Minkä ikäisenä kymmensormijärjestelmä

ma_me_mu

Nykyaikana kaikki käyttävät tietokoneita, haluaisin opettaa lapselleni 10-sormijärjestelmän sokkona opetusohjelman avulla, mutta mikä ikä olisi hyvä? Lapsi saa kiitettäviä koulusta, on harrastanut pari vuotta pianonsoittoa, harrastaa myös liikuntaa. Nyt on ikää 12 vuotta. Onko mielestänne liian aikaista? (Itse opettelin vasta parikymppisenä, tosin aika oli silloin toinen.)

10

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 28

      Itse opettelin 10-sormijärjestelmän koulussa koneenkirjoitustunneilla, kyseessä oli vapaavalintainen aine, jota oli 1h viikossa 8. ja 9. luokilla. Eli olisinkohan ollut 13v kun opetus alkoi.

      Eiköhän 12v pysty aloittamaan koneella kirjoittamisen jalon taidon, kunhan hänellä löytyy kiinnostusta asiaan :)

      • opetetaan

        nykyään jo 3.-4.luokkalaisille koulussa. Toki pitää edetä lapsen tahtiin, mutta kyllä 12-vuotias pystyy opettelemaan kymppijärjestelmän. Jos lapsella itsellään on kiinnostusta asiaan ja oma halu oppia, niin ei muuta kuin lykkä tykö!


      • öööööööööööööö
        opetetaan kirjoitti:

        nykyään jo 3.-4.luokkalaisille koulussa. Toki pitää edetä lapsen tahtiin, mutta kyllä 12-vuotias pystyy opettelemaan kymppijärjestelmän. Jos lapsella itsellään on kiinnostusta asiaan ja oma halu oppia, niin ei muuta kuin lykkä tykö!

        Miks joku haluu opttaa 12 vuotiaal 10 sormijärjestelmän? eiks sen ikästen kuulu olla ulkon kavereitten kans eikä hikettä äitin kans koneel..


    • myöhässä!

      Kymmensormijärjestelmä samaan aikaan kun ekaa kertaa ottaa näppiksen alleen.

      Meillä lapset haldas sen jo 8 kesäsestä lähtien. Ihan tuli lukutaidon kanssa käsi-kädessä.

      • ...

        teidän kersat sitten oppivat lukemaan.


      • ...
        ... kirjoitti:

        teidän kersat sitten oppivat lukemaan.

        ne sitten sen tietokoneenkin saanut hankittua..


    • tapsaju

      myös 10v- lapset voivat opiskella taidon typingmaster JR-kurssilla, hauskalla tavalla.

    • minä vain..

      hmm, itse olen pari kymppinen nainen. oon käyttäny tietokonetta paljon n. 8-vuotiaasta asti, ikinä en ole mitään kymmensormi järjestelmää opetellut, mutta nopeasti kirjoitan, silmät kiinni onnistuu, niin nyt kysynkin mihin sellasta 'opiskelua' enää tarvii, kun elää vaan nii siinä sen kirjottamisen oppii samalla ! kertokaa toki jos erimieltä olette. minä vaa en ymmärrä. ite kirjotan yhtä nopeesti ku ajatustaki tulee, esim tätä kirjottaessa...liekö sit liian hitaat ajatukset, mut en tarvis osaa yhtää nopeemmi !!

    • JJJJJJJ

      Jos kirjoitat nopeasti "kahdella sormella", kirjoitat salamanopeasti kymmenellä. Itse olen opetellu kymmensormijärjestelmän ja käytän jatkuvasti mm töissä. Myös laskimella lasken viidellä sormella. Suosittelen. Jos nimittäin tökit nyt parilla sormella, olet niskavaivainen viiden vuoden päästä. Tosin jos et tarvi konetta työssä, ei ehkä välii...

    • Moikka,siis oon11

      Olen 11v, ja osaan kirjoittaa 250 merkkiä minuutissa, tämä ei ole paljon, mutta kumminkin. Olen luokan nopein kirjoittaja, ja olen ulkona 4h pv. Koneella 3h/pv.
      Eli: kone kirjoituksen voi opetella ihan koska vain, itse en oppisi varmaan enää, jos en osaisi sitä vielä. Eli käytän kymmenensormijärjestelmää.
      En osaa vielä 400merkkiä min, mutta kyllä osaan jo silloin ,kun olen jotain 16. Eli Siis nykyään vaan tulee nopeemmin konekirjotustakin. Meidän luokal kaikki osaa käyttää hyvin konetta ja kaikil tulee ainakin 120merkkiä minuutis eit kyl meidän luokkalaiset paremmin käyttää koneit ku moni muu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe