Tuleva isoäiti

40v

Heippa. Eli olen tuleva isoäiti maaliskuussa. En kuitenkaan haluaisi olla mamma, mummo, mummu tai mummi. Olisiko teillä ehdotuksia kun ei itsellä hoksottimet toimi....Kiitos.

40

4260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      oma äitini sanoi että he ovat sitten muori ja vaari, ikää äidilläni on ensi vuonna 50 ja isäni 56. Mutta tälläinen ehdotus täältä. Ja muoriksi ja vaariksi tulevat marraskuunlopus/joulukuun alussa...

    • Tai sitten.....

      mummeli, tai murmeli.

    • nuori mummo

      no tietysti MIMMI!

    • :-D

      Minun äidinäiti oli nuorekas ja urheilullinen (no ei nyt enää 90 vuotiaana, mutta silloin kun hänestä tuli isoäiti), ja hän halusi, että lastenlapset kutsuisivat häntä isoäidiksi. Ja me kutsuimme häntä isoäidiksi, vaikka jouduimme tuon tuostakin kavereille oikomaan, että ei mummo vaan isoäiti. Ihan yhtälailla kuin isoäitini olisi loukkaantunut, jos olisi kuullut että joku nimittää häntä mummoksi, mummuksi tai mummiksi, loukkaannuin minä kun minun rakasta isoäitiäni yritettiin mummoksi nimitellä. Hän ei todellakaan ollut yhtään mummomainen, vaan ehdottomasti isoäitimäinen isoäiti.

    • SyksynTuulia

      meidän poika kun oli piäni niin sanoi mummuaan eli minun äitiäni "äitinäiti" matki siis minua, vaihe kesti jonkin aikaa.... :)

    • mummox

      ja sillä selvä, ikäsi ei vaikuta. Tuntuu ette halua lapsenlasta kun tarvii kikkailla nimityksen kanssa. Minkälainen isoäiti oikein olet ???????????????????

    • ylpeä mami

      meidän ekalla lapsenlapsella oli jo niin paljon mammoja ja mummeja että me päätettiin olla mami ja paapa toimii hyvin

    • Nimetön

      Mumma?! Jos sulla on mies, se voisi olla Karde ;)

      Jotkut ovat mumeja, siis mumi perusmuodossa.

    • Minnikäinen

      muori :)? Minusta mummi on kaunis ilmaisu, mitä vikaa siinä on ?

      • Minnikäinen

        minusta isoäiti ei ole hyvä nimitys mummille koska eihän hän ole lapsen äiti millään lailla. 40 on viel ä nuori mutta lapselle vanha. Isoäiti on vaikea lausuakkin...


      • 098765
        Minnikäinen kirjoitti:

        minusta isoäiti ei ole hyvä nimitys mummille koska eihän hän ole lapsen äiti millään lailla. 40 on viel ä nuori mutta lapselle vanha. Isoäiti on vaikea lausuakkin...

        Oma äitini halusi häntä sanottavan MUMMAksi...
        Kieli ei vaan taittunu itsellä eikä lapsellakaan, vaan sanotaan yhä häntä mummiksi. :D


    • tuli Kimmu

      Yhdistin oman etunimen ja mummun, siitä oiva nimi kimmu.

      • _oooo......0000000ooooooo

        Nonna on italialainen Mummi


    • lapsen päättää

      Jos ei nämä perinteiset miellytä, voit ootella reilun vuoden niin lapsi keksii sulle ihan oman nimen.
      Väliajan voit hämmentää lasta olemalla äidin/isänäiti ja anoppi.

      • tahveliukki

        Nana olisi hyvä isoäidin nimi


    • myös tuleva iä

      painiskelen. Sain viikonloppuna kuulla ihanan uutisen että ensimmäinen lapsenlapsi syntyy keväällä. Olen siis tosi onnellinen asiasta, mutta yhtä lailla nuo perinteiset mummo, mummi, mammat ei tunnu omilta. Olenkin nyt pyöritellyt mielessäni mumma -sanaa, tai sitten nonna, joka on isoäiti italiaksi. Mumukin voisi olla kiva mitä tuossa aiemmin ehdoteltiin.

      Olisi kiva tietää mihin ratkaisuun päädyt :).

      • et sillee!!!

        kuulkaa ny mummelit...lapsen vanhemmat päättää millä nimellä teitä kutsutaan...et k oittakaa kestää!!!


      • --
        et sillee!!! kirjoitti:

        kuulkaa ny mummelit...lapsen vanhemmat päättää millä nimellä teitä kutsutaan...et k oittakaa kestää!!!

        ei tietenkään lapsen vahhemmat sitä päätä! Tottakai se tuleva mummi,mummo,mummu,isoäiti tms. päättää sen ihan itse miksi haluaa että juuri häntä kutsutaan!!


      • mummunimi mieleinen
        -- kirjoitti:

        ei tietenkään lapsen vahhemmat sitä päätä! Tottakai se tuleva mummi,mummo,mummu,isoäiti tms. päättää sen ihan itse miksi haluaa että juuri häntä kutsutaan!!

        Se kuulostaa hauskala - menee vähän niin kuin Muumimaailmaan - mymmeli.


      • et sillee!!!
        -- kirjoitti:

        ei tietenkään lapsen vahhemmat sitä päätä! Tottakai se tuleva mummi,mummo,mummu,isoäiti tms. päättää sen ihan itse miksi haluaa että juuri häntä kutsutaan!!

        ei ihan niinkään, sinä "nuija".
        Jos esim sekä tämän uuden lapsen kummatkin isoäidit haluaisivat olla esim mummi, eihän se passaa, toiselle pitää keksii toinen nimi...et sillee NUIJA!!!


    • 15

      niin kait sitten vaan etunimesi.
      Riippuen nimestäsi sitä voi vääntää.
      Tai jospa kutsuisi Rouva X sukunimellä. säilyisi tuo Arvo ja Kunnia.

    • pöllövaari1

      minun äitin oli lapsilleni vanhaäiti. eipä tullut sekaannuksia muiden mummojen kanssa.

    • Se nanni

      omat lapseni keksivät koivistolta( Veinankarjalasta) suvun nuorinta isoäitiä tarkoittavan sanan nanni. Ovat isomummut ja iso-isomummot elossa vielä, että meni itsekin ihan sekaisin kenestä puhutaan. Käytössä olivat jo mummo, mumma , mummi, isoäiti ja isu. Joten minusta tuli sitten nanni.

      • huhhoijakkaa..

        Minä miNÄ miNÄ MINä MINÄ mInÄ miNä!

        Ei ne ole teidän lapsia.


    • vaihtoehto2

      Parasta on odottaa, että lapsi alkaa itse puhumaan ja valitsee, miksikä niitä isovanhempia kutsuu.

      Toisille mummous on kunnia-asia, ja he HALUAVAT tulla kutsutuksi mummoiksi, mummuiksi, fammuiksi, mummiksi...

      Sama kuin isoisät vaareiksi, paapoiksi, faareiksi, faffoiksi, ukeiksi.

    • anne- mummo

      Onhan isoäidiksi tulevalla oma nimi eli esim. Eila,Eelli, tai Aino ovat nimeltä kutsuttavia. Oma lapsenlapseni katsoi ihmeissään, kun sanoin että nimeni Anne ja että olen hänen isänsä äiti. 3 v. ei käsittänyt sitä alkuunsa, mutta myöhemmin huomaa kyllä, että mummollakin on nimi. Ja mummoa voi kutsua hänen omalla etunimellä.

    • .

      Isoäiti ja isoisä ovat ainoat nimet Suomen kielessä isovanhemmille.

    • kooket kooket

      vitsi, itse tulen mummuksi,mummoksi tms ihan mahtavaa maalis-huhtikuussa. ihan sama mitä keksivät sanoa. olen intoa ja toivoa täynnä.

    • Mummo-mamiliini

      Mitä väliä, hei. Olen neljän lapsen mummo.
      Tulin mummoksi 42-vuotiaana, mutta jotenkin se ei haitannut, vaan tuntui melkein hauskalta vitsiltä. Varsinkaan kun en näyttänyt mummolta, ikäisekseni olin varsin nuoren näköinen.

      Kun liikuin lapsenlapsen kanssa kaupoissa tai asioilla, niin poikkeuksetta minua luultiin lapsen äidiksi.
      Se että kutsutaan mummoksi, ei vanhenna meitä yhtään sen enempää kuin jos ei kutsuttaisi.
      Nämä kaksi viimeeksi syntynyttä lapsenlasta kutsuvat minua pelkällä etunimellä jostain syystä. Sekin sopii.
      Pääasia on, että lapset saavat rakkautta ja läheisyyttä, vaikka nimi olisi mörökölli.
      Ei nimi mummoa pahenna, jos ei mummo nimeä.

    • Ielikkä

      Eli ota nimeksesi se minkä lapsi sanoo. Eli sulle syntyy lapsenlapsi, joka joskus rupeaa puhumaan. Eli odota siihen asti.

    • utelias farmor

      Kun aloituksesta on jo näin monta vuotta, minkä nimen sait tai valitsit?

    • kyyhkynen

      meil äitin äiti mummu,äitin äitin mies ukki,äitin äitin miehen äiti mummu,äitin isä pappa,äitin isän äiti isomamma,äitin isän vaimo mamma,äitin äitin äiti mummi,ja nyt tulee toinen lapsi ja miehen vanhempia tullaan sanomaan vaari ja ???ehkäpä muori tai mumma

    • nimi on jo

      Voisi kutsua myös etunimellä. Monissa perheissä lapsi kutsuu vanhempiaankin heidän etunimillään

    • mummikka

      Halusin itse olla mummi tai mummikka ja on ihanaa kun pikkuinen huutelee mummi tule tänne on asiaa, mummi voitko syöttää minua (yli 3-vuotias joka osaa kyllä itsekin, haluaa mummikan huomion), kaikki se tuntuu ihanalta. En haluaisi että hän kutsuisi minua etunimeltä, toki hän käyttää mummeista muissa yhteyksissä nimiä "roosamummi ja ruusamummi" meidän omilla etunimillä, mutta yhdessä ollessamme olemme mummit.

    • ...........

      Mikä vika on mummo nimessä?, en ymmärrä, vai halutaako sitä olla nuorempia kun sanotaan mummiksi?

    • ...

      nuo nimestä väännetyt on ihania!

      meidän ulla-mummu on ummu.

    • tyttö 13.9.2011

      Meillä kutsutaan isänäitiä ja isänisää fammu ja fafa nimityksillä tulee ruotsin kielestä.. Mutta nyt oma äitini joka on 45v. haluaa ehdottomasti että kutsutaan mummiksi :)

    • Meillä.....

      Lapseni äidinkieli on ruotsi.
      Ruotsiksi onkin ihan loogista isän puolelta farmor ja farfar ja äidin puolelta mormor ja morfar.
      Näistä toki väännetään tuttavallisempia muotoja=)

      Me vanhemmat sitten olemme perinteiseen tyyliin mamma ja pappa.

      Mieheni on kuitenkin suomenkielinen...
      Eikä tässä muuten mikään ongelma, mutta kun mieheni isä päätti jo raskausaikana että hän on sitten pappa....
      Ollaan kyllä vähän yritetty hänelle sanoa että kun isä on pappa, niin pitäisi olla jotain muuta, kun tulee kuitenkin olemaan faffa lapselle ruotsinkielen mukaan... Tottakai jos lapsi haluaa saa kutsu papaksi, mutta toisaalta en haluaisi että lapsella on kaksi pappaa...

      Nojoo, turha valitus, mutta täytyy sanoa että en ymmärrä suomenkielisten ongelma siinä että miksi kutsutaan kun ollaan isovanhemmiksi tultu.

    • Anne-Isu

      Lämpimäst suosittelen Isu sanaa. Se on Etelä-Pohjalainen vanha nimi. Nimi on katoamassa kun tuli mummot, mummat, mummit Isun tilalle. Itse olen ollut nyt 7 vuotta Isuna ja lapset tykkää.

    • Nimeltä.kutsuttu

      Onhan sinulla nimi. Pitääkö ihmistä muulla nimityksellä kutsua, jos et siitä itse tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe