisivät olevan Dermoidi kystia eli ns. kaksoskystia. Naistenpolille pääsin gynen lähetteellä noin parin kk kuluttua ja tänä parin kk aikana kystat olivat kasvaneet niin että oikean puoleinen kysta oli 7cm ja vasen noin 3cm. Sain tähystysleikkaukseen ajan parin kk päähän jolloin kystat leikattiin pois.

Aluksi lääkärit varoittelivat että voin menettää toisen munasarjan kokonaan ja toisestakin lähtee varmasti osa. Onneksi leikkauksesa pystyttiin säilyttämään molemmat munasarjat vaikkakin vasenta munasarjaa jäi vain pieni palanen.

Leikkauksessa olin siis keväällä 2007 ja tässä vaiheessa olimme yrittäneet saada lasta alulle jo miltei 3 vuotta. Leikkauksen jälkeen aloitin säännöllisen liikunnan (en mitään himoliikkumista vaan pari kertaa viikossa vesijumpassa ja esim spinningissä). Lokakuussa menimme ensimmäisen kerran lapsettomuusklinikalle jossa lääkäri ehdotti haluaisinko aloittaa hormooni hoidot (minulla myös PCO), mutta tahdoimme vielä yrittää luomusti. Sitten minulle selvisin kk kuluttua että olin raskaana ja nyt meillä on 4,5 kk vanha ihana poika.

Eli minun tapauksessani juuri nuo kasvaimet estivät raskaaksi tulemisen ja sekoittivat koko hormooni toimintani (iho oli jatkuvasti huono, hirmuisesti karvan kasvua jne..).

Tähystys leikkaus ei ollut kovin paha operaatio. Viikko sairaslomaa ja 4 noin 1cm mittaista viiltoa alamahassa.

Nyt kun kävin raskauden jälkeen gynellä tarkistuksella löydettiin minulta jälleen vasemmasta munasarjasta noin 3cm kokoinen kasvain, jonka vuoksi minulla on kontrolli tammikuussa. Saas nähdä tuleeko taas leikkaus eteen, pahoin pelkään että tulee. Peloittelinkin jo puolisoani että kohta pitää alkaa yrittämään sitä pikkukakkosta jos sen tahtoisimme, sillä jos minua taas saksitaan loppuu minulta kohta munasarjat (ja tosiaan tuo PCO ei auta yhtään asiaa).

Tsemppiä ja voimia teille, tiedän miten raastavaa lapsen alulle yrittäminen kasvaimen kanssa eläminen on.

• vasemmassa munasarjassa

Moi!

Itseltäni löydettiin oikeasta munasarjasta suklaakysta lapsettomuushoitojen yhteydessä. Myös vasemmassa munasarjassa oli kysta, mutta se oli nestekysta. Molemmat kystat poistettiin viime joulukuussa. Ymmärsin, että tuo nestekysta on sellainen joka voi hävitä itsestään kuukautisten mukana, mutta suklaakysta ei niin vaan häviäkkään... Kystathan saattavat pidentää kuukautiskietoa. Verikokoista selvisi, että ovuloin kystista huolimatta, vaikka itse en sitä kyllä tikuttamalla koskaan ole huomannut. Ymmärsin lääkärin puheista, että kystan poiston jälkeen on paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi luomusti. Sovimme, että puoli vuotta yritän tulla raskaaksi ja sitten aloitamme tarvittaessa hedelmöityshoidot. Miehen simpat olivat ok.

Kesäkuussa kun sitten aloitimme hoidot julkisella puolella, löytyi vasemmasta munasarjastani suklaakysta. Kokoa sillä on 3,6 cm. Lääkärit miettivät, että mitä tehdään (leikataanko vai ei), mutta päättivät, että sitä ei leikata, vaan aloitetaan ivf -hoidot. Jos kysta on alle 4 cm sen ei pitäisi haitata hoitoja. Leikkaukseen ei myöskään siitä syystä päädytty, että on olemassa vaara, että munasarja vahingoittuu kystan poistossa tai sitten sitä ei saada kokonaan pois, jolloin se uusiutuu helposti.

Nyt eka ivf-hoito menossa, parin viikon päästä on punktio. Huomenna alkaa piikittelyt ja toivon, että kysta ei nyt sitten haittaa, vaan munasoluja kypsyy paljon ja molempiin munasarjoihin. Itse toivoin (en sitä kyllä lääkärille sanonut) etten joutuisi leikkaukseen, koska hoitojen aloitus olisi taas siirtynyt...

Mutta parasta mielestäni on kuitenkin luottaa siihen mitä lääkärit sanovat. Sinun ei pitäisi joutua sitä päättämään, että leikataanko kysta vai ei, se on lääkärien tehtävä päättää. En tiedä oliko tästä tarinoinnista mitään apua, mutta toivon mukaan edes vähän. Onnea sinulle hoitoihin ja pidähän myös minulle peukkuja!

• leikattu

Itseltäni leikattiin kysta vasemmalta puolelta munasarjoista, lääkärit ei varoittaneet lainkaan että munasarjat voi lähteä, ja niiinhän siinä sit kävi että leikkauksessalähti koko vasemman puolen munasarjat. Lohduteltiin että yhdelläkin pärjää. Kysta oli n. 7 cm. Oikea puoli jäi ja ensimmäinen IVF kaksi viikkoa sitten onnistui ja nyt olen raskaana. Vaikka oli vaan toinen puoli munasarjoista saatiin kerättyä hyvin munasoluja ja pakkaseenkin jäi vielä 8 kpl alkioita.

• jolla yksi lapsi

hoitojen tuloksena.

kystia ollu pienen ikäni, gynet sanoo ettei kannata niistä stressata.

leikkausta en haluaisi kun jokainen munasarjoihin kohdistunu leikkaus vaikuttaa hedelmällisyyteen ja siitä voi olla haittaa enemmän ku hyötyä.

niitä kystia tuli ja meni, sain clomeja, puregonia ja gonalia vuorotellen, pregnylin irrotukseen ja 6 kk yrityksen jälkeen onnistu ja kaikki meni onneksi hyvin ja saimme yhden terveen lapsen.

kauniisti sanoen: älä huolehdi niistä ja koita rentoutua. tiedän et se on vaikeeta, mutta kyllä vielä onnistutte. usko pois!

• tuula--77

Sain valtavan kuukautisvuodon ja sen seurauksena hakeuduin lääkäriin sain primolut kuurin. Vuoto loppui mutta tihkuttelin koko ajan. Menin ultraan ja siellä minullä todettiin oikeassa munanjohtinessa 4cm kokoinen kysta, sekä munasarjassa jotain? Hoitoa jatkettiin Terolutilla kuitenkin lääkärin mielstä en tarvinnut leikkaushoitoa. Lopulta hakeuduin toiselle lääkärille koska vuoto oli kiusallista, hän teki ultran minulle ja kysta siellä olikin munasarjassa oli nyt jo 5cm silloin. Sain lähetteen laparoskopiaan ja kystat poistettiin ja munasarjani pelastui, kysymyksessä oli suklaakysta. Ja kivut ja vuodot loppuivat leikkauksen jälkeen. Mielestäni kannattaa harkita myös toisen lääkärin mielipidettä.

• oikeassa munasarjassa

Minullakin on kysta oikeassa munasarjassa. Kokoa n 4 cm. Lääkäri sanoi sen olevan verikysta. Onko se eri asia kun tuo suklaakysta? Kontrolliin käski tulla joulukuussa että varmistutaan että on poistunut. Pitäisi siis lähteä itsellään. Lasta ollaan koitettu kohta kaksi vuotta. Yksi hyvin varhainen km takana, jolloin tämä kystakin huomattiin. Kipuja se aiheuttaa aika laillakin.

• Amaliina

Hei! Kiitos kaikille, jotka olette kertoneet kokemuksianne. Ihan tässä menee pää pyörälle, kun kaikille sanotaan niin eri tavalla ja kaikilla kystat vaikuttaa eri tavalla. Odotan nyt omaa kontrollikäyntiämme ja katsotaan, mitä hoitava lääkäri sanoo. Minä en osaa vastata siihen, onko suklaakysta eri kuin verikysta, mutta mullekin sanottiin, että mun kystan pitäis lähteä itsellään, ei vain ole lähtenyt. Ei se kyllä ole kasvanutkaan, vaan on pysynyt täysin samanlaisena pian vuoden. Itse haluaisin leikkauttaa kystan sen takia, että hormonitasapainoni palautuisi (jos palautuisi), mutta silti epäröin juuri sen vuoksi, että Tampereella on sanottu leikkauksen ennemmin vaurioittavan munasarjaa kuin se, että siellä on kysta. Lääkäri on myös sanonut, että kystan voi "ohittaa" lääkkeillä, eli minulle voidaan antaa korvaavia hormoneja, että kohdun limakalvo saataisin hoidoissa riittävän vahvaksi ja ovulaatio tapahtumaan hieman ennemmin, niin ja munasolu kypsäksi... On nämä vaikeita asioita.

P.S. Jälleen kerran tänään yksi pitkään lapsettomuudesta kärsinyt pariskunta on saanut lapsen. Toivoa on! On pakko olla! Vaikka minä tiedän, että kun pääsen töistä kotiin, on itkun vuoro. Päivän olen sitä pidätellyt. En voi itkulle mitään, se tulee aina, kun joku sa lapsen ja sydämeen sattuu niin vietävästi, että miksi en minäkin voi saada...

Halauksia kanssasisarille!:)

• Annica

Mulla oli n. 3 cm:n kokoinen kysta oikeassa munasarjassa. Ihmettelin muutamana päivää että viimeisten pissatippojen rutistaminen jotenkin sattui munasarjaan. Olin töissä, kun mulla alkoi aivan mieletön vatsakipu. En pystynyt kunnolla hengittämään ja kipu yltyi niin kovaksi että menin lattialle makaamaan ja itkin täyttä päätä...Työtoverini vei minut terkkuun. Siellä testattiin olenko raskaana, koska ajattelivat kipujen viittaavan kohdunulkop. raskauteen. En ollut. Tekivät laajat verenkuvat yms. ja totesivat että joku veriarvoni oli laskenut ja se viittaa sisäiseen verenvuotoon. Mut pantiin sitten ambulanssiin ja kohti TAYSia. Siellä gyne tutki naistentautien päivystyksessä ja syy selvisi: Nestekysta oli itsellää puhjennut ja puhjetessaan vuotanut hiukan verta vatsaonteloon. Asialle ei tehty mitään vaan sanoi, että kaikki "räätteet" jotka ultrassa näkyy, poistuu seuraavien kuukautisten mukana.

Lopetin e-pillerit puoli vuotta aiemmin vauvatoiveiden vuoksi ja kuukautiseni olivat olleet aivan sekaisin. Sain syksyllä kolmen kuukauden Terolut-kuurin ja niillä kuukautiseni tulivat suht oikella rytmillä. Gyne sanoi kuitenkin, että Terolut kuurin keltarauhashormoni olisi kasvattanut tuon kystan. No, onneksi tuon episodin jälkeen kuukautiseni tulivat viikon päästä ja nyt niitä ei olekkaan tullut -OLEN RASKAANA! En olisi uskonut, sillä olin juuri vajaa kuukausi sitten kystan jälkitarkastuksessa ja seillä sanottiin, että se oli parantunut ja oikea munasarja on ok. Vasemmasta sanottiin, että se ei puolestaan toimi ja siellä on PCO -oireyhtymä. Puhuin tuolloin gynelle kuinka me niin lasta toivomme ja se laittoi meidät lapsettomuushoitojonoon, sillä PCO tarkoittaa käytännössä että ovulaatio ei tapahdu, tai jos tapahtuu niin tyyliin "joskus ja jouluna". Ei sitten ehditty kuin kutsu saamaan ja siitä viikko niin YLLÄTYS YLLÄTYS! :) Ihanaa tämän kaiken hässäkän ja runnottujen haaveiden jälkeen!

Nyt vaan todella toivomaan, että pikkuinen pysyy kyydissä. Soitin ekan neuvola-ajan, ja niiden mukaan olen jo viikolla 7, mutta itse luulen että viikko 5...Mulla niin pitkä toi kierto muutenkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      66
      2191
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      6
      1826
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1344
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      980
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      210
      975
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      90
      967
    7. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      915
    8. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      756
    9. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      750
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      719
    Aihe