Haluaisin kuulla muiden nuorten kokemuksia siitä kun on sairastunut veritulppaan...
Itse sairastuin 18vuotiaana veritulppaan.. lähti jalasta ja eteni keuhkoihin asti ennenkuin hoito aloitettiin...
Kiinnostaisi tietää että miten INR vaihtelee muilla, mikä vaikuttaa siihen, entä onko naisilla olut kuukautisten aikana oireita, esim liian runsas vuoto ym..
Keuhkoveritulppa nuorena
4
2779
Vastaukset
- nuori enää
En ihan noin nuorena sairastunut vaan 28-vuotiaana. Ei koskaan selvinnyt mistä lähti liikkeelle, keuhkoissa oli molemminpuolin. INR oli aluksi vaikea saada ylös, mutta tarpeeksi suurella annostuksella on nyt pysynyt hyvin paikoillaan. Lääkkeitä pitäisi syödä vielä reilu kuukausi. En ole huomannut alkoholin tai syömisen vaikuttavan siihen. Jos olen unohtanut syödä lääkkeitä, on INR laskenut. Kuukautisvuotoon ei ole vaikuttanut.
- turkinpippuri22
Itse sairastin tulpan tässä syksyllä, olin sillon vielä 19. Polven tähystysleikkauksen jäljiltä vasen pohje tuli tosi kipeeks, jouduin ottamaan kepit käyttöön sen takia, että pohje kramppas niin kovasti. Koskea ei pystynyt ollenkaan ja venyttely tai pohkeen hierominen aiheutti vaan vedet silmiin. Käytiin lääkärilläkin näyttämässä pohjetta parin päivän kivun jälkeen. Määrättiin vaan kipulääkkeitä. Seuraavalla viikolla alko vähitellen lisääntyvä hengenahdistus. Ensin oli vaan raskas hengittää ja ajattelin että se johtuu siitä, ettei oo päässy urheilemaan kuukauteen ja kunto on vaan laskenut. Meinasin pyörtyä jo muutaman sadan metrin kävelymatkalla, tai siinä että nousin portaita pari kerrosta ylöspäin. Pyykkien ripustus hengästytti ja siinä vaiheessa kun jääkaapille kävely sai hengästymään mentiin lääkäriin uudestaan kun luulin että mulla on keuhkoputkentulehdus. Lääkäri vaan totes että varmaan joku keuhkoinfektio, pari päivää sairaslomaa ja lepäät. Yöllä hengästyin jo siitä, että kirjotin tietokoneella.
Aamulla mut sitten löydettiin tajuttomana sängystä, enkä saanu henkeä. Sisko soitti hätäkeskukseen ja joutu alottamaan elvyttämisen ku lopetin hengittämisen kesken sen puhelun. Hoitohenkilökunnan siellä ollessa mun sydän pysähty kaks kertaa ja mulle sitte annettiin liuotushoito. Ne elvytti mua 35 minuuttia, eikä selviämiseen annettu paljon toivoa. Sairaalassa mua pidettiin koomassa lääkkeillä pari päivää, ja epäiltiin että olis aivovaurioita niin pitkän hapenpuutteen takia. Heräsin kuitenkin sitte jo parissa päivässä ja kahden viikon sairaalassaolon jälkeen pääsin kotiin, ja viikko siitä eteenpäin olin jo taas koulussa, vaikka saikkua oli kuukausi. Mitään jälkiä ei oo jääny mihinkään ja ainoo asia mitä tosta jäi, oli puolen vuoden Marevankuuri. Mitään geenivirhettä mulla ei ole, vaan e-pillerit ja leikkaus aiheutti sen molemminpuolisen tulpan. Eipä kukaan lääkäri koskaan maininnu mulle asiasta, ettei pillereitä saa leikkauksen aikana syödä, vaikka aina mainitsin että syön e-pillereitä..
Lääkkeet ei oo vaikuttanut kuukautisvuotoon yhtään. Alussa annostusta oli tosi vaikee saada kohdilleen, välillä INR oli kivunnu yli 5 ja välillä se oli 1 nurkilla. Nyt kuitenkin se oikee annostus on löydetty, ja kuuri loppuu kuukauden päästä. - piikittäjä
vain naisille
mulla ainakii oli menkkojenkaa ongelmii ,kun inr alko mennä reilusti yli 3
kerra kesti varmaan 3viikkoo ennen kun loppu . vuoto oli tosi runsasta .lopulta
vähensin oma-aloitteisesti marevan annosta kun lääkäri ei suostunut vähennykseen ja 2päivää sen jälkeen vuoto loppui.
se vähennys oli tosi pieni vain 2päivänä 1 /2 tab viikossa vähemmän
turkinpippuri . kyllä ne e.pillerit jo yksistäänkin aiheuttaa tulppia.
uskallatko muka syödä pillereitä vielä?
mul oli molemmin puolin massiivinen tulppa keuhkos 2kuukautta
hoitovirheelllä. - Turkinpippuri22
Piikittäjä, tulppa oli seuraus polven tähystyksestä ja e-pillereistä. Mielelläni jatkaisin e-pillerien syöntiä ehkäisyn ja menkkaongelmien takia, mutta lääkärit ei anna sitä tehdä. Kukaan lääkäri ei mulle e-pillerireseptiä enää suostu uusimaan. Sen sijaan syön minipillereitä nykyään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812