Ikkunat vuotaa

Tilkitäänkö

Kertokaapa keinoja millä saisi vuotavat ikkunat tiiviiksi. Tällä hetkellä tiivistämiseen on edellinen omistaja käyttänyt mustaa teippiä ulkopuolella, se vain näyttää peittävän vuotokohdat. Kävisikö Sikaflex ikkunan ja tiivistyskumin väliin?

20

7640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy

      käy

      • Ei käy

        Ei käy


    • jrk

      Kokeile venetarvikeliikeistä saatavaa Captain Tolley's -tiivistenestettä - tehty juuri tuohon tarpeeseen.

      • ompi.

        Huonoa kun kovettuu ajan kanssa ja taas rupeaa vuotamaan


      • tehty juuri siihen,

        vaan erilaisten pikkuvuotojen ja reikien tiivistämiseen. Sehän on vesiliukoinen akryyli-polymeraatti, joka helposti juoksevana hakeutuu pieniin rakoihin. Ei taida kiinnittyä kumiin? Montakohan pullolista kuluisi ennenkuin kaikki ikkunat pysyvät tiiviinä?

        Jos veneen ikkunat vuotaa kumitiivisteiden ikääntymisen, kovettumisen ja haurastumisen takia, tarvitaan varmaankin vähän perusteellisempi remppa. Tulisi mieleen lasien irroitus ja kumien uusiminen tai lasien sikaflexliimaus, ellei vältämättä halua kokeilla tiivistetippoja tai muita tilapäisvirityksiä.


      • ainakin minulla
        tehty juuri siihen, kirjoitti:

        vaan erilaisten pikkuvuotojen ja reikien tiivistämiseen. Sehän on vesiliukoinen akryyli-polymeraatti, joka helposti juoksevana hakeutuu pieniin rakoihin. Ei taida kiinnittyä kumiin? Montakohan pullolista kuluisi ennenkuin kaikki ikkunat pysyvät tiiviinä?

        Jos veneen ikkunat vuotaa kumitiivisteiden ikääntymisen, kovettumisen ja haurastumisen takia, tarvitaan varmaankin vähän perusteellisempi remppa. Tulisi mieleen lasien irroitus ja kumien uusiminen tai lasien sikaflexliimaus, ellei vältämättä halua kokeilla tiivistetippoja tai muita tilapäisvirityksiä.

        Tolley toimii ainakin minulla oikein hyvin. Jos parin vuoden päästä alkaa taas vuotamaan niin laitan ainetta uudestaan. Yksi pullollinen (sellainen ihan pieni) on riittänyt jo ainakin kuudeksi vuodeksi eikä ole edes vielä puoliksi tyhjä.

        Mutta toki minulla kumitiivisteet ovat kunnossa. Jos eivät olisi niin sitten varmaan pitäisi tehdä suurempi remppa.


    • käy.

      sikaflex vaan vuotamaan rupeaa ajan kanssa,meneppä hakemaan autotarvikeliikkeestä siihen tarkoitettua massaa (nimeä en muista),on sellaista että ei kovetu siellä tiivisteen välissä ja pysyy tiiviinä.

      • nysse.

        muljahti mieleeni. Se on butyylikumi massaa,se ei kovetu tiivisteen välissä ja saa joskus vielä tiivisteen poiskin.


      • butyylikumia
        nysse. kirjoitti:

        muljahti mieleeni. Se on butyylikumi massaa,se ei kovetu tiivisteen välissä ja saa joskus vielä tiivisteen poiskin.

        Sikaflexillä on varmaan 300 erilaista tuotetta, myös sellaisia jotka eivät kovetu "ikinä".


      • tommosta
        butyylikumia kirjoitti:

        Sikaflexillä on varmaan 300 erilaista tuotetta, myös sellaisia jotka eivät kovetu "ikinä".

        tököttiä tungin ite veneen kumitiiviste ikkunoihin.
        Eli otin sen kiilakumin pois ja sitten raotin sitä ikkunan kumilistaa rungosta irti sen verran että sai ruutattua tuota lastomer 710:stä sopivasti väliin.
        Sen jälkeen painelin kumin tiiviisti runkoa vasten ja vetäsin kiilakumin paikalleen.
        Osaset liikkeistä ainakin saa tuota lastomeria, eikä pitäis kovettua.


    • poispois

      Miettisin ikkunoiden käyttämistä irti jos kumit kovettuneet niin uusisin kiilakumitiivisteet. Tuossa on tietysti oma hommansa mutta kun hyvin tekee niin kestää pitkään.

    • Toivo

      Otin ikkunan pois paikoiltaan.Puhdistin tiivisteen, ikkunan ja aukonreunat hyvin ja laitoin väritöntä silikonia hiukan tiivisteen uraan ja asensin ikkunan takaisin paikoilleen. Nyt on ollut ikkuna vuotamaton ainakin 5 vuotta. Silikoin etu on siinä että ei tartu liian hyvin kiinni jolloin ikkunan saa tarvittaessa otettua irti,ja väritön ei sotkee paikkoja. Ikkunaa irrottamatta en ole onnistunut koskaan saamaan sitä tiiviiksi. Nyt kun viimeksi otin yhden ikkunan irti tutkiskelin miksi tiivistys irrottamatta ei onnistu, totesin että sieltä missä on ollut vettä on likaa ja jotain sammal kasvustoa ja se on läpi vesi menee.Päältä tiivistäminen myös sotkee ikkunat ja pielet. Kolmiokiilan kiinnitykseen tarvittavan koukun taivuttelin polkupyörän pinnasta. Aikaa yhteen ikkunaan meni ehkä puolituntia.

      • JI.

        Miten kiila irroitetaan ilman että se hajoaa? Entäs se koukkuhomma, miksi sellaista tarvitaan kiinnittämiseen? Olen miettinyt että onko liitossauma aina tarkoituksella ikkunan alareunassa. Jos se olisi ylhäällä niin eikö silloin vuotaminen olisi vähäisempää. Jotain minunkin täytyy tehdä edellisten omistajien silikoniruuttausten takia - eivät ne ainakaan tiivistä saumoja.


      • veneeseen

        paikkoihin, joihin on silikonia laitettu, ei voi enää jatkossa muuta liimoilla kiinnittää. ainakin silikonin joutuu hiomaan pois ensin, syvältä.


      • Yläreunassa
        JI. kirjoitti:

        Miten kiila irroitetaan ilman että se hajoaa? Entäs se koukkuhomma, miksi sellaista tarvitaan kiinnittämiseen? Olen miettinyt että onko liitossauma aina tarkoituksella ikkunan alareunassa. Jos se olisi ylhäällä niin eikö silloin vuotaminen olisi vähäisempää. Jotain minunkin täytyy tehdä edellisten omistajien silikoniruuttausten takia - eivät ne ainakaan tiivistä saumoja.

        Tuo kiilakumilistan saumakohta pitää nimenomaan olla yläreunassa, muuten vuotaa.
        Ja jos on alhaalla niin se on väärin tehty


      • asennus
        JI. kirjoitti:

        Miten kiila irroitetaan ilman että se hajoaa? Entäs se koukkuhomma, miksi sellaista tarvitaan kiinnittämiseen? Olen miettinyt että onko liitossauma aina tarkoituksella ikkunan alareunassa. Jos se olisi ylhäällä niin eikö silloin vuotaminen olisi vähäisempää. Jotain minunkin täytyy tehdä edellisten omistajien silikoniruuttausten takia - eivät ne ainakaan tiivistä saumoja.

        Kiila lähtee kyllä ihan vetämällä pois, kun on saanut kammettua pään esille. Kumi antaa sen verran periksi, että ei lasin pitäisi kiilan irroituksen yhteydessä rikkoontua. Saippuavettä siuhkepullosta voi tarvittaessa käyttää liukasteena, jos ei irtoa helposti. Tietysti vanhat kumit hapertuvat ja kiilakin kovettuu vuosien saatossa, joten pahimmillaan voi näiden uusiminen olla edessä.

        Kiilan paikalleen asentaminen ei ilman asianomaista työkalua onnistu, sen voin sanoa kokemuksesta. Työkalu on siis langasta taivutettu avoin kolmio, jonka kulmat on pyöristetty. Kiila tulee kolmion keskeltä läpi ja kun kärki painetaan ikkunalistan uran phjaan, työkalu avaa uraa sen verran, että kiila sujahtaa helposti paikoilleen. Asennuksessakin voi käyttää tarvittaessa mietoa saippualiosta apuna. Yleensä listan liitoskohta on alhaalla ja kiilanauhan vastakkaisella puolella ylhäällä, varmasti kätyännössä toimivimmaksi vaihtoehdoksi todettu.

        Tarkoitukseen löytyy valmis työkalu, tosin sen voi tehdä myös itse vaikkapa pyörän pinnasta taivuttamalla. En lähtisi hermojani säästääkseni itse tekemään, mitoitus on aika tarkka ja lisäksi rakenteen pitää olla tukeva ja kahvasta on saatava hyvä ote, jotta homma sujuu. Huonoilla työkaluilla syntyy huonoa jälkeä, aikaa ja tupakkia kuluu, siksi kannattaa panostaa ainakin tässä kunnolliseen asennustyökaluun.


      • jasperi
        asennus kirjoitti:

        Kiila lähtee kyllä ihan vetämällä pois, kun on saanut kammettua pään esille. Kumi antaa sen verran periksi, että ei lasin pitäisi kiilan irroituksen yhteydessä rikkoontua. Saippuavettä siuhkepullosta voi tarvittaessa käyttää liukasteena, jos ei irtoa helposti. Tietysti vanhat kumit hapertuvat ja kiilakin kovettuu vuosien saatossa, joten pahimmillaan voi näiden uusiminen olla edessä.

        Kiilan paikalleen asentaminen ei ilman asianomaista työkalua onnistu, sen voin sanoa kokemuksesta. Työkalu on siis langasta taivutettu avoin kolmio, jonka kulmat on pyöristetty. Kiila tulee kolmion keskeltä läpi ja kun kärki painetaan ikkunalistan uran phjaan, työkalu avaa uraa sen verran, että kiila sujahtaa helposti paikoilleen. Asennuksessakin voi käyttää tarvittaessa mietoa saippualiosta apuna. Yleensä listan liitoskohta on alhaalla ja kiilanauhan vastakkaisella puolella ylhäällä, varmasti kätyännössä toimivimmaksi vaihtoehdoksi todettu.

        Tarkoitukseen löytyy valmis työkalu, tosin sen voi tehdä myös itse vaikkapa pyörän pinnasta taivuttamalla. En lähtisi hermojani säästääkseni itse tekemään, mitoitus on aika tarkka ja lisäksi rakenteen pitää olla tukeva ja kahvasta on saatava hyvä ote, jotta homma sujuu. Huonoilla työkaluilla syntyy huonoa jälkeä, aikaa ja tupakkia kuluu, siksi kannattaa panostaa ainakin tässä kunnolliseen asennustyökaluun.

        Mistä moisen työkalun voisi ostaa?


      • asennus
        jasperi kirjoitti:

        Mistä moisen työkalun voisi ostaa?

        Hyvä kysymys, johon en valitettavasti pysty antamaan hyvää vastausta. Itse tein tuota hommaa n. vuonna -87 ja työkalun sain silloin lainaksi paikalliselta veneveistämöltä.

        Ikkunakeskusteluja löytyy http://www.puuvene.fi/ :stä, sieltä kannattaa hakea lisätietoa ja kysellä aiheesta. Myös listojen valmistajalta voisi saada vinkkiä työkalujen hankintapaikoista kts. esim. http://www.korjakumi.fi/ Etola voisi olla myös hyvä paikka aloittaa kysely, heillä on vähittäismyyntiä kumituotteista...


      • löytyypi
        jasperi kirjoitti:

        Mistä moisen työkalun voisi ostaa?

        esim. Teollisuus-Etolasta.


    • jareta

      Sika:lta löytyy juuri ikkunatiivistykseen tarkoitettua massaa (taitaa olla jotain UV 265 tai sen sellaista). Minulla on sitä itsellänikin tuubi käyttämättömänä, mutta sitä myös löytyy esim Motonetista. Kallista ja jos seuraa Sika:n ohjeita, esim polykarbonaattilasille pitäisi käyttää primeria joka on kultaakin kalliimpaa.



      Netistä löytyy googlaamalla hyviä ohjeita kuinka tiivistää erilaiset ikkunat uudelleen tosin iso osa niistä on lontooksi. Noihin pikakorjauksiin en lähtisi kuin korkeintaan kesken veneilykauden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe