1,4 v ja uhmaikä?

äiskä 89

heippa! osaako kukaan kertoa mikä neuvoksi, kun vuoden ja neljän kk ikäinen tyttöni on muuttunut aivan riiviöksi? tyttö on aina ollut kiltti, mutta nykyään kovin huonotuulinen. Hän tekee koko asioita jotka joudun kieltämään ja silloin hän loukkaantuu verisesti ja menee nurkkaan itkemään hyytävän säälittävällä sävyllä, eikä anna koskea itseensä. Kovin turhauttavaa.. Hän saattaa leikkiä kiltisti jonkun aikaa ja yhtäkkiä hän räjähtää huutamaan ilman mitään syytä, yritän antaa hänelle tarpeeksi huomiota mutta olen vain itse usein kovin väsynyt kun joudun 24/7 kuuntelemaan tyytymätöntä kitinää johon ei tunnu mikään auttavan. onko tämä ohimenevä vaihe? ja voiko uhmaikä iskeä tuon ikäiseen lapseen? en uskalla kohta kauppaan lähteä kun tyttö hermostuu sielläkin ilman syytä, ja keski-ikäiset ns. "hyvät äidit" luovat minuun halveksivia katseitaan.

7

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

meillä myös samanikäinen poika ja juuri samanlaista käytöstä ollut jo muutaman kk.. olen kans miettinyt onko kyse jo uhmasta vai onko tämä vasta alkusoittoa..=/ heti kun selän kääntää on poika jo tekemässä pahuutta, josta on jo todella monta kertaa kielletty.. esim. jos menen vessaan niin poika juoksee heti tietokoneen näppäimistöä sörkkimään..=/ ja sitten kun kieltää niin hiettäytyy lattialle huutamaan x) toivottavasti tämä on vain ohimenevä vaihe..

• .......

Anteeksi vaan, mutta täytyy sanoa että ihanaa että meillä ei ole ainutta riiviötä 1.4v! Nyt on ollu ihan mahdotonta meinikiä pari viikkoa aamusta iltaan ja äitiä on itkettänykin aika usein kun ei tiedä miten tässä jaksaa... Tosin asiaan saattaa vaikuttaa että olen raskaana viikolla 31... Iskän seurassa kiukuttelu ei ole samanlaista kun minun kanssa ja se tosiaan on nykyään ihan joka asiasta. Pukeminen, syöminen, leikkiminen, vaipanvaihto jne jne. Menee paikkoihin mihin ei ennen ole mennyt kun on kielletty, availee takkaa vaikka ennen ei ole mennyt kun on kielletty, rämpyttää valoja, kiusaa koiraa, menee kukkiin jne jne. Ja tosiaan vielä kuukausi sitten meillä meni tuon tottelemisen kanssa aika hyvin! Harmi vaan kun itsellä alkaa olla hermot riekaleina niin tulee huudettua TOSI paljon pojalle mikä sen jälkeen taas harmittaa.

• on normaalia

13 kk lähtien alkaa oma tahto näkymään ja kuulumaan vahvasti! Myös lapset turhautuu tosi helposti, koska eivät osaa tehdä jotain juttua niinkuin sen haluaisivat tehdä. Ja heillä on rajallinen kyky hallita tunteitaan. On normaalia, että nämä huudot ja turhautumiset tulee jo 13 kk iässä ja ne siitä kuulkaa vain voimistuvat.

Mä luin ton ihan yhdestä taaperokirjasta, ku ihmettelin voiko uhma tulla jo nyt. Kunnon uhma alkaa 2 vuotiaana - eli ei se tästä enää helpotu ;)

Niin ja hampaat muuten tässä vaiheessa vaivaavaat aika paljon!!!!

Helpottaa siinä 5 vuotiaana sit ku uhma menny ohi ;)

• pikkuenkelin äiti
        on normaalia kirjoitti:

13 kk lähtien alkaa oma tahto näkymään ja kuulumaan vahvasti! Myös lapset turhautuu tosi helposti, koska eivät osaa tehdä jotain juttua niinkuin sen haluaisivat tehdä. Ja heillä on rajallinen kyky hallita tunteitaan. On normaalia, että nämä huudot ja turhautumiset tulee jo 13 kk iässä ja ne siitä kuulkaa vain voimistuvat.

Mä luin ton ihan yhdestä taaperokirjasta, ku ihmettelin voiko uhma tulla jo nyt. Kunnon uhma alkaa 2 vuotiaana - eli ei se tästä enää helpotu ;)

Niin ja hampaat muuten tässä vaiheessa vaivaavaat aika paljon!!!!

Helpottaa siinä 5 vuotiaana sit ku uhma menny ohi ;)

No kyllä se uhma välillä helpottaakin..tai on semmosia kausia jolloin on helpompaa ja joskus vaikeempaa.

Meillä oli joskus reilu vuoden ikäisenä hirveä tuhoamis vaihe eli juuri tota mitä aiemmat on kirjoitelleet ja ennen 2v se helpotti, nyt poika on reilu 2v ja tottelee jo tosi hyvin kun vaan selitän aina miksi niin ei saa tehdä ja keksin sitten jotain muuta tekemistä hänelle. Toki on päiviä kun pojasta tuntuu että mikään ei onnistu ja mitään ei osaa, selvästi on tosi turhautunut jos en jotain asiaa ymmärrä mitä hän olisi halunnut..noh mut se on elämää..aina ei saa kaikkea, eikä kaikkea voi heti osata..

• Onko saanut?

Kysynkin nyt että onko teidän muksut saanut lähiaikoina mpr- rokotteen? Ihan mielenkiinnosta kysyn koska meillä oli joskus ystävättären kanssa puhetta että miten hänen mielestä rokotteen jölkeen hänen lapsestaan tuli aivan kamala, jopa väkivaltanen. Meillä päästiin rokote antamaan vasta 1v6kk ikäisenä koska oli räkätaudissa ja meillä on muksu muuttunut hurjasti kys. rokotuksen jälkeen. Itkee syyttä, marisee kokoajan, riehuu, hakkaa kaikkia, heittelee tavaroita, ei tottele mitään, menee kiellettyihin paikkoihin, vetää koiraa korvista ja hännästä että aivan olen ihmetelly että miken koiraparka jaksaa... juu ja armoton kirkuminen alkaa kun kieltää.

• toinen tohelo......

mä repesin nauruun kun kerroit teidän uhmalapsesta. siis en pahalla you now,,

niin meillä on samanikäinen muksu kun teillä Ap. niin meillä oli yks vaihe oisko 1v2kk ikäisenä uhmaa ja jatkuu vieläkin, lievenpänä kun en oo antanut periksi. tosin en tiiä mistä lapset oppii kaikkee(varmaan periytyvä epätäydellisyys) meillä läpsitään myös..! oon niin pihalla mitä pitäs tehdä ja eilen tuli tilanne kun tyttö heitti mua palikalla päähän ja isi repes siinä vieressä (vaikka hyvin tietää ettei saa nauraa) ja tyttöö nauratti. huh .. huh!! muuten meillä ollaan ihan enkeliä! niin ja se läpsiminen tapahtuu silloin kun kieltää.. tai heittäydytään.. ootan vaan pahinta uhmaa :/

mut onko ideoita läpsimiseen??

Tuhannet kiitokset jos jollain ois käytännölliatä vinkkii!!

• cherry-88

Ei kait se vielä uhmaa ole vaan ihan normaalia tahtoikää sen ikäisellä. Meillä poika 1,5v ja samalla tavalla käyttäytynyt jo jonkun aikaa. Joskus on parempia ja joskus huonompia päiviä ja monesti hakee käytöksellään huomiota. Kannattaa yrittää mahdollisimman paljon laittaa asuntoa niin ettei mitään isompia pahoja pääse tekemään, hellannupit pois ym. Eiköhän tää joskus ohi mene :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe