Alkoholisti olen. Sen myöntämiseen ja käsittämiseen meni vuosikausia.
Luulin olevani 'kohtuukäyttäjä'. Vihaan tuota sanaa, vaikka senkin puolesta joskus myös täällä hehkutin.
Nyt ei ole krapulaa. Eilen join aikavälillä klo 15 -22 kuusi pulloa keskikaljaa.
Määrä oli pieni, mutta ärsyttää minua, koska on pakonomainen tarve pitää jääkaapissa jatkuvasti vähän kaljaa. Miksi en pysty lopettamaan?
Suvussa ei ole tietääkseni alkoholisteja, minun lisäkseni. Kotonani ei juotu. Isä oli sellainen piilossa tissuttelija. Mutta humalassa en koskaan häntä nähnyt. Äidin isossa sisarussarjassa taisi olla yksi enoni, joka menetti sodassa hermonsa, mutta hänenkin juomisensa lieni sellaista, että joi itsekseen omissa oloissaan. Hänen suurimmat ongelmansa olivat mielenterveyspuolella. Sodan jälkeen täysin puhumaton sisäänpäin kääntynyt erakko.
Lapsuuteni oli kuitenkin turvaton. Äiti syyllisti isää kaikesta, ei juomisesta, muta hyvin pienestä sain kuulla, että isäni on maailman huonoin mies.
Näillä eväillä kouluun. Olin tietenkin koulukiusattu, eikä työssäkään mennyt kovin aurinkoisesti.
Viinan takia menetin lopulta työni, sain eläkkeen ja sen jälkeen ei ole ollut kuin aikaa. Sen täytti lopulta sairaan lapsen hoitaminen, jota teinkin. Lapsi pantiin hautaan kohta viisi vuotta sitten.
Sen jälkeen alkoholisoitumassa ollut äijä sai syyn juoda suruunsa. Syitähän juoppo keksii, vaikka siitä, että aurinko ei paista. Tai sitten siitä että paistaa liikaa. Tekosyitä kaikki.
Nyt on haudattu ihminen, jonka vuoksi rikoin avioliittoni. Siinäpä olisi juopolle taas hyvä syy juoda!
Vihaan itseäni, koska olen selkärangaton luuseri.
Pari lasta, aikuista jo, olen onnistunut entisen vaimoni kanssa auttamaan elämän reunaan kiinni. Tytär on minulle erittäin läheinen, enkä haluaisi hänen enää kärsivän isänsä juomisesta.
Pisin selvä jakso tämän vuoden puolella taitaa olla pari viikkoa. Eli juoppo mikä juoppo ja alkoholisoitunut tämän vuoden puolella lisää.
Pelkään toisaalta tulossa olevia vieroitusoireita.
Elimistö on niin tottunut alkoholiin, että tiedän edessä olevan kovia öitä.
Kertokaa, alan ihmiset, kuinka niistä selviän. Pitääkö yrittää nukkua väkisin, vai onko parempi
valvoa ja vaikka alkaa puuhata jotakin kun ei uni tule.
Ajokortistani tykkään niin paljon, että sitä en halua menettää. Puoli vuotta ajokieltoa silloin kauan sitten riitti.
Pelkään noita muutamaa keppanaakin, koska silloin ajattelu muuttuu täysin ja saatan lähteä paikalliseen mokaamaan itseni. Asun niin pienellä paikkakunnalla, että kaikki tuntuvat tietävän asiani. Melkein paremmin kuin itse tiedän.
Olosuhteet heittivät minut tällaiseen kunnan asuntoon, jossa riittää humalaisia selkään taputtelijoita ja kaljalle kutsujia. Eilen illallakin joku juoppo koputteli oveni takana. Enpä avannut, koska ihminen sairastaa samaa tautia.
Huomenna ajattelin viedä hakemuksen jonoon, jotta saisin asunnon jostakin rauhallisemmasta paikasta.
Viina on sotkenut elämääni niin paljon, että haluaisin lopettaa. En vain tiedä olenko siihen
enää tarpeeksi vahva.
miksi minusta tuli alkoholisti?
24
2260
Vastaukset
- oikein hyvä....
... tiedät propleemisi. Olet jo suunnitellut tulevaa asumistasi ja varmaan muutakin.
Helppo kai sanoa, mutta älä jätä suunnittelun asteelle.
Hae vierareihin apua vaikka A-klinikan kautta. Sairaalakatko, jos muu ei auta.
Ihmisessä on yllättävänkinpaljon vahvuutta. Tiukanpaikan tullen.
Typerä kommentti sinällään, mutta: SISU kehiin. - älä ota
juo vielä pari päivää se 6 pulloa hyvin hiljaa tissutellen ja lopeta sitten kokonaan varaudu unettomiin öihin jonkin asteisiin pelkotiloihin ja siihen että aika ei tahdo kulua millään käy vaikka yöllä pitkillä kävelylenkeillä jos uni ei tule nuku silloin kun voit juo paljon mehuja ja vettä vitamiinit ja syö jos voit 1-2viikkoa niin helpottaa 3-4viikkoa niin alkaa tehdä mieli bisseä älä ota tai sama homma taas edessä onnea
- voipytty
Asiaa on tutkittu ties kuinka kauan eikä yksiselitteistä vastausta ole keksitty. Todennäköistä lienee, että meissä alkoholisteissa on sellaiset geenit, että alkoholi vie alkoholin kontrollin kyvyn.
Viina sotki minunkin elämääni, mutta pääsin siitä eroon, kun myönsin että olen voimaton sen suhteen. Vahvuudella ei alkoholisti voita viinapirua.
Sain raittiin elämän liityttyäni AA:han. Meitä entisiä juoppoja, nykyään raittiita alkoholisteja, on ympäri maailmaa pari miljoonaa.
AA on yksi mahdollisuus ja voi auttaa sinuakin. - Holizon
Alkoholismin puhkeaminen vaatii "geeni-virheen" ja sen lisäksi olosuhteet, joissa juominen onnnistuu. Geenin olet saanut perimässä, ja se on voinut olla piilossa jopa usean sukupolven ajan.
Kuitenkin isäsi piilossa tissuttelu oli ilmeisesti juuri alkoholismia.
Päinvastoin kuin yleensä luullaan, useimmat alkoholistit juovat vuosikausia kiltisti salaa tissuttelemalla, eivätkä häiriköi tai riehu kotona.
Monesti kuulee puhuttavan juuri näistä hiljaisista ja yllättävistä alkoholisteista, joiden kukaan ei arvannut juovan niin paljon, kunnes sitten tapahtuu jotain.
Heidän puolisonsa hermostuvat ihan syystäkin tähän kellon tarkkaan tissutteluun, joka invalidisoi koko perheen elämää. Kun ketään ei voi kustua kylään tai minnekään ei voi mennä, kun toinen tuntuu olevan aina pienessä sievässä.
Se syy miksi jeppe juo, on siis sittenkin sinussa piilevä perinnöllinen sairaus. Et siis ole mikään selkärangaton luuseri, joka voisi käyttää itsesääliään juomisen syynä.
Olet vakavasti sairas, ja tarvitse kipeästi apua sairauteesi.
Pelkkä uuden asunnon hankkiminen ei saa sinua lopettamaan juomista. Useimmat alkoholistit koettavat jossain vaiheessa sitä samaa, ja kuvittelevat siten saavansa uuden elämän, tai ainakin uuden alun elämälleen.
Kuitenkaan he eivät siinä yleensä onnistu, vaan jotain muuta heidän on tehtävä.
Niin myös sinun.
Kerroit, että "Viina on sotkenut elämääni niin paljon, että haluaisin lopettaa. En vain tiedä olenko siihen enää tarpeeksi vahva."
Mitä ilmeisimmin et ole ollut siihen tarpeeksi vahva aiemminkaan, joten nyt siis voisi olla se oikea aika.
Juomisen lopettamiseen tarvittava "vahvuus" nimittäin kumpuaa juuri tuosta asenteesta, itsensä tunnistamisesta ja sen myötä saadusta nöyrästä asenteesta omaa sairautta kohtaan.
Kukaan juomisen lopettanut alkoholisti ei ole kyennyt lopettamaan juomista koko loppu elämäkseen. He kaikki ovat päättäneet olla juomatta vain tämän yhden päivän.
Niistä yksistä päivistä muodostuu sitten aikanaan viikkoja ja kuukausia ja jopa vuosia.
Kun heti alussa saa oikeanlaista apua ja oikeat työkalut omaan raitistumiseensa, se yhden päivän viettäminen raittiina on aina vain helpompaa.
Samalla oppii myös elämään , eikä tarvitse enää elää menneisyydessä tai jossain tulevaisuudessa "sitten kun-elämää".
Sinä et ole vastuussa sairastumisestasi, mutta olet yksin vastuussa avun hakemisesta itsellesi. - merkityksetön
kesti pitkään myöntää itselle tämä tauti. Olin kai liian 'leuhka' itsestäni.
Olen muillakin nimimerkeillä kirjoittanut tästä tragediastani. Pari viikkoa sitten hain syyllistä A-klinikasta. Ei auttanut oikein... Muka!
En halunnut tuota apua ottaa vastaan. Pärjään kyllä itsekin, luulin.
Avauksessa viittasin siihen, että tämän taudin vuoksi menetin läheiseni. Kaksi päihderiippuvaista yritti selvitä elämässä kuiville. Mutta kumpikaan ei ollut tarpeeksi vahva. Varsinkaan minä. Kun tuolla edesmenneellä oli tauti ehkä vielä pidemmällä.
Selvinä luvattiin monet kerrat toisillemme, että ei ikinä enää. Ja jos jompikumpi ehdottaakin luvattiin, että toinen saa vetää päin kuonoa.
Kummallakin oli hätä, mutta sitä vahvuutta vetää kuonoon ei sitten löytynyt.
"Kyllähän me nyt muutama olut saunan päälle uskalletaan ottaa".
Uskallettiin, mutta kun ei jäänyt koskaan siihen. Jos pari päivää menikin hyvin, sitten olikin jo täysi vauhti päällä.
Ja puoliskolla puhkesi jonkin sortin delirium, alkoi kuvitella, loppuvaiheessa nähdäkin harhoja.
Sääli, fiksu ihminen käytännössä joi itsensä hautaan.
Jospa yrittäisin, vaikka hänen muistoaan kunnioittaakseni parantua. Mikään auttava taho ei ole poissuljettu.
Fakta on, että jollen lopeta kuolen ennen aikojani tähän hauskaan.- saman kokenut
jos tuntuu että se lopettaminen tuntuu vaikealta ja pelottavalta niin mene sairaalaan katkolle. Siellä kyllä tulee kuntoon eikä tarvitse suunnitella mitään loivennuksia eikä kärsiä niin paljon niistä liskoöistä ja painajaisista tai unettomuudesta.Muutaman päivän olet hyvässä hoidossa ja palaat paremmissa voimissa kotiin suunnitelemaan tulevaisuuttasi.
Itse olen joutunut näin toimimaan useamman kerran kun ei omat voimat ja järki saa muuten lopettamaan. Tsemppiä sulle. - on hyvä paikka
saman kokenut kirjoitti:
jos tuntuu että se lopettaminen tuntuu vaikealta ja pelottavalta niin mene sairaalaan katkolle. Siellä kyllä tulee kuntoon eikä tarvitse suunnitella mitään loivennuksia eikä kärsiä niin paljon niistä liskoöistä ja painajaisista tai unettomuudesta.Muutaman päivän olet hyvässä hoidossa ja palaat paremmissa voimissa kotiin suunnitelemaan tulevaisuuttasi.
Itse olen joutunut näin toimimaan useamman kerran kun ei omat voimat ja järki saa muuten lopettamaan. Tsemppiä sulle.katkaisuun, mutta alkoholisti tarvitsee jotain apua, tukea tai hoitoa katkaisun jälkeen. Jos haluaa elää raittiina.
Oletko yrittänyt mitään sellaista? Myöntäminen itselleen on jo suuri askel, toivon että saat apua ongelmaasi olitpa sitten kuka tahansa koska tiedän itse millaista maanpäällistä helvettiä on taistella alkoholia vastaan ja aina hävitä.
Psyykkinen krapula on pahin, sen tiedät varmaan jo itsekkin, se vie oman aikansa ja se on kestettävä, katkaisuhoito on yksi vaihtoehto, mutta senjälkeen pitäisi alkaa hakemaan itselleen apua.
Minä en selvinnyt yksin vaikka luulin selviäväni, tarvitsin apua omaan raitistumiseeni, sain sitä, ja olen kiitollinen siitä avusta koko loppuelämäni.
Tsemppiä!- merkityksetön
raitis kirjoitti:
Myöntäminen itselleen on jo suuri askel, toivon että saat apua ongelmaasi olitpa sitten kuka tahansa koska tiedän itse millaista maanpäällistä helvettiä on taistella alkoholia vastaan ja aina hävitä.
Psyykkinen krapula on pahin, sen tiedät varmaan jo itsekkin, se vie oman aikansa ja se on kestettävä, katkaisuhoito on yksi vaihtoehto, mutta senjälkeen pitäisi alkaa hakemaan itselleen apua.
Minä en selvinnyt yksin vaikka luulin selviäväni, tarvitsin apua omaan raitistumiseeni, sain sitä, ja olen kiitollinen siitä avusta koko loppuelämäni.
Tsemppiä!taistelu on alkanut.
heräsin klo 2, eikä puhettakaan, että unta olisi tullut. Kaapissa olisi kyllä joskus a-klinikalta saatuja unilääkkeitä, mutta tiedän miten helposti niistäkin tulee riippuvaiseksi. Valvotaan nyt sitten ja purraan hammasta.
Nimenomaan tuo psyykkinen krapula, oman itsensä halveksiminen on rankkaa kestettävää.
Huomiseksi on onneksi ohjelmaa, joten päivä menee pitkälle asioita hoitaessa. Yhdeksältä pitää olla asioimassa virastossa ja tässähän on hyvää aikaa laittaa kahvit tippumaan ja käydä suihkussa.
Vaikka varmasti näytänkin huomenna väsyneeltä, en ainakaan haise vanhalle viinalle! - eräsN1
merkityksetön kirjoitti:
taistelu on alkanut.
heräsin klo 2, eikä puhettakaan, että unta olisi tullut. Kaapissa olisi kyllä joskus a-klinikalta saatuja unilääkkeitä, mutta tiedän miten helposti niistäkin tulee riippuvaiseksi. Valvotaan nyt sitten ja purraan hammasta.
Nimenomaan tuo psyykkinen krapula, oman itsensä halveksiminen on rankkaa kestettävää.
Huomiseksi on onneksi ohjelmaa, joten päivä menee pitkälle asioita hoitaessa. Yhdeksältä pitää olla asioimassa virastossa ja tässähän on hyvää aikaa laittaa kahvit tippumaan ja käydä suihkussa.
Vaikka varmasti näytänkin huomenna väsyneeltä, en ainakaan haise vanhalle viinalle!Hei, jos olet saanut A-klinikalta nukahtamiseen lääkettä. Niin, miksi et käytä niitä? Kunnolla nukutun yön jälkeen, maailmakin näyttää paljon paremmalta.
Vain otetut lääkkeet auttavat. Turha niitä on kaappeihin keräillä. Ei millään pahalla, mutta hieman huvittaa tuo *riippuvuudenpelko* kohdallasi, tässä asiassa. Kun se ei tuossa *toisessa* asiassa ole tullut sinulle aikaisemmin mieleen.
Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä, unilääkkeen ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.
Ja tosi hyvä, että et haise vanhalle viinalle :) - pam pam
eräsN1 kirjoitti:
Hei, jos olet saanut A-klinikalta nukahtamiseen lääkettä. Niin, miksi et käytä niitä? Kunnolla nukutun yön jälkeen, maailmakin näyttää paljon paremmalta.
Vain otetut lääkkeet auttavat. Turha niitä on kaappeihin keräillä. Ei millään pahalla, mutta hieman huvittaa tuo *riippuvuudenpelko* kohdallasi, tässä asiassa. Kun se ei tuossa *toisessa* asiassa ole tullut sinulle aikaisemmin mieleen.
Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä, unilääkkeen ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.
Ja tosi hyvä, että et haise vanhalle viinalle :)Kirjoititko ihan tosissasi alkoholistille seuraavaa;
"Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä, unilääkkeen ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia."
Miksi otat kantaa asiaan, josta et tiedä yhtään mitään.
Tuon jopa vaaralliseksi luokiteltavan ohjeesi kruunasi epäröivä "ei pitäisi"-toteamus.
Se paljasti, että olet pelkästään kuulopuheiden perusteella kekustelemassa, ja vieläpä aiheesta jota et tunne.
Nimittäin päihderiippuvaiselle (esim. alkoholisti) oikein annosteltunakin benzot aiheuttavat lähes aina ongelmia. Sen todistaa vallitseva käytäntö. Sitä eivät usko lääketehtaat tai niiden ohjeistuksen mukaan toimivat lääkärit ja hoitajat.
Minullakin "pitäisi" olla linna Espanjassa, mutta käytäntö osoittaa, että aika harvalla on!
Mielestäni sinun pitäisi tehdä jotain omalle sairaalle huumorintajullesi, jos sinua "hieman huvittaa tuo riippuvuudenpelko" aloittajan viestissä.
Kerrohan minulle, miksi alkoholistilla on kaapissaan A-klinikalta saatuja nukahtamislääkkeitä?
Eikö niitä "pitäisi" saada maksimissaankin vain kolmeksi yöksi, kuten täällä usein vakuutetaan?
Ei niitä siis "pitäisi" olla kaapissa varastossa. - no voi sun
pam pam kirjoitti:
Kirjoititko ihan tosissasi alkoholistille seuraavaa;
"Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä, unilääkkeen ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia."
Tuon jopa vaaralliseksi luokiteltavan ohjeesi kruunasi epäröivä "ei pitäisi"-toteamus.
Se paljasti, että olet pelkästään kuulopuheiden perusteella kekustelemassa, ja vieläpä aiheesta jota et tunne.
Nimittäin päihderiippuvaiselle (esim. alkoholisti) oikein annosteltunakin benzot aiheuttavat lähes aina ongelmia. Sen todistaa vallitseva käytäntö. Sitä eivät usko lääketehtaat tai niiden ohjeistuksen mukaan toimivat lääkärit ja hoitajat.
Minullakin "pitäisi" olla linna Espanjassa, mutta käytäntö osoittaa, että aika harvalla on!
Mielestäni sinun pitäisi tehdä jotain omalle sairaalle huumorintajullesi, jos sinua "hieman huvittaa tuo riippuvuudenpelko" aloittajan viestissä.
Kerrohan minulle, miksi alkoholistilla on kaapissaan A-klinikalta saatuja nukahtamislääkkeitä?
Eikö niitä "pitäisi" saada maksimissaankin vain kolmeksi yöksi, kuten täällä usein vakuutetaan?
Ei niitä siis "pitäisi" olla kaapissa varastossa.Eiköhän sinun pitäisi kysy tuota lääkitys asiaa A-klinikalta, noista nukahtamislääkkestä? Minä tietysti voin suositella vettä, viinan sijasta. Ei ravistele, eikä aiheuta riippuvuutta.
Ja tuo, että alkoholistin kaapista löytyy noita kyseisiä *nappeja*, sitä voit kysyä häneltä itseltään. etkä minulta. - Enzian
pam pam kirjoitti:
Ei niitä siis "pitäisi" olla kaapissa varastossa.ongelmana nukahtamis- tai rauhoituslääkkeiden ottamista akuuttiin vaiheeseen. Jokainen pitkän putken (tai toistuvien putkien) läpikäynyt tietää, mikä olotila pahimmillaan on. Vesi ei enää siinä vaiheessa auta, kun saa paniikkikohtauksia tai on valvonut muutaman yön läpeensä. Tärkeää olisi saada olotila mahdollisimman nopeasti normaaliksi, ettei ongelmainen ratkea uudestaan ryyppäämään tai päädy psykiatrian klinikalle.
Olen minäkin Valium-tippoja ottanut ja siinä vaiheessa en tiennyt, kuinka olisin muuten selvinnyt. Olin tosi helpottunut, kun olo loksahti kohdalleen nopeasti ja sain nukuttua. Ei se minusta sekakäyttäjää tehnyt.
Tsemppiä vaan aloittajalle, toivottavasti olo alkaa paranemaan pikku hiljaa! pam pam kirjoitti:
Ei niitä siis "pitäisi" olla kaapissa varastossa.Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä unilääkkeet ei aiheuta mitään ongelmia, eli en tullut niistä riippuvaiseksi, en kyllä saanut untakaan niitten avulla.
Pysytään palstan aiheessa.- pam pam
raitis kirjoitti:
Oikein annosteltuna lyhytaikaisessa käytössä unilääkkeet ei aiheuta mitään ongelmia, eli en tullut niistä riippuvaiseksi, en kyllä saanut untakaan niitten avulla.
Pysytään palstan aiheessa.En enää edes yritä tajuta sinun logiikkaasi, hyvä seriffimme.
Olisiko minunkin pitänyt kirjoittaa nasevasti hymeristä tai yamahasta? Nekö ovat palstan aiheet?
Tiedätkö seriffi, kuulut pamien suhteen pieneen marginaaliryhmään, kuten sodassa luodin päähänsä saaneet ja silti hengissä pysyneet sotilaatkin kuuluvat.
Pääsääntöisesti päähän ammuttu kuolee, ja pääsääntöisesti myös pamit aiheuttavat päihderiippuvaiselle ongelmia lyhytaikaisessa ja oikein annostellussakin käytössä. Jokainen riippuvuus kun alkaa yhdestä pilleristä, siitä ensimmäisestä.
Jokainen syntynyt riippuvuus vaatii kasvattamaan syötyjä määriä, ja helvetti onkin sitten jo irti.
Normaali ihminen ei jää koukkuun alkoholiinkaan, ja hänelle pamit ovat oiva apu nukahtamiseen. Mutta päihderiippuvainen ei kertakaikkiaan voi pameja napsia, ellei sitten vapaaehtoisesti halua jäädä koukkuun, ja ajaa omaa habitustaan alas. Siitä tässä on kyse. - merkityksetön
eräsN1 kirjoitti:
Hei, jos olet saanut A-klinikalta nukahtamiseen lääkettä. Niin, miksi et käytä niitä? Kunnolla nukutun yön jälkeen, maailmakin näyttää paljon paremmalta.
Ja tosi hyvä, että et haise vanhalle viinalle :)kun en ole vain alkoholisti.
olen myös sekakäyttäjä. takana on historia, jolloin hain useammalta lääkäriltä juuri näitä pameja.
sen verran on sopimusta a-klinikan kanssa, että sen kautta niitä vielä saan ja yhdeltä ainoalta lääkäriltä ja yhdestä ainoasta apteekista.
edellytyksenä on että pidän yllä kontaktia a-klinikkaan. ja käyn siellä näyttämässä säännöllisesti, missä kunnossa olen.
näitä nukahtamislääkkeitä, imo... jotakin sain joskus kun yritin edellisen kerran irti alkoholista. ja lisää kun elämä räjähti.
mutta olen niin monelta lääkäriltä ja sairaanhoitajalta kuullut, että kun niihin imo-joihinkin tottuu, ei ilman enää pysty nukkumaankaan.
sitä koukkua en enää tähän lisäksi enää halua.
kun pääsisi ensin alkoholista eroon, sitten voisi ajella alas tuota bentsopuolta.
raittius, oikea sellainen, on vielä kaukana, mahtaako ikä riittää, että sen saavuttaisin.
yritän kuitenkin. - pam pam
merkityksetön kirjoitti:
kun en ole vain alkoholisti.
olen myös sekakäyttäjä. takana on historia, jolloin hain useammalta lääkäriltä juuri näitä pameja.
sen verran on sopimusta a-klinikan kanssa, että sen kautta niitä vielä saan ja yhdeltä ainoalta lääkäriltä ja yhdestä ainoasta apteekista.
edellytyksenä on että pidän yllä kontaktia a-klinikkaan. ja käyn siellä näyttämässä säännöllisesti, missä kunnossa olen.
näitä nukahtamislääkkeitä, imo... jotakin sain joskus kun yritin edellisen kerran irti alkoholista. ja lisää kun elämä räjähti.
mutta olen niin monelta lääkäriltä ja sairaanhoitajalta kuullut, että kun niihin imo-joihinkin tottuu, ei ilman enää pysty nukkumaankaan.
kun pääsisi ensin alkoholista eroon, sitten voisi ajella alas tuota bentsopuolta.
raittius, oikea sellainen, on vielä kaukana, mahtaako ikä riittää, että sen saavuttaisin.
yritän kuitenkin.Ymmärrän tilanteesi. Olen itse kokenut saman.
Minä jätin valvotuissa oloissa kerralla molemmat, sekä alkoholin että benzot. Suomessa on ainakin yksi hoitolaitos, jossa sen voi tehdä.
Kun toimii kuten olet ajatellut, että jättäisit ensin alkoholin ja vasta sitten benzot, siitä voi seurata ongelmia molempien kanssa. Tarkoitan, että käy kuten harakalle tervatulla katolla - kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu.
Sekakäyttöön tottuneella alkoholi ja benzot ruokkivat toisiaan, joten on vaikeaa ottaa toista ilman toista. Pelkät benzot voivat toimia jonkin aikaa jossain "laboratorio-olosuhteissa", mutta todellisessa elämässä (varsinkin alkoholistin)aina sattuu ja tapahtuu niitä "räjähdyksiä". Eteen tulee jokin ylipääsemätön ongelma ja alkon korkki narahtaa.
Sekakäyttö on pirullinen elämäntilanne, sitä eivät edes kaikki alkoholistit ymmärrä, sellaiset jotka eivät itse ole kokeneet.
Sinuna ottaisin nyt heti asiakseni hakeutua hoitoon, sellaiseen jossa sekakäytön voi lopettaa.
Sieltä löytyy lisäksi oikeat työkalut raittiuden ylläpitämiseen, varsinkin silloin kun tuntuu, että maailma kaatuu päälle. - nyt?
merkityksetön kirjoitti:
kun en ole vain alkoholisti.
yritän kuitenkin.Kerro, mitä olet tällä välin tehnyt ja touhunnut?
- merkityksetön
nyt? kirjoitti:
Kerro, mitä olet tällä välin tehnyt ja touhunnut?
olen yrittänyt saada kontaktia eläviin juomattomiin ihmisiin. varmaan niin paljon, että alkavat jo kypsyä minuun.
tänään piti olla aika psykiatriassa, tai niin luulin, aika olikin jo eilen, mutta missasin sen. vähän harmittaa.
Espoossa tuli käytyä maanantaina. Sitten olen käynyt itkemässä tämän kuolleen kaverini haudalla.
Mitä muuta pitää kertoa?
Vaikeata on tämä katkaisu, mutta on toistaiseksi päätös pitänyt. On ollut tuskaisia öitä, itsehalveksunta ei oikein helpota. Painajaisia on tullut katseltua. Äsken heräsin päiväunilta ja on vähän parempi fiilis.
Ja tulee syötyä hieman liikaa, mistä seuraa taas itseinho. Mutta järkivähä sanoo, että parempi syödä liikaa kuin juoda liikaa.
Mitäs itse touhuilet? - et ole retkahtanut
merkityksetön kirjoitti:
olen yrittänyt saada kontaktia eläviin juomattomiin ihmisiin. varmaan niin paljon, että alkavat jo kypsyä minuun.
tänään piti olla aika psykiatriassa, tai niin luulin, aika olikin jo eilen, mutta missasin sen. vähän harmittaa.
Espoossa tuli käytyä maanantaina. Sitten olen käynyt itkemässä tämän kuolleen kaverini haudalla.
Mitä muuta pitää kertoa?
Vaikeata on tämä katkaisu, mutta on toistaiseksi päätös pitänyt. On ollut tuskaisia öitä, itsehalveksunta ei oikein helpota. Painajaisia on tullut katseltua. Äsken heräsin päiväunilta ja on vähän parempi fiilis.
Ja tulee syötyä hieman liikaa, mistä seuraa taas itseinho. Mutta järkivähä sanoo, että parempi syödä liikaa kuin juoda liikaa.
Mitäs itse touhuilet?juomaan. Minusta sinulla on oikea ajatus, kun haluat ottaa yhteyttä juomattomiin ihmisiin.
Se minuakin on auttanut ja olenkin taas käynyt AA:n ryhmässä. Sellaiseen sinäkin olet tervetullut minä iltana tahansa.
Kun asut Espoon lähellä, ota selvää pääkaupunkiseudun ryhmistä. Puhelimesta 09-750200 saat tietoa, samoin googlesta voit etsiä sellaisia.
Raittiina olen tänäänkin ollut. Samaa toivon sulle. - meni ja mitäs
merkityksetön kirjoitti:
Mitä muuta pitää kertoa?
Mitäs itse touhuilet?tänään kuuluu?
- merkityksetön
meni ja mitäs kirjoitti:
tänään kuuluu?
kuuluu ihan hyvää. Eilen illalla klo 20:n aikaan jouduin poliisin ratsiaan ja nollat puhalsin. Tietenkin puhalsin, kun en ole juonut.
Tuosta voit päätellä, että kun pe iltana ajelen autolla olen kuivilla pysytellyt.
Unen saanti tuotti vaikeuksia, mutta klo 3 yöllä nappasin pari nukahtamislääkettä ja nukuin aamu kymmeneen. Paskan maku niistä on aamulla suussa, mutta niin olisi juomisen jälkeenkin :)
En käy tällä palstalla joka päivä raportoimassa vointiani, mutta paljon parempi olo on kuin silloin, kun avauksen tein.
Kiva kun kysyit. - on, kun olet pysytellyt
merkityksetön kirjoitti:
kuuluu ihan hyvää. Eilen illalla klo 20:n aikaan jouduin poliisin ratsiaan ja nollat puhalsin. Tietenkin puhalsin, kun en ole juonut.
Tuosta voit päätellä, että kun pe iltana ajelen autolla olen kuivilla pysytellyt.
Unen saanti tuotti vaikeuksia, mutta klo 3 yöllä nappasin pari nukahtamislääkettä ja nukuin aamu kymmeneen. Paskan maku niistä on aamulla suussa, mutta niin olisi juomisen jälkeenkin :)
En käy tällä palstalla joka päivä raportoimassa vointiani, mutta paljon parempi olo on kuin silloin, kun avauksen tein.
Kiva kun kysyit.nollalinjalla. Niin minäkin. Heräsin muuten ennen neljää aamulla ja jäi uni lyhyeksi, kun olen ollut liikenteessä koko päivän, tosin kyydissä. Niin että eiköhän ensi yönä nukuta hyvin.
jatketaan!
- vanemoinen
Raitistumisen kannalta ei liene väliä, miksi olet alkoholisoitunut. Monille alkoholisteille on kuitenkin tärkeää ymmärtää alkoholismi sairautena, ja perinnöllisyysteoria poistaa syyllisyyttä, joka on juomaan ajava ja häiritsevä tunnetila.
Minusta on samantekevää, onko se perinnöllistä vai itse hankittu sairaus. Kyky päättää itse juomisestaan menetetään joka tapauksessa määrätyn pisteen jälkeen - alkoholisteilla on todettu olevan eräänlainen "point of no return" eli raja, jolta ei palata.
Päihdelääketiede on havainnut, että noin 80%:lla alkoholisteista on aivoissa dopamiinin sitoutumispaikoissa puutteita. Tästä ryhmästä tulevat "euforiajuopot" - 24:n karaatin nousuhumalaa tavoitellaan riittävän pitkään (lääketieteen tuntema "tyyppi A tai I).
20%:lla on havaittu serotoniinin välittäjäaineissa puutosta. Tämä (tyyppi B tai II) pitää sisällään "rähjäjuopot" ja usein heidän vanhemmillaan, erityisesti isällä on ollut vakava päihdeongelma.
On aika johdonmukaista ajatella, että tällaiset ominaisuudet ovat perinnöllisiä. Ei niitä kasvateta ihmiseen.
Esimerkiksi serotoniinin vajaatoimintaa esiintyy laajassa mitassa suomalaisilla ja esim. intiaaneilla. Toisaalta sama asia on todettu monilla masennuspotilailla riippumatta siitä, juovatko he vai eivät. Kaikki otolliset eivät siis alkoholisoidu. Yhdysvalloissa otettiin 1990-luvulla käyttöön mielialojen tasaajana fluoksetiini (Prozac, meillä Seronil), jonka todettiin toimivan. Juopolle siiä ei tietenkään ole mitään hyötyä, jos ei haittaakaan.
Miksi kaikki kuvaan sopivat eivät alkoholisoidu?Holizonin mainitsemat "geenit ja olosuhteet" saattavat pitää sisällään monta suoraa, jotka leikkaavat toisensa tuhoisasti. Oletetaan, että valmiiksi huonon pään kemian saanut kasvaa vielä siten, että hän saa huonon itsetunnon ja toisaalta on itselleen ylenmäärin vaativa ja ankara. Jos hän oppii säätelemään häiritseviä tunnetilojaan alkoholilla, siitä tulee vahva tottumus. Jossakin vaiheessa "lääkkeen" haitat ovat varmasti hyötyjä suuremmat.
Kyllä sinun tarinassasi näkyi jo tarve selvittää elämän asiat itselle ja siihen tarvitset apua.
Suosittelen kunnon hoitojaksoa, sillä tämä on sairaus, josta ei parannuta kohtuujuopoksi mutta josta voi toipua täysin raittiina. Kokeile AA:ta, jos oikeasti haluat raitistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517203Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425022HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002798- 1502113
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki321706Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1381652- 201637
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4021573mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111367Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E121337