Ruiskun paineen säätimestä "itsekseen" irronnut prikka ja jousi...???
Juu ja on Bilian (Hertzika) takuupäällikön ja Renaultin asiakaspalvelun insnöörien mielestä ihan normaali juttu, eikä asialla ole mitään takuuta. Yritin kysellä, josko öljypohjan irroituksen ja kiinnityksen olisi saanut heidän piikkiinsä (olivat yrittäneet huuhdella öljyllä jos osat löytyisivät... ei löytynyt)kun oli mielestäni aika kallis operaatio (melkein 400€), mutta ei, koska kyseiset osat voivat irrota!!!! Käsittämätöntä!!!! Mitäpä sitten olisi tapahtunut jos kone olisi vaurioitunut???!?
On muuten tämän perheen viimeinen Rellu, enkä tosiaan voi suositella kenellekään kaikkine muine sähkövikoineen!
Joo, kyllä tämä oli tämmöinen vuodatus, mutta onko tosiaan nykypäivänä mahdollista, että moottorissa olevat osat "vain irtoavat" ja voivat pahimmassa tapauksessa hajoittaa koko paskan??!?
Renault Megane VAROITUS!!!!?!
20
7266
Vastaukset
- ikäinen?
Jos auto ei ole vanha ja se on merkkihuollettu ota yhteyttä kuluttajaviranomaisiin. Virhevastuu jatkuu takuun loppumisen jälkeenkin ja kaikilla osilla on oletettu kestoaika. Tuollaisella osalla sen täytyy olla ainakin 150tkm mutta uskon että kuluttajaviranomaisten mukaan se on paljon pidempi. Muutenhan sen vaihto olisi huolto-ohjelmassa.
- Hetken mieli maassa...
-03 ja 80.000km ajettu.
Oli muutenkin ihan sika hintainen huolto tai oikeastaan kaksi huoltoa alle viikon sisällä, kun ensiksi sähköongelmia, josta lasku 370€ ja sit tää toinen huolto, jossa sitten vaihtoivat myös nokkahihnan ja vesipumpun ja surullisen kuuluisan paineentasaajan, hinta vähän yli 1800€. Oli hetken mieli maassa!_03 - auttaa
Hetken mieli maassa... kirjoitti:
-03 ja 80.000km ajettu.
Oli muutenkin ihan sika hintainen huolto tai oikeastaan kaksi huoltoa alle viikon sisällä, kun ensiksi sähköongelmia, josta lasku 370€ ja sit tää toinen huolto, jossa sitten vaihtoivat myös nokkahihnan ja vesipumpun ja surullisen kuuluisan paineentasaajan, hinta vähän yli 1800€. Oli hetken mieli maassa!_03Ei tuon ikäiselle taida enää saada apuja mistään virhevastuusta. Aika viisas neuvo on se että Renaultia ei kannata pitää yli viisivuotiaaksi. Siinä vaiheessa Renaultin huoltosopparinkin kuukausihinta pompsahtaa sfääreihin eli suuria vikoja odotetaan. Huono säkä, otan osaa.
- mja
auttaa kirjoitti:
Ei tuon ikäiselle taida enää saada apuja mistään virhevastuusta. Aika viisas neuvo on se että Renaultia ei kannata pitää yli viisivuotiaaksi. Siinä vaiheessa Renaultin huoltosopparinkin kuukausihinta pompsahtaa sfääreihin eli suuria vikoja odotetaan. Huono säkä, otan osaa.
Niinkuin tuossa toisessa ketjussa jo ihmettelen, miten huoltosopparia voisi tällä hetkellä maksaa yli 5-vuotiaalle Rellulle, kun ne lakkasivat 2008 alusta jatkamasta Renaultien huoltosopimusta sen jälkeen kun sopimuskausi meni umpeen. Vanha sopimus on voimassa siihen saakka mihin se on tehty, mutta ainakin jo 2004 soppari myönnettiin vain 3 vuodeksi ja sen jälkeen 1 vuodeksi kerrallaan.
Sopparia ei kuulemma jatketa koska Volvo henkilöautorahoitus ei rahoita muiden kuin Volvo-auton maahantuomia huoltosopimuksia. Kun Renaultin maahantuonti siirtyi pois Volvolta, niin soppareille kävi noin. Renault suunnittelee omaa sopimusta, mutta vain uusille autoille. - mutta....
mja kirjoitti:
Niinkuin tuossa toisessa ketjussa jo ihmettelen, miten huoltosopparia voisi tällä hetkellä maksaa yli 5-vuotiaalle Rellulle, kun ne lakkasivat 2008 alusta jatkamasta Renaultien huoltosopimusta sen jälkeen kun sopimuskausi meni umpeen. Vanha sopimus on voimassa siihen saakka mihin se on tehty, mutta ainakin jo 2004 soppari myönnettiin vain 3 vuodeksi ja sen jälkeen 1 vuodeksi kerrallaan.
Sopparia ei kuulemma jatketa koska Volvo henkilöautorahoitus ei rahoita muiden kuin Volvo-auton maahantuomia huoltosopimuksia. Kun Renaultin maahantuonti siirtyi pois Volvolta, niin soppareille kävi noin. Renault suunnittelee omaa sopimusta, mutta vain uusille autoille.lähinnä ihmettelin sitä, että kuinka voi olla moinen osa/ osat, jotka voi "vain" irrota?
Ja toisaalta kun sitten olivat öljyä läpi koneesta laskeneet, että olisivat löytäneet kyseiset osat, niin minun pitää maksaa öljypohjan irroituksesta ja kiinnityksestä liki 400€, vaikkakin koen, että virhehän on joko valmistuksessa tai sitten asentaja on tumpeloinut, mene ja tiedä?! - Me II
mja kirjoitti:
Niinkuin tuossa toisessa ketjussa jo ihmettelen, miten huoltosopparia voisi tällä hetkellä maksaa yli 5-vuotiaalle Rellulle, kun ne lakkasivat 2008 alusta jatkamasta Renaultien huoltosopimusta sen jälkeen kun sopimuskausi meni umpeen. Vanha sopimus on voimassa siihen saakka mihin se on tehty, mutta ainakin jo 2004 soppari myönnettiin vain 3 vuodeksi ja sen jälkeen 1 vuodeksi kerrallaan.
Sopparia ei kuulemma jatketa koska Volvo henkilöautorahoitus ei rahoita muiden kuin Volvo-auton maahantuomia huoltosopimuksia. Kun Renaultin maahantuonti siirtyi pois Volvolta, niin soppareille kävi noin. Renault suunnittelee omaa sopimusta, mutta vain uusille autoille.-05 Scenicin sopimus umpeutui lokakuun lopussa. Sitä olisi jatkettu, mutta en jatkanut.
- ja sitten tojoliikkeeseen
Että ruisku paineen säätö venttiili on itsestään irronnut ja pudonnut öljy pohjaan. heheh.
Meepä etsiin sitä vaikka sieltä tojotasi taka luukusta jos ei lapen Rannan piiliakaan löytänyt sitä rellusta.- väkeä
Helpottiko kun sait vitsailla toisen ongelman kanssa? Ei kaikki ole tekniikkaexperttejä ja osaa käyttää oikeita termejä.
- Torspolta
Kiitti sulle vinkistä, täytynee kurkata Toyotaankin =)!!
Mutta kun sä olet noin näppärä ja ilmeisesti tunnet "asiasi", niin sunhan kannattaisi hakea näille sivuille avustavaksi "insignjööriksi",
voisit sitten jakaa ihan omalla palstalla tietämystäsi, jos vaikka joku toinenkin "torspo" sattuisi kyselemään tyhmiä... Voitais sitten suoraan kirjoitella sun palstallesi, ettei sun tarttis vahtia kuitenkaan kaikkia sivustoja!!
By the way, ei löytynyt Toyotastakaan ;)!!?!
- Olen minä
Ruiskun paineen säätimestä "itsekseen" irronnut prikka ja jousi...???
olivat yrittäneet huuhdella öljyllä jos osat löytyisivät... ei löytynyt)
Hä,Mitä kummaa? Ruiskusta osia koneen sisälle?
Voisiko joku ystävällisesti kertoa kuinka tuo on mahdollista.- mja
Samaa ihmettelen minäkin. Olipa kyse bensaruiskusta tai dieselistä niin énpä usko että mikään prikka ja jousi kulkee suuttimen läpi sylinteriin ja sieltä jollain taikavoimalla (männän läpi?) kampikammioon.
Luulenpa että tässä on mennyt ruiskut sekaisin ja kyse on öljypumpun painesäätimestä. Öljypumppuhan on hammaspyöräpumppu, joka imee öljyä öljypohjasta ja johtaa sen öljynsuodattimen läpi lohkossa olevien porausten kautta runkolaakereille, nokka-akseleille ym. Öljypumppu on pakko-ohjattu ja se kehittää kierroksilla painetta enemmän kuin tarpeeksi ja jos laakerit vaan on normaalitiukat. Siksi linjassa on jousikuormitteinen paineenrajoitinventtiili. Jos ja kun paine nousee yli halutun (n. 4 bar) jousi raottuu, kuula aukeaa ja öljy virtaa kanavien ohi kunnes paine alenee. Ennen vanhaan autoissa oli öljynpainemittarit, jolloin painesäätimen toimintaa ja runkolaakerien kuntoa pystyi itsekin valvomaan.
Kuulostaa siltä kuin paineventtiilissä olisi jousen kansi tms pultti löystynyt jolloin säätöjousi prikkoineen olisi pudonnut kampikammioon. Venttiili nimittäin lienee josain öljypumpussa kiini. Ei jousi siellä vauriota aiheuta, pumpussahan on imusihti, mutta paineet kyllä putoaa pahasti jos säädin mollottaa auki. Sen näkee öljynpaineen varoitusvalosta. Jos valo syttyy (vai olisko Rellusssa "STOP") on kone sammutettava heti ja hinattava korjaamolle. Muuten kone leikkaa kiinni
Tässä on hyvä artikkeli asiasta. (paineensäädin = relief valve)
http://www.aa1car.com/library/us1097.htm - sama tojosälli
muutamat ressukat ottivat tämän pösöpalstalle normaalisti kirjoitelleen tojotrollin ihan tosissaan ja hyökkäsivät puolustamaankin sitä. Voihan sitä pellen tehdä itsestään näinkin.
Ruiskupumpun prikka putoaa toki suoraan öljypohjaan kun se moottori on ihan tyhjää täynnä :D
Koska jutussa mainittiin Bilia. on tosin mahdollista että ko. merkkihuolto etsii tosiaan venttiilikopan päälle pudonneita muttereita öljypohjasta. - tojopoloisilla ammattikoulu...
sama tojosälli kirjoitti:
muutamat ressukat ottivat tämän pösöpalstalle normaalisti kirjoitelleen tojotrollin ihan tosissaan ja hyökkäsivät puolustamaankin sitä. Voihan sitä pellen tehdä itsestään näinkin.
Ruiskupumpun prikka putoaa toki suoraan öljypohjaan kun se moottori on ihan tyhjää täynnä :D
Koska jutussa mainittiin Bilia. on tosin mahdollista että ko. merkkihuolto etsii tosiaan venttiilikopan päälle pudonneita muttereita öljypohjasta.Tuossa joku vuosi sitten joku pelle kirjoitti Mersupalstalle että hänen Mesestään on öljypohja ruostunut puhki. Juu niin varmaan, kun se sattuu olemaan alumiinia.
Megane-palstalle joku kirjoitti että ekakoppaisen Breakin takalasinpyyhkijän varsi on liki puhkiruostunut ja sitä ei ostaessaan huomannut. Niin varmaan. Mun 2003-mallisessa se on muovia... tosin ensimmäisissä ekakoppaisissa peltiä mutta eihän osa voi ruostua puhki ellei sitten Suomenlahteen upota.
Onhan näitä. Joku tojopelle keksii aina välitunnilla jonkun källin ja sille sitten tupakkapaikalla naureskellaan. - että oli sitten
mja kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Olipa kyse bensaruiskusta tai dieselistä niin énpä usko että mikään prikka ja jousi kulkee suuttimen läpi sylinteriin ja sieltä jollain taikavoimalla (männän läpi?) kampikammioon.
Luulenpa että tässä on mennyt ruiskut sekaisin ja kyse on öljypumpun painesäätimestä. Öljypumppuhan on hammaspyöräpumppu, joka imee öljyä öljypohjasta ja johtaa sen öljynsuodattimen läpi lohkossa olevien porausten kautta runkolaakereille, nokka-akseleille ym. Öljypumppu on pakko-ohjattu ja se kehittää kierroksilla painetta enemmän kuin tarpeeksi ja jos laakerit vaan on normaalitiukat. Siksi linjassa on jousikuormitteinen paineenrajoitinventtiili. Jos ja kun paine nousee yli halutun (n. 4 bar) jousi raottuu, kuula aukeaa ja öljy virtaa kanavien ohi kunnes paine alenee. Ennen vanhaan autoissa oli öljynpainemittarit, jolloin painesäätimen toimintaa ja runkolaakerien kuntoa pystyi itsekin valvomaan.
Kuulostaa siltä kuin paineventtiilissä olisi jousen kansi tms pultti löystynyt jolloin säätöjousi prikkoineen olisi pudonnut kampikammioon. Venttiili nimittäin lienee josain öljypumpussa kiini. Ei jousi siellä vauriota aiheuta, pumpussahan on imusihti, mutta paineet kyllä putoaa pahasti jos säädin mollottaa auki. Sen näkee öljynpaineen varoitusvalosta. Jos valo syttyy (vai olisko Rellusssa "STOP") on kone sammutettava heti ja hinattava korjaamolle. Muuten kone leikkaa kiinni
Tässä on hyvä artikkeli asiasta. (paineensäädin = relief valve)
http://www.aa1car.com/library/us1097.htmkyseinen osa, mutta tyhjäkäynti hävisi täysin. Tässä kuitenkin kopio Rellun vastineesta:
[email protected] kirjoitti 20.11.2008 kello 10:44:
> Hyvä asiakkaamme,
>
> Kuten sovimme puhelimessa 13.11.2008, lähetän päätöksemme kirjeitse.
>
> Renault Nordic on käsitellyt asianne ja ilmoitamme että emme tule
> vastuuseen ko. asiasta.
>
> Perustelemme päätöksemme seuraavasti, näemme että jälleenmyyjä on tehnyt
> korjauksen ohjeiden mukaisesti. Olemme myös huomioineet autonne
> korkean iän
> ja kilometrimäärän sekä että ette ole ensimmäinen omistaja jotka ovat
> vaikuttaneet päätökseemme.
>
>
> Ystävällisin terveisin,
>
> Renault Nordic AB
>
- Kokemusta on
kuin Bilia. Itse on tuota liikettä suostu enää käyttämään edes pakon edessä. Suosittelen esim. Autosalpaa tai Autoilvestä.
- naapuri kertoi
kun oli ostanut 04 rellun niin kaupan päälle oli luvattu jakohihnan vaihto. No auto huoltoon viikon päästä ostohetkestä. Asentaja oli käyttänyt tunkkia nostaessaan moottoria. Öljypohjaan reikä. Asentaja ei tietenkään kertonut mitään asiakkaalle kun haki auton. Öljyö tiputti. Naapuri ajoi kotiin ja uudelleen lähtiessään huomasi että mikä hiton lammikko oli maahan ilmestynyt. Eikun takas liikkeeseen. Asentaja myönsi virheensä. Ei se oikein voinut muuta kun tunkin jäjet näky selvästi. No sitten alkoi vaihdelaatikko huutamaan 3 vaihteella 50 ja 60 välissä. Itsekkin sitä kokeilin kun naapuri halus toisen mielipiteen. Eikun liikkeeseen. Sieltä tilikin yllätys. Mustaa valkoisella oikein leiman kanssa että se on ominaisuus joka kuuluu autoon. Itselläni ei ole koskaan ollut autoa jonka laatikko huutaa 3 vaihteella mutta rellussa se on sitten vissiin ominaisuus.
- Arto1
Teknisesti ei kyllä pitäisi olla mahdollista että bensapainesäätimen osat voisi mennä koneeseen. Suuttimissa kun on aika pienet reiät.
Lisäksi se säädin on suutinten jälkeen polttoaine linjassa joka tekee lenkin takasin tankkiin, mieluummin ne osat voisi mennä vaikka tankkiin kuin moottoriin.... Tankissa taas on pumpussakin jo jonkinlainen suodatin, eikä ne sieltä sitten pääsisi millään takasin kiertoon.
Ja muutenkin jos säätimen jousi lentää, paineet putoaa ja suuttimista ei tuu kunnolla bensaa ja kone sammuisi. Vähä omituinen juttu, joku tuossa nyt ei täsmää. Ehkä osien nimet mennyt sekasin? - Mekaanikko
Arto1 kirjoitti:
Teknisesti ei kyllä pitäisi olla mahdollista että bensapainesäätimen osat voisi mennä koneeseen. Suuttimissa kun on aika pienet reiät.
Lisäksi se säädin on suutinten jälkeen polttoaine linjassa joka tekee lenkin takasin tankkiin, mieluummin ne osat voisi mennä vaikka tankkiin kuin moottoriin.... Tankissa taas on pumpussakin jo jonkinlainen suodatin, eikä ne sieltä sitten pääsisi millään takasin kiertoon.
Ja muutenkin jos säätimen jousi lentää, paineet putoaa ja suuttimista ei tuu kunnolla bensaa ja kone sammuisi. Vähä omituinen juttu, joku tuossa nyt ei täsmää. Ehkä osien nimet mennyt sekasin?Oliskohan taas menny puurot ja vellit sekaisin...ettei vaan olis kyse sen vvt-pyörän säätösolenoidista...??? Sen hajoamisessa saattaa tyhjäkäyntikin ontua lupaavasti...bensakoneissa paineensäädin on kiinteästi tankkipumpussa ja jos se sieltä matkaa jotenkin öljypohjaan niin...
- Guru4ever
Arto1 kirjoitti:
Teknisesti ei kyllä pitäisi olla mahdollista että bensapainesäätimen osat voisi mennä koneeseen. Suuttimissa kun on aika pienet reiät.
Lisäksi se säädin on suutinten jälkeen polttoaine linjassa joka tekee lenkin takasin tankkiin, mieluummin ne osat voisi mennä vaikka tankkiin kuin moottoriin.... Tankissa taas on pumpussakin jo jonkinlainen suodatin, eikä ne sieltä sitten pääsisi millään takasin kiertoon.
Ja muutenkin jos säätimen jousi lentää, paineet putoaa ja suuttimista ei tuu kunnolla bensaa ja kone sammuisi. Vähä omituinen juttu, joku tuossa nyt ei täsmää. Ehkä osien nimet mennyt sekasin?Oiskohan mennyt asiat sekaisin niin..? Tuossa Mekaanikon mainitsema imupuolen nokka-akselin ajoituksen säätöventtiili (VVT) on hajoava kampe kyseisessä laitteessa. Hyvää joulua vaan :D
- Niin taas
Tässä oli taas sellainen kirjoitus, mistä ei saanut mitään tolkkua. JOten ei voi vastata.
Toiseksi ei autoihin tule ihmeellisiä sähkö- eikä muitakaan vikoja paitsi jos niitä autoja ei osaa käyttää. Se on aivan varma, että sähköhäikkää tulee eteläsuomen märissä keleissä jos autoa ei kuivaa mitenkään. Jos siis ajelette 2 km päivässä töihin ja kotiin niin miten ihmeessä luulette, että auto kuivuu koskaan. Kun siihen lasketaan päälle vielä autopesut ym kosteutta lisäävät tekijät niin en ihmettele, että autoissanne on sähköhäikkää joka johtuu ei auton merkistä vaan korroosiosta. Olkaa joskus edes vähän viisaita ja miettikää mikä on auton tarkoitusta. Auton tarkoitus on, että sillä ajetaan ja se tarvii välillä vähän huolenpitoa, että sillä pääsee eteenpäin. Varsinkin sähköviat ovat aivan autonkäyttäjän omaa huolimattomauutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849