Keuhkoveritulppa nuorena

Vielä_nuori_flikka

Haluaisin kuulla muiden nuorten kokemuksia siitä kun on sairastunut veritulppaan...

Itse sairastuin 18vuotiaana veritulppaan.. lähti jalasta ja eteni keuhkoihin asti ennenkuin hoito aloitettiin...

Kiinnostaisi tietää että miten INR vaihtelee muilla, mikä vaikuttaa siihen, entä onko naisilla olut kuukautisten aikana oireita, esim liian runsas vuoto ym..

4

2695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori enää

      En ihan noin nuorena sairastunut vaan 28-vuotiaana. Ei koskaan selvinnyt mistä lähti liikkeelle, keuhkoissa oli molemminpuolin. INR oli aluksi vaikea saada ylös, mutta tarpeeksi suurella annostuksella on nyt pysynyt hyvin paikoillaan. Lääkkeitä pitäisi syödä vielä reilu kuukausi. En ole huomannut alkoholin tai syömisen vaikuttavan siihen. Jos olen unohtanut syödä lääkkeitä, on INR laskenut. Kuukautisvuotoon ei ole vaikuttanut.

    • turkinpippuri22

      Itse sairastin tulpan tässä syksyllä, olin sillon vielä 19. Polven tähystysleikkauksen jäljiltä vasen pohje tuli tosi kipeeks, jouduin ottamaan kepit käyttöön sen takia, että pohje kramppas niin kovasti. Koskea ei pystynyt ollenkaan ja venyttely tai pohkeen hierominen aiheutti vaan vedet silmiin. Käytiin lääkärilläkin näyttämässä pohjetta parin päivän kivun jälkeen. Määrättiin vaan kipulääkkeitä. Seuraavalla viikolla alko vähitellen lisääntyvä hengenahdistus. Ensin oli vaan raskas hengittää ja ajattelin että se johtuu siitä, ettei oo päässy urheilemaan kuukauteen ja kunto on vaan laskenut. Meinasin pyörtyä jo muutaman sadan metrin kävelymatkalla, tai siinä että nousin portaita pari kerrosta ylöspäin. Pyykkien ripustus hengästytti ja siinä vaiheessa kun jääkaapille kävely sai hengästymään mentiin lääkäriin uudestaan kun luulin että mulla on keuhkoputkentulehdus. Lääkäri vaan totes että varmaan joku keuhkoinfektio, pari päivää sairaslomaa ja lepäät. Yöllä hengästyin jo siitä, että kirjotin tietokoneella.

      Aamulla mut sitten löydettiin tajuttomana sängystä, enkä saanu henkeä. Sisko soitti hätäkeskukseen ja joutu alottamaan elvyttämisen ku lopetin hengittämisen kesken sen puhelun. Hoitohenkilökunnan siellä ollessa mun sydän pysähty kaks kertaa ja mulle sitte annettiin liuotushoito. Ne elvytti mua 35 minuuttia, eikä selviämiseen annettu paljon toivoa. Sairaalassa mua pidettiin koomassa lääkkeillä pari päivää, ja epäiltiin että olis aivovaurioita niin pitkän hapenpuutteen takia. Heräsin kuitenkin sitte jo parissa päivässä ja kahden viikon sairaalassaolon jälkeen pääsin kotiin, ja viikko siitä eteenpäin olin jo taas koulussa, vaikka saikkua oli kuukausi. Mitään jälkiä ei oo jääny mihinkään ja ainoo asia mitä tosta jäi, oli puolen vuoden Marevankuuri. Mitään geenivirhettä mulla ei ole, vaan e-pillerit ja leikkaus aiheutti sen molemminpuolisen tulpan. Eipä kukaan lääkäri koskaan maininnu mulle asiasta, ettei pillereitä saa leikkauksen aikana syödä, vaikka aina mainitsin että syön e-pillereitä..

      Lääkkeet ei oo vaikuttanut kuukautisvuotoon yhtään. Alussa annostusta oli tosi vaikee saada kohdilleen, välillä INR oli kivunnu yli 5 ja välillä se oli 1 nurkilla. Nyt kuitenkin se oikee annostus on löydetty, ja kuuri loppuu kuukauden päästä.

    • piikittäjä

      vain naisille
      mulla ainakii oli menkkojenkaa ongelmii ,kun inr alko mennä reilusti yli 3
      kerra kesti varmaan 3viikkoo ennen kun loppu . vuoto oli tosi runsasta .lopulta
      vähensin oma-aloitteisesti marevan annosta kun lääkäri ei suostunut vähennykseen ja 2päivää sen jälkeen vuoto loppui.
      se vähennys oli tosi pieni vain 2päivänä 1 /2 tab viikossa vähemmän

      turkinpippuri . kyllä ne e.pillerit jo yksistäänkin aiheuttaa tulppia.
      uskallatko muka syödä pillereitä vielä?

      mul oli molemmin puolin massiivinen tulppa keuhkos 2kuukautta
      hoitovirheelllä.

    • Turkinpippuri22

      Piikittäjä, tulppa oli seuraus polven tähystyksestä ja e-pillereistä. Mielelläni jatkaisin e-pillerien syöntiä ehkäisyn ja menkkaongelmien takia, mutta lääkärit ei anna sitä tehdä. Kukaan lääkäri ei mulle e-pillerireseptiä enää suostu uusimaan. Sen sijaan syön minipillereitä nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe