Mistä koira-allergian..

tunnistaa?

Mulla silmät vuotaa, nenää kutittaa ja on tullut outoja iho-oireita nyt sen jälkeen kun olen koirapennun hakenu kotiin. Minulla on taustalla astmaa ja äitini mielestä olen allerginen koirille. Ei ole käynyt koskaan pienessä mielessäkään että olisin allerginen koirille, minulla on kissa ollut kotona jo 8vuotta ja en ole ajatellut et oisin myös muille lemmikkeille allerginen.. Tänään on päätä särkenyt koko päivän ja ollut tosi hankala olo ku pentu on koko ajan pyöriny jalois.

Hän on niin ihana enkä haluaisi luopua mutta on itellä tosi hankala olla ku silmiä kutittaa ja he ovat ns "turvonneen" oloset et pitäs jotain kylmäää laittaa niitten päälle.

Voiko tämä tosiaan olla koira-allergiaa? Olen kyllä lähössä huomenna käymään tk-ssa mut mut.. n hlauais luopua koirasta..

Mitä muita oireita saattais tulla/esiintyä? Ja miten koirien siedätys toimii? Ja mikä on korkea koira-allergia?

Eikä ole flunssaa.

5

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi ihmeessä

      kioiranpentu astmataustalla?! Siedätyshoitoa ei saa (toki jos maksaa suht kalliin hoidon, satoja euroja, itse) jos allergiaa aiheuttava on siinä samassa elinpiirissä.

      Mitäkö muita saattaa tulla...no, astma saattaa ainakin pahentua, tulla iho-oireita, nämä silmä-ym.oireet paheta jne.

    • minä80

      Kyllä nuo allergiaoireilta kuulostaa ja etenkin jos itse yhdistät oireiden alkamisen samaan ajankohtaan kuin pennun hankkimisen, niin pahalta näyttää... Siedätyshoidon pitäisi käsittääkseni alkaa vähitellen, joten en tiedä miten koiran omistaminen sen kanssa sopii yhteen.
      Jos et luovu koirasta, niin oireesi saattavat pahentua (nenä vuotaa jatkuvasti, silmät turpoavat umpeen, ihottuma pahenee) ja astmasi saattaa pahentua.

    • MillaMagdalena

      Mulla on koira vaikka mut on todettu allergiseksi eläinpölylle...siis koirallekin! toi pentu vaihe on yleensä kaikkein pahiten allrgisoiva vaihe, koska koiran ulosteissa on paljon eläinproteiineja (niitä joutuu siivoilla, kun koira ei ole vielä sisäsiisti) jotka aiheuttavat sitä allergiaa. toisin kuin luullaan harvan allergikon oireet tulee koiran karvoista vaan just pissistä ja koiran ihossa olevasta "pölystä" siksi usein sopii pitkäkarvaiset rodut allergikoille, kun koiraa käsitellessä se iho on pitkän karvan peitossa.

      Näin aluksi (jotta oireet saadaan kuriin) vältä niiden pennun pissien siivouksia ja älä anna sen nuolla tai näykkiä sua pese kädet aina kun olet käsitellyt pentua.
      mulla tulee toisten koirista allergisia reaktioita vieläkin, muttei enää omastani.
      kannattaa odottaa, että se pentuvaihe menee ohi josko vaikka oireetkin häviäis.
      Toivotaan parasta!

      • koiraallergikko

        "toisin kuin luullaan harvan allergikon oireet tulee koiran karvoista vaan just pissistä ja koiran ihossa olevasta "pölystä" siksi usein sopii pitkäkarvaiset rodut allergikoille, kun koiraa käsitellessä se iho on pitkän karvan peitossa."

        En olekkaan kuullut että allergia johtuu jostain koiran pissasta tai karvoista. Mulle kyllä on selitetty lääkäreiden taholta että juuri eläimen ihoepiteeli on se joka sitä allergiaa aiheuttaa kuten minulla. Eli en nyt allekirjoittaisi edellisen kirjoitusta.
        Lisäksi pitkät karvat ei estä sitä hilsettä tulemaan pois koiran turkista. Samalla lailla se sieltä pölisee jos sitä siellä on olipa karva luýhyt tai pitkä.
        Toisaalta on myös sellaisia koiria joilla tuota epiteeliä ei lähde. Minä olen koiraallergikko ja silti meillä on ollut nyt muutaman vuoden Bicon Frise koira josta en ole saanut mitään oireita.

        Mutta alkuperäiselle kyllä sanoisin että allergiaoireilta tuntuvat näin omasta kokemuksesta muiden koirien kanssa ollessani. Lisäksi kuten joku mainitsi pentu vaiheessa alleria oireet ovat pahemmat kuten myös kissojen kanssa. Oma tyttäreni on juuri tällainen tapaus. Kun kissamme olivat pentuja hän sai oireita mutta myöhemmin kissojen tultua aikuisiksi sitä ei ole havaittu.


    • EN LUOVU KOIRASTANI!

      Keskustelu on jo hirveeeeen vanha, Mutta ajattelin laittaa tähän jos jollekkin olisi vaikka apua tästä :D Eli allergia ei ole este koiralle. keskustelun aloittajalle olisin tässä tilanteessa antanut seuraavia ohjeita.

      - Hanki allergia lääkitys jolla lievität oireitasi
      - hanki ilmanpuhdistin
      - siivoa usein
      - Älä päästä pentua sänkyysi äläkä nuohoa sen kanssa

      Tällaisia ohjeita. Kun kestät allergisoivan pentuvaiheen voit olla tyytyväinen että et ole lupunut koirasta.

      Eräällä oli kokemusta asiasta että on ollut vaikka jollakin tutulla koira tai jotain muuta tai ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa koira. Niin on alussa saanut hirveitä oireita mutta kun on ollut pakko sopeutua tilanteeseen on oireet loppunut ja melkein koko koira allergia!

      Joten jos allergia ei ole mikää tyyliin "koira allergia 10 ja pahin eläinastma"
      niin allergia lievittämiseen paras keino on antaa elimistön kohdata tämä allergiageeni joho elimistö ei ole tottunut ja reagoi eri tavalla.

      Minä en siis ole mikään lääkäri mutta näin itse asian kuvittelisin.. Joten kuitenkin suosittelen ottaan allergialääkäriin yhteyttä ennemmin kuin menette ohjeitteni mukaan. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe