TPOAb?

mikämikä?

Otettiin verikokeita ihan muuta sairautta selvittäessä. Tämmönen TPOAb oli 65 ja viite se

20

20718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      on tyreoideaperoksidaasivasta-aine eli kertoo onko kroonista kilpirauhastulehdusta noiden vasta-aineiden perusteella (on muutamia muitakin ja joskus on krooninen tulehdus ilman vasta-aineitakin). Jos normaali on alle 35 sun arvo 65 on lievästi koholla tai "harmaalla alueella". Hyvä juttu, että tutkitaan nuo muutkin - jos sulla on ollut mystisiä oireita kilpparin sippaamisesta voi löytyä selitys.

      TSH on kilpirauhasta ohjaava aivolisäkehormoni ja T4V tarkoittaa vapaata tyroksiinia eli paljonko sulla on sitä kilpirauhashormonia käytettävissä. Jos TSH on yli 2,5 ja T4V viitteen alakolmanneksessa tai alle se voi hyvinkin viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan.

    • jotain...

      TBOAb-kokeella mitataan kilpirauhasvasta-aineita. En osaa selittää mitä se tarkottaa, mutta mulla ainakin on toi otettu ja arvo oli yli 1000 -> viittasi lääkärin mukaan kilpirauhastulehdukseen. Myöhemmin todettu tyreoidiitti eli kilpirauhastulehdus.

      TSH:lla mitataan tyreotropiinin ja T4-v:lla vapaan tyroksiinin määrää veressä. Tyroksiini siis on kilpirauhashormoni ja tyreotropiini taas hormoni, joka säätelee kilpirauhasen toimintaa ja on välttämätön tyroksiinin tuotannolle. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH suurenee ja T4-v pienenee, liikatoiminnassa taas toisinpäin.

      • vajaatoimintainen

        Muut arvot voi olla vielä viiterajoissa, mutta s-tpoab kohonnut, eli viittaa alkavaan vajaatoimintaan. Vaatii lääkityksen (siis korvaushoidon), turhaan odottaa muiden arvojen huonontumista, koska yleensä oireita jo on, vaikka arvot on vielä suht hyvät.


    • Vasta-aineet mitä???

      Siellä täällä puhutaan TPOab-vasta-aineiden noususta kilpirauhasen tulehduksen yhteydessä. Jos vastainearvo on selkeesti koholla niin mitä se oikeestaan tarkoittaa? Onko se aina lopulta kilpirauhasen menoo vai voiko olla ohimenevää? Kun vasta-aineet katoavat niin jääkö kilppariin jälkiä/vaurioita?

      • Parantunut kilppari

        En osaa sanoa jättääkö vasta-aineet vaurioita. Mulla oli pari vuotta sitten tosi korkeet vasta-ainearvot (TPOab) ja nykyään ei vasta-aineita. Kilpirauhasarvot on nyt T4V 11 ja TSH 2.8. Lääkärin mielestä ne on hyvät eli ainakin mun kilpirauhanen on parantunut ja vaivat johtuu kuulemma jostain muusta (mm. pitkäkestoinen anemia ja väsy). Rautaa vaan napaan.


      • Samajuttu

        Mulla todetttin kilpirauhasen autoimmuunitulehdus vuosi sitten, nyt vasta ovat arvot alkaneet mennä vajaatoiminnan puolelle, aika hitaasti siis alkaa vauriot näkyä.. ja oireitakin vasta nyt. Mutta käsittääkseni erittäin suuri mahdollisuus että tulehdus vaurioittaa kilpirauhasta ja seuraukset ovat sitten nämä. Olen ollut myös siinä käsityksessä, että kyseessä on pysyvä vaurio, mutta täällä onneksi rohkaisevaa luettavaa että voi myös korjaantua!


    • miten tuo lienee

      Minulla 1998 mitattu Tyr-GL-AB 102 400 ja lääkäri väitti että jos kerran noussut niin ylhäällä pysyy ja ei mitata enää jatkossa?

    • heikottaa..

      Hei,hyvä että satuin lukaisemaan tätä palstaa,sain juuri omat tiedot,paperilla,terveyskeskus lääkärin mukaan mulla on ihan ok arvot,eipä taida olla?? Mitäs nää sanoo: S-TSH 3.70, S-T4-V 15, S-TPOab 200?? Mitäs nyt? Mulla on pitkään ollut kaulassa möykky,se ärtyy joskus,koko kaula turpoaa,kuuluuko tohon juttuun..lääkäri tutki ja sanoi ettei vakavaa,olen 34 jos joku haluaa tietää iän.

    • möky

      nimimerkki heikottaa..

      mene toiselle lääkärille joka tietää mitä tekee ja sano että kaulassa on möykky yms muut oireet(?)
      mulla on tuo tpoab yli 1300 ja lääkäri sano että ei tehdä mitään(?) menen toiselle lääkärille joka oli päinvastaista mieltä tuosta arvosta.

      minulla on ja hoidettu kilpparin liikatoiminta ja tsh oli nyt 1.52 ja t4v 16.8

      oireina on väsy olo mut voi tietty johtua muustakin niin ja taustalla on vielä basedowin tautikin..

    • Heli12

      Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys siihen,mihkähän viittaa kun TPOAb arvo on aika korkea 1284

      • Sepä_se

        Se on se autoimmuunityreoidiitti - tavallisin vajaatoiminnan syy. Aiheuttaa pysyvää, yleensä ajan myötä pahenevaa vajista.


    • Anonyymi

      Minulla arvot s tyreotropiini 16 viite arvo alle 4.5 ja s tyroksiini 8.1 viitearvo 11-21. Vastaaineet yli 1300 , viitearvo alle 65. Aloitin 3 viikkoa sitten lääkityksen. Mitään vaikutusta ei ole ollut.

      • Anonyymi

        Aikas tyypilliseltä autoimmuunityreoidiitilta vaikuttaa arvojen perusteella. 3 viikkoa on vähän lyhyt aika, mutta kyllä jotain olisi luullut huomaavan. Ehkä kuitenkin kannattaa vielä jatkaa ennallaan. Jos sinulla on pitkälle kehittynyt/päässyt vajaatoimintaa, oireiden korjaantuminen voi viedä useita kuukausia.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Onko jollain kokemuksia

      • Anonyymi

        Itselläni kaulan oikeaa puolta alkoi särkeä joskus viime vuoden syksyllä, nielemisvaikeudet pahenivat ja kaula myös tuntui turvonneelta aataminomenan alapuolelta ja kilpirauhasen oikea lohko artisti painelua. Kaulan ultrassa radiologi havaitsi oikean lohkon suurentuneen yläosasta ja muuttuneen kyhmymäiseksi. Julkisella puolella omalääkäri ei reagoinut asiaan mitenkään (kuten ei muihinkaan sairauksiini), eikä suostunut tarkistamaan edes kilppariarvoja, vaikka äidinpuoleisessa suvussa lähes jokaisella on joku kilpirauhasen sairaus.

        Menin yksityiselle sisätautilääkärille, joka kehotti tarkistamaan nuo vasta-aineet, jotka olivatkin yli 1300. Kilpirauhasarvot ovat vielä toistaiseksi viitteissä ja mitään lääkitystä ei ole aloitettu. En tiedä, kuuluisiko tässä tilanteessa aloittaa jonkinlainen lääkitys vai ei - tuo TPOAb kun pyörii noin järkyttävissä lukemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni kaulan oikeaa puolta alkoi särkeä joskus viime vuoden syksyllä, nielemisvaikeudet pahenivat ja kaula myös tuntui turvonneelta aataminomenan alapuolelta ja kilpirauhasen oikea lohko artisti painelua. Kaulan ultrassa radiologi havaitsi oikean lohkon suurentuneen yläosasta ja muuttuneen kyhmymäiseksi. Julkisella puolella omalääkäri ei reagoinut asiaan mitenkään (kuten ei muihinkaan sairauksiini), eikä suostunut tarkistamaan edes kilppariarvoja, vaikka äidinpuoleisessa suvussa lähes jokaisella on joku kilpirauhasen sairaus.

        Menin yksityiselle sisätautilääkärille, joka kehotti tarkistamaan nuo vasta-aineet, jotka olivatkin yli 1300. Kilpirauhasarvot ovat vielä toistaiseksi viitteissä ja mitään lääkitystä ei ole aloitettu. En tiedä, kuuluisiko tässä tilanteessa aloittaa jonkinlainen lääkitys vai ei - tuo TPOAb kun pyörii noin järkyttävissä lukemissa.

        Ei tuo vasta-aine vielä riitä lääkityksen aloitattamiseen. Voi hyvin olla, että sulla on tilapäinen autoimmuunotulehdus ja tilanne palautuu hiljalleen ennalleen. Voi toki kehittyä vajaatoiminta eli tilannetta pitää seurata. On muuten aika tavanomainen ab-määrä.
        Mutta sitten jos tuo kyhmy jatkaa suurenemistaa ja hengitys vielä vaikeutuu, niin sillon olo muuttuu sietämättömäksi ja tähän pitää luonnollisestikin puuttua!

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo vasta-aine vielä riitä lääkityksen aloitattamiseen. Voi hyvin olla, että sulla on tilapäinen autoimmuunotulehdus ja tilanne palautuu hiljalleen ennalleen. Voi toki kehittyä vajaatoiminta eli tilannetta pitää seurata. On muuten aika tavanomainen ab-määrä.
        Mutta sitten jos tuo kyhmy jatkaa suurenemistaa ja hengitys vielä vaikeutuu, niin sillon olo muuttuu sietämättömäksi ja tähän pitää luonnollisestikin puuttua!

        Hashimoto

        Tavanomainen ab-määrä?? Älä viitsi hei..tuollaiset tulehdusluvut eivät ole koskaan "tavallisia"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavanomainen ab-määrä?? Älä viitsi hei..tuollaiset tulehdusluvut eivät ole koskaan "tavallisia"

        No tätä samaa mietin itse, kaukana tavallisesta. Viitearvojen yläraja on 60. Moni muu (lukuun ottamatta omalääkäriäni, joka ei reagoi mihinkään eikä suostu tekemään mtn tutkimuksia) lääkäri on ollut kauhistunut tuosta lukemasta ja sanonut sen olevan pilvissä kuten se onkin. Arvoni oli siis yli 1300 ja en tiedä kuinka suuri lukema todellisuudessa on, sillä vastaus oli muodossa " >1300".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tätä samaa mietin itse, kaukana tavallisesta. Viitearvojen yläraja on 60. Moni muu (lukuun ottamatta omalääkäriäni, joka ei reagoi mihinkään eikä suostu tekemään mtn tutkimuksia) lääkäri on ollut kauhistunut tuosta lukemasta ja sanonut sen olevan pilvissä kuten se onkin. Arvoni oli siis yli 1300 ja en tiedä kuinka suuri lukema todellisuudessa on, sillä vastaus oli muodossa " >1300".

        Nyt meni vissiin vähän semanttiseksi kinasteluksi... Tarkoitin tavavnomaisella sitä, että tuollainen löydös on hyvin tyypillinen mm. autoimmuunitaudissa, mutta normaali arvo se ei ole. Syöpä taas voi. Lääkityksen kannalta oireet ja muut kilpparilabrat olennaisempia.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni vissiin vähän semanttiseksi kinasteluksi... Tarkoitin tavavnomaisella sitä, että tuollainen löydös on hyvin tyypillinen mm. autoimmuunitaudissa, mutta normaali arvo se ei ole. Syöpä taas voi. Lääkityksen kannalta oireet ja muut kilpparilabrat olennaisempia.

        Hashimoto

        Hmhf... päässyt editointivirhe eli tuon syöpäjutun suhteen, mut sen voi nyt unohtaa.

        Hashimoto


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe