Gentoo linux

Ev0

Ajattelin jossain elämän vaiheessa asentaa koneelleni gentoo linuxin eli tämän linux-jakelun jonka asentaminen on tunnetusti vaikeaa, koska siinä pitää kääntää suurin osa lähdekoodista ensin suoritettavaan muotoon ennen kuin niitä voi käyttää. Kuitenkin ohjelmoinnin oppiminen kiinnostaa ja haluaisin syvällisesti tutustua myös linuxin maailmaa joten aion asentaa gentoon jossain välissä tuli se olemaan ylitsepääsemätöntä tai ei.

Mutta millä perusteella valitsen oikean oppaan gentoon asentamiseen omalla koneelleni esim. tuolta gentoo kotisivuilta ja minkälaisia prosesseja joudun käymään läpi asentamisen aikana?
Muutakin yleistä gentoon käytöstä yms saa laittaa.

Huomautus! Olen tottunut ratkomaan pulmia ja säätämään säätämisen päälle joten ei kannata huolehtia että haluan asioiden tapahtuvan heti ja hermostun sen takia.

6

707

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...sen...

...kun alat sitten ratkomaan vaan...

• Tältä sivulta

http://www.gentoo.org/doc/fi/list.xml?desc=1

tuo Gentoon x86-pika-asennusopas kertoo asennuksen kulun vaihe vaiheelta lyhyen kaavan mukaan suomeksi. Lukemalla sen läpi huolellisesti ennen kuin aloitat saat myös aika hyvän käsityksen mitä sun pitäis osata, tietää tai ymmärtää. USE-flägit ovat ehkä sellaisia joita tuossa joutuu erikseen vähän funtsimaan

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=2&chap=2

Samoin CFLAGS on tärkeä

http://www.gentoo-wiki.info/CFLAGS
      http://learn.clemsonlinux.org/wiki/Gentoo:CFLAGS

Itse kyllästyin Gentoon rikkinäiseen pakettivarastoon ja poistin sen koneelta, muutoin minuakin kyllä kiinnostaa jakelu jossa joutuu vähän vaivautumaan.

Huomaa että Gentoon voi asentaa myös graafisena suoraan liveltä joskin senkin kanssa saattaa tulla käsittämättömiä ongelmia ainakin jonkun rautayhdistelmän kanssa (mulla oli erittäin hankala gentoolle joten sain tapella ihan urakalla ennenkuin sain asennettua).

Onhan se muuten hyvä ja nopea jakelu jos tosiaan jaksaa aikansa touhuta, onnea matkaan.

• aikol

Moi.

Jos halajat linuxin tuntevaksi niin asenna itsellesi tuollainen: http://www.linuxfromscratch.org/ itse olen asentanut ja voin sanoa aivan varmaksi että tuon jälkeen tiedät huomattavasti enemmän linuxin elämästä -> (pieni präntti: tässä siis oletetaan että saat asennettua tuon.)

Konffauksen iloa: *

• Anonyymi

sigma male

• Vanha ketju, mutta kehun silti. Gentoo ei välttämättä paras työpöytäkäyttöön, mutta taipuu moneen eikä ole niin vaikea asentaa kuin luullaan. Paketinhallinta on laaja. Vaikein vaihe on kernelin kääntäminen. Asennuksessa hyvä on vaikka Ubuntun asennusmedia. Tai sitten asentaa etänä toiselta koneelta. Niin pääsee lukemaan asennusohjeita asennuksen aikana. Itsellä vanhin asennus on vuodelta 2013. On ollut useita työpyötäympäristöjä. Viimeksi poistui LXDE jonka tuki loppunut. Kummasti on vaan aina toipunut ja ohjeita löytyy netistä.

• Anonyymi

Tuollakin tämä vanha vaari on tullut helposti toimeen :) (Työpyötäympäristö on Gentoo Xfce4 Raspberry Pi 4 (64bit, muuten ensimmäinen jo vuodelta 2019)

Tosin jo 16. heinäkuuta 2017 sai jo Gentoon 64-bittistä tilassa Raspberry Pi 3 -laitteessa, kuten olen joskus sen kertonutkin.

https://github.com/sakaki-/gentoo-on-rpi-64bit

Kun keksivät valmistaa Raspberryä, ja nyt olen odottanut kuin kuuta taivalta Raspberry Pi viitosta. ;) Ei tämä RPi 4:n tosin huono ole, hyvin on palvellut ainakin toistaiseksi.
        Näyttöjä on kaksi TV:tä, toinen 55" ja pienempi 32"

Tosi iisi asentaa.

https://youtu.be/sKFQO7ace5M

Uusin 1.6.0 -julkaisu on saatavilla (tukee nyt myös RPi4 -ydintä 5.4!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      145
      883
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      652
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      629
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      571
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      520
    7. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      37
      493
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      490
    9. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      478
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      268
      471
    12. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      35
      423
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      421
    14. 21
      412
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      89
      409
    16. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      407
    17. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      405
    18. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      396
    19. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      30
      388
    20. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      385
    Aihe