Mikä on freelancer-kääntäjä?

Täysin pihalla

Haluaisin tietää mitä on käytännössä freelancer-toiminta (kääntäjänä)? Voiko freelancer-kääntäjänä toimia jo opiskeluaikana? Entä voiko kääntäjän töitä ylipäätään tehdä ennen kuin on valmistunut? Olen käsittänyt, että voi, mutta miten freelanceriksi käytännössä ryhdytään ja miten se eroaa yrityksen perustamisesta? Olen käsittänyt, että haetaan vaan verotoimistosta freelancer-verokortti, mutta täytyykö hoitaa jotain muitakin paperijuttuja ensin? En oikein ymmärrä, miten freelancer eroaa yrittäjänä toimimisesta muuten kuin nimen perusteella. Voiko johonkin käännösalan yritykseen hakea freelanceriksi?
Onko freelancer-kääntäjänä toiminen hyvä tapa opetella kääntäjän työtä käytännössä (siis, kääntäjäkoulutuksen ohessa)? Toivon, että joku teistä, joka jo toimii tai on toiminut freelancer-kääntäjänä voisi vastata minulle, mutta toki myös muiden vastaukset ovat tervetulleita. Jos voitte selittää selkeästi niin, että tyhmempikin tajuaa mistä on kyse niin olisin kiitollinen. :) Opiskelen kääntämistä yliopistossa, mutta minulle ei yliopisto-opinnoista huolimatta ole kuitenkaan mikään kääntäjän työhön liittyvä asia selvinnyt yhtään, koska niistä ei meille puhuta. Opetellaan vaan kieltä ja harjoitellaan kääntämistä, mutta siinä kaikki.

6

3986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      Moi. Toimin englanti-suomi freelancer dvd-kääntäjänä ja englannin tuntiopettajana.

      Freelancerilla on toimeksiantajia, mutta ei työsuhdetta eikä myöskään omaa yritystä. Näin ollen tietyt yritystoimintaan liittyvät verotukselliset kuviot eivät koske freelanceria. En kyllä niistä tarkemmin tiedäkään. Oma toiminimi lienee kuitenkin ihan järkevä vaihtoehto - itsekin sitä ajoittain mietiskelen.

      Sen verran minulle taannoin sanottiin verotoimistosta, että freelancer-verokortti kannattaa ottaa (vasta) siinä vaiheessa, kun toimeksiantajia on yli 5. Työttömyyden näkökulmasta freelancerina olo on muuten melko ongelmallista - siis tarkoitan sitä, että jos toimeksiannot äkkiä loppuvat, on vaikea osoittaa työvoimatoimistolle, ettei enää työllistykään freenä ja näin työttömyyskorvauksen saaminen ei usein onnistu. Freelancerina jos toimii, kannattaa siis olla aina jonkin verran säästöjä pahan paikan varalle. Lisäksi freelancerin (kuten yrittäjänkin) on huolehdittava itse eläkkeensä kartuttamisesta.

      Joskus käännöstoimistotkin hakevat freelancereita, mutta useimmiten kyllä toiminimen omaavia kääntäjiä. Tässä lienee juuri jonkinasteinen verotusnäkökulma taustalla.

      Mutta, freenä voit aivan hyvin toimia jo opintojen aikana - eikä siihen tarvitse välttämättä freelancerin verokorttia. Voit sanoa itseäsi freelancer-kääntäjäksi heti kun alat tekemään käännöksiä, joista joku maksaa. :)

      • tulossa...

        >>> Voit sanoa itseäsi freelancer-kääntäjäksi heti kun alat tekemään käännöksiä, joista joku maksaa. > Toimin englanti-suomi freelancer dvd-kääntäjänä > toiminimen omaavia kääntäjiä


      • In-house -kääntäjä
        tulossa... kirjoitti:

        >>> Voit sanoa itseäsi freelancer-kääntäjäksi heti kun alat tekemään käännöksiä, joista joku maksaa. > Toimin englanti-suomi freelancer dvd-kääntäjänä > toiminimen omaavia kääntäjiä

        Kääntäjätkin ovat vain ihmisiä ja täällä S24:sen palstoilla tulee harvemmin kirjoitettua täydellistä tekstiä. Töissä saa kirjoittaa ihan tarpeeksi.


      • Täysin pihalla

        Kiitos vastauksesta! :) Nyt kirkastui tämäkin asia. Ajattelin ensin ettei minulle kukaan vastaakaan, mutta onneksi niin ei käynyt.


      • rautaromu

        Kiitos tiedoista ja vinkeistä. Haluaisin vielä selvennystä siihen, että minkä periaatteen mukaan sitten maksetaan veroja, jos ei ole hankkinut freelancerin verokorttia? Jos sinulla on vaikka ulkomailla sijaitseva asiakas, johon et ole työsyhteessa ja sinulla ei ole toiminimeä? Millä tavalla ilmoittelet tuloista ja miten maksat niistä tuloveroa?


    • arearer

      Rautaromu.

      Riippuu tietääkseni mm. siitä, onko asiakas EU:ssa vai EU:n ulkopuolella. Tai siis tämä vaikuttaa kai eläkeasioihin ja mm. alviin.

      Itse tein aikoinaan usalaisille toimeksiantajille töitä, eikä minulla ollut silloin toiminimeä - nyt kyllä on. Silloin ilmoitin yksinkertaisesti USA:sta saamani tulot veroilmoituksessa ja maksoin verotuksessa täydennysmaksuja. Tämä vaati hitusen laskutaitoa, ettei tule mätkyjä, mutta aika helppo homma periaatteessa.
      Lisäksi selvitin verottajalle tilanteen erillisellä selvityksellä. Verottaja ei reagoinut asiaan mitenkään. Ja eihän noille usalaisille mitään verokorttia tietenkään olisi voinut edes lähettää, vaikka freekortti olisi ollutkin.

      Toki tällaisessa tapauksessa on aika helppoa tehdä myös pimeästi töitä ja jättää tulot ilmoittamatta - eihän verottaja kenenkään tilejä ala yhtäkkiä tutkimaan. Eivätkä ne usalaiset kyselleet, onko toiminimeä tai mitään.

      Kun toiminimen perustaa, niin silloin verotus ja esim. eläkeasiat ovat hyvin yksiselitteisiä: on otettava YEL, joka on lakisääteinen. Tällöin ei ole merkitystä, missä toimeksiantajat toimivat. Tosin alvin perimisen kohdalla sillä on merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe