Onko kellään kokemuksia lasikuitu Viittaveneestä.???Aina välillä näkyy myynnissä meripelastuksella vieläkin käytössä.
Aikä jytkyn olonen peli??
Kokemukset kiinnostaa....
Viittavene
5
4244
Vastaukset
- joskus
Olin ostelemassa itselleni venettä noin 15 vuotta sitten noin 50.000–60.000 silloisen markan budjetilla. Merenkulkulaitoksella oli myynti-ilmoitus muutamasta viittaveneestä, myynti tarjousten perusteella. Veneissä oli Valmetin (611?) ja Volvo Pentan moottoreita, muistaakseni noin 120–130 hv:n tehoisina.
Kävin katsomassa veneitä. Karunlaisia työveneitä, merikelpoisia epäilemättä. Tilaratkaisut ja viihtyvyystekijät eivät oikein vakuuttaneet huvikäyttöä ajatellen sellaisinaan eikä isojen muutostöiden tekeminenkään innostanut. Päätin, että en tee tarjousta.
Sain sittemmin kuulla, ettei budjettini olisi riittänytkään: tarjotut hinnat olivat kiivenneet jonnekin 80.000–90.000 markkaan (eli 15.000 euron tuntumaan). Ehkäpä veneet menivät vielä jonkinlaiseen ammattikäyttöön?
Löysin sitten samana keväänä pienemmän (alle 8-metrisen), paremmin tarpeitani vastaavan paatin 58.000 markalla. Siinä olikin minulle ensivenettä 7 vuodeksi.- vähän asiaa
Viittaveneellä tarkoitetaan Uudenkaupungin Työvene Oy:n vuosina 1968-1984 valmistamia 10,1 mertin lasikuiturakenteisia työveneitä. Koneteho oli mieluummin alle kuin yli sadan, kasvoi kait vuosien varrella. Koneita oli Volvoa, Scaniaa ja Valmettia. Runkonopeus 8 solmua, merikelpoisuus riittävä, melutaso "hirveä". Veneitä valmistettiin Merenkulkuhallitukselle ilmeisesti kymmeniä, sekä väylänpitotehtäviin "viittavene" että merenmittausveneiksi. Itse myin niitä huutokaupalla useampana vuotena 2000 luvun alussa, siis 8 ei 15 vuotta sitten. Myin tarkoittaa, että allekirjoitin kauppakirjat myyjän puolesta. Hintataso oli silloin aika vakio, hieman yli 70000 markkaa, ja olimme myyjinä hintaan tyytyväisiä. Ostajat olivat kalastajia, huvivenekäyttöön (aika vähän) ja sitten venejobbareille. Eivät ostajat ole silmille tulleet, enemmänkin harmina ovat seuraavan polven ostajat, jotka haluavat tietoja, kun kerran joskus on hallussanne ollut...
- täsmennys
vähän asiaa kirjoitti:
Viittaveneellä tarkoitetaan Uudenkaupungin Työvene Oy:n vuosina 1968-1984 valmistamia 10,1 mertin lasikuiturakenteisia työveneitä. Koneteho oli mieluummin alle kuin yli sadan, kasvoi kait vuosien varrella. Koneita oli Volvoa, Scaniaa ja Valmettia. Runkonopeus 8 solmua, merikelpoisuus riittävä, melutaso "hirveä". Veneitä valmistettiin Merenkulkuhallitukselle ilmeisesti kymmeniä, sekä väylänpitotehtäviin "viittavene" että merenmittausveneiksi. Itse myin niitä huutokaupalla useampana vuotena 2000 luvun alussa, siis 8 ei 15 vuotta sitten. Myin tarkoittaa, että allekirjoitin kauppakirjat myyjän puolesta. Hintataso oli silloin aika vakio, hieman yli 70000 markkaa, ja olimme myyjinä hintaan tyytyväisiä. Ostajat olivat kalastajia, huvivenekäyttöön (aika vähän) ja sitten venejobbareille. Eivät ostajat ole silmille tulleet, enemmänkin harmina ovat seuraavan polven ostajat, jotka haluavat tietoja, kun kerran joskus on hallussanne ollut...
Viittavene on nimeenomaan vain Uudessakaupungissa pääasiassa työkäyttöön tehty vene, mutta tekijänä oli veneveistämö L Krusberg.
Krusberg luopui veistämöstä ja nimeksi taisi tulla Ukiboats tai jotain.
Tästä firmasta erosi muutama kaveri ja he perustivat Uudenkaupungin työveneen, vuosi taisi olla 1987.
Minäkin olin huutamassa muutamia, mutta ei tärpännyt.
Näitä veneitä näkyy olevan myytävänä huviveneinä.
Onkohan niissä CE merkki?
Pitäisi kai olla jos työvene on muutettu huviveneeksi vuoden 1998 jälkeen. - fffg
täsmennys kirjoitti:
Viittavene on nimeenomaan vain Uudessakaupungissa pääasiassa työkäyttöön tehty vene, mutta tekijänä oli veneveistämö L Krusberg.
Krusberg luopui veistämöstä ja nimeksi taisi tulla Ukiboats tai jotain.
Tästä firmasta erosi muutama kaveri ja he perustivat Uudenkaupungin työveneen, vuosi taisi olla 1987.
Minäkin olin huutamassa muutamia, mutta ei tärpännyt.
Näitä veneitä näkyy olevan myytävänä huviveneinä.
Onkohan niissä CE merkki?
Pitäisi kai olla jos työvene on muutettu huviveneeksi vuoden 1998 jälkeen.Karuja pelejä.Hinnat aika kovia nykyään vaikka aika vanhat koneet ja usein ei niin kiva oranssi väri?Ei kulje yki 8 enää järkevästi?Taloudellisesti?
- veistämön naapuri
fffg kirjoitti:
Karuja pelejä.Hinnat aika kovia nykyään vaikka aika vanhat koneet ja usein ei niin kiva oranssi väri?Ei kulje yki 8 enää järkevästi?Taloudellisesti?
Kyllä viitavene käyttäytyy alle 12 solmun nop. ihan hyvin.Runko nopeus on vähän alle 7 sol.,missä se kulkee tosi edullisesti.Rullaa melkoisesti ja on nyky mittapuun mukaan märähkö.
70 hv /melkein 10 sol. 250 hv /16 s.
Työveneeksi tehdyt painavat miltein tuplasti,kuin alunperin huviveneeksi tehdyt(niitä on yllättävän paljon).
Tunnelma veneessä on vanhanaikainen ja hytit on pakko rakentaa suhteettoman korkeiksi,kun runko on tosi matala(tarkoituksenmukainen työveneessä).Vene ei ole millään muotoa jyryn tuntuinen peli miltei päinvastoin.
Ellet sitten tarkoita tasaperäisiä mittaveneitä.
Ne ovat jyryjä ja niin kalliita ajaa ettei kannata ajatella , ei edes hiljaiseen vauhtiin.
Isot koneet,pyöreähkö pohja-helposti 30-100 l/t.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835