Retkeily kansallispuistoissa GPS puhelinohjelma

Jamppa_Vaeltaja

Oletteko katsoneet tuon: http://www.mportti.fi/GPSViisari.html ,siellä on halpa puhelinsovellus tavallisille puhelimen käyttäjille ja useimmille nokian puhelimille, ei tarvi mitään kallista navigaattoria. Ne on parantanut sitä ekaa versiota aika paljon ja nyt se on ihan OK (kartalla siirrot ja zoomaukset). Siellä on jo useita kansallispuistoja mm. Nuuksio mihin olen itse menossa ja ne lisää niitä koko ajan. Paras puoli tuossa on se että voi kotosalla itse suuunnitella omat reitit ja sitten paikanpäällä ne voi ladata puhelimeen langattomasti (esimerkiksi Nuuksio ja omat itse laaditut kohteet). Perusidea on se että kaikki jutut (kartat jne) ladataan niiden serveriltä joten se puhelimen ohjelma on aika sipponen eikä vie puhelimen muistia eikä tarvi päivittää jos tulee uusia kohteita. Lataus on tosi nopea. Paras juttu on se että voi liittää kuvia omiin reittisuunnitelmiisi ja julkaista ne vaikka kavereillesi jotka ovat lähdössä retkeilemään samalle alueelle,

Jamppa

11

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä koska

      nuo lataukset ei ole ilmaisia, joku niillä vetää rahaa ja sen näkee laskussa.

      Tavallinen gps-yhteys sateliittiin ei maksa mitään ja laitteet on toimintavarmoja.

    • ihmettelijä2

      Sinä puhut ihan hepreaa!

      Huh huh, tälläinen 56-vuotias vaeltaja on ihan suu auki. Miksei voi suunnistaa enää kartan ja kompassin kanssa? Jo se on meikäläiselle ihmettelyn paikka, kun kysytään ummet ja lammet etukäteen. Joku saattaa kysyä Thaimaan matkaa ennen netissä, kuinka kaukana on lähin aamiaspaikka hotellista, jos ei halua syodä hotellissa. On se maailma muuttunut. Kuinka sitä kukaan uskalsikaan mennä Epsanjaan 70-luvulla, kun ei tiennyt, onko se aamiaispaikka 10 metrin vain 500 metrin päässä! Puhumattakaan että joku uskalsi lähteä Lappiin tietämättä ovatko polut hyvin merkitty.

      • ainakin nokian puhelimet menee

        huoltoon yhdentipan vettä mennessä vaikka kondenssion takia piirilevyllä ja takuu sanoo ei toimi koska kastellut puhelimen.eihän nykypuhelimilla saa edes sateessa puhua löytyy muuten takuu ehdoissa.


    • The Timo

      Ei kai kukaan järjellinen lähde mihinkään metsään pelkän puhelimen / navigaattorin kanssa? Toivottavasti kukaan, joka ei osaa suunnistaa / lukea karttaa lähde metsään jonkin "elektronisen opastimen" kanssa? Eikä yksin tai muiden "kädettömien" kanssa?
      Paristot loppuu, akku hyytyy, satelliittipeitto huono, puhelin kostuu-kastuu...!!!!
      Eikä kyse ole mistään Lapista - taannoin haettiin Nuuksiosta eksyneitä hekon ja lämpökameran kanssa. Eikä Nuuksio ole edes mikään laaja, iso erämaa...Se tuo Espoon takametsä... abt. 12 x 14 km, ja jos kulkee 4 km tunnissa, niin 4 h päästä päähän...

      Ostakaa ihmiset kunnon kompassi ja kartta ja opetelkaa käyttämään niitä. Kulkukin on paljon rennompaa...

      • en ole metsissä

        karttaa ja kompassia tarvinnut sanotaan vaikka Kokkola-Kuusamo linjan alapuolella.

        Hyvin olen pärjännyt pelkällä suuntavaistolla.

        Maantiekartat kyllä tarpeen että osuu oikeaan paikkaan autolla.

        Lapissa olen vain pari kertaa tosissaan kompassia tarvinnut, kartta tietysti aina mukana ja GPS viime vuosina erittäin hyvä kapine näyttämään kuljetun matkan ja matkan kohteeseen. Näillä tiedoilla pysyy helposti kartalla.

        Tavallinen kompassi vie helposti oli kohteen huonoissa olosuhteissa eli se voi olla varalaitteena jos pelkkä suunta vaikkapa maanteille pitää tietää. Kohdetta sillä ei löuýdä, siihen tarvitaan GPS.


      • itsellä kartta ja kompassi ...
        en ole metsissä kirjoitti:

        karttaa ja kompassia tarvinnut sanotaan vaikka Kokkola-Kuusamo linjan alapuolella.

        Hyvin olen pärjännyt pelkällä suuntavaistolla.

        Maantiekartat kyllä tarpeen että osuu oikeaan paikkaan autolla.

        Lapissa olen vain pari kertaa tosissaan kompassia tarvinnut, kartta tietysti aina mukana ja GPS viime vuosina erittäin hyvä kapine näyttämään kuljetun matkan ja matkan kohteeseen. Näillä tiedoilla pysyy helposti kartalla.

        Tavallinen kompassi vie helposti oli kohteen huonoissa olosuhteissa eli se voi olla varalaitteena jos pelkkä suunta vaikkapa maanteille pitää tietää. Kohdetta sillä ei löuýdä, siihen tarvitaan GPS.

        aina paikan löytänyt johon olen ollut menossa.mites käyttääkö suunnistajat kisoissakin gepsiä,kun ei pelkällä kartalla ja kompassilla löydä piiloon laitettua rastia häh?vain tumpelot tarttee gepsiä ei erämiehet


      • helpoissa
        itsellä kartta ja kompassi ... kirjoitti:

        aina paikan löytänyt johon olen ollut menossa.mites käyttääkö suunnistajat kisoissakin gepsiä,kun ei pelkällä kartalla ja kompassilla löydä piiloon laitettua rastia häh?vain tumpelot tarttee gepsiä ei erämiehet

        olosuhteissa niin ei ole mitään väliä mutta jos sumussa pitää päästä kämpälle niin GPS on välttämätön.


      • Nimetön
        itsellä kartta ja kompassi ... kirjoitti:

        aina paikan löytänyt johon olen ollut menossa.mites käyttääkö suunnistajat kisoissakin gepsiä,kun ei pelkällä kartalla ja kompassilla löydä piiloon laitettua rastia häh?vain tumpelot tarttee gepsiä ei erämiehet

        vaeltajan määrittelijä. Mistä semmoinen oikeus tulee. Vaeltelen tuntureilla ja nykyään enempi vesillä kanootilla. GPS on perustyökalu eikä tartte paruja enää ollenkaan. Inarillakin kun meloo viikon saaresta saareen, niin kepsukalla näen kivasti missä olen menossa. Ens kesänä tulee Oregon ja uudet pro kartat käyttöön. Ikinä ei ole garminit pettäny ja suomessahan löytää ihmisten ilmoille muutamassa päivässä mistä vaan vaikka nenätuntumalla.


    • mountainwalker

      Minä olen hurahtanut Espanjan luonnonpuistoihin, joihin löytyy upea, suomalaisten tekemä nettiopas www.topwalks.net/fi/index.htm
      Sivustolta löytyy kaikki tarpeellinen: GPS-välipisteet, kartat, tarkat reittiselostukset, ajo-ohjeet ja läjäpäin upeita kuvia.
      Olen jo käynyt Pyreneillä (Huesca, Aragon), seuraavaksi säntäisen Kantabriaan tutustumaan Picos de Europan vuoristoon.
      En ole kokenut GPS:ää kovin tarpeelliseksi, kun suuntavaistoni tuntuu pelaavan kohtuullisen hyvin. GPS tuo kuitenkin jonkinlaista lisäsisältöä patikointiin, jos on vähänkin innostunut tekniikasta. Ja GPS:stä näkee etenemisen reitillä todella kivasti.
      GPS:n suurin hyöty itselleni on ollut reitin alun vaivaton löytäminen.

      • mountainwalker

      • quo

        pitänyt olla eräretkeilypalsta. Tommoista citykäpöttelyä kylästä kylään, hah.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1426
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1052
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe