Pixmania ja asiakaspalautukset

Tein kuluttaja-asiamiehelle seuraavanlaisen ilmoituksen:

http://www.pixmania.com

Nettisivuilla toimii suomenkielinen nettikauppa. Tilasin 2 tuotetta 2.11.2008 ja maksoin tuotteet nettipankin kautta ja maksu näkyi heti myös tilauksessani. Jäin odottamaan saapuvia paketteja.
Sivuilla toimii myös pakettiseuranta ja sen perusteella kävin noutamassa paketit 11.11.2008 paikallisesta postitoimistostani.

Toisen paketin sisältö oli eri mitä olin tilannut, eli tuote oli kokonaan väärä.
Nettisivuilta ei löydy suoraan ohjeita miten toimia jos saatu tuote on väärä ja haluaa palauttaa tuotteen. Soitin asiakaspalvelunumeroon 0201443636 ja hetken odotettuani sain palvelua englannin kielellä (sumenkielistä palvelua ei kuulemma sinä päivänä saanut).
Monien väärinkäsitysten jälkeen vihdoin pääsimme yhteisymmärrykseen siitä mitä minä halusin: Halusin palauttaa väärän tuotteen ja saada tilaamani tuotteen mahdollisimman pian.
Minun piti kuulemma ensin palauttaa saamani tuote ja heidän piti se tarkistaa -vasta sitten lähettäisivät oikean tuotteen.
Sain sähköpostilla lähetteen ja postiosoitelapun mihin minun piti palauttaa saamani tuote.

Tänään 12.11.2008 menin viemään pakettia postiin, ja osoittautui että pixmania.com:lla ei ole sopimusta postin kanssa asiakaspalautuksista, joten minun oli maksettava postikulut itse.
Soitin uudestaan asiakaspalveluun (en saanut taaskaan palvelua suomenkielellä, olivat varattu) ja sain tietää että maksamani postikulut saisin takaisin jos faksaisin kuitin heille ???!!!
Sähköpostilla ei kuulemma skannattua kopiota kuitista voinut lähettää.
Lähetyskulut paketille olivat 8,50 euroa.
Olen soittanut 2 puhelua asiakaspalveluun, joista ensimmäinen oli yli 4 euroa ja jälkimmäinen 1,70 euroa. Näistäkin minun pitäisi mielestäni saada hyvitys koska kulut johtuvat heidän tekemästään virheestä.

Nettisivuilta löytyy osoite johon kuitti pitäisi lähettää postitse jotta postikulut maksettaisiin minulle takaisin. Osoite on:

Pixmania Client Service
43-47 avenue de la Grande Armée
75016 Paris
France

Yrityksen osoite on siis ranskassa, mutta sillä on suomenkieliset nettisivut ja sen pitäisi myydä tuotteita suomen kuluttajasääntöjen ja lakien mukaisesti, ainakin minun käsitykseni mukaan.
Tämä toiminta ei vastaa asiakaspalautusten eikä asiakaspalvelun suhteen lainkaan sitä millaista sen pitäisi olla!

9

2185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän on

      piäasija notta sait halavalla.

      • minä vaan

        Mitenkähän olisi jos asioisit suomalaisissa liikkeissä. Kovin paljon helponpaa olisi
        ongelmien käsittely omalla äidinkielellä.

        Tätä kirjoittelua on jatkuvasti eri nettikaupoista.
        Ihminen nyt vain on niin tyhmä, että kokonaisuutta
        ei osata laskea.

        Paras esimerkki kuluttajan järkevästä ajattelusta.

        Paikallinen liike tarjosi laitetta hintaan 420- ja olisi kotiin tuonut ja tarvittaessa olisi
        vielä asentanutkin.

        50 kilometrin päästä samaa konetta myytiin 400-
        mutta kuljetus maksoi 30 euroa.
        Eli tuo maksoi 10 euroa enemmän ja ostaja ajoi
        vielä 100 kilometriä.

        Paras vielä lopuksi. Kertoi naapurilleen kuinka
        hän sai saman koneen jota paikkakunnalla myydään
        20 euroa halvemmalla!

        Noin sitä kuluttaja vain osaa säästää, nettikauppaan monesti samankaltaista mahtuu.


      • näin pitääkin
        minä vaan kirjoitti:

        Mitenkähän olisi jos asioisit suomalaisissa liikkeissä. Kovin paljon helponpaa olisi
        ongelmien käsittely omalla äidinkielellä.

        Tätä kirjoittelua on jatkuvasti eri nettikaupoista.
        Ihminen nyt vain on niin tyhmä, että kokonaisuutta
        ei osata laskea.

        Paras esimerkki kuluttajan järkevästä ajattelusta.

        Paikallinen liike tarjosi laitetta hintaan 420- ja olisi kotiin tuonut ja tarvittaessa olisi
        vielä asentanutkin.

        50 kilometrin päästä samaa konetta myytiin 400-
        mutta kuljetus maksoi 30 euroa.
        Eli tuo maksoi 10 euroa enemmän ja ostaja ajoi
        vielä 100 kilometriä.

        Paras vielä lopuksi. Kertoi naapurilleen kuinka
        hän sai saman koneen jota paikkakunnalla myydään
        20 euroa halvemmalla!

        Noin sitä kuluttaja vain osaa säästää, nettikauppaan monesti samankaltaista mahtuu.

        oikeastaan nautinkin tilanteesta. kuluttaja on joka
        pennin perään, sittenpä se suomalainen paikallinenkin yrittäjä kelpaa kun apua tarvitaan.
        näin se pitääkin olla, että jollain lailla se halpa?
        hinta kompensoituu


    • Vastasivat muuten että:
      "Noudatamme Suomen kuluttajalakia, koska olemme siihen velvoitettu. Palautuskustannukset korvataan aina kuluttajalain mukaisesti."

      Ja koska kuluttajalain 5. pykälä 20. luku sanoo:

      Vahingonkorvaus
      Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut.

      Niin he siinä jo myöntävät olevansa velvoitettuja maksamaan kaikki minulle aiheutuneet kustannukset.
      Asia erikseen tietenkin on miten paljon tästä pitää vääntää...

      • ongelmasi?

        Pixmania vaihtaa väärän tuotteen ja palauttaa aloitusviestisi mukaan postikulut kun lähetät heille kuitin.

        Tuohan täyttää jo lain vaatimukset. Se Postin asiakaspalautussysteemi ei ole pakollinen kotimaisellekaan yritykselle, mahtaneeko Posti tehdä sopimusta lainkaan ulkomaalaisen postimyyntifirman kanssa?


      • ongelmasi? kirjoitti:

        Pixmania vaihtaa väärän tuotteen ja palauttaa aloitusviestisi mukaan postikulut kun lähetät heille kuitin.

        Tuohan täyttää jo lain vaatimukset. Se Postin asiakaspalautussysteemi ei ole pakollinen kotimaisellekaan yritykselle, mahtaneeko Posti tehdä sopimusta lainkaan ulkomaalaisen postimyyntifirman kanssa?

        Myyjä on lähettänyt väärän tuotteen ei ostajalle saa tulla mitään kuluja tuotteen palautuksesta!
        Tämä koskee kaikkia suomessa toimivia myynti-yrityksiä.

        Itse olin tyytyväinen kun pixmania ilmoitti maksavansa kaikki kulut.
        Nyt vaan ilmoittivat että saattaa kulua jopa 1kk ennenkuin saan oikean tuotteen, nopeudesta ei ainakaan voi heitä kehua!


      • Huomioi
        hephep kirjoitti:

        Myyjä on lähettänyt väärän tuotteen ei ostajalle saa tulla mitään kuluja tuotteen palautuksesta!
        Tämä koskee kaikkia suomessa toimivia myynti-yrityksiä.

        Itse olin tyytyväinen kun pixmania ilmoitti maksavansa kaikki kulut.
        Nyt vaan ilmoittivat että saattaa kulua jopa 1kk ennenkuin saan oikean tuotteen, nopeudesta ei ainakaan voi heitä kehua!

        "Myyjä on lähettänyt väärän tuotteen ei ostajalle saa tulla mitään kuluja tuotteen palautuksesta!"

        Tässä on hyvä huomioida että tuohan ei tarkoita sitä etteikö ostaja voisi joutua jotain maksamaan palauttaessaan tuotetta (postikulut), vaan sitä että kaikki tuollaiset kulut on korvattava takaisin ostajalle.

        Kuten Kuluttajansuojalain 6.luvun (Kotimyynti ja Etämyynti) 17 § mainitaan: "Elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tavaran tai suorituksen takaisin saatuaan palautettava, mitä hinnasta on maksettu, sekä korvattava kuluttajalle palauttamisesta aiheutuneet kulut, jos tavara tai suoritus voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla postitse."


    • Spertt_i

      *Kyllä tarvii olla varsinainen pelle. Byyhyy minua on kohdeltu kaltoin maksoin 8,5€ liikaa.

    • Tyhmiä olette

      Pixmania saa ilmaista rahaa ja te hyväkkäät vielä maksatte puheluista ja postimaksuista satoja markkoja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      540
      4645
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3721
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2352
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      482
      2221
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      88
      1555
    6. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      116
      1524
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1413
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      69
      1340
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      70
      1323
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1164
    Aihe