Octavian mittariston korjausohje

SeppoV

Vuosituhannen vaihteen Octavioiden tyyppivika on mittariston pätkiminen, eli satunnaisesti nopeus-, kierros-, lämpö- ja bensamittarit tipahtavat nollille. Digimittarit toimivat koko ajan. Ilmiö korjaantuu itsekseen ensi alkuun, mutta lopulta mittarit makaavat nollilla jatkuvasti.
Huollossa lienee vaihdettu mittaristoja pilvin pimein, ja hommasta köyhtyy kerralla ainakin muutaman päivän nettopalkan kerran. Sitäpaitsi ongelma saattaa koskea muitakin VAG-autoja, mittariston takana lukee ”Audi” ja eteen näkyvät mittaritaululevyt on moduuleja, jotka voi vaihtaa automallin mukaan.

Mittaristovian syy on regulaattoripiirin juotosvika, jonka omatoiminen korjaus maksaa 0 euroa ja työaikaa pari tuntia. Varsinaisen mittarin korjaus on tehty kädenkäänteessä, aika kuluu mittariston irroitukseen ja kiinnitykseen. Korjaus on regulaattoripiirin jalkojen ja tärkeimpänä maatason eli juotoslätkän kunnollinen uudelleenjuottaminen. Samalla voi katsoa piirilevyn toisella puolella olevien melf-vastusten juotokset. Ja tässä linkissä on kuvien kanssa toimiva ohje:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=553260&sid=52b9f2b2d69c3d613d47e7253062063e

Itselläni ei vastusten juotoksissa tai vedoissa vikaa ollut, ainoastaan regulaattorin pohjalätkän huono tai puuttuva juotos aiheutti ilmeisesti ylikuumenemisen ja maayhteyteen ylimenoresistanssia. Korjauksen jälkeen toimi laakista!

Mittariston irroitus seuraavasti:
Etumaski lähtee irroittamalla Octavia-merkin alle piilotettu ruuvi ja mittarisyvennyksen katossa olevat ruuvia. Lämmityslaitteen ritilöiden alaosassa on klepsit, joita longottamalla etuosa irtoaa. Rattikotelon yläosa pitää irroittaa, koska siihen kiinnittyy musta peitekangas, joka toisesta päästä on kiinnitetty siihen etumaskin alaosaan (eli tämä piilottaa ratin säätövaran). Mainittu yläosa irtoaa poistamalla rattikotelosta (läheltä rattia) alhaaltapäin kaksi syvälle piilotettua ohutta ristipääruuvia ja yksi vähän isompi hieman alempaa. Halutessaan voi irrottaa vilkkureleen tai sen hätävilkkupainikkeen tai koko releen kannastaan, ihan pakko ei ole jos etumaskin kiepauttaa ratin yli keskikonsolin päälle pystyyn, jotta vilkkureleen johdot yltää.

Mittaristo on kiinni kahdella ruuvilla yläosastaan. Nämä irroitetaan ja alaosassa on tapit jotka lähtee hahloista pois. Takana on kaksi liitintä, joiden lukitusnippusiteet katkaistaan ja avataan lukitsimet, sitten liittimet irti ja mittariston saakin pois ja esille korjattavaksi.

Mittarissa ei ole kuin kaksi ruuvia ja muoviklipsit, nopea purkaa ja paikallistaa se regulaattori TLE4276G. Juotokset korjataan huolellisesti ja mihinkään muuhun ei kajota! Jos mittaristossa sijaitsevan ajonestoelektroniikan vioittaa, seurauksen on auton kuskaaminen hinaamalla korjaamolle!

Mitään vastuuta en ohjeista ota, mutta ne mittariviat korjaantuu näillä tiedoilla jokseenkin varmasti eikä hommassa vaadita mitään automekaanikon pätevyyttä. Muutamia Torx-, ristipää-, ja kuusiopäitä ruuvareissa tarvitaan kylläkin.

32

23719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeppoV

      Akusta on syytä irrottaa vaikkapa miinusnapaan menevä kaapeli.

      Mittarisyvennyksen katossa on KAKSI irroitettavaa ruuvia.

      Ratin suojamuovin irroituksessa ristipäämeisselin pitää olla pitkä ja laiha (ruuvit pienten aukkojen päässä syvällä).

      Regulaattoria juottaessa kuumennetaan sen metallialustaa niin, että juotostina sulaa koko regulaattorin alta ja samalla lisätään tinaa regun päätyyn/piirilevyyn ja mielellään painetaan vielä koteloa vaikka ruuvarilla kevyesti kiinni piirilevyn ennen tinan jähmettymistä, jotta satavarmasti komponentti juottuu kunnolla eikä alle jää pienintäkään rakoa!

      Mittaristo on toteutettu pääosin pintaliitostekniikalla. Juottimeksi tavallinen elektoniikkajuotin mielellään säädettävällä lämpötilalla, teho esim.25 ... 40W ja koko juotostoimenpide kestää kerrallaan 5...10 sekuntia. Regulaattoria ei juuri juottamalla hajalle saa mutta piirilevy voi kärsiä pidennetystä kuumentamisesta.

      • Kiitti

        Kiitos! Säästin 500 e, kun tein ohjeen mukaan. Kiitos!


      • kurjuudenmaksimointi

        Nyt on varaa uuteen tuulipukuun säästetyillä rahoilla. Jokaisen tiedossa on se, että skodamies, köyhä ja kurja, maksaa ostoksistaan hurjia katteita. Siksipä tuulipukin pyritään hankkimaan siten, että siinä olisi mahdollisimman suuri lisämaksu huijauksena ja kaupan päälle suuri harmitus. Myös taso tulee olla häpeilevä ja mokan tuntuinen ostos. Tällöin täyttyy skodasen suomalainen ulottuvuus. Mielellään vielä osamaksulla, jos vaan puuilosta saa.


    • vesivuodot

      pimentävät mittariston.

      Melkoinen rakennussarja koko Skoda!

    • sorsavia

      ja tuntuu toimiva.

      • Vilkkuvalo

        Octavia vm 2000 mittaristo toimii, ei toimi... Tinasin ohjeiden mukaan ja kas kummaa, mittaristo toimii. Mutta vain muutaman viikon. Tinasin uudestaan. Sama juttu, toimii muutaman viikon. Sama toistettu n. 4 kertaa. Luin jostain toiselta palstalta, että ottamalla sulake #15 pois, mittaristovika korjaantuu. Samalla tosin kello ja trippimittari resetoituu aina, kun virrat otetaan pois. Näin tein ja mittarit toimi taas. Mutta vain muutaman päivän. Epäilen, että tossa mittaristossa ei ole kylmäjuotoksia vaan jokin komponentti on viallinen. Olisiko regulaattori (TLE4276G). Onko kellään tietoa, mistä saisi ostettua tuollaisen komponentin. Vaihtaisin osan uuteen, niin voisi vaikka toimia.


      • SeppoV
        Vilkkuvalo kirjoitti:

        Octavia vm 2000 mittaristo toimii, ei toimi... Tinasin ohjeiden mukaan ja kas kummaa, mittaristo toimii. Mutta vain muutaman viikon. Tinasin uudestaan. Sama juttu, toimii muutaman viikon. Sama toistettu n. 4 kertaa. Luin jostain toiselta palstalta, että ottamalla sulake #15 pois, mittaristovika korjaantuu. Samalla tosin kello ja trippimittari resetoituu aina, kun virrat otetaan pois. Näin tein ja mittarit toimi taas. Mutta vain muutaman päivän. Epäilen, että tossa mittaristossa ei ole kylmäjuotoksia vaan jokin komponentti on viallinen. Olisiko regulaattori (TLE4276G). Onko kellään tietoa, mistä saisi ostettua tuollaisen komponentin. Vaihtaisin osan uuteen, niin voisi vaikka toimia.

        Mulla mittaristo on toiminut ongelmitta tuosta korjauksesta lähtien. Itse epäilen, että regulaattori käy turhan kuumana ja vaatii sen takia erittäin hyvän juotoksen (=lämmönsiirto kuntoon) piirilevyn ja regun alapinnan välille. Eli koko juotosalue on saatava sulatetuksi ja tasaisesti piirilevyä vasten. Vastusmittaus kertoi ennen korjausta sähköisen kontaktin olevan kunnossa regun ja piirilevyn maan välillä. Regun alla piirilevyn toisella puolella olevan (parin?) vastuksen juotokset voi koettaa tinata uudelleen.

        Regulaattorit sinällään ovat melko idioottivarmoja komponentteja juuri lämpösuojauksen takia - jos piiri kuumenee liikaa, se pudottaa lähtöjännitteen. Joku läpivienti regun lähellä voisi ehkä olla pätkivä kun lämpösyklaus on sen hajottanut. Uutta regua voisi kysyä vaikka Farnellilta tai Yleiselektroniikasta, Infineon on tuon ns. LDO regulaattorin valmistaja (taisi olla nimeltään vielä Siemens 10 vuotta sitten).

        Muistelen, että mittarit meni ennen korjausta nollille usein myös heti startin jälkeen. Mulla oli alkuperäinen akku, jossa jännite nyykähti reippaasti startatessa, esim. radio vaikeni joksikin aikaa. Vaihdoin akun uuteen muistaakseni jonkun aikaa tuon mittarikorjauksen jälkeen. Sitä en sitten voi varmasti sanoa, oliko asialla vaikutusta siihen että ongelma ei ole palautunut viime marraskuun jälkeen ...


      • tiu.
        SeppoV kirjoitti:

        Mulla mittaristo on toiminut ongelmitta tuosta korjauksesta lähtien. Itse epäilen, että regulaattori käy turhan kuumana ja vaatii sen takia erittäin hyvän juotoksen (=lämmönsiirto kuntoon) piirilevyn ja regun alapinnan välille. Eli koko juotosalue on saatava sulatetuksi ja tasaisesti piirilevyä vasten. Vastusmittaus kertoi ennen korjausta sähköisen kontaktin olevan kunnossa regun ja piirilevyn maan välillä. Regun alla piirilevyn toisella puolella olevan (parin?) vastuksen juotokset voi koettaa tinata uudelleen.

        Regulaattorit sinällään ovat melko idioottivarmoja komponentteja juuri lämpösuojauksen takia - jos piiri kuumenee liikaa, se pudottaa lähtöjännitteen. Joku läpivienti regun lähellä voisi ehkä olla pätkivä kun lämpösyklaus on sen hajottanut. Uutta regua voisi kysyä vaikka Farnellilta tai Yleiselektroniikasta, Infineon on tuon ns. LDO regulaattorin valmistaja (taisi olla nimeltään vielä Siemens 10 vuotta sitten).

        Muistelen, että mittarit meni ennen korjausta nollille usein myös heti startin jälkeen. Mulla oli alkuperäinen akku, jossa jännite nyykähti reippaasti startatessa, esim. radio vaikeni joksikin aikaa. Vaihdoin akun uuteen muistaakseni jonkun aikaa tuon mittarikorjauksen jälkeen. Sitä en sitten voi varmasti sanoa, oliko asialla vaikutusta siihen että ongelma ei ole palautunut viime marraskuun jälkeen ...

        Skoda on ilo purkaa,mutta vittumainen koota että toimii.Sekundaa koko peltilehmä!!
        Meidän sekottajasta hajos mittaritaulu kun seisoi kesän seisonnassa.


      • RMeisseli
        SeppoV kirjoitti:

        Mulla mittaristo on toiminut ongelmitta tuosta korjauksesta lähtien. Itse epäilen, että regulaattori käy turhan kuumana ja vaatii sen takia erittäin hyvän juotoksen (=lämmönsiirto kuntoon) piirilevyn ja regun alapinnan välille. Eli koko juotosalue on saatava sulatetuksi ja tasaisesti piirilevyä vasten. Vastusmittaus kertoi ennen korjausta sähköisen kontaktin olevan kunnossa regun ja piirilevyn maan välillä. Regun alla piirilevyn toisella puolella olevan (parin?) vastuksen juotokset voi koettaa tinata uudelleen.

        Regulaattorit sinällään ovat melko idioottivarmoja komponentteja juuri lämpösuojauksen takia - jos piiri kuumenee liikaa, se pudottaa lähtöjännitteen. Joku läpivienti regun lähellä voisi ehkä olla pätkivä kun lämpösyklaus on sen hajottanut. Uutta regua voisi kysyä vaikka Farnellilta tai Yleiselektroniikasta, Infineon on tuon ns. LDO regulaattorin valmistaja (taisi olla nimeltään vielä Siemens 10 vuotta sitten).

        Muistelen, että mittarit meni ennen korjausta nollille usein myös heti startin jälkeen. Mulla oli alkuperäinen akku, jossa jännite nyykähti reippaasti startatessa, esim. radio vaikeni joksikin aikaa. Vaihdoin akun uuteen muistaakseni jonkun aikaa tuon mittarikorjauksen jälkeen. Sitä en sitten voi varmasti sanoa, oliko asialla vaikutusta siihen että ongelma ei ole palautunut viime marraskuun jälkeen ...

        Meillä sama vika, mutta ohjeen seuraaminen tyssäsi mittariston irrottamiseen. Kuinka se "lonkuttamalla"
        oikein lähtee irti kun on ruuvit irroitettu?


      • Apua?
        RMeisseli kirjoitti:

        Meillä sama vika, mutta ohjeen seuraaminen tyssäsi mittariston irrottamiseen. Kuinka se "lonkuttamalla"
        oikein lähtee irti kun on ruuvit irroitettu?

        Jos tarkoitat maskia niin kolmen ruuvin irroittamisen jälkeen se on kiinni ainostaan lämmityslaitteen suuttimien ympärillä olevilla klipseillä ja sen pitäisi irrota vetämällä. Joissain malleissa voi irrottaa myös vain pelkän mittariston kehyksen joka on kiinni kahdella ruuvilla.

        Rattikotelon yläosaa ei tarvitse irrottaa koska kehyksessä kiinni oleva peitekangangas on kiinni kehyksessä nepparityylisillä kiinnikkeillä jotka saa helposti irti.

        Säädä ratti mahdollisimman ulospäin ja alas niin silloin on tilaa irrottaa itse mittaristo.


      • Apua?

      • r_meisseli
        SeppoV kirjoitti:

        Mulla mittaristo on toiminut ongelmitta tuosta korjauksesta lähtien. Itse epäilen, että regulaattori käy turhan kuumana ja vaatii sen takia erittäin hyvän juotoksen (=lämmönsiirto kuntoon) piirilevyn ja regun alapinnan välille. Eli koko juotosalue on saatava sulatetuksi ja tasaisesti piirilevyä vasten. Vastusmittaus kertoi ennen korjausta sähköisen kontaktin olevan kunnossa regun ja piirilevyn maan välillä. Regun alla piirilevyn toisella puolella olevan (parin?) vastuksen juotokset voi koettaa tinata uudelleen.

        Regulaattorit sinällään ovat melko idioottivarmoja komponentteja juuri lämpösuojauksen takia - jos piiri kuumenee liikaa, se pudottaa lähtöjännitteen. Joku läpivienti regun lähellä voisi ehkä olla pätkivä kun lämpösyklaus on sen hajottanut. Uutta regua voisi kysyä vaikka Farnellilta tai Yleiselektroniikasta, Infineon on tuon ns. LDO regulaattorin valmistaja (taisi olla nimeltään vielä Siemens 10 vuotta sitten).

        Muistelen, että mittarit meni ennen korjausta nollille usein myös heti startin jälkeen. Mulla oli alkuperäinen akku, jossa jännite nyykähti reippaasti startatessa, esim. radio vaikeni joksikin aikaa. Vaihdoin akun uuteen muistaakseni jonkun aikaa tuon mittarikorjauksen jälkeen. Sitä en sitten voi varmasti sanoa, oliko asialla vaikutusta siihen että ongelma ei ole palautunut viime marraskuun jälkeen ...

        Mittari toimi kun tuli kylmät ilmat aina toukokuulle asti ja sitten kesän kynnyksellä vika palautui. Saatiin sitten Apuan! neuvojen avulla mittaristo irti ja tuttava kolvasi (en osaa!). Toimi hyvin kunnes tuli heinäkuun helteet. Voisitko SeppoV tai joku muu onnistuneesti kolvannut jeesata ja auttaa tässä jos asuu pääkaupunkiseudulla. Vai pitääkö ostaa uusi (käytetty?) mittaristo tilalle...?


      • SeppoV
        r_meisseli kirjoitti:

        Mittari toimi kun tuli kylmät ilmat aina toukokuulle asti ja sitten kesän kynnyksellä vika palautui. Saatiin sitten Apuan! neuvojen avulla mittaristo irti ja tuttava kolvasi (en osaa!). Toimi hyvin kunnes tuli heinäkuun helteet. Voisitko SeppoV tai joku muu onnistuneesti kolvannut jeesata ja auttaa tässä jos asuu pääkaupunkiseudulla. Vai pitääkö ostaa uusi (käytetty?) mittaristo tilalle...?

        Minä kirjoittelin tuon alkuperäisen ohjeen ja pari vuotta mittaristo on toiminut ilman ongelmia. Vika todellakin on tyypillisesti tuon regulaattoripiirin ympärillä ja nimenomaan sen pohjassa oleva metallilätkä pitää saada juottumaan kunnolla ja tina sulamaan alta. Regua on siis kuumennettava kunnolla ja ihan vähän tinaa voi tarjota reunalle. Piirilevyssä oleva kuparialue on ilmeisesti varsin pieni verrattuna regulaattorin pohjaan ja siksi kontakti pitää saada ensiluokkaiseksi lämmönsiirtymisen kannalta. Ja ne sylinterimäiset vastukset kannattaa tinata sieltä piirilevyn toiselta puolelta. Kuuma regulaattori (tai oikeammin lämpösyklaus) ehkä murtaa niidenkin juotokset ajan myötä. Jostain syystä vika on pääosin vuosimalleissa 1999...2000.

        Itse olin yrittänyt aiemminkin ja todennut, että pelkkä jalkojen juottaminen ei vikaa korjannut.


      • Toimii-ei toimi
        Vilkkuvalo kirjoitti:

        Octavia vm 2000 mittaristo toimii, ei toimi... Tinasin ohjeiden mukaan ja kas kummaa, mittaristo toimii. Mutta vain muutaman viikon. Tinasin uudestaan. Sama juttu, toimii muutaman viikon. Sama toistettu n. 4 kertaa. Luin jostain toiselta palstalta, että ottamalla sulake #15 pois, mittaristovika korjaantuu. Samalla tosin kello ja trippimittari resetoituu aina, kun virrat otetaan pois. Näin tein ja mittarit toimi taas. Mutta vain muutaman päivän. Epäilen, että tossa mittaristossa ei ole kylmäjuotoksia vaan jokin komponentti on viallinen. Olisiko regulaattori (TLE4276G). Onko kellään tietoa, mistä saisi ostettua tuollaisen komponentin. Vaihtaisin osan uuteen, niin voisi vaikka toimia.

        Törmäsin vastaavaan vikaan ja tarkastelin vasta näin netin kautta ongelmaa. Tilapäistä apua on saatu parantamalla juotoksia, mutta ilmeisesti kenelläkään ei pysyvää. Katselin tuota kytkentää ja tulin siihen tulokseen että syy löytyy ilmeisesti kondensaattorista, joka on tuon mainitun regulaattorin perässä. Regulaattori vaikuttaa toimivan hakkuriperiaatteella eli se hakkaa jännitettä tarpeen mukaan perässä olevaan kondensaattoriin.

        Kun kondensaattori vanhenee, sen ESR huononee ja se alkaa myös vuotamaan. Se siis kuluttaa virtaa enemmän ja tämä taas aiheuttaa regulaattorin ylikuumenemisen. Kun regulaattori ylikuumenee, sen suojapiiri pudottaa lähtöjännitteen pois, kunnes se taas jossakin vaiheessa alkaa syöttää virtaa. Kun jäähdytystä parannetaan, lisääntyneen kuumuuden kanssa pärjätään jonkin aikaa, mutta kondensaattorin edelleen heiketessä lisäjäähdytyskään ei auta eli sama vika toistuu.

        Korjaukseen tarvittaneen siis tuon regun perässä olevan kondensaattorin vaihtaminen uuteen. Mikä tahansa kondensaattori siihen ei käy, vaan sen ESR arvon on oltava riittävän pieni, alle kolmen, mielellään 0.7 ohmia. Hintaahan konkalla ei ole kuin muutama kymmenen senttiä ja sitten toimitus ja postikulut kait kympin verran jos postitse hankkii. En ole avannut mittaria, en tiedä minkä kokoinen kondensaattori siellä on, luultavasti kuitenkin 22 uF/10 V, ESR < 3 ohm. Jos jollakin on näkyvillä, voisitko pistää sen tyypin tänne niin voisi hankkia ennen mittarin avaamista kyseisen konkan.

        Onko kukaan vaihtanut tuota kondensaattoria ja onko vika sen jälkeen poistunut ja pysynyt myös poissa? Eihän ajonesto voi mennä päälle jos mittarin ottaa pois?


      • SeppoV
        Toimii-ei toimi kirjoitti:

        Törmäsin vastaavaan vikaan ja tarkastelin vasta näin netin kautta ongelmaa. Tilapäistä apua on saatu parantamalla juotoksia, mutta ilmeisesti kenelläkään ei pysyvää. Katselin tuota kytkentää ja tulin siihen tulokseen että syy löytyy ilmeisesti kondensaattorista, joka on tuon mainitun regulaattorin perässä. Regulaattori vaikuttaa toimivan hakkuriperiaatteella eli se hakkaa jännitettä tarpeen mukaan perässä olevaan kondensaattoriin.

        Kun kondensaattori vanhenee, sen ESR huononee ja se alkaa myös vuotamaan. Se siis kuluttaa virtaa enemmän ja tämä taas aiheuttaa regulaattorin ylikuumenemisen. Kun regulaattori ylikuumenee, sen suojapiiri pudottaa lähtöjännitteen pois, kunnes se taas jossakin vaiheessa alkaa syöttää virtaa. Kun jäähdytystä parannetaan, lisääntyneen kuumuuden kanssa pärjätään jonkin aikaa, mutta kondensaattorin edelleen heiketessä lisäjäähdytyskään ei auta eli sama vika toistuu.

        Korjaukseen tarvittaneen siis tuon regun perässä olevan kondensaattorin vaihtaminen uuteen. Mikä tahansa kondensaattori siihen ei käy, vaan sen ESR arvon on oltava riittävän pieni, alle kolmen, mielellään 0.7 ohmia. Hintaahan konkalla ei ole kuin muutama kymmenen senttiä ja sitten toimitus ja postikulut kait kympin verran jos postitse hankkii. En ole avannut mittaria, en tiedä minkä kokoinen kondensaattori siellä on, luultavasti kuitenkin 22 uF/10 V, ESR < 3 ohm. Jos jollakin on näkyvillä, voisitko pistää sen tyypin tänne niin voisi hankkia ennen mittarin avaamista kyseisen konkan.

        Onko kukaan vaihtanut tuota kondensaattoria ja onko vika sen jälkeen poistunut ja pysynyt myös poissa? Eihän ajonesto voi mennä päälle jos mittarin ottaa pois?

        Ei kannata. Regulaattori on tavallinen lineaarinen, ei hakkuri. Toki konkka voi olla rikkikin mutta kannattaa kyllä todella juottaa se regu kunnolla kiinni ja katsoa myös piirilevyn vastakkaisella puolella olevien pienten komponenttien juotokset vaikka suurennuslasilla sivulta päin - koko rakennelmaa purkamatta kun ei komponentteihin käsiksi pääse. AIvan selkeästi vika on kuitenkin regulaattorin kuumentamalla alueella, voi olla vaikka katkos piirilevyn läpivienneissä, näin arvauksena.
        Joka tapauksessa aloituksessa esittämäni korjaus on pitänyt jo noin 3,5 vuotta.


    • en korjaa enään...

      Korjasin ohjeiden mukaan mittariston ja asentelin takas paikalleen jonka jälkeen ajonesto meni päälle . Syynä ajoneston aktivoitumiseen oli merkkihuollon mukaan se että HETI ku liittimet ottaa mittaristosta pois niin ajonesto menee päälle . Ajonesto on itse mittaristossa ja ei uudelleen kytkemisen jälkeen tunnista avainta koko autoon . Hinurilla huoltoon ja avaimet uudelleen koodaukseen ja hintaa tuli hinaus kulut ja 68,00 e, ajonestonpoisto ja avainten uudelleen koodaus .........

      • SeppoV

        Tähän en voi todeta muuta kuin että näitä on monet harrastajat korjanneet netistä löytyvien tietojenkin mukaan enkä ole ennen tällaisesta ongelmasta kuullut. Kun akku on irroitettu, ei mittaristo tai ECU tiedä enää mistään onko mittariston liittimet irti vai ei.

        Kannattaa silti juotellessa olla huolellinen ja olla aiheuttelematta oikosulkuja. Hommassa on syytä käyttää kunnollista suojaerotetua juotinta kuten Welleriä ja muuten huolehtia juottimen ja mielellään myös itsensä maadoituksesta vaikka rannekkeen avulla.

        Jos ajonesto estää moottorin startin niin auton manuaalista löytyy ohje kuinka moottori startataan auton mukana toimitetun koodin avulla.


    • Kuotosklovni

      Lisää tuollaista palstalle.
      Jutussasi on hyvin yleispätevää ohjeistusta; kiinnitystavat toki ovat merkki- ja mallikohtaisia. Mutta tinailuosuus sopii kaikkiin VDO:n valmistamiin mittaristoihin.
      Tässä on taas loistava esimerkki siitä, mitä EU direktiiveineen generoi. Kun juotostinasta kiellettiin lyijy (RoHS), oli käytettävissä vain keskeneräistä teknologiaa. Liian kovat juotteet eivät kestäneet tärinää ja lämpölaajenemista. Ilmiö elättää monta TV- ja radiokorjaajaa.

    • tinailija

      Eli kaipaisin tämän regulaattorin tarkkaa mallia, tuota Siemens TLE4276G regulaattoria on useampaakin eri mallia. Mikä on se oikea malli? 99 octaviaan tarttisi uusi laittaa, kun kunnon tinailutkaan ei tehoa, niin voisi koittaa tuota vaihtaa kun halpa palikka verrattuna mittaristoon.. Muualla ei ole vikaa, tutkittu tarkasti ammattilaisen toimesta. Sulake 15 poistettu jotta mittarit pelaisivat edes jotenkuten..

    • thatinen
    • Tuota kyseistä regulaattoria ei sitten löydy suomesta mistään,mulla on 3 kpl jotka ostin jenkeistä(ei helppoa löytää sieltäkään)
      Kuka tarvitsee niin myyn regulaattorin 20e sisältäen postikulut!

      [email protected]

    • Rahaasäästyy

      Tein ohjeiden mukaan ja tinasun uudelleen regulaattorin kiinni/ vahistin tinauksia. Toimii mittari hyvin. ylikuumenemisesta puheenollen, liimasin regulaattorin päälle 5 snt kolikon ja ihan hyvin on toiminut jäähdyttimenä! Teesse itsepatentti toimii kerrankin vaikka olikin pessimistisiä odotuksia!

      hieman vaivaa niin säästää reilut 400€! Kiitos ohjeesta! jos teette hyvin ja ohjeiden mukaan niin toimii itsekullakin!

    • Vepehu

      -99 Octaviassa oli samoja probleemia mittariston kanssa, tinasin tuon regun uudelleen ja mittaristo rupesi toimimaan mutta nyt auto starttaa ja lähtee käyntiin mutta käy muutaman sekunnin ja sammuu, kuitenkin ajoneston valo sammuu normaalisti..

      Olisko syynä mahdollisesti huono juotos jossain regun 5:stä jalasta? En tinannut kun regun maaton levyyn..

    • altsi75

      mixei kuvat näy mistään noista linkeistä?

    • Maxidot

      Hei,

      Regun juottaminen ei pelkästään tosiaan riitä, vaan juoteltavaa on useammassa paikassa.

      Skoda Octavia 2:sen Maxidot näyttötkin tuntuvat vikaantuvan ajan kanssa.

      Skoda mittaristoja tsekkaa Tuusulassa Elkotron.

    • tänään korjasin just kyseisen mittariston näillä ohjeilla ja alko toimimaan ensinmäinen kerte kun uskon nettiä ja rahaa säästy

    • Jokkeri22

      Minullakin OCU -00 mittarit meni nollille joten tein rugulaattorin juottamisen, onnistui kohtalaisen hyvin, laitoin lisäksi regulaattorin päälle pienen jäähdytysrivan. Ongelmaksi tuli kuitenkin se, että kun virrat kytkee mittaristoon, niin nopeusnäytön ja kierrosluvun mittarien viisarit kiertyvät aivan nolla-asentojen yli ääriasentoon, eli näyttävät alkuasennoissaan reilusti miinusmerkkisiä lukemia. En keksi miten ne saisi näyttämään lähtökohtaisesti nolla-asennosta alkaen. Polttoaine- ja lämpömittari näyttävät oikein. Olisiko tietoa miten tämän saisi korjatuksi?

    • tampere10

      joo itse kävin juuri mittari huollossa Tampereella mittari huolto palannolla maksoi 50eur ja n.30min kun laittoivat vahvemmat juotokset ja vika korjaantui heti kuntoon.

    • Elkotron

      Regulaattoria ei tarvitse yleensä koskaan vaihtaa, vaan mittariston saa toimimaan ok uusimalla / parantamalla juotoksia.
      Verstaalla kävi juuri nuori kaveri, joka oli tilannut regun ja juottanut tämän paikalleen.
      Lopputuloksena oli piirilevyt regun jalkojen folioiden repeytyminen ja viallisen kytkennän aiheuttama käynnistykseneston päälle kytkeytyminen.
      Tätä mittaristoa ei voinut enää pelastaa :(

    • mittarimato45

      sulake nr15 pois ja toimii.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, nyt toimii.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe