uteliaisuuttani kysyn

Pahnan pojimmainen

näitä ketjuja joskus lukiessa pistää silmään
Herran Pyhä ehtoollinen ja sen nauttiminen .

Täällä joskus sivutaan es.les liikkeen suhtautumista äiti seurakuntaan eli ev.lut kirkkoon ja siellä jaettavaan ehtoolliseen,
jos jotkut kokevat sen kaavat vääriksi, niin millai sellaiset seurakuntalaiset pääsevät tuosta kalliista ateriasta osallisiksi ?

Miten se vaikuttaa uskonelämään jos joutuu omantuntonsa vuoksi pitkään sitä paastoamaan ?

19

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

      Kun sanot että sivutaan es. les. liikkeen suhtautumista Äiti seurakuntaan, eli ev. lut kirkkoon .

      Nythän on niin että lapin porukka on siitä eronnut tai eroamassa (kuinka se voisikaan enää olla meille aitiseurakunta)

      toiseksi onko niin, että se ei ole koskaan voinutkaan olla ?

      • tästä,.,

        on niin, että Lappilaiset on lappilaisia, eikä sen kummempia. Sanokoon mitä tahtoo.


      • pahn.pohj.
        tästä,., kirjoitti:

        on niin, että Lappilaiset on lappilaisia, eikä sen kummempia. Sanokoon mitä tahtoo.

        tämä taitaa olla ?


      • pahn.pohj.
        tästä,., kirjoitti:

        on niin, että Lappilaiset on lappilaisia, eikä sen kummempia. Sanokoon mitä tahtoo.

        mikä ero on lappilaisella ja lappalaisella ?


      • pahn.pohj. kirjoitti:

        mikä ero on lappilaisella ja lappalaisella ?

        että lappilainen on jokainen, joka asuu Lapin läänissä.

        Lappalainen vain hän, joka on lappalaisen eli saamen kansan jäsen.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        että lappilainen on jokainen, joka asuu Lapin läänissä.

        Lappalainen vain hän, joka on lappalaisen eli saamen kansan jäsen.

        Sinä ymmärsit heti . Mutta vielä tuosta äitiseurakunnasta, onko se ollut mahdollistakaan että he olisi voineet olla äitiserakunta, onko vain niin että se oli sanonta.


      • pahn.pohj.
        vihne kirjoitti:

        että lappilainen on jokainen, joka asuu Lapin läänissä.

        Lappalainen vain hän, joka on lappalaisen eli saamen kansan jäsen.

        onko se "niin usein kun te syötte ja niin usein kun te juotte"?

        vai "kenen kanssa te syötte ja kenen kanssa te juotte"?
        tai missä ja milloin ?

        tämä voi olla monelle avain kysymys.


      • pahn.pohj. kirjoitti:

        onko se "niin usein kun te syötte ja niin usein kun te juotte"?

        vai "kenen kanssa te syötte ja kenen kanssa te juotte"?
        tai missä ja milloin ?

        tämä voi olla monelle avain kysymys.

        voidaan lukea oikea muoto.
        ..niin usein...

        Tässä ei mielestäni tarvita enempää tulkintaa, voidaan lukea vaikkapa Paavalin selvitys asiasta ja uskoa niin.
        1.kor 11:23. Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24. kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
        25. Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
        26. Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.


      • Ahdas portti
        vihne kirjoitti:

        voidaan lukea oikea muoto.
        ..niin usein...

        Tässä ei mielestäni tarvita enempää tulkintaa, voidaan lukea vaikkapa Paavalin selvitys asiasta ja uskoa niin.
        1.kor 11:23. Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24. kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
        25. Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
        26. Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

        Vaan ENNEN KAIKKEA sitä joka on kristinuskon ydin, Kristuksen KUOLLEISTA YLÖSNOUSEMUSTA JA IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, joka on Jeesuksessa kristuksessa. JA VAIN HÄNESSÄ!

        Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen:
        "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille:

        "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ...

        ... ei teillä ole elämää itsessänne.

        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ...

        ... ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, ...

        ... niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

        Joh. 6:58   Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; ...

        ... joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."


      • Jerusalemista
        pahn.pohj. kirjoitti:

        onko se "niin usein kun te syötte ja niin usein kun te juotte"?

        vai "kenen kanssa te syötte ja kenen kanssa te juotte"?
        tai missä ja milloin ?

        tämä voi olla monelle avain kysymys.

        kun ehtoollisyhteys on rikottu ja pystytetty oma systeemi ilman kestäviä raamatullisia perusteita, kannattaisi jättää sikseen. onko Suomen kirkolla ehtoollisyhteys jällivaaran lahkolaisen yhteisön kanssa? tietääkseni ei.
        jokainen ottaa neuvonsa mistä tahtoo, mutta minusta vihne ei ole pätevä neuvonantaja sakramenttiasioissa, vaikka muuten tuntuu viksu mies olevankin. norjaankin vietiin käytäntö kysymättä norjalasilta itseltään suostumusta ja mielipidettä. yhtäkkiä ruvettiin vaan seuroissa jakamaan. ei se ole Jumalan neuvoma tapa hallinnoida seurakuntaa ja hoitaa sen asioita. lukekaa Lutherin Valitut teokset: Invocavit-viikon saarnat. älkää eksykö lahkolaisten kelkkaan.


    • teutatess

      Tässä taannoin, oli tälläinen tapaus Padasjoella ei hätää mitää , Menivät Jämsään HPE,lle . Että näin sitä Suomessa tehdään. Oliko kaunista vai ei, sen päättäköön jokainen itse .

      • Ahdas portti

        Sehän se.


      • Oliko kaunista vai ei teuta...

        Menetkö sinä ja sinun ystäväsi iltakylään jossa isäntä ei ota sinua ystävällisesti vastaan.


      • Ahdas portti
        Oliko kaunista vai ei teuta... kirjoitti:

        Menetkö sinä ja sinun ystäväsi iltakylään jossa isäntä ei ota sinua ystävällisesti vastaan.

        Ennen kun lähtee Padasjoelta Jämsään Herran Pyhälle Ehtoolliselle, pitäisi selvittää kirkkohistorioista nämä kaavat, ettei lähde tietämättömien valheita uskomaan.


      • teuta
        Oliko kaunista vai ei teuta... kirjoitti:

        Menetkö sinä ja sinun ystäväsi iltakylään jossa isäntä ei ota sinua ystävällisesti vastaan.

        Kirkkoherra Pelkonen, on tunnettu oikeamielisyydsetä, ja oli vielä HERRANA. Jotain muuta siinä oli .


      • teuta
        Ahdas portti kirjoitti:

        Ennen kun lähtee Padasjoelta Jämsään Herran Pyhälle Ehtoolliselle, pitäisi selvittää kirkkohistorioista nämä kaavat, ettei lähde tietämättömien valheita uskomaan.

        Että saatiin pahennusta aikaiseksi, että sitten joskus voisi sanoa, meitä kohdeltiin kaltoin . Se näkyisi papereissa .


    • tarpeelline

      Ehtoolliskysymyksellä on johdettu kristittyjä epätoivoon ja harhaan, eikä se voi olla oikein.
      Asiaa ei ole hoidettu Jumalan sanan neuvojen mukaisesti.
      Vahva epäilys jää, ettei asiaa Ruotsis ja norjas ole viety läpi oikein. Siitä syystä kaikki norjalaisetkaan ole asiaa hyväksyneet.
      jällivaaran lahkoehtoollinen kannattaisi jättää nautimatta.

      • teuta

        Huomaan että olet asioista perillä. Vähän samaa olen uumoillut Norjan asiassa, mahtaako mennä läpi .


      • teutatess

        Voi olla että olet oikeassa .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2524
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1117
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1074
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1024
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      920
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      903
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      871
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      812
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe