Volvo 340

H.A

Millaisia kokemuksia tästä autosta 1.4 tai 1.7 koneella.

8

3436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyviä

      Viime vuoden ajelin 1.4 litraisella. Ihan ok-peli ikäisekseen (-86). Hyvin toimi!

      Olis muuten kaupan 1.4l (-86) n.150tkm ajettuna.

    • Kokemusta

      1,7-litran kone on painava ja nestetilavuudet yhtä suuret kuin 2-litraisessa. Vääntö alakierroksilla on kumman vähäinen. Maantieajossa menen kuitenkin mukavasti vitosvaihteen ansiosta. Omassani kaasutin reistaili jatkuvasti.
      1,4:nen on itse asiassa parempi, huipputehossa ei juuri ole eroja (72 hv ja 80 hv) ja vääntö on tuntuu yhtä hyvältä vaikkei numeroiden valossa niin olekaan. Nelivaihteisena pikkukone on meluisampi. Maantiellä molemmat kuluttavat vähän, pienemmällä pääsee alle 7 litraan helposti jos ei ylitä satasta. Taajamassa meneekin molemmilla äkkiä 9,5. Mikään raketti auto ei ole mutta kyllä liikenteen tahdissa pysyy. Molemmat kääntyvät erittäin ketterästi (ympyrä 9,4 m) ja tilat neljälle ovat hyvät, istuma-asento korkea ja näkyvyys ulos hyvä. Sedanissa aika hyvä tavarakontti, luiskaperäinen on varsin kevyt talvella vaikka vaihteisto onkin taka-akselin päällä. Ohjaustehostinta ei ole, mutta muuten ergonomia hyvä. Suhteessa aikaansa paras pikkuvolvo, parempi kuin 440/460.

    • kerran

      Mulla oli peltoautona 345 vm-81. Loistava peli. Toimi hyvin ja kiva kanttailla takavadon ansiosta. Tosin yksi moottori tuli särjettyä kun öljyt ei kiertänyt jostain syystä??
      Nyt se ressukka meni sulatukseen viime viikolla. Tämä ei siis ollut mikään vittuilu, vaan oma kokemus 300-sarjan volvosta.

    • Jönssön

      340 on aikansa parhaita autoja ajo-ominaisuuksiltaan ja monilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Täysin aiheetta vierastetut Rellun moottorit sopivat niihin kuin nenä päähän, Volvon 2-litrainen on mielestäni liian iso ja painava, ei sanottavasti 1,7-litraista tehokkaampi, mutta kylläkin janoisempi. Tosin 2-litrainen on muuten, esim alustan osalta, vankempaa tekoa.

      Itselläni oli 340 DL 1,4 -83
      340 DL 1,4 -87
      340 GL 1,7 -88
      sekä kuukauden ajan käytössä 360 GL -89.

      Pienimmät koneet eivät tietenkään ole liian ruudikkaita, mutta yllättävän pirteitä kuitenkin. Iskussa ollessaan se vie auton nollasta sataseen noin 14 sekunnissa, joka on nopeammin kuin 90 % autoilijoista koskaan kiihdyttää omaa ajokkiaan. Jalkoihin ei siis tarvitse jäädä. Huippuakinomani keräsi mittarin mukaan lähes 180 - ja mittarivirhe oli muutaman kilometrin luokkaa.

      1,7-litrainen oli taloudellisempi ja kiihtyvämpi, jopa hyvinkin liukas liikkeissään. Huippua se ei tosin ottanut enempää kuin pikkukonekaan.

      Tuo ensimmäinen pikku-Volvoni oli romu jo ostettaessa, mutta kyllä siihenkin tuli kilometrejä puhallettua (120000-175000).

      Toinen yksilä oli hyväkuntoinen ostettaessa ja niin oli myydessänikin. Sillä ajoin välin 90000-180000 km. Laturi tuli vaihdettua tällä välin.

      Kolmas eli 1,7-litrainen oli kumppaninani 95000 kilometristä 160000 kilometriin. Sitten sen osti veljeni, joka ajoi sen lukemaan 240000 km. Hän myi sen ystävälleen, joka on ajanut sillä nyt 3 vuotta. Hyvin kuulemma toimii, mutta laturi ja startti ovat menneet uusiksi.

      • Kokemusta

        Totta haastat. Minunkin nykyisessä -89 1,4:ssa on vaihdettu laturi, startti ja jäähdytin, joka haperui melko lailla. Onkohan tyypillistä noi lautur/starttijutut? Muuten koneelle ei ole tehty mitään, mittarissa nyt 212000 km. Olikohan se meikäläisen 1,7-litrainen maanantaikappale kaasarinsa osalta.


      • Jönsson
        Kokemusta kirjoitti:

        Totta haastat. Minunkin nykyisessä -89 1,4:ssa on vaihdettu laturi, startti ja jäähdytin, joka haperui melko lailla. Onkohan tyypillistä noi lautur/starttijutut? Muuten koneelle ei ole tehty mitään, mittarissa nyt 212000 km. Olikohan se meikäläisen 1,7-litrainen maanantaikappale kaasarinsa osalta.

        Juu, siis ei... se 1,7-litraisen kaasari on kyllä vähän ongelmallinen tapaus. Säätöjen saaminen kohdalleen kysyy taitoa, vaikea löytää kompromissia, jossa kaikki osatekijät: tyhjäkäynti, kulutus, suorituskyky, päästöt jne olisivat kohdallaan.

        Ja pisteenä i:n päällä se kaasari on sen verran kuluva, että jonkin ajan kuluttua säätö käy todella hankalaksi. Nykyisinkin sen entiseni ongelma on tyhjäkäynti.

        Silti olen sitä mieltä, että 1,7 on paras kone pikku-Volvoon. Käytännön suorituskyky on 2-litraisen tasoa ja kulutus pienempi kuin 1,4:ssä. Näin ainakin minun kokemukseni mukaan.

        Startti ja laturi on pikku-Volvoon uusittava 100 - 150 000 km:n välein. Nämä jos sattuvat peräkkäin suht pian auton oston jälkeen, tulee äkkiä kuva, että onpas huono auto, mutta sitten voikin mennä taas seuraavat 100 000 ilman suuria murheita.


    • volvomiäs.

      No kyllä hermot palaa noiden 340 volvojen kanssa, kokoajan jotain vikaa :D Auto ei todellakaan mikään herkku ajaa verrattuna 360 joka onneksi on volvon koneella :) Myöskään bensaa tuo 360 ei vie lähes yhtään! Ja ainakin minun 360 on pirteä, pärjää pikku bemareille, sierralle yms. amis autoille kiihdytyksessä kun valoista ollaan lähdetty ;) Ohjaustehostinta pieni auto ei edes tarvi mutta on se hyvä lisuke, varusteita ei hirveästi ole noissa 300 sarjalaisissa. Ketterä pieni auto kuitenkin kyseessä ja varsinkin volvon koneella olevat on hyviä. Viistoperä on vakiona ehkä hienompi mutta jos laittaa kantikkaaseen "sedan" 340/360 vaikka levipellit niin ovat yhtä hienoja. Omistan siis 340 b14 ja 360 b200f volvot ja voin sanoa että kannattaa todellakin ostaa volvon koneella oleva!!

      Oli pakko nostaa ketju ylös tähän aikaan yöstä kun muuta tekemistä ei ole :D

    • volvo340

      Tosiaan hyvä auto tuo 340 volvo, itsellä tulee sillä tuossa pihalla ja mettätiellä ajettua kun ei oo korttia. Ei mitään isoa vikaa oo ,kone tosin vaihettiin 1.7 litrasesta 1.4 koneeseen ku ei oikeen pelittäny tuo 1.7
      ps, joskus ehkä vielä liikenteessä ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe