Olisin tarkistanut pitääkö sellainen väite paikkansa, että kissat olisivat erityisen allergisia hyasinteille.
Jos väite pitää paikkansa, onko se hyasinttien tuoksu vai niiden pureskelu se allergisoiva tekijä?
Kissa ja hyasintti
15
5201
Vastaukset
- jhtf
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613#H
Hyasintti (sipuli)
(Hyacinthus orientalis)
Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita.- aina..
helpommin oireita, kuin ihmiselle, on huomattavasti pienempi otus. Lisäksi nuo hussin sivut on suunnattu ihmisille, eikä kerro koko totuutta, kuinka myrkyllinen on kissalle tai onko ollenkaan, vaikka olisikin.
Monet kasvit ym. on kissalle myrkyllisiä, vaikka olisi ihmisille jopa terveellisiä esim. suklaa, viinirypäleet, sipuli.. - Xisculipsus
aina.. kirjoitti:
helpommin oireita, kuin ihmiselle, on huomattavasti pienempi otus. Lisäksi nuo hussin sivut on suunnattu ihmisille, eikä kerro koko totuutta, kuinka myrkyllinen on kissalle tai onko ollenkaan, vaikka olisikin.
Monet kasvit ym. on kissalle myrkyllisiä, vaikka olisi ihmisille jopa terveellisiä esim. suklaa, viinirypäleet, sipuli..Hyasintti on myrkyllinen jos sitä napaansa vetää, samoin kuin esim. joulutähti. Okei, hyasintissa on toki se tuoksunsa joka on hajuallergioille pahaksi, mutta ainakaan mein 3 kattia eivät ole mitään oikeita mainitusta kasvista saaneet tai sitä edes yrittäneet maistella. Joulutähtiä en ole meillä suvainnut, sillä en ihan jaksa uskoa että nuo taulapäät (sori, mun mirrit) eivät sitä maistelisi. Kaikki muutkin viherkasvit piti poistaa..
- suklaa....
aina.. kirjoitti:
Monet kasvit ym. on kissalle myrkyllisiä, vaikka olisi ihmisille jopa terveellisiä esim. suklaa, viinirypäleet, sipuli..Mikäs kasvi se suklaa on? :)
- mmmmmmmmmmmmmmmm
suklaa.... kirjoitti:
Mikäs kasvi se suklaa on? :)
Yhtenä jouluna mulla oli omien 2 kissan lisäksi vielä siskon kissa hoidossa. Olin saanut 2 upeaa joulutähteä. Jokainen kissa kävi pureskelemassa ja maistamassa kerran ainakin lehtiä, jos ei kukkaakin. Mitään ei tapahtunut. Tosin seuraavina jouluina olen laittanut saamani joulutähdet heti kiertoon, enkä ole tuonut niitä enää kotiini.
- viestistä
suklaa.... kirjoitti:
Mikäs kasvi se suklaa on? :)
Suklaa oli se "ym." jos tiedät lyhenteen, näsäilijä.
- ......
mmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:
Yhtenä jouluna mulla oli omien 2 kissan lisäksi vielä siskon kissa hoidossa. Olin saanut 2 upeaa joulutähteä. Jokainen kissa kävi pureskelemassa ja maistamassa kerran ainakin lehtiä, jos ei kukkaakin. Mitään ei tapahtunut. Tosin seuraavina jouluina olen laittanut saamani joulutähdet heti kiertoon, enkä ole tuonut niitä enää kotiini.
oireet voi tulla vasta vuosien päästä esimerkiksi munuaissairautena, varsinkin jos kissa saa jatkuvasti popsia jotakin vähänkin haitallista kasvia.
- ..............................
Meillä on ainakin kaikki joulutähdet ym emme jätä kissojen takia hankkimatta! Toki laitamme ne ylös kissojen ulottumattomiin, koska emme halua kissojen rikkovan niitä. Kauniita kukkia ja rauhallista joulua on kiva katsella :)
- kuulosti
niin välinpitämättömältä kissojen suhteen, että on pakko sanoa, että kukat ylös, ettei kissat riko? etteikö ennemmin: kukat ylös, ettei kissat pääse syömään? ja kerran vuodessa joulunako ei myrkyllisistä kasveista munuaiset menisi?
- Xiscatti
sen Joulun tuovat? Voi voi. Meillä on siitä asti kun elukoita rupes tulemaan perheeseen, ollut joulukuusi partsilla ja ne muutamat joulukukat joita lahjaksi saadaan VESSASSA/PARTSILLA! En näet viitsi ottaa sitä riskiä että kuusi olisi turvallaan olohuoneen lattialla, tai että kisumisut pistäisivät poskeensa myrkyllisiä kasveja. Valitettavasti yritetty on - eli ei ne niin fiksuja aina ole!
- ..............................
kuulosti kirjoitti:
niin välinpitämättömältä kissojen suhteen, että on pakko sanoa, että kukat ylös, ettei kissat riko? etteikö ennemmin: kukat ylös, ettei kissat pääse syömään? ja kerran vuodessa joulunako ei myrkyllisistä kasveista munuaiset menisi?
Tykkään joulu kukista ja niitä myös hankin.
- ennen...
.............................. kirjoitti:
kissojen hankkimista, että suostuuko luopumaan kissalle myrkyllisistä kasveista? Eihän se ole myöskään niin väliä, jos lapsi vähän syö joulutähteä tai hyasinttiä. Jouluhan on vaan kerran vuodessa vai mitä?
- mutta..
.............................. kirjoitti:
eikö ennemmin: kukat ylös, ettei kissat pääse syömään? ja kerran vuodessa joulunako ei myrkyllisistä kasveista munuaiset menisi?
heh kyllä saa kovasti tykätä, jos lemmikin terveyden riskeeraa..ei ihan täysjärkistä
- mummi
Käytin juuri 6v leikattua kollikissaa lääkärissä, koska juoksi jatkuvasti pissalla ja teki vain pieniä pissoja. Kissalla virtsatulehdus, mahdollisesti ns. stressirakon aiheuttama. Kerroin, ettei meillä ole ollut mitään muutoksia ja kissa itse on hyvin rauhallinen, kaikkea muuta kuin stressaantunut. ELL kysyi sitten joulukukista, lähinnä hyasintista, onko meillä. JA SILLOIN TAJUSIN; olin saanut naapurilta korin, jossa mm. hyasintti. Ise aloin ensimmäistä kertaa elämässäni (ikää 55v) oireilla siitä, silmäluomeni turposivat lähes kiinni muutamien päivien päästä.Hyasintti sai sitten lähteä, mutta se oli ilmeisesti jo aiheuttanut kissallekin ensimmäistä kertaa em. oireet. Nyt on pitkäaikainen lääkitys ja toivoa sopii, ettei sen vaiva kroonistu. EN huoli kotiini enää ikinä mitään kukkia, ihan vain varmuuden vuoksi. Ja kyllä se joulu tulee ilman kukkiakin, laitan sitten enemmän koristeita:)
- Anonyymi
Kukat on helppo laittaa kissan ulottumattomiin. Kaikki kukat, jos kissa ei pysy erossa niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387725Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802