MerCruiser Alpha 1

irroitus?

Onko kellään tietoa ja yksityiskohtaisia ohjeita, miten Alpha 1 vetolaite irroitetaan?

21

13881

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JAL

      Osta Vatorilta manuaali. Niitä saa nimittäin vanhoihinkin!. Itse tilasin juuri moottorin manuaalin. Alpha 1 on muuten hyvä ja luotettava vetolaite! Käytä originaali sinkkipaloja!
      Pikkuneuvoina: tarkkaa öljykanavan n. 6mm o-rengasta jakotasossa (muuten öljyt ei pysy sisällä) ja vaihteenvälittimen (tappi ja haarukka tulee osua ja pysyä kohdallaan) prikkaa (joka laitetaan vatolaitteen alempaan osaan vaihdelaatikolta tulevaan akseliin (jossa poorit, jolla vaihteen siirto välitetään). Huom kaikkia varaosia saa vielä!! Ota evä irti ennen vetolaitteen alemman osan irroitusta....
      Voit käyttää Shell Spirax hypoidiöljyä tai muuta API GL5 paineenkestoluokan öljyä vaihdelaatikossa - edullista ja parasta voiteluteholtaan.

      Onnea t:JAL

    • mca

      1. vaihde eteenpäin ( näin vaihteensiirtäjän "jatkos" oikeassa asennossa) ei irtoa muuten
      2. irrota trimmisylinterit ulkopäästä ja sido narulla jos alapään kumit löysät
      3. ota "ne" 6 mutteria auki siitä yläpäästä
      4. kunnon painiote ja vedä pois

      tämä onnistuu jos se on irroitettu riittävän usein. itse irrotan joka talveksi ja vien autotalliin. keväällä uudet tiivisteet väliin (= rengan vetoakselin olakkeeseen, pahvi ja o-rengas vesikanavaan kunnon rasvavoittelulla hinta muistaakseni vajaa 100 eur) niin irtoaa helposti seuraavana vuonna

      JAL puhuu yllä ilmeisesti vesipumpun korjailusta, itse olen vaihtanut siipipyörän joka 3 vuosi, virheettämönä tosin mutta varmuuden vuoksi. siinä pitää tosiaa muista pikku öljykanavan tiiviste siinä reunalla, ja samoin kannattaa vaihtaa aina uuteen jos avaa (ei maksa paljon)

      • polanne

        Itsellä MC 130 ja Alpha 1 vetolaite. Miksi se pitää irrottaa jos ei mitään ole rikki? Minulla ollut kymmenen vuotta ja vain kerran avattu kun epäiltiin voimansiirtovikaa. Silloinkaan ei mitään vaihdettu eikä korjattu. Kahden vuoden välein vaihdan öljyt vetolaitteeseen(samalla tulee katsottua tuleeko öljyn mukana hammasrattaan kappaleita tai akselinpätkiä)


      • Merc
        polanne kirjoitti:

        Itsellä MC 130 ja Alpha 1 vetolaite. Miksi se pitää irrottaa jos ei mitään ole rikki? Minulla ollut kymmenen vuotta ja vain kerran avattu kun epäiltiin voimansiirtovikaa. Silloinkaan ei mitään vaihdettu eikä korjattu. Kahden vuoden välein vaihdan öljyt vetolaitteeseen(samalla tulee katsottua tuleeko öljyn mukana hammasrattaan kappaleita tai akselinpätkiä)

        Jos ei ole 10 vuoteen vetoakselin murroksia rasvattu, ja veneellä on ajettu. On syytä varautua remonttiin.


      • manit pois
        polanne kirjoitti:

        Itsellä MC 130 ja Alpha 1 vetolaite. Miksi se pitää irrottaa jos ei mitään ole rikki? Minulla ollut kymmenen vuotta ja vain kerran avattu kun epäiltiin voimansiirtovikaa. Silloinkaan ei mitään vaihdettu eikä korjattu. Kahden vuoden välein vaihdan öljyt vetolaitteeseen(samalla tulee katsottua tuleeko öljyn mukana hammasrattaan kappaleita tai akselinpätkiä)

        Ihmettelen suuresti 10 vuoden huollotta jättämistä, ilmeisesti olet satunnainen veneilijä, elikä ei tule tunteja mittariisi. Kokemusta on itselläni kyseisestä vetolaitteesta myös , ja tiedän myös minkälaista jälkeä siitää syntyy kun ei huolleta. Siis aina syksyisin vetolaite irti ristikoiden rasvaus ja öljyn vaihto aina vaihdettava myös öljy nippojen tiivisteet , ja tietenkin asennus vaiheessa uudet o renkaat / pahvitiiviste vesivaseliinia vähän väliin , niin irroitus on helpompaa seuraavalla kerralla.


    • Juha82kysyjä

      Olen ensikertaa tällaisen vetolaitteen parissa....
      Kysyisinkin miten saan oljyt laskettua talveksi pois vetolaitteesta tai mistä löydän propun jonka aukaista, koska äkkisiltään katsottuna en nähnyt sellaista?

      • öiugliyg

      • Juha82kysyjä
        öiugliyg kirjoitti:

        http://www.mercstuff.com

        Kiitti linkinstä, mutta englantini on kyllä sen verran huonoa et tuolta löysin vaan sen miten lasketaan öljyt pois... Siinä oli jotain varoituksiakin mut en kyllä ymmärtänyt ja sit ei tainnut lukea mistä saa lisättyä öljyt vai lisätäänkö ne siitä ilman otto aukosta?


      • onnea vaihtoon
        Juha82kysyjä kirjoitti:

        Kiitti linkinstä, mutta englantini on kyllä sen verran huonoa et tuolta löysin vaan sen miten lasketaan öljyt pois... Siinä oli jotain varoituksiakin mut en kyllä ymmärtänyt ja sit ei tainnut lukea mistä saa lisättyä öljyt vai lisätäänkö ne siitä ilman otto aukosta?

        pitää ehdottomasti laittaa siitä poislaskureijästä pumpulla hitaasti, muutoin voi jäädä ilmaa vaihteistoon. Öljyä on riittävästi, kun tulee yläreijästä ulos. Rasvaa myös ristinivelet.


      • taikatemppu?
        onnea vaihtoon kirjoitti:

        pitää ehdottomasti laittaa siitä poislaskureijästä pumpulla hitaasti, muutoin voi jäädä ilmaa vaihteistoon. Öljyä on riittävästi, kun tulee yläreijästä ulos. Rasvaa myös ristinivelet.

        Mulla Bravo 1 diesel- vetolaite ja ohjeissa sanotaan , että uudet peräöljyt laitetaan alimman tyhjennysreiän kautta. Miten olette moisen tempun suorittaneet? 2,8 l öljyä pitäisi laittaa alhaalta ylöspäin.


      • taikatemppu? kirjoitti:

        Mulla Bravo 1 diesel- vetolaite ja ohjeissa sanotaan , että uudet peräöljyt laitetaan alimman tyhjennysreiän kautta. Miten olette moisen tempun suorittaneet? 2,8 l öljyä pitäisi laittaa alhaalta ylöspäin.

        Joko hankit kyseiseen tarkoitukseen suunnittellun työkalun, eli samanlainen värkki kun auton pesussa käytetään liuottimen levittämiseen (paineastia johon pumpataan käsin painetta), mutta päässä oikean kokoinen (tyhjennystulpan reikään sopiva) kumitiivisteellä varustettu pää.

        Toinen vaihtoehto on käyttää perämoottoreihin tarkoitettua pakkausta, niissä on reikään sopiva pää, ja sitten saat pakkausta puristamalla täytettyä öljyt. Tosin nuo pikkupakkaukset ovat aika lailla kalliimpia kuin suuremmat pakkaukset, ja muutenkin homma on todella sotkuista läträämistä.


      • Juha82kysyjä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Joko hankit kyseiseen tarkoitukseen suunnittellun työkalun, eli samanlainen värkki kun auton pesussa käytetään liuottimen levittämiseen (paineastia johon pumpataan käsin painetta), mutta päässä oikean kokoinen (tyhjennystulpan reikään sopiva) kumitiivisteellä varustettu pää.

        Toinen vaihtoehto on käyttää perämoottoreihin tarkoitettua pakkausta, niissä on reikään sopiva pää, ja sitten saat pakkausta puristamalla täytettyä öljyt. Tosin nuo pikkupakkaukset ovat aika lailla kalliimpia kuin suuremmat pakkaukset, ja muutenkin homma on todella sotkuista läträämistä.

        Ok.. Eli öljyt laitetaan poistoropun kautta pumppaamalla takaisin sisään.
        Onko kellään tietoa käyvän öljyn merkistä ja määrästä vai onko se toi 2,8l ?
        Kiitos kaikille.


      • finnmaster
        taikatemppu? kirjoitti:

        Mulla Bravo 1 diesel- vetolaite ja ohjeissa sanotaan , että uudet peräöljyt laitetaan alimman tyhjennysreiän kautta. Miten olette moisen tempun suorittaneet? 2,8 l öljyä pitäisi laittaa alhaalta ylöspäin.

        motonetissä öljynvaihtopumppu(38-7621) 16,90


      • hyvä.
        finnmaster kirjoitti:

        motonetissä öljynvaihtopumppu(38-7621) 16,90

        BILTEMA
        VAIHTEISTOÖLJYN VAIHTOPUMPPU
        Helpottaa vaihteistoöljyn vaihtamista. Sopii useimpiin perämoottoreihin.
        Käy mescruiseriin. Mukana Yamaha-sovitin.

        Tuotenro 25776 3,99 €


      • hyvä. kirjoitti:

        BILTEMA
        VAIHTEISTOÖLJYN VAIHTOPUMPPU
        Helpottaa vaihteistoöljyn vaihtamista. Sopii useimpiin perämoottoreihin.
        Käy mescruiseriin. Mukana Yamaha-sovitin.

        Tuotenro 25776 3,99 €

        Sen sijaan tuossa mainittua öljyä ei sisäperävetolaitteeseen kannata ostaa. Ainakin Motonetin sivuilla oli Mobilin API-GL4 öljyä hintaan 5,90 1 l, Bilteman öljy maksaa saman verran 0,5 l.


      • ...vaan.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Sen sijaan tuossa mainittua öljyä ei sisäperävetolaitteeseen kannata ostaa. Ainakin Motonetin sivuilla oli Mobilin API-GL4 öljyä hintaan 5,90 1 l, Bilteman öljy maksaa saman verran 0,5 l.

        Jossei oo Alpha ihan hallussa niin tuolta voi käydä shoppailemassa korjaus kirjan:

        http://www.alfamer.fi/mercruiser-alpha-bravo-onetwo-three-stern-drive-19982004-p-15294.html

        Eikä maksa ku 30€ ja johan alkaa vetolaitteen salat aukeamaan. Vanhempiinkin vetareihin löytyy, otin ton vaan kuvan takia malliksi. Ostaminenkin on yhtä helppoa ku saippuan ostaminen kaupasta. ;)


      • roororo
        ...vaan. kirjoitti:

        Jossei oo Alpha ihan hallussa niin tuolta voi käydä shoppailemassa korjaus kirjan:

        http://www.alfamer.fi/mercruiser-alpha-bravo-onetwo-three-stern-drive-19982004-p-15294.html

        Eikä maksa ku 30€ ja johan alkaa vetolaitteen salat aukeamaan. Vanhempiinkin vetareihin löytyy, otin ton vaan kuvan takia malliksi. Ostaminenkin on yhtä helppoa ku saippuan ostaminen kaupasta. ;)

        sinne Quicksilverin öljyt, merkkiliikkeestä. Ne myy sulle oikeata öljyä. Turha säästää noissa asioissa, jotain bilteman öljyjä :( ei hyvä. Ja samalla kun laitat sen öljyn pumppaamalla alakautta niin vaihda ne öljyproppujen tiivisteet.


      • huolto...
        roororo kirjoitti:

        sinne Quicksilverin öljyt, merkkiliikkeestä. Ne myy sulle oikeata öljyä. Turha säästää noissa asioissa, jotain bilteman öljyjä :( ei hyvä. Ja samalla kun laitat sen öljyn pumppaamalla alakautta niin vaihda ne öljyproppujen tiivisteet.

        Minulla on mercruiserin vetolaite ja mercruiserin diesel moottori veneessä, mutta vetolaitteen mallista ei ole hajua ja paperit on hukassa...mistähän mahtaisin saada selville vetolaitteeni mallin, jotta voisin tilailla varaosia, käsikirjoja yms..??


      • Juha82kysyjä
        roororo kirjoitti:

        sinne Quicksilverin öljyt, merkkiliikkeestä. Ne myy sulle oikeata öljyä. Turha säästää noissa asioissa, jotain bilteman öljyjä :( ei hyvä. Ja samalla kun laitat sen öljyn pumppaamalla alakautta niin vaihda ne öljyproppujen tiivisteet.

        Voiko talvisäilytyksen ajaksi laskea vetolaitteesta öljyt pihalle, ettei pääse jäätymään mut laittaa uudet öljyt vasta keväällä? Onko kellään tietoa onko tuosta mitään haittaa vetarille?


      • SeaRay175
        Juha82kysyjä kirjoitti:

        Voiko talvisäilytyksen ajaksi laskea vetolaitteesta öljyt pihalle, ettei pääse jäätymään mut laittaa uudet öljyt vasta keväällä? Onko kellään tietoa onko tuosta mitään haittaa vetarille?

        No ei ne perävetolaitteen öljyt mihinkään jäädy, anna niiden vanhojen olla talven yli sisällä vetarissa, tai vaihda syksyllä jo uudet tilalle, mikä tietty parempi vaihtoehto! Ei ole mitenkään hyvä idea valuttaa talveksi niitä vanhoja ulos, jos ei epäile siinä vaiheessa, että sinne olisi päässyt vettä öljyn sekaan!


    • juhakysyjä82

      Missä asennossa pitää vetolaitteen olla öljyn laittamisen ajan? Itselläni se on aivan suorassa ja valutin entiset öljyt pois ja pumppasin uudet sisään... Kaikki meni muuten ok, mutta uutta öljyä meni sisään vaan n.1l kunnes rupesi ylhäältä valumaan... Niksejä neuvoja kellään? Eikös sinne pitäisi 1,7l mennä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5742
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4334
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1539
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      225
      1184
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe