RISTIÄISLAULUT

miäää

Mietin kun on esikoispojan ristiäiset tulossa, ja isä ei kuulu kirkkoon ja minä (äiti) kuulun, niin onko kastetilaisuudessa pakollista hoilata virsiä? Ilmeisesti ne kuitenkin viralliseen kaavaan kuuluisi. Isä ei haluaisi missään tapauksessa virsiä hoilata kotonamme, itselleni riittäisi kunhan laulu olisi kaunis. Mietin vaihtoehdoiksi päivänsädettä ja menninkäistä sekä ihmettä ja kummaa. Onko kellään kokemusta asiasta?

11

6584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasterituaalin

      määrää kirkko eikä lapsen kirkkoon kuulumaton isä. Lauletaan siis kirkon virallista virsikirjaa. Virsistä kannattaa tietysti neuvotella kastepapin kanssa. kaste kannatta toimitta kirkossa ja vain sitä seuraava juhla kotona. Kotona voitte laulaa sitten vaikka Ihmettä ja kummaa tai Päivänsädettä, jos haluatte.

      • .......

        Miksi ihmeessä kste kannattaa suorittaa kirkossa?? Eikös se ole isällekin mukavampaa jos kotona pysty olemaan, varsrnkin jos isä ei kuulu kirkkoon...

        Olen kuullut monista ristiäisistä missä on laulettu muitakin lauluja!


      • mutta nyt on
        ....... kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kste kannattaa suorittaa kirkossa?? Eikös se ole isällekin mukavampaa jos kotona pysty olemaan, varsrnkin jos isä ei kuulu kirkkoon...

        Olen kuullut monista ristiäisistä missä on laulettu muitakin lauluja!

        niin että kastetoimitukseen kuuluvat vain virret.

        Kirkossa kaste on juhlavampi. Kirkko on luonteva paikka kasteelle, koska tuossa toimituksessahan lapsi liittyy seurakunnan jäseneksi. Jos kaste on kirkossa, pappia ei tarvitse vaivata tulemaan lapsen kotiin. Ennen vanhaan kaikki kasteet toimitettiin joko kirkossa tai pappilan kotikappelissa.


      • PiPa
        mutta nyt on kirjoitti:

        niin että kastetoimitukseen kuuluvat vain virret.

        Kirkossa kaste on juhlavampi. Kirkko on luonteva paikka kasteelle, koska tuossa toimituksessahan lapsi liittyy seurakunnan jäseneksi. Jos kaste on kirkossa, pappia ei tarvitse vaivata tulemaan lapsen kotiin. Ennen vanhaan kaikki kasteet toimitettiin joko kirkossa tai pappilan kotikappelissa.

        "Kirkossa kaste on juhlavampi"..."Ennenvanhaan"..
        Höpöhöpö,nyt eletään 2000-lukua ja lisäksi kyllä väitän että kirkossa kaste on jäykempi ja helpompi kai papin on tulla kotiin kun vauvan,vanhempien ja vieraiden mennä ensin kirkkoon ja tulla sitten kotiin viettämään kastejuhlaa.
        Meillä on molemmat lapset kastettu kotona,kirkko ei suoraan sanottuna käynyt edes mielen vieressä:) Molempien kastetilaisuus oli mieleenpainuva,mukava ja rento. Myös vauvan on kotona tutussa ympäristössä mukavampi olla.


      • Äiti vm.05
        mutta nyt on kirjoitti:

        niin että kastetoimitukseen kuuluvat vain virret.

        Kirkossa kaste on juhlavampi. Kirkko on luonteva paikka kasteelle, koska tuossa toimituksessahan lapsi liittyy seurakunnan jäseneksi. Jos kaste on kirkossa, pappia ei tarvitse vaivata tulemaan lapsen kotiin. Ennen vanhaan kaikki kasteet toimitettiin joko kirkossa tai pappilan kotikappelissa.

        Jos ei tarvitse vaivata pappia tulemaan lapsen kotiin, niin eikö pappi ole tervetullut ristiäiskahveille?! Meillä tytär kastettiin seurakuntatalolla ja samassa tilassa tarjottiin ristiäiskahvit. Meillä oli niin pieni asunto että tuntui luontevalta että kaikki hoitui samassa tilassa. Ei tarvinnut siivota etu-tai jälkikäteen. Sain mennä etukäteen koristelemaan tilan haluamallani tavalla, ja sain käyttööni srkuntatalon keittiön ja kylmätilat ja kaikki mahtui loistavasti. Ja tilasta maksoin vain pöytäliinavuokran. Ja eihän välttämättä kastetilaisuudessa tarvitse laulaa mitään jos ei halua.


      • Mie vain
        mutta nyt on kirjoitti:

        niin että kastetoimitukseen kuuluvat vain virret.

        Kirkossa kaste on juhlavampi. Kirkko on luonteva paikka kasteelle, koska tuossa toimituksessahan lapsi liittyy seurakunnan jäseneksi. Jos kaste on kirkossa, pappia ei tarvitse vaivata tulemaan lapsen kotiin. Ennen vanhaan kaikki kasteet toimitettiin joko kirkossa tai pappilan kotikappelissa.

        Muistan lapsuudestani vain yhdet ristiäiset, jotka pidettiin seurakunnan tiloissa. Muut olivat aina kastettavan kotona.

        Miksi muuten tahdoton olento pitää yleensä liittää kirkon jäseneksi? Eikö hänen nimensä voisi vain ilmoittaa Väestörekisteriin ja pitää kotona nimiäiset. Voisi sitten 18-vuotiaana itse päättää, haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Todennäköisesti ei halua.


    • kyllä kirkkoon

      mutta ei pahemmin virsiä meilläkään ikinä ristiäisissä...tosi kaunis mun mielestä se suojelusenkeli-laulu.menee joteki et: maan korvessa kulkeepi lapsosen tie ja ihana enkeli jne...

    • PiPa

      Meillä ei myöskään isä kuulu kirkkoon. Riippuu aika paljon papista,miten asiaan suhtautuu...
      Tuo "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie" on tosi kaunis ja luulisi kelpaavan niin isälle kuin papille...Ja yleensähän kastevirret ei ole niitä raskaampia veisuita, vaan virsikirjan "lapset"osiosta valittuja. Perinteisin on varmaan myös meillä molempien lasten tilaisuudessa laulettu lastenvirsi "Ystävä sä lapsien"

    • hyvä laulu

      Kummitytön ristiäisissä lauloin Mikko Alatalon Suojelusenekeli-kappaleen, vanhempien toivomuksesta. Kaunis biisi. Se on siis tää joka alkaa että: Mä katsoin yhtä kuvaa monta lapsuuteni iltaa, siinä kaksi pientä lasta kulki vaarallista siltaa, Heitä uhkas metsän pimeys ja synkkä virta pyörteinen...

      • hengelliset laulut

        En osaa sanoa tuosta virsiasiasta mutta jos suoritetaan kirkollinen kaste, niin todennäköisesti laulatte ainakin yhden virren, sen lisäksi voitte laulaa mitä haluatte, tietysti tilaisuuteen sopivaa, vaikka juuri tuo "päivänsäde ja menninkäinen".

        Sitten on ihan pakkoa sanoa, että olen ollut ristiäisissä muutamankin kerran, mutta en kertaakaan kirkossa. Kotona niitä on pidetty, mummoloissa (tilaa enemmän) tai sitten seurakuntatalolla. Oikeasti varmasti helpompi puuhailla vauvan kanssa jossain muualla kuin alttarilla, ja jos vielä muita lapsia mukana tilaisuudessa. Voi olla että oma kirkkokammoni liittyy niihin moniin hautajaisiin, joiden vuoksi on kirkossa tullut istuttua, yli 30 kertaa niiden vuosien aikana, jotka muistan.


    • Minä vain

      Itsekin menossa ristiäisiin ja soitan/ laulan tuon Suojelusenkelin ihan kappale, piti itse väsertää nuo soinnut kun ei löytynyt omasta kirjasta kuin soinnut tai sitten vain soitan yhden kappaleen, suomeksi nimeltään kävely

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe