Onko muita samasta asiasta kärsiviä??!!!
Hikirauhastulehdus
14
4268
Vastaukset
- hidradenitis
Todettu on, hoitona 3kk tetrasykliinikuuri, mistä ei juuri apua ollut. Roaa lääkäri suositteli tämän jälkeen kokeiltavaksi, mutta ennemmin kuljeskelen nivustaipeet kipeinä ja laastaroituina kuin alan sitä syömään. E-pillerit auttoivat joskus mutta nyt tuntuu ettei niistäkään paljon iloa ole. Mulla jää paiseiden puhkeamisen jälkeen vielä viikkoja, jopa kuukausia kestäviä vuotavia ja kirveleviä "onteloita" iholle, että ei ole kiva tauti. Ainoa lohtu on etteivät paiseet ole naamassa, mutta hiton kivuliaita ne tuolla nivusissa kyllä on!
- Krooninen
Niin on. Minut leikattu taudin johdosta nyt kolmannen kerran. Ei tähän tautiin mitkään lääkkeet auta ku hetken. Kirurgin veitsestä on toivottua apua. Ohjeeni sulle, kohtalotoveri :), älä kärsi turhaan. Kannattaa leikkauttaa "vaivat" pois. Mukavaa talven jatkoa sinulle!
- hidradenitis
Krooninen kirjoitti:
Niin on. Minut leikattu taudin johdosta nyt kolmannen kerran. Ei tähän tautiin mitkään lääkkeet auta ku hetken. Kirurgin veitsestä on toivottua apua. Ohjeeni sulle, kohtalotoveri :), älä kärsi turhaan. Kannattaa leikkauttaa "vaivat" pois. Mukavaa talven jatkoa sinulle!
Olin ymmärtänyt jostakin että leikkausta käytetään vain "äärimmäisenä keinona", ja jossain luki että leikkaus on vaativa. Missä sinut on leikattu ja miksi niin monesti? Uusiutuu jatkuvasti? Oletko kokeillut Roa-kuuria vai pääsitkö leikkaukseen ilmankin? En ole vielä vakavissani harkinnut kirurgin pakeille menemistä mutta siihenkin ehkä joutuu, mikäli tämä elämä tulee olemaan jatkuvaa taapertamista nivustaipeet ja joskus kainalotkin turvoksissa... Mutta hienoa jos olet saanut avun tähän hirvitykseen!
- krooninen
hidradenitis kirjoitti:
Olin ymmärtänyt jostakin että leikkausta käytetään vain "äärimmäisenä keinona", ja jossain luki että leikkaus on vaativa. Missä sinut on leikattu ja miksi niin monesti? Uusiutuu jatkuvasti? Oletko kokeillut Roa-kuuria vai pääsitkö leikkaukseen ilmankin? En ole vielä vakavissani harkinnut kirurgin pakeille menemistä mutta siihenkin ehkä joutuu, mikäli tämä elämä tulee olemaan jatkuvaa taapertamista nivustaipeet ja joskus kainalotkin turvoksissa... Mutta hienoa jos olet saanut avun tähän hirvitykseen!
Olen syönyt jos jonkilaisen kuurin. Viimeisin oli roa n. 8kk, ei niin mitään apua tähän. Huulet vain kuivuivat ja kasvot. Olen sairastanut tätä helvettiä jo yli 15 vuotta, joten kaikki mahdollinen kuuri on tullut syötyä. Kainalot leikattiin n. 5 vuotta sitten. ensin toinen, sitten toinen vähän myöhemmin. Apua oli, kainalot ihan normaalit nytte. Mitä parasta ovat myös pysyneet.
Nyt leikattiin toinen nivunen ja kunhan arvet tästä paranee, leikataan toinen. Minut on leikattu seinäjoen aluesairaalassa,plastiikkakirurgiaa. Ovat vaativia leikkauksia mutta ainoa keino mikä tähän tautiin auttaa. Ohjeeni sulle, älä kärsi turhaan liian kauan!!!! Minä tein niin usean vuoden ajan...turhaan. - hidradenitis
krooninen kirjoitti:
Olen syönyt jos jonkilaisen kuurin. Viimeisin oli roa n. 8kk, ei niin mitään apua tähän. Huulet vain kuivuivat ja kasvot. Olen sairastanut tätä helvettiä jo yli 15 vuotta, joten kaikki mahdollinen kuuri on tullut syötyä. Kainalot leikattiin n. 5 vuotta sitten. ensin toinen, sitten toinen vähän myöhemmin. Apua oli, kainalot ihan normaalit nytte. Mitä parasta ovat myös pysyneet.
Nyt leikattiin toinen nivunen ja kunhan arvet tästä paranee, leikataan toinen. Minut on leikattu seinäjoen aluesairaalassa,plastiikkakirurgiaa. Ovat vaativia leikkauksia mutta ainoa keino mikä tähän tautiin auttaa. Ohjeeni sulle, älä kärsi turhaan liian kauan!!!! Minä tein niin usean vuoden ajan...turhaan.Kuulostaa että sulla on ollut vielä vaikeampiasteinen tauti kuin mulla, kainalot olleet meikäläisellä vielä suht kiltisti. Jotenkin tuntuu kuitenkin että iän karttuminen pahentaa vaan asiaa (oon nyt kolmekymppinen mutta jonkinlaisia yksittäisiä nivuspaiseita muistan jo teini-iästä). Mitähän moinen operaatio mahtaa maksaa ja pakottaakohan lekuri ensin syömään kaikki mahd. lääkkeet ennen kuin varmistuu leikkauksen tarpeellisuudesta? Tällä hetkellä ei ole tota pätäkkää ihan kauheasti... Molempia nivustaipeita ei sitten ilmeisesti voi operoida samanaikaisesti? Olitko pitkään saikulla? Tosi kiva kuulla "asiantuntijan" kokemuksia, kun ei tätä tautia nyt niin kauheasti (onneksi) tunnu liikkeellä olevan...
- krooninen
hidradenitis kirjoitti:
Kuulostaa että sulla on ollut vielä vaikeampiasteinen tauti kuin mulla, kainalot olleet meikäläisellä vielä suht kiltisti. Jotenkin tuntuu kuitenkin että iän karttuminen pahentaa vaan asiaa (oon nyt kolmekymppinen mutta jonkinlaisia yksittäisiä nivuspaiseita muistan jo teini-iästä). Mitähän moinen operaatio mahtaa maksaa ja pakottaakohan lekuri ensin syömään kaikki mahd. lääkkeet ennen kuin varmistuu leikkauksen tarpeellisuudesta? Tällä hetkellä ei ole tota pätäkkää ihan kauheasti... Molempia nivustaipeita ei sitten ilmeisesti voi operoida samanaikaisesti? Olitko pitkään saikulla? Tosi kiva kuulla "asiantuntijan" kokemuksia, kun ei tätä tautia nyt niin kauheasti (onneksi) tunnu liikkeellä olevan...
Ahaa, samanikäisiä siis ollaan..
Minut on leikattu ihan kunnallisella puolella, ei yksityisesti. Tarkoitan siis että ei leikkaukset maksa mitään!!
Olen mennyt työpaikkalääkärin lähetteellä ensin ihotautipolille (turhaan) mutta kun sieltä en saanut apua, pyysin uuden lähetteen kirurgiselle polille. Koska kyseessä ihosairaus, leikkauksen tekee plastiikkakirurgi!
Kyse ei ole esteettisestä (kauneus) kirurgiasta joka on maksullista.
Minut leikattiin marraskuun alussa, tikit otettiin noin reilu viikko sitten. 1.12 pitäis pystyä töihin.Elikä noin kuukausi saikkua. Ensi vuoden puolella leikataan toinen. Lääkäri itse suositteli "erissä" leikkaamisen.
Mitä lääkkeitä olet kokeillut tähän mennessä? Onko niistä ollut sinulle minkälaista apua? - hidradenitis
krooninen kirjoitti:
Ahaa, samanikäisiä siis ollaan..
Minut on leikattu ihan kunnallisella puolella, ei yksityisesti. Tarkoitan siis että ei leikkaukset maksa mitään!!
Olen mennyt työpaikkalääkärin lähetteellä ensin ihotautipolille (turhaan) mutta kun sieltä en saanut apua, pyysin uuden lähetteen kirurgiselle polille. Koska kyseessä ihosairaus, leikkauksen tekee plastiikkakirurgi!
Kyse ei ole esteettisestä (kauneus) kirurgiasta joka on maksullista.
Minut leikattiin marraskuun alussa, tikit otettiin noin reilu viikko sitten. 1.12 pitäis pystyä töihin.Elikä noin kuukausi saikkua. Ensi vuoden puolella leikataan toinen. Lääkäri itse suositteli "erissä" leikkaamisen.
Mitä lääkkeitä olet kokeillut tähän mennessä? Onko niistä ollut sinulle minkälaista apua?Jos oikein muistan, se oli tetrasykliiniä mitä söin viime talvena 100 pvää. Jo parin kuukauden sisällä kuurin loppumisesta tilanne oli entisenlainen, ja kesällä paiseet oli tosi pahana. Yksityisellä ihotautilääkärillä kävin n. vuosi sitten ja hän diagnosoi tämän ja määräsi tuon reseptin, mutta totesi jo valmiiksi, että jos/kun se kuuri ei pysyvää apua tuo, niin sitten Roaccutania ja antoi siitä valmiiksi esitteet mukaan. Sitä en kuitenkaan aio syödä monestakaan syystä (suvussa on sitä tavalliseen akneen nautittu), ei mm. huvita kuivattaa elimistöä varsinkaan kun käytän piilolinssejä, eikä myöskään kiinnosta käydä kuukausittain pakkoraskaustesteissä kun itse tiedän varsin hyvin sen tilanteen ilman testejäkin. Jonkin aikaa antibioottikuurin loppumisen jälkeen aloitin uudestaan e-pillereiden syönnin. Olin lopettanut ne n. vuosi aiemmin sillä seurauksella että tää tauti ryöstäytyi noissa nivustaipeissa, joten ajattelin että ne parantaisivat tilannetta. Jonkin verran apua onkin ollut, mutta ei mitään kokonaisvaltaista. Mutta nyt saattaa olla että joudun heivaamaan nuo pillerit uudestaan, koska aiheuttanevat näköjään lieviä migreenikohtauksia (ne tai stressi). Joten sitten ollaan taas taipeet tosi pahana. Ainakaan samalle ihotautilääkärille en kuitenkaan ajatellut enää mennä, koska en halua tulla painostetuksi Roan syöntiin.
Toistaiseksi pärjäilen tässä ainakin noiden e-pillereiden avulla, mutta tosiaan tilanne saattaa olla muuttumassa ja sit on varmaan pakko hakeutua taas "hoitoon"...
- smoothie -77
Olen kärsinyt samasta vaivasta teinistä lähtien. Nyt olen 31-vuotias. Paiseita tulee sekä kainaloihin, nivusiin, että niskaan. Pahimmillaan on ollu 3 yhtä aikaa kainalossa. Kipu on ollut karmee. Ja lukuisia antibioottikuureja olen syönyt vaivaan. Lisäksi minulla on vaikea akne.
Minulta operoitiin okeiasta kainalosta hikirauhaset ns. kielekeleikkauksella viime keväänä. Leikkaus oli todella vaativa ja minulle tuli nekroosi (kuolio) ja haavat tulehtuivat. 3 kk kesti haavojen paraneminen. Nyt kainalossa on isot pnaiset arvet, jotka ajan myötä vaalenevat, toivottavasti. Silti on riski, että paiseet uusiutuvat!
Jälkiviisaana voin todeta, että en olisi leikkaukseen mennyt, jos olisin tiennyt 3 kk haavanhoitohelvetistä...- tottunut tautiin
Mulla on kanssa ollut hidradenitis niin kauan kuin muistan (varmaan siitä asti, kun kuukautiset alko joskus 11-vuotiaana). Olen nyt 25-vuotias. Iteltäni leikattiin pari vuotta sitten molemmat kainalot ja ihan hyvin meni. Nyt pitäis leikata noi nivusalueet, mutta vähän mietityttää, koska olen sellasessa ammatissa, että koko ajan täytyis istua satulatuolissa, joten saikusta tulee varmaan aika pitkä... Muutenkin jännittää noi ihosiirteet, joita täytyy ottaa reidestä - se kuulostaa niin isolta operaatiolta vaan. Olen kyllä kanssa syönyt tetrasykliiniä vaivaan ja jonkin verran siitä on apuakin ollut, mut heti kun sen lopettaa niin tulee patit takasin. Mulle ihotautilääkäri sanoi aikanaan, että vaivojen helpottamiseksi pitäis välttää tiukkoja vaatteita, jos on ylipainoa niin laihduttaa ja pitää huolta hygieniasta - mutta tosiaan eihän niihin hormoneihinsa voi vaikuttaa. Joskus toivoin, että iän myötä tulis helpostusta vaivaan, mut ei taida tulla?
- Leikattu
tottunut tautiin kirjoitti:
Mulla on kanssa ollut hidradenitis niin kauan kuin muistan (varmaan siitä asti, kun kuukautiset alko joskus 11-vuotiaana). Olen nyt 25-vuotias. Iteltäni leikattiin pari vuotta sitten molemmat kainalot ja ihan hyvin meni. Nyt pitäis leikata noi nivusalueet, mutta vähän mietityttää, koska olen sellasessa ammatissa, että koko ajan täytyis istua satulatuolissa, joten saikusta tulee varmaan aika pitkä... Muutenkin jännittää noi ihosiirteet, joita täytyy ottaa reidestä - se kuulostaa niin isolta operaatiolta vaan. Olen kyllä kanssa syönyt tetrasykliiniä vaivaan ja jonkin verran siitä on apuakin ollut, mut heti kun sen lopettaa niin tulee patit takasin. Mulle ihotautilääkäri sanoi aikanaan, että vaivojen helpottamiseksi pitäis välttää tiukkoja vaatteita, jos on ylipainoa niin laihduttaa ja pitää huolta hygieniasta - mutta tosiaan eihän niihin hormoneihinsa voi vaikuttaa. Joskus toivoin, että iän myötä tulis helpostusta vaivaan, mut ei taida tulla?
Hei Minäkin olen osaltani kärsinyt 13 vuotta hikirauhastulehduksesta. Minulla leikattiin kummatkin kainalot muutama kk sitten ja leikkaus ei mennyt ihan toivotunlaisesti. Toiseen kainaloon laittoivat itsestäänsulavat tikit, jotka tottakai luonnollisesti sulavat normaalia aiemmin kun ovat vaikeassa taivekohdassa, joka hikoaa helposti. Tämän seurauksena tikkaukset repesivät ja haava tulehtui. Toiseen kainaloon olivat tajunneet laittaa normaalit tikit itsestäänsulavien päälle, mutta olivat käyttäneet liian ohutta lankaa. Tästä syystä tämäkin haava repesi pahasti keskeltä ja tällä hetkellä kainalossa on halkaisijaltaan n. reilun kolmen sentin kokoinen ammottava kraaterihaava. Kumpaakaan haavaa ei tikattu uudelleen enää, koska aiheuttaisi kuulemma vain lisää tuhoa. Kainaloista ei tullut siis lainkaan siistimpiä kuin sairauden kanssa. Tulehdusta odotellessa jälleen... Kyllä sitä tottakai toivoo ja odottaa, että tämä leikkaus on tuonut avun vaivaan, mutta tämä leikkauksenjälkeinen hoitorumba on ollut jotain niin käsittämätöntä, että en olisi uskonut itse siihen joutuvani. Täytyy pitää peukut pystyssä ja tsemppi päällä, ehkä vielä joku päivä...
- Leikattu
Leikattu kirjoitti:
Hei Minäkin olen osaltani kärsinyt 13 vuotta hikirauhastulehduksesta. Minulla leikattiin kummatkin kainalot muutama kk sitten ja leikkaus ei mennyt ihan toivotunlaisesti. Toiseen kainaloon laittoivat itsestäänsulavat tikit, jotka tottakai luonnollisesti sulavat normaalia aiemmin kun ovat vaikeassa taivekohdassa, joka hikoaa helposti. Tämän seurauksena tikkaukset repesivät ja haava tulehtui. Toiseen kainaloon olivat tajunneet laittaa normaalit tikit itsestäänsulavien päälle, mutta olivat käyttäneet liian ohutta lankaa. Tästä syystä tämäkin haava repesi pahasti keskeltä ja tällä hetkellä kainalossa on halkaisijaltaan n. reilun kolmen sentin kokoinen ammottava kraaterihaava. Kumpaakaan haavaa ei tikattu uudelleen enää, koska aiheuttaisi kuulemma vain lisää tuhoa. Kainaloista ei tullut siis lainkaan siistimpiä kuin sairauden kanssa. Tulehdusta odotellessa jälleen... Kyllä sitä tottakai toivoo ja odottaa, että tämä leikkaus on tuonut avun vaivaan, mutta tämä leikkauksenjälkeinen hoitorumba on ollut jotain niin käsittämätöntä, että en olisi uskonut itse siihen joutuvani. Täytyy pitää peukut pystyssä ja tsemppi päällä, ehkä vielä joku päivä...
Hei taas
Hieman tilapäivitystä. Nyt leikkauksesta kulunut vähän päälle neljä kuukautta. Kainalot eivät ole vieläkään ummessa - olen juossut jos kenellä lääkärillä, yleisellä ja yksityisellä sektorilla. Kaikki ohjastavat erilaiseen haavanhoitoon. Sain uuden leikkauslähetteen toukokuun puolivälissä ja nyt Töölöön soitettuani sain leikkausajan tälle päivälle.
Kävipä sitten niin, että lähettivät takaisin kotiin, kun kainalot ovat lääkärin mielestä HYVÄT. Voinette kuvitella miltä kainalo näyttää 13 vuoden hikirauhastulehdusten jälkeen ja tämän jälkeen vedetty auki, haava revennyt ja arpeutunut. Kainalo on pahemman näköinen kuin alkutilanteessa. Kumpikin. Ja ovat HYVÄT, kuulemma. Eh. Pistää vihaksi.
Tästä on joka tapauksessa lähtemässä potilasmuistutus operatiiviselle johdolle ja monen vuoden taistelu edessä. Lannistuta ei, mikäli palkintona on edes vähän siedettävän näköiset kainalot; edes vähän. Kohtalotovereille suosittelen miettimään leikkausta kaksi kertaa, mikäli sairaus tuhonnut myös kainalon ulkonäön - leikkaus saattaa pahentaa tilannetta!
- Epätieoinen
Minä olen 24v miehen alku ja on vasta viikon ollu kainalossa Patti jonka lääkäri totesihikirauhas tulehdukseksi. Ja kainalo on sitten tautisen kipeä varsin kun nostaa kättä ylöspäin. Minun tuo patti on noin 3-4cm leveä ja se on pullollaan kainalon sisäänpäin ja punotta hieman saman 3cm alueelta ja siinä on sellainen ominais haju en osaa selittää. . syön antibiottiikuuria. Eli mitenkä Pitkään tällänen paraneminen vie? Ja onko muilla Saman lainen kyhmerö. Ja tämä turposi viikossaa herneestä 3-4cm.
- pallerokainalonainen
Mulla on ollut kauheita palleroita, noin herneen kokoisia kainalot täynnä jostain 15-vuotiaasta. Samaan aikaan kasvotkin tulitäyteen finnejä. Nuo kainalopallerot joskus puhkeaa, ja talia loiskuu. Jossain vaiheessa kyllästyin ja puristin kaikki pallerot ja ne mitkä oli syvällä, niin puristin rikki siine sisään kudoksiin. Pikkuhiljaa pääsin parissa kuukaudessa 20 vuotta vaivanneesta pallerokainaloisuudesta eroon.
Aika yököttävä juttu kertoa, tiedän... - 25
pallerokainalonainen kirjoitti:
Mulla on ollut kauheita palleroita, noin herneen kokoisia kainalot täynnä jostain 15-vuotiaasta. Samaan aikaan kasvotkin tulitäyteen finnejä. Nuo kainalopallerot joskus puhkeaa, ja talia loiskuu. Jossain vaiheessa kyllästyin ja puristin kaikki pallerot ja ne mitkä oli syvällä, niin puristin rikki siine sisään kudoksiin. Pikkuhiljaa pääsin parissa kuukaudessa 20 vuotta vaivanneesta pallerokainaloisuudesta eroon.
Aika yököttävä juttu kertoa, tiedän...Jossain keskustelupalstalla oli juttua että C-vitamiini auttaa tähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053143GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521065Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!321007- 67868
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24811