Mistä koira-allergian..

tunnistaa?

Mulla silmät vuotaa, nenää kutittaa ja on tullut outoja iho-oireita nyt sen jälkeen kun olen koirapennun hakenu kotiin. Minulla on taustalla astmaa ja äitini mielestä olen allerginen koirille. Ei ole käynyt koskaan pienessä mielessäkään että olisin allerginen koirille, minulla on kissa ollut kotona jo 8vuotta ja en ole ajatellut et oisin myös muille lemmikkeille allerginen.. Tänään on päätä särkenyt koko päivän ja ollut tosi hankala olo ku pentu on koko ajan pyöriny jalois.

Hän on niin ihana enkä haluaisi luopua mutta on itellä tosi hankala olla ku silmiä kutittaa ja he ovat ns "turvonneen" oloset et pitäs jotain kylmäää laittaa niitten päälle.

Voiko tämä tosiaan olla koira-allergiaa? Olen kyllä lähössä huomenna käymään tk-ssa mut mut.. n hlauais luopua koirasta..

Mitä muita oireita saattais tulla/esiintyä? Ja miten koirien siedätys toimii? Ja mikä on korkea koira-allergia?

Eikä ole flunssaa.

5

1489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi ihmeessä

kioiranpentu astmataustalla?! Siedätyshoitoa ei saa (toki jos maksaa suht kalliin hoidon, satoja euroja, itse) jos allergiaa aiheuttava on siinä samassa elinpiirissä.

Mitäkö muita saattaa tulla...no, astma saattaa ainakin pahentua, tulla iho-oireita, nämä silmä-ym.oireet paheta jne.

• minä80

Kyllä nuo allergiaoireilta kuulostaa ja etenkin jos itse yhdistät oireiden alkamisen samaan ajankohtaan kuin pennun hankkimisen, niin pahalta näyttää... Siedätyshoidon pitäisi käsittääkseni alkaa vähitellen, joten en tiedä miten koiran omistaminen sen kanssa sopii yhteen.
      Jos et luovu koirasta, niin oireesi saattavat pahentua (nenä vuotaa jatkuvasti, silmät turpoavat umpeen, ihottuma pahenee) ja astmasi saattaa pahentua.

• MillaMagdalena

Mulla on koira vaikka mut on todettu allergiseksi eläinpölylle...siis koirallekin! toi pentu vaihe on yleensä kaikkein pahiten allrgisoiva vaihe, koska koiran ulosteissa on paljon eläinproteiineja (niitä joutuu siivoilla, kun koira ei ole vielä sisäsiisti) jotka aiheuttavat sitä allergiaa. toisin kuin luullaan harvan allergikon oireet tulee koiran karvoista vaan just pissistä ja koiran ihossa olevasta "pölystä" siksi usein sopii pitkäkarvaiset rodut allergikoille, kun koiraa käsitellessä se iho on pitkän karvan peitossa.

Näin aluksi (jotta oireet saadaan kuriin) vältä niiden pennun pissien siivouksia ja älä anna sen nuolla tai näykkiä sua pese kädet aina kun olet käsitellyt pentua.
      mulla tulee toisten koirista allergisia reaktioita vieläkin, muttei enää omastani.
      kannattaa odottaa, että se pentuvaihe menee ohi josko vaikka oireetkin häviäis.
      Toivotaan parasta!

• koiraallergikko

"toisin kuin luullaan harvan allergikon oireet tulee koiran karvoista vaan just pissistä ja koiran ihossa olevasta "pölystä" siksi usein sopii pitkäkarvaiset rodut allergikoille, kun koiraa käsitellessä se iho on pitkän karvan peitossa."

En olekkaan kuullut että allergia johtuu jostain koiran pissasta tai karvoista. Mulle kyllä on selitetty lääkäreiden taholta että juuri eläimen ihoepiteeli on se joka sitä allergiaa aiheuttaa kuten minulla. Eli en nyt allekirjoittaisi edellisen kirjoitusta.
        Lisäksi pitkät karvat ei estä sitä hilsettä tulemaan pois koiran turkista. Samalla lailla se sieltä pölisee jos sitä siellä on olipa karva luýhyt tai pitkä.
        Toisaalta on myös sellaisia koiria joilla tuota epiteeliä ei lähde. Minä olen koiraallergikko ja silti meillä on ollut nyt muutaman vuoden Bicon Frise koira josta en ole saanut mitään oireita.

Mutta alkuperäiselle kyllä sanoisin että allergiaoireilta tuntuvat näin omasta kokemuksesta muiden koirien kanssa ollessani. Lisäksi kuten joku mainitsi pentu vaiheessa alleria oireet ovat pahemmat kuten myös kissojen kanssa. Oma tyttäreni on juuri tällainen tapaus. Kun kissamme olivat pentuja hän sai oireita mutta myöhemmin kissojen tultua aikuisiksi sitä ei ole havaittu.

• EN LUOVU KOIRASTANI!

Keskustelu on jo hirveeeeen vanha, Mutta ajattelin laittaa tähän jos jollekkin olisi vaikka apua tästä :D Eli allergia ei ole este koiralle. keskustelun aloittajalle olisin tässä tilanteessa antanut seuraavia ohjeita.

- Hanki allergia lääkitys jolla lievität oireitasi
      - hanki ilmanpuhdistin
      - siivoa usein
      - Älä päästä pentua sänkyysi äläkä nuohoa sen kanssa

Tällaisia ohjeita. Kun kestät allergisoivan pentuvaiheen voit olla tyytyväinen että et ole lupunut koirasta.

Eräällä oli kokemusta asiasta että on ollut vaikka jollakin tutulla koira tai jotain muuta tai ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa koira. Niin on alussa saanut hirveitä oireita mutta kun on ollut pakko sopeutua tilanteeseen on oireet loppunut ja melkein koko koira allergia!

Joten jos allergia ei ole mikää tyyliin "koira allergia 10 ja pahin eläinastma"
      niin allergia lievittämiseen paras keino on antaa elimistön kohdata tämä allergiageeni joho elimistö ei ole tottunut ja reagoi eri tavalla.

Minä en siis ole mikään lääkäri mutta näin itse asian kuvittelisin.. Joten kuitenkin suosittelen ottaan allergialääkäriin yhteyttä ennemmin kuin menette ohjeitteni mukaan. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      33
      7482
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      21
      3370
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1500
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      29
      1417
    5. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      22
      1401
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      182
      1398
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      146
      1285
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      51
      1173
    9. Kehumisesta voi saada sakkoja?

Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v
      Sinkut
      174
      1040
    10. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      986
    Aihe