Käsijarrun säätö

Säätöruuvi

Käsijarrun kahva nousee miltei pystyyn, mistä vaijeria kiristetään? Ave on mallia 2004
Kiitos vinkistä

43

31230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sawez

      Säätö löytyy siitä kahvan takaa. Ja tietenkin sitten takaa myös renkaiden tyköä. Kannattaa ensin säätää varmaan sieltä kahvan tyköä.

      • säätö

        takapyörät pois,jarrulevyssä musta tulppa joka pois ja sisältä löytyy ruuvi josta säädetään käsijarukenkiä lähemmäs rumpua.Ei kannata säätää kahvan puolelta


      • Nimetön
        säätö kirjoitti:

        takapyörät pois,jarrulevyssä musta tulppa joka pois ja sisältä löytyy ruuvi josta säädetään käsijarukenkiä lähemmäs rumpua.Ei kannata säätää kahvan puolelta

        kannattaa tarkistaa et ei jarru hihnat ole loppu niin turhaa niitä säätää jos ne on kuluneet paljon


      • jfjijdjh
        säätö kirjoitti:

        takapyörät pois,jarrulevyssä musta tulppa joka pois ja sisältä löytyy ruuvi josta säädetään käsijarukenkiä lähemmäs rumpua.Ei kannata säätää kahvan puolelta

        PAINU HELEVETTIIN NIINE RUMPUINESI!!! AVENSIKSESSA ON TAKANAKIN LEVYJARRUT!!!!


      • q5t3

        Kyllähän 2004 Avensiksessa on käsijarru rumpuna ja normijarrut levynä, ainaskin 2,4 bensassa....että sitä rataa "painut rumpuines...."


      • Levyjarrumies
        jfjijdjh kirjoitti:

        PAINU HELEVETTIIN NIINE RUMPUINESI!!! AVENSIKSESSA ON TAKANAKIN LEVYJARRUT!!!!

        Ha haa mikä urpo.. Et ole vissiin rassannu avensiksen jarruja😁


      • Anonyymi
        jfjijdjh kirjoitti:

        PAINU HELEVETTIIN NIINE RUMPUINESI!!! AVENSIKSESSA ON TAKANAKIN LEVYJARRUT!!!!

        On joo ja sen levynsisällä on rumpu mistä kiristetään käsijarrua


      • Anonyymi
        jfjijdjh kirjoitti:

        PAINU HELEVETTIIN NIINE RUMPUINESI!!! AVENSIKSESSA ON TAKANAKIN LEVYJARRUT!!!!

        Kato perkele vähä tarkemmin. Siinä kahet jarrut.!!


      • Anonyymi
        jfjijdjh kirjoitti:

        PAINU HELEVETTIIN NIINE RUMPUINESI!!! AVENSIKSESSA ON TAKANAKIN LEVYJARRUT!!!!

        ottaisit asiasta sevää ennen ääliökommenttiasi


    • poijat

      Jos on 04 niin ei ole pinta loppu. Ei käsijarrua säädetä mistään vitun rummusta. Vaijeri on venynyt, ei muuta kun kahvasta löysät pois.

      • annaA

        sellasia neuvoja joista et mitään tiedä.Säätö tehdään rummusta ja se on factaa.Seisoin muuten tojotan huoltomiehen vieressä ku säätö tehtiin,mut jos niillä on väärä toimintatapa ni sit oon hiljaa.Täytyy vaan sit kuunnella TIETÄJIÄ


      • onko näin
        annaA kirjoitti:

        sellasia neuvoja joista et mitään tiedä.Säätö tehdään rummusta ja se on factaa.Seisoin muuten tojotan huoltomiehen vieressä ku säätö tehtiin,mut jos niillä on väärä toimintatapa ni sit oon hiljaa.Täytyy vaan sit kuunnella TIETÄJIÄ

        avensis 2004 mallissa levyjarrut takana


      • kaikissa
        onko näin kirjoitti:

        avensis 2004 mallissa levyjarrut takana

        autoissa vielä olisi rumpujarrut takana ni murheita ois paljo vähemmän.Rummut kestää auton iän ,levyt ruostuu joka merkissä vaihtokuntoon alle kymmenessä vuodessa


      • Skodisti
        kaikissa kirjoitti:

        autoissa vielä olisi rumpujarrut takana ni murheita ois paljo vähemmän.Rummut kestää auton iän ,levyt ruostuu joka merkissä vaihtokuntoon alle kymmenessä vuodessa

        Jos autolla ajetaan niin jarrut eivät ruostu.
        Jarrulevyt joutuu vaihtamaan joka 2-3 palojen
        vaihdon yhteydessä,syynä asbestittomat palat
        kuluttavat levyt huomattavasti nopeammin.


      • Avesome

        On on levyjarrut on, vaan edelleenki käsijarru jarrulevyrummun sisässä perinteisillä kengillä. Ja hihnat on loppu jos käkkärillä leikitty ja laahailtu plus jarrukilpi kiero. Ja todellaki säädetään ensin rummuista kengät lähelle rumpua, vain siten varmistaa että molemmat puolet pitää. Sitten vasta kahvasta jos tarve,eikä kyllä ole tarve jos kengät säädetty lähelle rumpua.


      • Jep_ei_vaijerista

        Pomppasi katsastuksesta kun toisen puolen käkkäri ei ottanut yhtään. Syy: edellisen omistajan jäljiltä liian tiukalla ollut vaijeri ja käsijarrukengät kaukana. Seuraus: toisen puolen käsijarruvivustosta liikevara loppu. Korjaus: vaijerin löysäys ja kenkien säätö lähemmäs.


      • Just_noin
        Jep_ei_vaijerista kirjoitti:

        Pomppasi katsastuksesta kun toisen puolen käkkäri ei ottanut yhtään. Syy: edellisen omistajan jäljiltä liian tiukalla ollut vaijeri ja käsijarrukengät kaukana. Seuraus: toisen puolen käsijarruvivustosta liikevara loppu. Korjaus: vaijerin löysäys ja kenkien säätö lähemmäs.

        käsijarrun säätö kuuluukin tehdä. Käsijarrukengät ensin lähelle ja vaijerista sen jälkeen löysät pois. Usein joutuu uusista kengistä venyttämään vasaroimalla "ruotoa" jotta kenkä istuisi hyvin rumpuun. Jarruhihnan tulee ottaa rumpuun molemmista päistään enemmän kuin kitkapinnan keskiosa. Täten se tositilanteessa ottaa paremmin kiinni koko kitkapinnaltaan. Uskokaa huviksenne ja tekijämiehet tietävät tämän muutenkin. Harvoin uudet kengät sopivat sellaisenaan jarrurumpuun, uuteen tai käytettyyn. Tämä vinkki on muuten ilmainen ja annettu hyvästä tahdosta.


      • Anonyymi

        Säädetään Rissasta kireälle ja avataan sen jälkeen vähän että levy pyörii. Jos tämä ei auta niin sitten kahvan päästä löysät pois


      • onko näin kirjoitti:

        avensis 2004 mallissa levyjarrut takana

        Ja kengät jotka toimivat käsijarruna. Paras systeemi mitä on olemassa. Kenkiä vaan pitää joskus kehiä rummun alareunassa olevasta reijästä käsin jos on ahkera kässärin käyttäjä. Kunhan käyttää kessäriä niin tämä rumpusysteemi ei ikinä jumita.


      • Anonyymi
        Just_noin kirjoitti:

        käsijarrun säätö kuuluukin tehdä. Käsijarrukengät ensin lähelle ja vaijerista sen jälkeen löysät pois. Usein joutuu uusista kengistä venyttämään vasaroimalla "ruotoa" jotta kenkä istuisi hyvin rumpuun. Jarruhihnan tulee ottaa rumpuun molemmista päistään enemmän kuin kitkapinnan keskiosa. Täten se tositilanteessa ottaa paremmin kiinni koko kitkapinnaltaan. Uskokaa huviksenne ja tekijämiehet tietävät tämän muutenkin. Harvoin uudet kengät sopivat sellaisenaan jarrurumpuun, uuteen tai käytettyyn. Tämä vinkki on muuten ilmainen ja annettu hyvästä tahdosta.

        Kiitos! Tämä oli todella hyvä neuvo!
        Olen jo kokeillut kaiken mahdollisen ja jarrut eivät vaan pidä, mutta otanpa vielä kerran jarrut levälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Tämä oli todella hyvä neuvo!
        Olen jo kokeillut kaiken mahdollisen ja jarrut eivät vaan pidä, mutta otanpa vielä kerran jarrut levälleen.

        Tuo kenkien lähelle säätö koskee kaikkia rumpujarruja.
        Aina ensin säätöpyörää pyörittämällä kengät niin lähelle, että pienen vastuksen voi tuntea kun rumpua pyörittää.
        Sen jälkeen vaijerista löysä pois, jotta käsijarrukahva nousee 5-6 naksausta.

        Silloin ennen vanhaan kun kaikissa pyörissä oli rumpujarrut, niin säätäminen oli tarkkaa puuhaa, jotta jarrut sai katsastuksesta läpi.
        Nyt kun kaikissa pyörissä on levyjarrut ja liukutapit hyvässä rasvassa, niin jarruremontti on yhtä juhlaa D.
        2024


    • Eitarvikysyäidiooteilta

      Tällaiseen kysymykseen löytyy vastaus Alfamerin kirjoista.

      • huiluhukassa

        Onx jo saatavilla avensis vm. 2003-2008?


      • Osaahakea

        On löytynyt ilmaisia pdf:iä


      • Hetlöyty

        PARKING BRAKE ASSY COMPONENTS


      • Kipinäjarru

        Mihin kohtaan se akku laitetaa sähköjarrusa ....


    • taas.näitä

      Kunnon autoissa on ollut jo pitkään käsijarrun automaattinen säätö.

      • Anonyymi

        Ammu ittes. On varmaa tehnyt sen jo. Kiitos


    • AlhaaltaYlös

      Levyjarrun levyssä on reikä , meisseli siitä sisään ja vierität hammastettua pikku ratasta . Tietenkin ensin auto tunkille ja takapyörä pois / tietenkin käsijarrukin on poissa päältä

      • Näyttääolevankuvassa

    • Jarruremppa

      Joo, ainakin vuosimallin 2003 avensissa takana normaalit levyjarrut, jonka levyjarruosan rummun sisällä käsijarrun jarrupalat.
      Tarkista ensin jarrupalojen kulutuspinta. Positamalla ensin levyjarru-/ rumpupaketti.
      Jos jarrukengissä kulutuspintaa riittävästi, niin hio kenkien ja rumpuen pinnat, sekä puhdista kunnolla. Voitele jarrujärjestelmän liukupinnat mm. kuparirasvalla ja säädä jarrukenkien asento sopivaksi säätörissalla (jonka säätöruuvin voitelu tulee myös tehdä).
      Jos käsijarrun kenkien kulutuspinta liian pieni, niin kengät tulee tietenkin uusia.

    • erinomaisuutta

      Toyotan ikuiset ja huoltovapaat käsijarruvaijerit ovat kehittyneet uuteen evoluutioon erinomaisuudessa. Nyt käsijarrukahva nousee innovatiivisesti pystyyn ja seuraavaksi ei käsijarru pidä enää ollenkaan. Kysymyksessä ei ole vika, vaan toyotan erinomaisuus, nyt voit pitää käsijarrua päällä ajaessa!

      • Asennusmies74

        Ei siellä mitään hihnoja eikä rumpuja ole 2001 mallissa ainakaan, vaan käsijarru vaikuttaa takajarrupaloihin jotka sitte ottaa levyyn kiinni. Eli sama pala ku käyttöjarrussa, säätää voi takajarrupaloihin mäntää pyörittämällä ja ja kahvasta vaijerit säädöstä. Ja jarru on ok jos ihan hivenen laahaa.


    • vaijerimatokipinää

      Käsijaruun syötetään jänite 380v se vapauta jarru jos jumittuuks ali baba servicee.

    • turbannitoyo

      Joku sanoi et priux toyo olis kansi vääntynyt siks ei käsijaru toimi , kuulema liikaa sähköosissia

    • ave2004

      Kyllä T25 mallissa on ainakin käsijarrulle jarrukengät.

    • Palstan_alennustila

      johtuu tänne pesiytyneistä trollipojuista ja räkänokista. Pahin tunnetaan nimellä Tojota-trollipoju. Se on sairas skitsofreenikko jolle Helkama-Auto maksaa pientä palkkaa Tojotan solvaamisesta. Helkamalla eivät tosin tajua että kusevat tuolla tempulla omille kintuilleen sillä kaikki kostaantuu näköjään Skoda-palstalla moninkertaisesti.

    • Anonyymi

      Helppo säätää, maanantaina katsastuksessa huomautettiin että kuskinpuoleinen käsijarru ei ota kunnolla kiinni ja säädin itse vartissa kohdalleen.
      1 Rengas pois
      2 Pyöritä jarrulevyä että näet säätöaukosta ( kumitulpan alla) säätörattaan.
      3 Tasaruuvarilla saat aukosta säädettyä ylös>löysää > alas kiristää
      4 Löysäsin niin, että alkaa ottaa kun käsijarrusta nostaa 3 naksausta.
      5 Aika helppoa, laittaa käsijarrua sen 3 naksua ylös ja säätää ruuvarilla kunnes alkaa ottaa kiinni. Mitään muuta kuin rengas ja kumitulppa ei tarvitse irroittaa........

      • Anonyymi

        Älä nyt vaan ota itteesi. Erittäin hyvä ohje ja selvästi esitetty, mutta kun vielä muutat tuota ”rengas” osaa siitä niin se on täydellinen.
        Tarkoitan sitä, että ota pyörä pois. Pyörän muodostavat yhdessä rengas vanne.
        Erityisesti meidän, jotka teemme näitä teknisiä töitä täytyy olla tarkkoina ilmaisujen kanssa.
        Antaa hyvän pro kuvan hommista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt vaan ota itteesi. Erittäin hyvä ohje ja selvästi esitetty, mutta kun vielä muutat tuota ”rengas” osaa siitä niin se on täydellinen.
        Tarkoitan sitä, että ota pyörä pois. Pyörän muodostavat yhdessä rengas vanne.
        Erityisesti meidän, jotka teemme näitä teknisiä töitä täytyy olla tarkkoina ilmaisujen kanssa.
        Antaa hyvän pro kuvan hommista.

        sama tyyppi jatkaa edelleen, 3 vuotta möhemmin tuota rengas / pyörä paasausta näillä palstoilla

        on siinäkin elämäntehtävä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sama tyyppi jatkaa edelleen, 3 vuotta möhemmin tuota rengas / pyörä paasausta näillä palstoilla

        on siinäkin elämäntehtävä

        Kyllä tuo vanne ja rengas yhdistelmä näyttää olevan toimittajillakin hakusessa.
        Joku aika sitten oli oikein kunnon kuvat kun kuorma-auton paripyörä pomppi moottoritiellä.
        Toimittajan mukaan rekan rengas oli irronnut vauhdissa (saattoi olla rekka) en sitä juttua enempää tutkinut.
        Tuo teksti nauratti erityisesti sen takia kun kuvasta näkyi selvästi paripyörä paketti ja toimittaja tiesi renkaan irronneen.
        Kiinnostuneille tiedoksi, että siinä saattoi olla napa vaurio tai akseli oli mennyt poikki.

        Kyllä niitä renkaitakin mennä vuosina irtosi kun lukkorenkaat piteli sitä rengasta vanteella.
        Nykyisin niissäkin on tubellesrenkaat, jota ei lähde koko rengas lipettiin.
        Ne riekaleet tien poskessa ovat irronneita renkaan pintoja.


    • Anonyymi

      Juu, siis rengas irti..... Kävin testiajolla ja n 40 kmh vauhdista vedin käsijarrun ylös ja meni kuskin puoleinen takarengas lukkoon nanosekunniksi kuivalla asfaltilla, joten tramaattinen muutos tuli pitoon. Lasken venettä kesäisin ja siinä hommassa on pitävä käsijarru ihan turvallisuus tekiäkin. Otankin tavaksi aina säätää molemmat puolet, samalla kun vaihdan nastat kesätassuihin. Edelliskerralla käytin Toyotalla säädättämässä ja ei tainnut ihan ilmaista olla..... :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3672
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3050
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      87
      2599
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2368
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2331
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2317
    7. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      118
      2227
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2217
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2193
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2050
    Aihe