Häpeästä yli pääseminen

Vuosien piina

Moi,

kertokaas mitenkä pääsen yli tästä häpeästä mitä olen kantanut jo lähes viisi vuotta. Asia lyhyesti, nuorempana kännissä hölmöilin ja video löyty netistä. Poistaminen mahdottomuus, sen olen ymmärtänyt ajat sitten.

Nykyään olen fiksu nuori, hyvä työ ja kaverit. Silti joka aamu herään miettien, että entä jos tänään joku tuttu näkee sen, tai pomo töissä, tai joku joka minun elämääni kuuluu ja ajattelee että tollainen idioottiko tämä ihminen on todella?

Ahdistus on ajoittain valtava. Olen miettinyt jopa kallonkutistajaa, vaikka asia on loppujen lopuksi naurettava. Siltikin ajatus, että menisin niin pitkälle tässä asiassa tuntuu myös ahdistavalta.

5

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on oikeus

      poistaa se video.

      Toiseksi nuorena ihmiset hölmöilevät. Jos ne eivät hölmöile nuorina, ne hölmöilevät vanhoina (pettävät, jättävät tai muuta). Mieti nyt esim. Matti Vanhasta. Silläkin on ollut varmaan hirveät paineet Ruususen jupakan takia. Ihmisiä me vaan ollaan.

      Julkisuus saattaa vaikuttaa hirveältä peikolta, mutta itse pitää vahvistaa itseään niin, ettei siitä hetkahda. Anna olla koko jutun. Unohda se. Ajan kanssa koko juttu menee ohi. Jos joku sattuu joskus tokaisemaan, niin voit sanoa, että "No onhan se kiva, että sinua kiinnostaa. Ei taida olla sulla parempaa tekemistä."

      • Vuosien piina

        No videon poistossa on kaksi ongelmaa.

        1) Se on varmasti näinä vuosina lähtenyt niin käsistä, että se ilmestyy kuitenkin uudestaan ja uudestaan johonkin nähtäville.

        2) En ole kuvaaja, video on kuvattu julkisella paikalla. Tekijänoikeuksia ei siis ole ja video ei loukkaa yksityisyyttä. Kuinkahan voisin vaatia videota poistettavaksi?

        Lain silmissä käsittääkseni perusteita ei ole.


      • tää ei
        Vuosien piina kirjoitti:

        No videon poistossa on kaksi ongelmaa.

        1) Se on varmasti näinä vuosina lähtenyt niin käsistä, että se ilmestyy kuitenkin uudestaan ja uudestaan johonkin nähtäville.

        2) En ole kuvaaja, video on kuvattu julkisella paikalla. Tekijänoikeuksia ei siis ole ja video ei loukkaa yksityisyyttä. Kuinkahan voisin vaatia videota poistettavaksi?

        Lain silmissä käsittääkseni perusteita ei ole.

        ehkä helpota fiilistäsi heti, mutta mieti: He ovat varmaan jo nähneet sen!

        Oikeasti, et voi tietää. Ja mieti asiaa tätä kautta, kukaan ei ole sanonut mitään. Ja miksi olisikaan? Koska jokainen aikuinen tietää, että mokia löytyy melkein jokaiselta. Itsekin mokasin nuorena todella pahoin muutamia kertoja, mutta silloin ei onneksi kaikkea kuvattu ja kaikki päätynyt nettiin... He tuntevat sinut nyt, sellaisena kuin olet nykyään. He voivat ajatella, että olitpa ajattelematon aikoinasi, mutta tietävät sen myös opettaneen sinua. Ja parempi on video, joka on jo julkaistu, kuin video jolla voitaisiin yrittää vaikuttaa sinuun julkaisemisen uhalla.

        Eli älä huoli turhia. Jos joku siitä huomauttaa voit tosiaan sanoa, että hommaapa kuule elämä. Tai vaikka että itse katsoit parhaaksi pistää sen julkiseksi aikoinaan, pistit kovan kovaa vasten kun kusipäät yritti käyttää sitä sua vastaan jne. Älä murehdi turhia vaan mieti itsellesi sopiva strategia. En usko että videoon kaatuu mikään elämässäsi, kunhan itse vaan pääset asian kanssa sinuiksi.


    • myötätuntoinen

      En tiedä mitä olet jo tehnyt, mutta itse selvittäisin asian perusteellisesti, jos se noin paljon vaivaisi. Kävisin asiaa tuntevan juristin puheilla (tai kysyisin sähköpostilla) asian teknistä puolta. Saako sen pois tai ei. Ja jos tulee uudelleen, saako sen jälleen pois. Jos häpeän tunne on suuri, kävisin vielä jossain terapiassa. Ei asia ole liian "pieni", koska se vaivaa jatkuvasti. Ei tarvitse pelätä, ettei sinua oteta vakavasti ammattilaisten luona. Jatkuva häpeä kuluttaa. Siitä pääsee kyllä yli. Apua voi olla saatavissa ilmaiseksikin (järjestöt yms.)

    • Nainen111

      1. Hanki atk-alan ekspertti apuun. Heitä on. Aivan varmasti, jos ei laillisin, niin laittomin keinoin löytyy joku nörtti "kaivamaan nettiin porsaanreiän" ja tuhoamaan videosi.

      2. Puhut asiasta tunne-palstalla. Silti ongelmasi on tekninen. Ryhdy toimeen jo tänään! Suhtautumalla tähän häpeän ongelmana, etkä www-maailman ongelmana (jokainen meistä on mokannut believe me) vain RANGAISET ITSEÄSI LISÄÄ. RANGAISET ITSEÄSI HÄPEÄLLÄ.

      Sen sijaan: TOIMI. Ota puhelin käteen. Ota selvää kaikesta mahdollisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe