Iso halkeama seinässä

onko huolta vai ei?

Kerrostalon rappukäytävässä on useita metrejä pitkä murtuma. Näkee molemmilta puolilta käytävää ja jatkuu myös hiusmurtumina katossa. Seinässä on betoniharkot ja murtuma on niiden saumoja seuraileva eli "porrasmuotoinen". Talo on rakennettu 50- luvulla. Harvoin on kerrostaloja näillä leveysasteilla sortunut, mutta en voi kieltää etteikö joskus mielessä kävisi sekin.

Murtuman voi kai helposti korjata, mutta
Ongelman syyn korjaaminen on lienee mahdotonta?? (huonot perustukset?).
Meinaan että kannattaako tästä edes mainita ettenpäin että jotain pitäsi tehdä?

4

1269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lainaan nyt tätä vanhaa aloitusta, koska itsellä saman tapanen ongelma.

      Olen asunut vuokralla 1956 rakennetussa 6huoneiston pienkerrostalossa jonka rappukäytävässä näkyy nykyään halkeamia, sisäseinissä maali lohkeillut ja seinä halkeillut, ulkorappaus putoilee isoina paloina, etupihan puoleinen parveke (talon ainoa) näyttää tarkkaan katsottuna vinolta ja talon ovet (ulko-ovi ja kellarin saunan ovi) jumittavat aiempaa pahemmin.

      Olen asunut täälä 30vuotta ja sairauksieni takia en halua alata pakkaamaan tavaroita ja muuttaa talosta joka on mulle todella tärkeä vaikka ei oma olekaan, mutta pelkään että tämä talo on nyt tiensä päässä. Voisiko joku kertoa onko vielä mahdollista jatkaa?

      Taloon tehty kymmenen vuotta sitten käyttövesiputkiston remontti ja sähköt on osittain vaihdettu 1990luvulla vähä sen jälkeen kun muutin eli niiltä osin talo on vielä hyvä.

      Omistajia on yksi eikä asu talossa ja aika hankala ihminen jos suoraan sanotaan ja esim käyttövesiputkiston ongelmista valitettiin jo mun muuttaessa 1991, mutta ne vaihdettiin vasta 2011. Tästä halkeilustakin on ilmoitettu mutta ei hän mitään tee tällekään varmaan 20vuoteen😡

      • Anonyymi

        Onko talon vieressä jotain rakennustyömaita, isoa tietä, tai jotain muuta mikä voisi tärisyttää taloa? Kuulostaa toi halkeilu ja vinoutuminen vahvasti siltä itsellä kokemusta koska omakotitaloni jossa en enää asunut romahti sisältä kun viereen tehtiin kerrostaloa. Säilytin talossa vanhoja radioita joita harrastan ja olin käynyt jo pitkän taistelun kaupungin kanssa saadakseni pitää kerrostaloille suunnitellulla alueella seisovan taloni ja olin jo voitolla, mutta sit kävi näin🥺 sortuminen johtui tosiaan viereisen työmaan räjäytystöistä mutta mitään ei korvattu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko talon vieressä jotain rakennustyömaita, isoa tietä, tai jotain muuta mikä voisi tärisyttää taloa? Kuulostaa toi halkeilu ja vinoutuminen vahvasti siltä itsellä kokemusta koska omakotitaloni jossa en enää asunut romahti sisältä kun viereen tehtiin kerrostaloa. Säilytin talossa vanhoja radioita joita harrastan ja olin käynyt jo pitkän taistelun kaupungin kanssa saadakseni pitää kerrostaloille suunnitellulla alueella seisovan taloni ja olin jo voitolla, mutta sit kävi näin🥺 sortuminen johtui tosiaan viereisen työmaan räjäytystöistä mutta mitään ei korvattu

        Ei siinä mitään rakennustyömaita ole tai edes isoa tietä. Oma arvaus ongelman aiheuttajasta on taloon tehdyt remontit koska ainakin putkirempan aikana rakenteita availtiin


    • Anonyymi

      Seinien murtuminen voi johtua huonoista perustuksista tai lähialueilla tehdyistä isoista rakennustöistä, varsinkin vanhoissa taloissa perustukset on monesti tehty heikosti ja ne ovat jonkin verran liikkuneet vuosikymmenten/satojen aikana, mutta monesti pieni painuminen ei aiheuta ongelmia ja ongelmat on mahdollista usein korjata. Putoileva ulkorappaus ei todennäköisesti ole yhteydessä vaan vanhuuttaan alkaa karista ja saattaa aiheuttaa jopa hengenvaaran jos rakennus on esim lähellä jalkakäytävää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe