Seurasin yhden tutun SW 307:n omistajan renkaanvaihtohässäkkää. Tässä mallissa tunkki on ovelasti piilotettu vararenkaan alapuolelle auton alle, joka on sitten vaijerilla ripustettu jonkun ihme räikkäsysteemin kanssa kiinni.
Ei saatu sitä tunkki sieltä muovikotelosta pois, rengasliikkeeseen piti viedä renkaat vaihdattamaan. Nyt on tunkki kuitenkin pois ja ehkä seuraava kumienvaihto onnistuu made in home.
Eniten ihmettelin kuitenkin sitä, että miksi he*vetissä se vararengas ja tunkki pitää olla siellä kaikista paskaisimmassa paikassa. Kuka haluaa lähteä ryömimään pimeässä, loskaisella tiellä jotain vararengasta ottamaan?
Eikö se rengas ota ihan saman tilan, vaikka se olis "poterossa" jossain takakontin pohjalla, kaikki työkalut ym. näppärästi saatavilla. Vararenkaan ilmanpaineen tarkistuskin kävis jotenkin inhimillisesti.
Onko muissa autoissa tai automerkeissä samoja "ominaisuuksia"? Tämä systeemi tuntuu sopivan korkeintaan jonnekin Rivieran lämpöön tai Afrikan savanneille, ei tänne tiesuolan kyllästämään Pohjolaan.
Mutta, ainakin jatkossa pitää tarkistaa tämä "pikkuseikka" autoa hankittaessa, ei sitten tule ylläreitä.
Tunkki ja vararengas SW 307
31
6383
Vastaukset
- Un Peu
Suunnittelijan aivoituksena lienee, ettei matkatavaroita tarvitse lappaa takaboksista sateeseen, kun vararenkaan saa ”näppärästi” esiin alakautta vaikka matkatavarat olisivat paikoillaankin.
Tässä on tietenkin menty metsään: on valittu onnettomasti se suurempi paha kahdesta vaihtoehdosta!
Tuollaisia viritelmiä oli joissakin autoissa takavuosina. Ihmeellistä, jos ne ovat palanneet häivyttyään välillä.
Itselläni on ollut 406 (Sedan) täydet 12 vuotta. Kuluneena kesänä sattui rengasrikko ensimmäistä kertaa ja jouduin kaivelemaan sen leluvarapyörän tavaratilan pohjalta yläkautta (tässä mallissa on siis eri periaate). Kuinka ollakaan, rengasrikon sattuessa takaboksi sattui olemaan tupaten täynnä tavaraa eikä operaatio ollut miellyttävä näinkään päin.- eli olen
aloittajan kanssa aivan samaa mieltä ja olen asiaa ihmetellyt ihmettelemästä päästyänikin esim. "virallisella pösön keskustelupalstalla" eli kyllä ranskalainen baskeripäinen "insinööri" on kuluttanut varmaan erinäisetkin työtunnit asiaa viritetellässään, ihan vaijerit... voe ja voe.
Tälle kaksipiippuiselle; kun pösöstä aletaan vaihtaa rengasta niin sinun pitää
1. kaivaa se pyöränmutteriavain jolla väännetään pulttia / mutteria auki joka mahdollistaa tämän kuuluisan vaijerin varassa vararenkaan ja tunkin alas laskeutumisen maan kamaralle
2. jo sinulla satuu olemaan tavarasäiliössä tavaraa niin sinun pitänee kuitenkin purkaa sitä sillä tämän mutterin auki vääntämisessä apuna olevalla "avaimella, joka on kylläkin lelu" on jonkinmoinen säde eli ainakin puolet tai yli puolet tavaroista on joka tapauksessa purettava eli se siitä.
Esim ainakin vanhoissa passateissa ja muissakin "järkiautoissa" vararengas ja muut tykötarpeet ovat TAVARASÄILÖSSÄ puhtaana ja hyvin otettavissa ja muutenkin koko vaihto on erittäin helppo
Eräs viisas kertoi tällä "virallisella" pösön palstalla ettei tätä tunkkia SAA käyttää ns. renkaitten kausivaihdossa!!!???... ja että ihan on käyttöohjekirjassa kielletty, tietääköhän tämä tunkki sitten että milloin sitä käytetään "kausivaihdossa" ja milloin normaalissa renkaanvaihdossa...?? äly hoi älä jätä..
itellä on nykyään tunkki ja muut rengasavaimet tavarasäilössä joten ainakaan renkaitten "kausivaihdossa" ei tartte näitten vaijereitten kanssa leikkiä - malleissa
eli olen kirjoitti:
aloittajan kanssa aivan samaa mieltä ja olen asiaa ihmetellyt ihmettelemästä päästyänikin esim. "virallisella pösön keskustelupalstalla" eli kyllä ranskalainen baskeripäinen "insinööri" on kuluttanut varmaan erinäisetkin työtunnit asiaa viritetellässään, ihan vaijerit... voe ja voe.
Tälle kaksipiippuiselle; kun pösöstä aletaan vaihtaa rengasta niin sinun pitää
1. kaivaa se pyöränmutteriavain jolla väännetään pulttia / mutteria auki joka mahdollistaa tämän kuuluisan vaijerin varassa vararenkaan ja tunkin alas laskeutumisen maan kamaralle
2. jo sinulla satuu olemaan tavarasäiliössä tavaraa niin sinun pitänee kuitenkin purkaa sitä sillä tämän mutterin auki vääntämisessä apuna olevalla "avaimella, joka on kylläkin lelu" on jonkinmoinen säde eli ainakin puolet tai yli puolet tavaroista on joka tapauksessa purettava eli se siitä.
Esim ainakin vanhoissa passateissa ja muissakin "järkiautoissa" vararengas ja muut tykötarpeet ovat TAVARASÄILÖSSÄ puhtaana ja hyvin otettavissa ja muutenkin koko vaihto on erittäin helppo
Eräs viisas kertoi tällä "virallisella" pösön palstalla ettei tätä tunkkia SAA käyttää ns. renkaitten kausivaihdossa!!!???... ja että ihan on käyttöohjekirjassa kielletty, tietääköhän tämä tunkki sitten että milloin sitä käytetään "kausivaihdossa" ja milloin normaalissa renkaanvaihdossa...?? äly hoi älä jätä..
itellä on nykyään tunkki ja muut rengasavaimet tavarasäilössä joten ainakaan renkaitten "kausivaihdossa" ei tartte näitten vaijereitten kanssa leikkiäon varapyörä ulkopuolella mm. juuri alempana mainituista syistä esim. istuimien kiinnitysrakeentesta johtuen, tällaisia ratkaisuja löytyy myös muistakin autoista. Mutteriavain on mm. 307 SW:ssä ja W:ssä tavaratilan sivussa olevan luukun takana , ei tarvitse lappaa tavaroita ulos sateessa. Eikä se ole lelu olen sillä vaihtanut monet kerrat renkaat, Se on siksi lyhyempi vartinen ettei kukaan vahingossa väännä pyörän pultteja rikki, niissäkin pitäisi olla oikea momentti eikä niin, että kierteet on hajalla. Tunkin käyttöä on monessa merkissä rajoitettu vain todellisiin vararenkaan vaihtotilanteisiin esim Fordilla on jo pitkään ollut vastaava ohje voimassa. Auton mukana tuleva tunkki on liian kevytrakenteinen jatkuvaan käyttöön ja siitä voi myöhemmin aiheutua onnettomuuksia sen pettäessä. Tehtaat eivät halua ottaa tällaisesta vastuuta. Monessa autossa ei enää ollenkaan ole tunkia mukana vaan renkaan täyttöpullo koska rengasrikot tien päällä ovat suhteellisen harvinaisia. Ajat muuttuvat.
- on hyviä sekä huonoja
eli olen kirjoitti:
aloittajan kanssa aivan samaa mieltä ja olen asiaa ihmetellyt ihmettelemästä päästyänikin esim. "virallisella pösön keskustelupalstalla" eli kyllä ranskalainen baskeripäinen "insinööri" on kuluttanut varmaan erinäisetkin työtunnit asiaa viritetellässään, ihan vaijerit... voe ja voe.
Tälle kaksipiippuiselle; kun pösöstä aletaan vaihtaa rengasta niin sinun pitää
1. kaivaa se pyöränmutteriavain jolla väännetään pulttia / mutteria auki joka mahdollistaa tämän kuuluisan vaijerin varassa vararenkaan ja tunkin alas laskeutumisen maan kamaralle
2. jo sinulla satuu olemaan tavarasäiliössä tavaraa niin sinun pitänee kuitenkin purkaa sitä sillä tämän mutterin auki vääntämisessä apuna olevalla "avaimella, joka on kylläkin lelu" on jonkinmoinen säde eli ainakin puolet tai yli puolet tavaroista on joka tapauksessa purettava eli se siitä.
Esim ainakin vanhoissa passateissa ja muissakin "järkiautoissa" vararengas ja muut tykötarpeet ovat TAVARASÄILÖSSÄ puhtaana ja hyvin otettavissa ja muutenkin koko vaihto on erittäin helppo
Eräs viisas kertoi tällä "virallisella" pösön palstalla ettei tätä tunkkia SAA käyttää ns. renkaitten kausivaihdossa!!!???... ja että ihan on käyttöohjekirjassa kielletty, tietääköhän tämä tunkki sitten että milloin sitä käytetään "kausivaihdossa" ja milloin normaalissa renkaanvaihdossa...?? äly hoi älä jätä..
itellä on nykyään tunkki ja muut rengasavaimet tavarasäilössä joten ainakaan renkaitten "kausivaihdossa" ei tartte näitten vaijereitten kanssa leikkiäpuolia. Tavratilassa oleva varapyörä on puhdas mutta kun joudut vaihtamaan renkaan saat lappaa kaikki tavarat ulos sateeseen ja rapaan saadaksesi varapyörän sekä työkalut ulos. Tämän jälkeen sullot rapaisen vaihdetun rikkinäisen renkaan tavaroiden joukkoon puhtaalle renkaan paikalle, jonka joudut myöhemmin sitten puhdistelemaan. Toivottavasti oli suojakäsineet mukana tavarasäiliössä.
Tavaratilan alla oleva vararengas tulee ulos tavaroita tavarasäiliöstä pois ottamatta samoin työkalut osa löytyy tilan sivusta. Varaa mukaan tavaratilan sivulokeroon suojakäsineet sillä rengas on jonkin verran likainen - ei kuitenkaan niin likainen kuin kuvittelet. Renkaan vaihdettua likainen rikkinäinen rengas nousee vaijerilla auton alle eikä likaa tavaroita eikä säiliötä.
Molemmilla systeemeillä on puolensa ja kannattajansa. Onneksi rengasrikkoja sattuu nykyisin hyvin harvoin. Siksipä useissa uusissa autoissa ei enää olekaan vararengasta vaan paikkapullo. Jos tuo varapyörä systeemi häiritsee niin eihän mikään estä itsekin hankkimasta muutaman kympin arvoista paikkapulloa. - Paikkapullo, ehdoton
on hyviä sekä huonoja kirjoitti:
puolia. Tavratilassa oleva varapyörä on puhdas mutta kun joudut vaihtamaan renkaan saat lappaa kaikki tavarat ulos sateeseen ja rapaan saadaksesi varapyörän sekä työkalut ulos. Tämän jälkeen sullot rapaisen vaihdetun rikkinäisen renkaan tavaroiden joukkoon puhtaalle renkaan paikalle, jonka joudut myöhemmin sitten puhdistelemaan. Toivottavasti oli suojakäsineet mukana tavarasäiliössä.
Tavaratilan alla oleva vararengas tulee ulos tavaroita tavarasäiliöstä pois ottamatta samoin työkalut osa löytyy tilan sivusta. Varaa mukaan tavaratilan sivulokeroon suojakäsineet sillä rengas on jonkin verran likainen - ei kuitenkaan niin likainen kuin kuvittelet. Renkaan vaihdettua likainen rikkinäinen rengas nousee vaijerilla auton alle eikä likaa tavaroita eikä säiliötä.
Molemmilla systeemeillä on puolensa ja kannattajansa. Onneksi rengasrikkoja sattuu nykyisin hyvin harvoin. Siksipä useissa uusissa autoissa ei enää olekaan vararengasta vaan paikkapullo. Jos tuo varapyörä systeemi häiritsee niin eihän mikään estä itsekin hankkimasta muutaman kympin arvoista paikkapulloa.Mutta, miten opettaa jotain volkkarilla ajelevaa urpoa, pullon käytössä?
- Varapyörä pussissa
Meillä on taloudessa otsikon mukaiset tila-autot ja niissä molemmissa on varapyörä ja varapyörähissi, millä pyörä on kiinni. Tunkki on tosin molemmissa sisätiloissa. Pösöjä on ollut taloudessa joitakin (304, 305 405x2, 605, 406), joissa muissa paitsi 406:ssa pyörä oli "ulkona", mutta tunkki "sisällä" Näiden Pösöjen kanssa on opittu, että pyörä on oltava pussissa, ettei se ruostu.
Aloittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että "sisällä" olisi parempi, mutta noissa tila-autoissa syy on selvä: penkkien kiinnityksiä on varapyörän yläpuolella olevassa pohjapellissä.
Chryslerissä joutuu tavaratilasta ottamaan tavarat pois rengasrikon yhteydessä, koska varapyörähissiä käytetään tavatilan keskeltä sisäpuolelta. Mazdassa ko kohta on toisen penkkirivín jalkatilassa. - Omaa kokemusta.
Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan kuuluvat samaan "pohjasakkaan" eli rengas ulkopuolella. Ave Versossa vararengas on tosin kuskin penkin ja takapenkin välissä...
- Sama linja
Ford Galaxy, Seat Alhambra ja VW Sharan ovat itseasisassa sama auto.
- jo onnistuu gumminvaihto
Ainakin 1960-luvun isoissa kissoissa sekä Fiat 127:ssa olivat sekä vararengas että tunkki konepellin alla. Ei tarviset kumartua eikä purkaa kaatosateessa tavaroita kontista pihalle tai könytä kuraista rengas auton alta.
Takatuuuppari-skeidassa taisi olla myös rengas syömässä sitä onnetonta "konepellin" alla ollutta tavaratilaa vaikka takaluukun alla oli tyhjää tilaa toiselle samanlaiselle moottorille. Skoda olisikin ollut tosi hölmön näköinen jos perä olisi katkaistu tasan siitä kohtaa joka koneelle riitti (eli takaikkunan alareunasta)- Wisandus
Myös 1983 Citroen Visassa oli vararengas konepellin alla moottorin päällä.
Tunkista puheenollen vm -89 Pösö 205:llani tuli eilen 500 000 ajokm täyteen. Melkein joka kerta olen käyttänyt sen omaa tunkkia renkaanvaihdossa, viimeksi tänään vaihtaessani talvirenkaat alle. Jos vanhassa Michelinissä on valmistusaika muotoa kuukausivuosi, ovat talvirenkaat yli 30 v vanhat. Hyvin tuntuvat pitävän silti, nastojakin 114 kpl/rengas. Ostin käytettynä viitisen vuotta sitten kirpputorilta.
- joku muka
onnistunut vaihtamaan renkaat käyttämällä pösön alkuperäistä tunkkia? ei mitään järkee. vaarallistakin vielä. mä oon ostanu tonne 407:n takakonttiin kunnollisen tunkin millä sen auton oikeesti uskaltaakin nostaa ilmaan.
- kun naapuri
vaihtoi ns. järkiautoon talvirenkaita auton omalla tunkilla. Olipa epäilyttävän näköinen peltinen hässäkkä. Enpä luottaisi tuollaiseen kun hätätapauksessa. Ja siihenhän ne ovat kustannussyistä nykyisin tehtykin ja tietenkin painon säästämiseksi. Eipä tuo kunnollinen hydraulinen tunkkikaan paljon maksa jos on tarvetta.
- käyttää uusia aineita
kuten paikkausaineita. Omassa on sisäpuolella rengas ja hanska lokerossa paikkauspullo.
- aukeaa
kuin vanhan ajan kynäkotelo kantta liuttamalla taaksepäiin urissaan, on melkoisen tiivis. Eikä auton alle tarvitse ryömiä, se vararenkaan vaijeri on niin pitkä, että vararengas tulee auton taakse kun vain kiertää sitä riittävästi ulospäin. Uutta autoa hankittaessa myyjä opastaa tämänkin laitteen oikeaa käyttöä, sillloin se on helppoa eikä tarvitse mihinkään ryömiä.
- sivusta seuraaja
Kiitos asiallisista vastauksista. Vielä siis täsmennys että minulla on bilika, jossa vararengas on siististi sisätilassa tavaratilassa. Parit kumit on mennyt naulojen takia paskaksi, mutta tämä ei suinkaan ole aiheuttanut katastrofia, mahdolliset tavarat voi siirtää vaikkapa etupenkeille tai kaadettujen takapenkkien päälle jos varagummia täytyy sovitella paikoilleen.
Onhan se totta, että tämä vararenkaan säilytystapa on kovasti makuasia ja kannattaa selvittää auton hankinnan yhteydessä. Suomen oloissa tuo alakerrassa roikottaminen ja suolaaminen ei ole varmaan ollut ingenjöörien suurin huolenaihe.
Sivusta seurailin erään SW:n omistajan taistelua tätä vararengas/tunkki-ongelmaa vastaan, uusi asia oli molemmille ja ihmetys oli kova, tästäpä syy tähän aiheeseen.
Turvallista matkaa vararenkaan säilyttämistavasta ja automerkistä riippumatta kaikille!
:-)
- 309xl
on täynnä vastaavanlaisia "innovaatioita" se vaijerisysteemi on perusranskalaista.., lisäksi esim: etuiskareiden yläp laakerit = pari peltiä vastakkain ja sisällä muutama "murunen" = ei kestä kauaa eivät tajua laittaa kuulalaakereita jäähdytysflektit pyörii jäähd ulkopuolella muutama rele siellä keräämässä pask.., ei voi muuta kuin nauraa kun niitä katsoo, tosin jos oma auto niin ei naurata....
- on suunniteltu
1980-luvun alkupuolella ja ollut valmistuksessa 1986-93. Autojen suunnittelu ja valmistus on nyt 2000-luvulla hieman toisenlaista ja "innovaatiot" ovat hieman erilaisia. Noille 1980-luvun autoille voikin jo kenties hieman hymyillä - muidenkin merkkisille.
Siellä laakerissa on saattanut olla runsaat 20 vuotta sitten muutakin kuin vain muutama "murunen", aika on tehnyt tehtävänsä. - ex406
on suunniteltu kirjoitti:
1980-luvun alkupuolella ja ollut valmistuksessa 1986-93. Autojen suunnittelu ja valmistus on nyt 2000-luvulla hieman toisenlaista ja "innovaatiot" ovat hieman erilaisia. Noille 1980-luvun autoille voikin jo kenties hieman hymyillä - muidenkin merkkisille.
Siellä laakerissa on saattanut olla runsaat 20 vuotta sitten muutakin kuin vain muutama "murunen", aika on tehnyt tehtävänsä.2000-luvun 406 mallissa samat onnettomat systeemit..., ja se iskareiden laakerointi on kyllä surkea... ja ne flektit.., pösöä tuskin on suunniteltu sitä mukaa ku on kasattu gusela on miettinyt: volaa näinhän se laitetaan...
- jo vuotta 2008
ex406 kirjoitti:
2000-luvun 406 mallissa samat onnettomat systeemit..., ja se iskareiden laakerointi on kyllä surkea... ja ne flektit.., pösöä tuskin on suunniteltu sitä mukaa ku on kasattu gusela on miettinyt: volaa näinhän se laitetaan...
ja tuo Pösö 406 suunniteltiin 1990 luvun alkupuolella, sitä valmistettiin vuosina 1995–2004. Perusrakenteet säilyivät lähes samoina koko auton valmistusiän.
- Auto-Antero©
Olisipa tosiaan hienoa, että vararengas olisi sisäpuolella!
Tietenkin vararengas olisi sellaista hienoa tilaasäästävää mallia!
Entäs kun rengas hajoaa liikenteessä?
Onpa hieno ottaa puhdas minipyörä sisältä, kun ensin on tyhjentänyt takakontin sisällön rapalätäkköön tienvarteen.
Sitten kun olet irroittanut likaisen ja märän renkaan auton alta niin huomaat ettei se mahdukaan siihen hätärenkaalle varattuun tilaan ja sullot sen matkatavaroiden päälle.
Toisaalta vahinko ei ole enää suuri kun tavarat ovat jo kastuneet ja likaantuneet tienvarressa...
Mutta sehän on pikkuseikka, jonka jokainen ottaa huomioon autoa valittaessa...
"Kuka haluaa lähteä ryömimään pimeässä, loskaisella tiellä jotain vararengasta ottamaan?"
Niin, kukapa sitä haluaa pimeässä, loskaisella tiellä lähteä ryömimään vaihtamaan rengasta?- Svante Spumante
Onkohan Auto-Anterolla nyt kaikki pultit tallella?
- asia monipiippuinen
asian niin kuin se monessa autossa tänä päivänä on jos sattuu rengasrikko. Monet automerkit ovat tosin entistä enemmän siirtymässä monestakin syystä paikkapullosysteemiin ja jos se ei riitä silloin on syytä soittaa lähin rengaskorjaamon auto paikalle. Numeron saa milloin vain yleisistä palvelunumeroista. Toinen vaihtoehto on käyttää renkaan vaihtoon Autoliiton palvelua AL-turvaa. Nämä molemmat ovat nykyisin yhä yleisempiä ja vaivattomampia tapoja, tosin maksaa jonkin verran. Onneksi rengasrikot ovat tulleet koko ajan harvinaisemmiksi.
- Tyyppivika
Ostin 307SW uutena ja vararenkaan hissi joka toimii vaijerilla alkoi nikottelemaan parin vuoden päästä. Vaijerin päällä on suojamuovi, joka alkaa menemään ruttuun kun vararengasta nostaa ylös.Lisäksi suolavesi ja muut kaduilta irtoavat moskat tekevät siitä lopun. Kolmen vuoden päästä en enää saanut vararengasta laskettua. Vikaa ei voi korjata itse, vaan pitää mennä korjaamolle jossa vaihtavat uuden hissisysteemin ja vaijerin. Kyseessä on tyyppivika.
- katso mitä teet
Jos vääntää liian kireälle hissin niin ruttuun menee suojamuovit ja vaijerit, on oma tekemä "tyyppivika". Pyörän pultitkin saa poikki voimalla vääntämällä. On kokemusta jo kuuden vuoden ajan tuollaisesta systeemistä ja hyvi toimii edelleenkin. Se suojamuovi juuri suojaa sitä vaijeria loskalta jos sitä ei ylikiristä eikä riko. Sillä samalla vääntöavaimella jolla avataan pyöränkin muttereita saa tuon systeemin väännettyä helposti hajalle. Hissiä ei väännetä yhtä tiukkaan kuin pyörän muttereita.
- Edelleen tyyppivika
Kyseessä on tyyppivika. Kuka Sååtånå sitä nyt apinan raivolla kiristää? Kyllä sen tuntee kun rengas on ylhäällä.
- rikoit siis suojan
Ei tarvitse apinan raivolla sååtanankaan sitä kiristää koska rengas siellä alla antaa myöten alustan rautoja vasten painuessaan ja paljon jos kierrät ja kierrät kun vastus jonkin verran enemmän ottaa vastaan. Ja sittenpä se suojamuovi onkin jo lytyssä mutta tulipa vararengas oikein tiukasti paikalleen. Olisitpa katsonut sinne alle milloin se vararengas on jo riittävän hyvin paikoillaan ja lopettanut sen veivaamisen siihen. Siinä kun ei ole erikseen stopparia saat suhteellisen kevyesti vaikka vanteen kierrettyä vasten auton pohjaa. Mutta suojamuovi on silloin varmasti jo lytyssä.
- puumat
Kertokaa mulle miten sen vararenkaan saa sieltä auton (308 SW) alta pois kun toinen takarengas on puhjennut ja auton takaosa laskeutunut normaalia alemmaksi ? Olisiko sen laatikon saanut ensiksi irroitettua ? Tosi epäkäytännöllistä.
- ,,sssoooo
Joissakin merkeissä tunkki/vararengas ongelma ratkaistu, jättämällä ne vallan pois varustuksesta. Hyvä että ne ovat edes jossain "piilotettuna" kuin ettei ollenkaan. Mukava kaivella niitä esiin kun 300km kotiin asumattomalla seudulla,keskellä yötä eikä yhtään sielua mailla ei halmeilla.
- kermaperseet
Jaaha mitä on insinöörin aivoissa pyöriny kun on tuommoisen rengas virityksen suunnitellu, ranskalainen pierre pårkele!
- Themaos
Kun kerran puhutaan, Peugeotin vararenkaan sijainnista niin voi varmaan samalla kysyä saako noita vararenkaan alla olevia tunkkikoteloita jostain varaosina ja jos niin mistä? Itselläni kotelossa oleva "hissin" hahlo murtui ja koko rengas tippui tien päälle. renkaan sain pelastettua mutta ilman uutta tunkkikoteloa en saa vararengasta paikoilleen.
Mulla on 308 ja olen samaa mieltä. Edes rengasliikkeessä ei saatu vararengasta kunnolla paikalleen - jos oltais maksettu (kiireisenä aikana) niin oltais saatu paikalleen - nyt lienee 5cm löysällä. Mitähän on ranskalaisten suunnittelijoiden päässä käynyt - ehkä liikaa punkkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060