rosacea eli ruusufinni

jäbä

Onko rosaceapotilaita kuulolla?

Oletteko löytäneet keinoja pitää oiretta kurissa? Onko joku parantunut tyystin?

Takavuosina kokeilin kerran lääkärin ehdotuksesta aposykliiniä pitkäaikaisena kuurina. En tee sitä uudelleen! Aluksi oireet hävisi mutta tulivat pikkuhiljaa takaisin. Sitten tuli kaikenlaisia hiivaongelmia niinkuin kai pitkissä antibioottikuureissa usein tulee. Ja sitten kun ne aposykliinit jätettiin pois, arvatkaa minkä näköiseksi meni naamataulu! Se oli ihan hirveää. Meni monta kuukautta ennen kuin tilanne rauhoittui.

Minulla stressi vaikuttaa rajusti oireisiin. Huolista ja murheista tulee sananmukaisesti näppylöitä! Auringonvalo on pahaksi kanssa, varsinkin jos vielä hikoilee paljon. Silti viime kesä oli helteistä huolimatta yllättävän helppo. Suklaa ym. mikä muutenkin rasvottaa ihoa ei myöskään tee hyvää.

Tämä alkoi vähitellen joskus kolmekymppisenä. Nyt oon 45 vee ja tuntuu että pahin olisi ohitse. Vai johtuuko siitä että muuten on elämä aika hyvässä järjestyksessä niin ei ole niitä stressipaineita.

Onko kohtalotovereita täällä?

36

25140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

      Tällä hetkellä paras hoito lienee metronidatsoli, jota myydään esim. Rozex-nimellä reseptilääkkeenä. Itselläni tuntuu auttavan myös tavallinen Aloe Vera-geeli.

    • Miranna

      Mulla tämä diagnoosi on sen verran tuore tapaus, että vaikea sanoa auttaako nykyinen lääkitykseni pysyvästi. Olen kyseisestä vaivasta kärsinyt jo melkein vuoden ajan, mutta syksyllä selvästi pahenevana. Lääkäri diagnosoi oireeni nopeasti rosaceaksi ja sain lääkitykseksi tetrasykliiniä pitkänä kuurina, joka pian loppuukin. Lisäksi käytän Rozex-geeliä aamuin illoin iholle. Tällä hetkellä iho on aivan unelmakunnossa, mutta pelkään sitä että oireet palaavat kun lääkekuuri pian loppuu. Kuulemma toisilla niin käy ja olenkin saanut reseptin jo valmiiksi uudelle lääkekuurille, kivaa...masentavaa..vaikka toivonkin että vaiva pysyisi poissa ilman lääkitystä. Peukut pystyyn!

      • M 40v

        Minulla diagnosoitiin tunti sitten... samaten seborreeinen dermatitis! Oireet huomasin ensi kerran kuukausi sitten. Pikku lisaongelma on etta asun toistaiseksi Thaimaassa, joten auringon valttaminen on sama kuin ulos menemisen valttaminen. Joku jo mainitsikin aloe veran auttavan, taytyy kokeilla. Mina voin kohta kertoa mita aurinko tekee, vai pitaisko uskoa kokeilematta? Onko ketaan joka PYSTYY olemaan auringossa?


      • Anonyymi

    • PAINAJAINEN

      Kerrotko tän hetken tilanteesi..Kiinnostaa todellakin ton stressin osuus taudissa ja sen synnyssä..onko ruusufinnin jälkeen elämää?...Jutut täällä ei ole kovin "ruusuisia" kun olen näitä lukenut..
      Onko lääkitys tällä hetkellä ja niin edelleen..
      Itsellä tauti aivan tuore ja nyt jo aivan maassa..
      Sano JÅBÅ nyt joku rohkaiseva sana...Kannaatako laittaa elämä ressittömämpään malliin niin vois tulla apu??

      • Samasta vaivasta kärsivä

        Olen mies 45v.
        Mulla on auttanut Roaccutan pieninä annoksina, 20mg kapseleita. Yhtenäpäivänä 1kpl, toisenapäivänä 2 kpl, sitten taas yksi ja sitten jälleen kaksi.....
        Tetracykliini jos ei auta, yleensä tämä tepsii.
        Mikäli naama on pysyvästi punainen, Photo Derm hoito ainakin minulla auttoi paljon. Helsingissä Mehiläisessä, Tri. J-P Happonen on hyvä. Menisin sinuna näytille, voit saada paljonkin helpotusta tilaasi.
        Ensimmäinen ihotautilääkäri sanoi ettei ole hoitoa, kehoitti meikkamaan! Lääkäreissä on eroa.
        Rosaceani on nyt huomaamaton. Välillä vain tulee posken kuumotus kohtauksia.
        Muista, elämä ei lopu Rosaceaan, vaikka välillä siltä tuntuukin!


      • INTIAANITYTTÖ10
        Samasta vaivasta kärsivä kirjoitti:

        Olen mies 45v.
        Mulla on auttanut Roaccutan pieninä annoksina, 20mg kapseleita. Yhtenäpäivänä 1kpl, toisenapäivänä 2 kpl, sitten taas yksi ja sitten jälleen kaksi.....
        Tetracykliini jos ei auta, yleensä tämä tepsii.
        Mikäli naama on pysyvästi punainen, Photo Derm hoito ainakin minulla auttoi paljon. Helsingissä Mehiläisessä, Tri. J-P Happonen on hyvä. Menisin sinuna näytille, voit saada paljonkin helpotusta tilaasi.
        Ensimmäinen ihotautilääkäri sanoi ettei ole hoitoa, kehoitti meikkamaan! Lääkäreissä on eroa.
        Rosaceani on nyt huomaamaton. Välillä vain tulee posken kuumotus kohtauksia.
        Muista, elämä ei lopu Rosaceaan, vaikka välillä siltä tuntuukin!

        sulla ollut vaiva pitkäänkin...ihana kun tulee täällä tuollaistakin tietoa että tähän vois oikeastikin joku auttaakkin...syön itse sitä tetracykliiniä koska vaiva tosiaan ihan kolmikuinen..nyt kokeilen sitkeästi BION-tuotteita jos apu löytyis ihan siitä..mulle ei kerennyt tulla mitään kunnon patteja kun aloitin kuurin..mutta näitä punotus kohtauksia siis riittää..joten tiedossa kait että jossain vaiheessa ollaan punaisia
        koko ajan..tosta hoidosta löytyy varmaan tietoo netistä...????


      • samasta vaivasta kärsivä
        INTIAANITYTTÖ10 kirjoitti:

        sulla ollut vaiva pitkäänkin...ihana kun tulee täällä tuollaistakin tietoa että tähän vois oikeastikin joku auttaakkin...syön itse sitä tetracykliiniä koska vaiva tosiaan ihan kolmikuinen..nyt kokeilen sitkeästi BION-tuotteita jos apu löytyis ihan siitä..mulle ei kerennyt tulla mitään kunnon patteja kun aloitin kuurin..mutta näitä punotus kohtauksia siis riittää..joten tiedossa kait että jossain vaiheessa ollaan punaisia
        koko ajan..tosta hoidosta löytyy varmaan tietoo netistä...????

        En ole varma osoititko kysymyksesi minulle.
        Minulla ollut rosacea n. vuoden verran.
        Onneksi sain yhteyden J-P Happoseen nopeasti.
        Ei patteja tai näppyjä. Roaccutan on hoito yleensä sitten jos Tetracycliinistä ei ole apua.
        Naisilla hoitoon liittyy paljon varotoimenpiteitä.
        Ehkäisy pitää olla niin varma kuin vain voi olla, sillä Roaccutan aiheuttaa sikiön epämuodustumista. Raskaus ei saa olla suunnitelmissa. Muistaakseni varoaika oli viellä 6 kk kuurin jälkeen. Kuvaamillani annoksilla minulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Veriarvot normaalit. Samoin Photo Derm hoidosta ei sivuvaikutuksia. Olen kuullut pahoistakin ongelmista Roaccutan hoidon vuoksi, annokset ovat olleet silloin toista luokkaa. Puhun siis 20-40 mg päivässä annoksesta.
        Poskien pysyvä punaisuus lähtee ainoastaan Photo Dermillä, tämä on tosiasia.
        " Punastumiseen " = Flushing, saattaa auttaa Propranolol joka on Beta-Salpaaja. Mikäli tunnet, että " Kohtaukseen " liittyy sydämmen lyönnin kiihtymistä ja tämä saa sinut hermostumaan entisestään. Beta-Salpaaja estää tämän aika tehokkaasti. Niitä käytetään myös verenpaineen nousuun. En ole havainnut niillä sivuvaikutuksia. Auttaa monessa tilanteessa jossa tiedät jännittäväsi ja hermostuvasi.
        Vaivasi saattaa olla kaksi jakoinen ( kuten minulla )lievä rosacea ja autonominen hermosto joka reagoi herkästi. Et pysty säätämään verenkiertoasi vaikka kuinka yrität, samoin - " Älä jännitä kokouksia, neuvotteluja haastatteluja ym. " on helpommin sanottu kuin tehty. Beta-salpaajat eivät ole rauhoittavia lääkkeitä eivätkä näin aiheuta riippuvuutta. Joillekin riittää kun ottaa niitä ennen kuvaamiani tilanteita.
        Hyvä kotikonsti silloin tällöin on pöytätuuletin, vilvoittele sillä kasvosi silloin kun tunnet alkavasi kuumottamaan esim. kotona.
        Mikäli mahdollista, ota taukoja välillä tilanteista jotka saavat sinut reagoimaan, mene ottamaan " Raitista ilmaa " ( ihmisethän menee tuppakkatauolle ym. hyvä tekosyy poistua vähäksi aikaa vaikkei tupakoi ) . Olen huomannut siitä olevan apua kun pääsee irroittautumaan tilanteesta ja ajattelemaan muita asioita.
        Muista myös, on punakampia ihmisiä, laihempia, lihavempia, isoja arpia kasvoissa, palovammoja ym.
        Kaikki mahdumme samaan maailmaan. Hämmästyttävän vähän muut ihmiset kiinnittä huomiota oletko tänään vähän punakampi kuin huomenna ja päinvastoin.
        Toivotaan, että vaivaamme joskus löytyy parantava hoito. Siihen saakka on vain elettävä niin normaalisti kuin pystyy.
        Toivottavasti tiedoista on jotain hyötyä.
        Netistä löytyy tietoo laidasta laitaan, uskon kuitenkin, että parhaat neuvot löytyvän Rosaceaan erikoistuneen ihotautilääkärin pakeilta.


      • INTIAANITYTTÖ10
        samasta vaivasta kärsivä kirjoitti:

        En ole varma osoititko kysymyksesi minulle.
        Minulla ollut rosacea n. vuoden verran.
        Onneksi sain yhteyden J-P Happoseen nopeasti.
        Ei patteja tai näppyjä. Roaccutan on hoito yleensä sitten jos Tetracycliinistä ei ole apua.
        Naisilla hoitoon liittyy paljon varotoimenpiteitä.
        Ehkäisy pitää olla niin varma kuin vain voi olla, sillä Roaccutan aiheuttaa sikiön epämuodustumista. Raskaus ei saa olla suunnitelmissa. Muistaakseni varoaika oli viellä 6 kk kuurin jälkeen. Kuvaamillani annoksilla minulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Veriarvot normaalit. Samoin Photo Derm hoidosta ei sivuvaikutuksia. Olen kuullut pahoistakin ongelmista Roaccutan hoidon vuoksi, annokset ovat olleet silloin toista luokkaa. Puhun siis 20-40 mg päivässä annoksesta.
        Poskien pysyvä punaisuus lähtee ainoastaan Photo Dermillä, tämä on tosiasia.
        " Punastumiseen " = Flushing, saattaa auttaa Propranolol joka on Beta-Salpaaja. Mikäli tunnet, että " Kohtaukseen " liittyy sydämmen lyönnin kiihtymistä ja tämä saa sinut hermostumaan entisestään. Beta-Salpaaja estää tämän aika tehokkaasti. Niitä käytetään myös verenpaineen nousuun. En ole havainnut niillä sivuvaikutuksia. Auttaa monessa tilanteessa jossa tiedät jännittäväsi ja hermostuvasi.
        Vaivasi saattaa olla kaksi jakoinen ( kuten minulla )lievä rosacea ja autonominen hermosto joka reagoi herkästi. Et pysty säätämään verenkiertoasi vaikka kuinka yrität, samoin - " Älä jännitä kokouksia, neuvotteluja haastatteluja ym. " on helpommin sanottu kuin tehty. Beta-salpaajat eivät ole rauhoittavia lääkkeitä eivätkä näin aiheuta riippuvuutta. Joillekin riittää kun ottaa niitä ennen kuvaamiani tilanteita.
        Hyvä kotikonsti silloin tällöin on pöytätuuletin, vilvoittele sillä kasvosi silloin kun tunnet alkavasi kuumottamaan esim. kotona.
        Mikäli mahdollista, ota taukoja välillä tilanteista jotka saavat sinut reagoimaan, mene ottamaan " Raitista ilmaa " ( ihmisethän menee tuppakkatauolle ym. hyvä tekosyy poistua vähäksi aikaa vaikkei tupakoi ) . Olen huomannut siitä olevan apua kun pääsee irroittautumaan tilanteesta ja ajattelemaan muita asioita.
        Muista myös, on punakampia ihmisiä, laihempia, lihavempia, isoja arpia kasvoissa, palovammoja ym.
        Kaikki mahdumme samaan maailmaan. Hämmästyttävän vähän muut ihmiset kiinnittä huomiota oletko tänään vähän punakampi kuin huomenna ja päinvastoin.
        Toivotaan, että vaivaamme joskus löytyy parantava hoito. Siihen saakka on vain elettävä niin normaalisti kuin pystyy.
        Toivottavasti tiedoista on jotain hyötyä.
        Netistä löytyy tietoo laidasta laitaan, uskon kuitenkin, että parhaat neuvot löytyvän Rosaceaan erikoistuneen ihotautilääkärin pakeilta.

        sulle olin kysymyksen tarkkoittanutkin..kiitos..
        Olen käynyt jo ihotautilekurilla..kuinka erikoistunut just tähän vaivaan on en tiedä...Näistä salpaajista hänkin kertoili mutta sanoi ettei kuitenkaan vielä niitä mulle kirjoita...sanoi että kun ensin selviän tästä alku järkytyksestä niin saattaa sekin auttaa paljon..Sitä en pysty sanomaan minkä asteinen tauti minulla on kun ilman lääkkeitä en ole ollu..kuinka paukahtaa pintaan.Oletko itse yrittänyt olla ilman minkäänlaista lääkitystä ???
        Ilmeisesti stressillä on aikamoinen osuus tässä taudissa..Itsellä ollut tosi kovat paineet monta vuotta..Jota veikkaan syyksi taudin puhkeamiseen..ei tietty yksi syy..Mutta sitä että jos sinulla tauti lievänä onko lääkärillä ajatus että voisit päästä ROACCUTTANILLA siitä "tavallaan" kokonaan eroon??? Tiedän kyllä että netistä löytyy tietoa aiheesta kun aiheesta mutta on aina kuitenkin eri asia vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa joilla on sama ongelma...luulen että näillä palstoilla on se terapeuttinen vaikutus että huomaa että on meitä muitakin...Tuttava piirissäni ei kellään samaa vaivaa niin ei voi jutella aiheesta...


      • kärsivä
        samasta vaivasta kärsivä kirjoitti:

        En ole varma osoititko kysymyksesi minulle.
        Minulla ollut rosacea n. vuoden verran.
        Onneksi sain yhteyden J-P Happoseen nopeasti.
        Ei patteja tai näppyjä. Roaccutan on hoito yleensä sitten jos Tetracycliinistä ei ole apua.
        Naisilla hoitoon liittyy paljon varotoimenpiteitä.
        Ehkäisy pitää olla niin varma kuin vain voi olla, sillä Roaccutan aiheuttaa sikiön epämuodustumista. Raskaus ei saa olla suunnitelmissa. Muistaakseni varoaika oli viellä 6 kk kuurin jälkeen. Kuvaamillani annoksilla minulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Veriarvot normaalit. Samoin Photo Derm hoidosta ei sivuvaikutuksia. Olen kuullut pahoistakin ongelmista Roaccutan hoidon vuoksi, annokset ovat olleet silloin toista luokkaa. Puhun siis 20-40 mg päivässä annoksesta.
        Poskien pysyvä punaisuus lähtee ainoastaan Photo Dermillä, tämä on tosiasia.
        " Punastumiseen " = Flushing, saattaa auttaa Propranolol joka on Beta-Salpaaja. Mikäli tunnet, että " Kohtaukseen " liittyy sydämmen lyönnin kiihtymistä ja tämä saa sinut hermostumaan entisestään. Beta-Salpaaja estää tämän aika tehokkaasti. Niitä käytetään myös verenpaineen nousuun. En ole havainnut niillä sivuvaikutuksia. Auttaa monessa tilanteessa jossa tiedät jännittäväsi ja hermostuvasi.
        Vaivasi saattaa olla kaksi jakoinen ( kuten minulla )lievä rosacea ja autonominen hermosto joka reagoi herkästi. Et pysty säätämään verenkiertoasi vaikka kuinka yrität, samoin - " Älä jännitä kokouksia, neuvotteluja haastatteluja ym. " on helpommin sanottu kuin tehty. Beta-salpaajat eivät ole rauhoittavia lääkkeitä eivätkä näin aiheuta riippuvuutta. Joillekin riittää kun ottaa niitä ennen kuvaamiani tilanteita.
        Hyvä kotikonsti silloin tällöin on pöytätuuletin, vilvoittele sillä kasvosi silloin kun tunnet alkavasi kuumottamaan esim. kotona.
        Mikäli mahdollista, ota taukoja välillä tilanteista jotka saavat sinut reagoimaan, mene ottamaan " Raitista ilmaa " ( ihmisethän menee tuppakkatauolle ym. hyvä tekosyy poistua vähäksi aikaa vaikkei tupakoi ) . Olen huomannut siitä olevan apua kun pääsee irroittautumaan tilanteesta ja ajattelemaan muita asioita.
        Muista myös, on punakampia ihmisiä, laihempia, lihavempia, isoja arpia kasvoissa, palovammoja ym.
        Kaikki mahdumme samaan maailmaan. Hämmästyttävän vähän muut ihmiset kiinnittä huomiota oletko tänään vähän punakampi kuin huomenna ja päinvastoin.
        Toivotaan, että vaivaamme joskus löytyy parantava hoito. Siihen saakka on vain elettävä niin normaalisti kuin pystyy.
        Toivottavasti tiedoista on jotain hyötyä.
        Netistä löytyy tietoo laidasta laitaan, uskon kuitenkin, että parhaat neuvot löytyvän Rosaceaan erikoistuneen ihotautilääkärin pakeilta.

        Siis tämähän on ihan kuin minusta puhuisi!

        Olen kärsinyt acnesta lähes kymmenen vuotta, hävennyt sitä enemmän kuin mitään. En ole uskaltanut puhua asiasta edes vanhemmilleni tai ystävilleni, kunnes pari vuotta sitten rohkaisin itseni. Olen nyt 26v.

        Diane Novaa olen syönyt teini-iästä alkaen ja peittänyt naamani paksulla pakkelikerroksella.
        En uskaltanut ikinä hakea apua koska pelkäsin että joudun menemään kaupunkiin ilman meikkiä.

        Vasta vajaa pari vuotta sitten uskalsin mennä kosmetologille joka teki ihonpuhdistuksia ja neuvoi ihotautilääkärille. Ihotautilääkäri sanoi acneksi ja antoi Tetrasykliini-kuurin puoleksi vuodeksi. Söin sen ja se auttoi kuurin aikana, yhdistettynä Diane Novaan.
        Sitten olin taas puoli vuotta ilman jolloin naama kukki kuin mikä.
        Tämän vuoden alkukesästä soitin lääkärille ja vaadin lääkekuurin uusimista koska en uskonut kestäväni kesää ilman lääkettä. Kesällä tuo lääke ei tietysti ole hyvää kun ei saa auringossa olla, mutta enpä minä muutenkaan auringosta (kuumasta) välitä, tiedätte varmasti miksi.

        Kaikkien näiden vuosien jälkeen satuin vasta pari viikkoa sitten kuulemaan rosaceasta. Menin heti lukemaan asiasta ja taudin kuvaus oli täysin kuin kuvailisi minua!

        Nykyisin en nimittäin niinkään kärsi tai siis mua ei niinkään haittaa pienet finnit ja arvet, vaan se punastuminen.
        Olen hyvin avoin ja rohkea ihminen jota ei yleensä mikään hermostuta. Mutta silti posket menee ihan punaisiksi kun olen menossa tilaisuuksiin tms. ja se aiheuttaa jännityksen ja hermoilun. Siis se että "menekö punaiseksi, menenkö punaiseksi, älä mee punaiseksi, älä mee..."
        Sitten laitan autossa ilmastoinnin täysille ja toivon että punaisuus häviää ennen kuin olen perillä. Punaisuus tulee vielä niin hemmetin selvästi, selvillä rajoilla.
        Sitten selittelen muille että voi kun mulla on kuuma...
        Vasta nyt tänään kuin luin kunnolla rosaceasta tajuan miksi minulla aina on verenkiertohäiriöitä ja kuuma.

        Olen tänään menossa lääkärille ja tulostin tuon intiaanitytön viestin Beta-Salpaajista ja otan mukaan. Jospa tähän kaikista kamalimpaan kärsimykseen lopultakin saisin apua?


      • nainen 48 v
        kärsivä kirjoitti:

        Siis tämähän on ihan kuin minusta puhuisi!

        Olen kärsinyt acnesta lähes kymmenen vuotta, hävennyt sitä enemmän kuin mitään. En ole uskaltanut puhua asiasta edes vanhemmilleni tai ystävilleni, kunnes pari vuotta sitten rohkaisin itseni. Olen nyt 26v.

        Diane Novaa olen syönyt teini-iästä alkaen ja peittänyt naamani paksulla pakkelikerroksella.
        En uskaltanut ikinä hakea apua koska pelkäsin että joudun menemään kaupunkiin ilman meikkiä.

        Vasta vajaa pari vuotta sitten uskalsin mennä kosmetologille joka teki ihonpuhdistuksia ja neuvoi ihotautilääkärille. Ihotautilääkäri sanoi acneksi ja antoi Tetrasykliini-kuurin puoleksi vuodeksi. Söin sen ja se auttoi kuurin aikana, yhdistettynä Diane Novaan.
        Sitten olin taas puoli vuotta ilman jolloin naama kukki kuin mikä.
        Tämän vuoden alkukesästä soitin lääkärille ja vaadin lääkekuurin uusimista koska en uskonut kestäväni kesää ilman lääkettä. Kesällä tuo lääke ei tietysti ole hyvää kun ei saa auringossa olla, mutta enpä minä muutenkaan auringosta (kuumasta) välitä, tiedätte varmasti miksi.

        Kaikkien näiden vuosien jälkeen satuin vasta pari viikkoa sitten kuulemaan rosaceasta. Menin heti lukemaan asiasta ja taudin kuvaus oli täysin kuin kuvailisi minua!

        Nykyisin en nimittäin niinkään kärsi tai siis mua ei niinkään haittaa pienet finnit ja arvet, vaan se punastuminen.
        Olen hyvin avoin ja rohkea ihminen jota ei yleensä mikään hermostuta. Mutta silti posket menee ihan punaisiksi kun olen menossa tilaisuuksiin tms. ja se aiheuttaa jännityksen ja hermoilun. Siis se että "menekö punaiseksi, menenkö punaiseksi, älä mee punaiseksi, älä mee..."
        Sitten laitan autossa ilmastoinnin täysille ja toivon että punaisuus häviää ennen kuin olen perillä. Punaisuus tulee vielä niin hemmetin selvästi, selvillä rajoilla.
        Sitten selittelen muille että voi kun mulla on kuuma...
        Vasta nyt tänään kuin luin kunnolla rosaceasta tajuan miksi minulla aina on verenkiertohäiriöitä ja kuuma.

        Olen tänään menossa lääkärille ja tulostin tuon intiaanitytön viestin Beta-Salpaajista ja otan mukaan. Jospa tähän kaikista kamalimpaan kärsimykseen lopultakin saisin apua?

        Olin tänään ihotautilääkärillä kun halusin varmistaa, että kasvoissani oleva pieni ihomuutos ei ole syöpää (tuskin on mutta päätettiin ottaa varmuuden vuoksi koepala) ja kysäisin siinä samalla, voiko kasvojeni iholle tehdä mitään. Se on poskipäistä, nenästä ja leuasta lievästi punertava ja punaisia paukamia löytyy muutama. Kuullostaa ehkä kamalammalta kuin miltä se tuntuu, mutta nuorena minulla oli acne ja kun iho on tullut paremmaksi iän myötä, olen vain tyytyväinen.

        No sain siis diagnoosin Rosacea, antibioottireseptin (voide ja geeli, voin kokeilla kumpi tuntuu paremmalta)ja pikku vihkosen, jossa neuvottiin välttämään auringonottoa, mausteisia ruokia jne. Vastaavia kuureja löytyy myös suun kautta otettuna, mutta ne rasittavat maksaa tai mahaa lääkkeestä riippuen, joten minulle määrättiin tällaista voideltavaa. Ihan hyvältä kuullostaa tämäkin eivätkä ne suun kautta otettavatkaan varmasti sen huonompia ole. Punastelen myös tätä nykyä helpommin, se alkoi noin vuosi sitten kun oli kova stressi, nyt se on jo helpottamassa. Kun muistelen miten olen suhtautunut työkavereihini, joista jotkut punastuvat herkästi, tulee tasapainoisempi suhtautuminen omaankin punasteluun. Enhän minä ole niitä muidenkaan punasteluja erityisemmin rekisteröinyt ellei se toinen ole itse kommentoinut sitä.

        Kaiken kaikkiaan, kyllä tämän kanssa voi hyvin elää, ja ihan hyvää ja iloista elämää siinä kuin kuka tahansa :-)


      • LääkäriX
        kärsivä kirjoitti:

        Siis tämähän on ihan kuin minusta puhuisi!

        Olen kärsinyt acnesta lähes kymmenen vuotta, hävennyt sitä enemmän kuin mitään. En ole uskaltanut puhua asiasta edes vanhemmilleni tai ystävilleni, kunnes pari vuotta sitten rohkaisin itseni. Olen nyt 26v.

        Diane Novaa olen syönyt teini-iästä alkaen ja peittänyt naamani paksulla pakkelikerroksella.
        En uskaltanut ikinä hakea apua koska pelkäsin että joudun menemään kaupunkiin ilman meikkiä.

        Vasta vajaa pari vuotta sitten uskalsin mennä kosmetologille joka teki ihonpuhdistuksia ja neuvoi ihotautilääkärille. Ihotautilääkäri sanoi acneksi ja antoi Tetrasykliini-kuurin puoleksi vuodeksi. Söin sen ja se auttoi kuurin aikana, yhdistettynä Diane Novaan.
        Sitten olin taas puoli vuotta ilman jolloin naama kukki kuin mikä.
        Tämän vuoden alkukesästä soitin lääkärille ja vaadin lääkekuurin uusimista koska en uskonut kestäväni kesää ilman lääkettä. Kesällä tuo lääke ei tietysti ole hyvää kun ei saa auringossa olla, mutta enpä minä muutenkaan auringosta (kuumasta) välitä, tiedätte varmasti miksi.

        Kaikkien näiden vuosien jälkeen satuin vasta pari viikkoa sitten kuulemaan rosaceasta. Menin heti lukemaan asiasta ja taudin kuvaus oli täysin kuin kuvailisi minua!

        Nykyisin en nimittäin niinkään kärsi tai siis mua ei niinkään haittaa pienet finnit ja arvet, vaan se punastuminen.
        Olen hyvin avoin ja rohkea ihminen jota ei yleensä mikään hermostuta. Mutta silti posket menee ihan punaisiksi kun olen menossa tilaisuuksiin tms. ja se aiheuttaa jännityksen ja hermoilun. Siis se että "menekö punaiseksi, menenkö punaiseksi, älä mee punaiseksi, älä mee..."
        Sitten laitan autossa ilmastoinnin täysille ja toivon että punaisuus häviää ennen kuin olen perillä. Punaisuus tulee vielä niin hemmetin selvästi, selvillä rajoilla.
        Sitten selittelen muille että voi kun mulla on kuuma...
        Vasta nyt tänään kuin luin kunnolla rosaceasta tajuan miksi minulla aina on verenkiertohäiriöitä ja kuuma.

        Olen tänään menossa lääkärille ja tulostin tuon intiaanitytön viestin Beta-Salpaajista ja otan mukaan. Jospa tähän kaikista kamalimpaan kärsimykseen lopultakin saisin apua?

        Katso viestini otsikolla apua Löytyy.


    • Dallu10

      Kohtalotovereita riittää :( Rosaceaan eli ruusufinniin ei ikävä kyllä ole minkäänlaista hoitokeinoa, ainakin siltä tuntuu. Rahaa olen saanut uppoamaan ihotautilääkärin vastaanotolla, kokeilin pitkää antibioottikuuria. OK, jos jatkuvasti käyttäisi. Punakkuus ym. palasi heti lääkityksen loputtua. Markkinoiden kaikenlaiset rasvat, jotka mukamas tehoaa ruusufinniin...puppua kanssa! Rahat pois ihmisiltä. Ihan oikeesti! Eri kosmetologit luulevat tietävänsä ruusufinnin hoidot ja vasteet...jokainen tuputtaa omia rasvojaan mitä kannattaisi kokeilla. Huom, kannattaisi...ja taas rahaa palaa! Herbalifen ihmiset tuputtavat jauhojaan ym. Bion sarjaa olen myös kokeillut ja muitakin vastaavanlaisia hoitotuotteita. Kuivattavat ihon ja ongelma onkin hilseilevä pintakerros vaikkakin syvemmältä pitäisi lähteä. Joku sanoi, että se on hormonaalinen vaiva eli hoitoa sisuksiin vaan mutta mitä? Kaikenlaisia E-helokkiöljykapseleista muihin kapseleihin kokeillut. Käynyt lymfa/ultraääni hoidoissa,taas pukkaa naamaan rukkaan punakkuutta ym. näppylää. Totean siis rahoilleni saaneen todellisen vastineen...IKUISEN ROSACEAN! Hyvä, että jokin asia on pysyvää! Olenpa skeptinen mutta nämä ovat vaan tosiasioita. Eli vielä kerran mikään ei auta tähän ongelmaan ennenkuin joku keksii sisäisen hoidon hormoonitasapainolle. T: 36 v.

      • sinkkeli

        ottakaa ja kokeilkaa täysin maidotonta ruokavaliota siis ei juustoja jogurttia piimää yms.kaikki aivan kokonaan pois myös jäätelö!!!eikä myöskään maitojauhetta sisältäviä tuotteita! liittyy jotenkin lipaasientsyymiin en oikein itse tajua miten mutta toimii mulla. eikä maksa mitään jos kokeilette....


      • Dallu10
        sinkkeli kirjoitti:

        ottakaa ja kokeilkaa täysin maidotonta ruokavaliota siis ei juustoja jogurttia piimää yms.kaikki aivan kokonaan pois myös jäätelö!!!eikä myöskään maitojauhetta sisältäviä tuotteita! liittyy jotenkin lipaasientsyymiin en oikein itse tajua miten mutta toimii mulla. eikä maksa mitään jos kokeilette....

        Voishan sitä tietty kokeilla mutta kuulostaa tosi oudolta varsinkin, että joutuisin jättämään kaikki maitotuotteet pois. Itse liikun aktiivisesti ja tarvittavat proteiinit juuri otan maitotuotteista...rahkaa, raejuustoa. Tokihan muutenkin syön fiksusti, kanaa, kalkkunaa, kasviksia ym. mutta maitotuotteet pois...skriik! Voiks ihan oikeesti lärvi olla parempi kun noi jättää veke? Nyt muuten huomasin eilen kun aurinko paistoi aika lailla ja tuli oltua ulkona, illalla posket helotti punasina.En muistanut laittaa suojakertoimia. Ajattelin syksyllä mennä kokeilemaan laserin vaikutuksia. Onkohan jeesiä?


      • Mielenkiintoista
        Dallu10 kirjoitti:

        Voishan sitä tietty kokeilla mutta kuulostaa tosi oudolta varsinkin, että joutuisin jättämään kaikki maitotuotteet pois. Itse liikun aktiivisesti ja tarvittavat proteiinit juuri otan maitotuotteista...rahkaa, raejuustoa. Tokihan muutenkin syön fiksusti, kanaa, kalkkunaa, kasviksia ym. mutta maitotuotteet pois...skriik! Voiks ihan oikeesti lärvi olla parempi kun noi jättää veke? Nyt muuten huomasin eilen kun aurinko paistoi aika lailla ja tuli oltua ulkona, illalla posket helotti punasina.En muistanut laittaa suojakertoimia. Ajattelin syksyllä mennä kokeilemaan laserin vaikutuksia. Onkohan jeesiä?

        Minulla todettiin toukokuussa 2008 ruusufinni, joka alkoi siten, että iho ei tahtonut pysyä poskillä millään kiinni ja toiseen poskeen tuli todella punainen laikku, joka hävisi vuorokauden sisällä. Oireet tulivat helmikuussa ja kävin SUB-valohoidossa 13 kertaa, jonka jälkeen valohoitaja lopetti hoidot ja totesi, että mene ihotautilääkärille, joka sitten totesi vaivani ruusufinniksi, jännittävää.
        Nyt on molemmat posket punaiset ja tullut näppyjä punaisiin kohtiin.
        Käytin toukokuussa pari viikkoa kortisonihoitoa, kun poskien iho oli niin huonona. Nyt käytän Elidel 1% rasvaa 4.7.08 saakka.
        Söin eilen suklaata ja karkkeja. Iho on nyt tosi punainen ja näppyläinen, mutta herään joka aamu ja odotan innolla, miten kammottavan näköinen olen. Elämä käy tosi jännäksi, kun tietää, että voi herätä hirviön näköisenä aamulla.
        Varmaan täytyy tehdä melkoinen ruokaremontti, että saan kasvoni näyttämään suht koht ihmisen näköiseltä.
        Tällä hetkellä käytän tuon Elidel rasvan lisäksi apteekista ostamaani värivoidetta 15 kertoimella, Couvrance. Näppyjähän sillä ei voi peittää, mutta saa punoituksen ainakin vielä tässä vaiheessa peittymään.
        Posket kutisee tällä hetkellä mielettömästi ja voisin raapia niitä koko ajan, mutta yritän olla tekemättä sitä.


      • Dallu10
        Mielenkiintoista kirjoitti:

        Minulla todettiin toukokuussa 2008 ruusufinni, joka alkoi siten, että iho ei tahtonut pysyä poskillä millään kiinni ja toiseen poskeen tuli todella punainen laikku, joka hävisi vuorokauden sisällä. Oireet tulivat helmikuussa ja kävin SUB-valohoidossa 13 kertaa, jonka jälkeen valohoitaja lopetti hoidot ja totesi, että mene ihotautilääkärille, joka sitten totesi vaivani ruusufinniksi, jännittävää.
        Nyt on molemmat posket punaiset ja tullut näppyjä punaisiin kohtiin.
        Käytin toukokuussa pari viikkoa kortisonihoitoa, kun poskien iho oli niin huonona. Nyt käytän Elidel 1% rasvaa 4.7.08 saakka.
        Söin eilen suklaata ja karkkeja. Iho on nyt tosi punainen ja näppyläinen, mutta herään joka aamu ja odotan innolla, miten kammottavan näköinen olen. Elämä käy tosi jännäksi, kun tietää, että voi herätä hirviön näköisenä aamulla.
        Varmaan täytyy tehdä melkoinen ruokaremontti, että saan kasvoni näyttämään suht koht ihmisen näköiseltä.
        Tällä hetkellä käytän tuon Elidel rasvan lisäksi apteekista ostamaani värivoidetta 15 kertoimella, Couvrance. Näppyjähän sillä ei voi peittää, mutta saa punoituksen ainakin vielä tässä vaiheessa peittymään.
        Posket kutisee tällä hetkellä mielettömästi ja voisin raapia niitä koko ajan, mutta yritän olla tekemättä sitä.

        Jeeee, vihdoin olen saanut sellaisen ihonhoitosarjan mistä ihan oikeesti on jeesiä. Kokeilkaas Exuviance sarjaa sensitive. Mulla on ollut reilun vuoden ruusufinni, posket on ollu todella punaset leukaa myöten. Kaikkea on kokeiltu antibiooteista rasvoihin ja ultraäänihoitoihin ja rahaa palanut älyttömästi. Sitten kuulin tästä Exuviance sarjasta ja päätin kokeilla. Ostin aloituspaketin mikä sisältää puhdistusjutut, päivärasvan ja yörasvan. Riittää noin kolmeksi viikoksi. Maksaa 23 eur. Aineet on suhteellisen kalliita Suomessa jolloin otinkin selvää mistä sitä Jenkeistä saa. Ystäväni meni Nykiin ja osti sieltä tarvittavat aineet ja todella paljon halvempia kuin Suomen markkinoilla. Ne aineet riittävät varmaan 3-4 kuukaudeksi. Sitten taas tilaus Jenkkeihin matkustavalle. Netistä noita ei voi tilata. Eivät toimita Jenkkien ulkopuolelle lainsäädännösten ja tullin takia.


      • LääkäriX

        Hei,

        Kihlattuni on ihotautien erikoislääkäri ja on väitellyt ko. aiheesta. Hän omaa patentin tehokkaasta hoitomuodosta ruusufinniin. Jos olet kiinnostunut tietämään enemmän, niin laita sähköpostia.

        Terv. Atte (Lenan puolesta),

        [email protected]


      • epäilevä..
        LääkäriX kirjoitti:

        Hei,

        Kihlattuni on ihotautien erikoislääkäri ja on väitellyt ko. aiheesta. Hän omaa patentin tehokkaasta hoitomuodosta ruusufinniin. Jos olet kiinnostunut tietämään enemmän, niin laita sähköpostia.

        Terv. Atte (Lenan puolesta),

        [email protected]

        Mistäköhän löytyis tietoa kyseisestä väitöskirjasta? Googlettamalla en löytäny mitään vaikka hain jos jonkinlaisella hakusanalla.

        Ihan en uskalla ventovieraalle meilata..


      • LääkäriX
        epäilevä.. kirjoitti:

        Mistäköhän löytyis tietoa kyseisestä väitöskirjasta? Googlettamalla en löytäny mitään vaikka hain jos jonkinlaisella hakusanalla.

        Ihan en uskalla ventovieraalle meilata..

        Hei,

        Väitöskirja on tehty otsikolla: “Microcirculation of Face in Patients with Rosacea” ja patentti myönnetty : "The Method of Treatment for Rosacea". Molemmat tehty/myönnetty vastikään Venäjällä ja tuskin löytyvät netistä.


      • ****
        LääkäriX kirjoitti:

        Hei,

        Väitöskirja on tehty otsikolla: “Microcirculation of Face in Patients with Rosacea” ja patentti myönnetty : "The Method of Treatment for Rosacea". Molemmat tehty/myönnetty vastikään Venäjällä ja tuskin löytyvät netistä.

        joo ei löydy googlettamalla väikkärin nimi eikä patentti. Kumma. Kai siellä Venäjälläkin käytetään nettiä?

        Voisiko vähän kertoa onko kyseessä joku lääke, voide, hoito? Vai saako tiedon ainoastaa laittamalla ko. osoitteeseen sähköpostia.

        Sitten tulee vastaus että osta, osta, osta, tämä hyvä, eikä maksa kuin 129 egee/2 vk:n kuuri ja jos et osta niin sähköpostia tulee päivittäin.

        Miksi ei voi reilummin mainostaa? onko verkkosivut, joissa voi tutustua ko. ihmeeseen?


      • tälli
        LääkäriX kirjoitti:

        Hei,

        Kihlattuni on ihotautien erikoislääkäri ja on väitellyt ko. aiheesta. Hän omaa patentin tehokkaasta hoitomuodosta ruusufinniin. Jos olet kiinnostunut tietämään enemmän, niin laita sähköpostia.

        Terv. Atte (Lenan puolesta),

        [email protected]

        Täällä yksi ruusufinnipotilas vailla apua. Olen 67 vuotias nainen,muuten terve. Ruusufinni ongelma alkoi vuosi sitten. olen käynyt ihotautilääkärillä useita kertoja ja apocyclini kuurista ei apua.Seuraavaksi aloitettiin isotrenoini hoito ja paikallisesti differin geeli,joka jotenkin auttoi, mutta nosti kolestroolia ja pelkoni oli et miten maksa voi,kun jouduin myös kolestrooli lääkitykseen. Oireet hellittivät 3 kuukauden jälkeen,joten lopetin lääkityksen. Nyt kesän kiire,aurinko ja stressi saivat kasvoni taas punaisiksi ja kutiaviksi. Pakko on mennä taas iho-lääkärille.


    • LääkäriX

      Hei,

      Katso alla otsikolla Apua Löytyy.

      • mangosteenifani

        Uusi markkinoille tuleva mangosteenista valmistettu juoma yhdessä voiteen kanssa, loistava apu iho-ongelmiin.

        Katsoppa linkki:

        www.glimpsebeforeandafter.com


        lisätietoa kotisivuiltamme:


        www.terveysmehu.fi


    • 11+10=21

      Hei,
      Olen kokeillut kaikki mahdolliset saatavat hoitokeinot ruusufinniin. Olenkin sanonut, että onpas kallis nokka! Mutta nyt jätin pois lähes kaikki maitotuotteet ja ihme näyttää tapahtuneen.Kokeilkaa! Nenäni ei punoita! Halpa keino, eivätkä lääketehtaat rikastu ja ruusufinniset ole koekaniineita.

      Punanokatonta kesää teille ruusufinniset.

      • Ruusunkukkanen

        Maidoissa on eroja. Paljon allergiaa aiheuttaa myös nämä homogenoidut maidot. Raakamaitoa saa joistakin paikoista, minkä ei sanota aiheuttavan allergioita. Isot tehtaat kun menevät separoimaan luonnon tuotetta, niin näin tässä käy. Luomumaito ja Yömaito kuulemma ei ole homogenoitu. En ole kyllä tarkistanut.

        terv. Ruusufinninen 15 v.


    • tepsiiköhän

      onko kukaan kokeillu nlite-laaseria ruusufinniin?

    • Vajaaruusu

      Hei rakkahat ruusufinniläiset! Kaiken tuskan ja tököttien jälkeen joihin upposi satoja euroja, turhien lääkekuurien yms jälkeen syyksi paljastui KILPIRAUHASEN VAJAATOIMINTA. Jos tuntuu että kaikki keinot on loppu niin tarkistuttakaas vielä nuo arvot. Ratkaisu saattaakin olla tyroksiini. Mieti samalla oletko myös väsynyt usein tai sairasteletko usein. Eipä muuta. Toivottavasti jollekkin oli apua! (Niin ja minulla oli ihan sekä näpyt että punastelut ja kireä kipeä iho)

    • Emilia987

      Hei! En ole nyt lukenut näitä muita vastauksia, mutta olen itse kärsinyt ko. ongelmasta useamman vuoden.

      Tällä viikolla lueskelin taas aiheesta, ja innostuin pari päivää sitten kokeilemaan teepuuöljyä (tea tree oil) sekoitettuna omaan kosteusvoiteeseen (aamuin ja illoin, siis 2xpäivässä). Lisäksi paransin kasvohygieniaani: vältän koskemasta kasvoihin sormin ja jos kosken niin pesen kädet ensin saippualla. Otin myös erillisen kasvopyyhkeen käyttöön jonka aion vaihtaa muutaman päivän välein. Ja vielä viimeiseksi, käsittelin myös kasvomeikkini (peiteaineet ym.) tuolla teepuuöljyllä ja annoin kuivua yön yli.

      En nyt sitten tiedä mikä näistä on ollut ratkaiseva, mutta ihan parissa päivässä punoitus on kokonaan poissa ja pienet "finnit" huomattavasti pienempiä! Ihokaan ei ole kuiva kun tosiaan kosteutan hyvällä voiteella aamuin illoin.

      Elämäntapani ovat todella terveelliset, syön terveellisesti, nukun paljon jne, joten olen ihmetellyt että mistä ihmeestä ruusufinni tulee. Näköjään ainakin yksi syy on ollut hygienia. Joidenkin netistä löytämieni juttujen mukaan ihmisen iholla elää pientä punkkia joka saattaa joissakin aiheuttaa tätä ruusufinniä. En tiedä onko se totta, mutta muutama sellainenkin on tainnut tulla tämän teepuuöljyn avulla hävitettyä. Mahtava juttu kun on vielä luonnontuote kyseessä!

      Tsemppiä kovasti, toivottavasti tästä on jollekulle toisellekin jotain apua!

    • Ritul

      Onko kukaan käyttänyt Soolantra voidetta?

    • g3iu1r

      Jätin fluorin (teen ja fluorihammastahnan) pois ja huomasin muutamassa päivässä, että näppylöitä ei enää tule. Ihon punoituskin on vähentynyt, mutta hitaammin. Ruusufinni todettiin noin 15 vuotta sitten.

    • Soolantra

      Soolantraa käytin viime syksynä noin viikon ajan. Aloitin sen heti Tetralysal kuurin jälkeen. Ajattelin, että se pitäisi oireet poissa, mutta ei siitä juurikaan ollut apua, lisäksi voiteen koostumus on minulle liian rasvainen. Tetralysal auttaa paremmin. Nyt olen lisäksi käynyt muutaman kerran IPL hoidossa ja kiinnittänyt enemmän huomiota puhdistukseen, aurinkosuojaan ja Avitcidia joka ilta. Nyt iho on ollut hyvä muutaman kuukauden, enkä ole käyttänyt tänä vuonna vielä mitään lääkkeitä.

      • Hyvä , että ihosi on ollut hyvä jo useamman kuukauden. Minäkin syönyt tuota samaa lääkettä. Tehoaa hyvin. Nyt käyttänyt kolmisen viikkoa soolantraa ja näppyjä ei ole yhtään tullut, vielä. Naamassa käytän kesäisin suojakerroin 50 aurinkorasvaa.


    • Mies28vee

      Mulla totesi pari viikkoa sitten ruusufinnin. Otettiin yksityisellä näyte varmistukseksi. Nyt antibiootti 1x2 kuukauden päästä 1x1/elidel voide aamuin-illoin kuukauden päästä illoin. Otsassa ihonalaisia paukaumia saa nähdä auttaako. Tuntuu tosin että olisi tullut toinen sen toisen viereen . Huomannut jo 5vuotta sitte mutt nyt tuli käytyä ihotautilääkäril. Mies28

    • plääääääh

      Tuntuu että itsellä palaa nopeasti oireet aina atibiiotin loputtua. Onko kukaan saanut apua otsonoiduista tuotteista tai sinkistä?

      • Strui

        Hei plääh. Minulla on ollut ruusufinni jo 20 vuotta. Minulla pahin oire on jatkuvasti punainen nenä. Välillä siihen tulee myös muutama hyvin pieni mätäpäinen näppy. Muualla ei oikeastaan ole oireilua. Olen kokeillut kuureja ja lääkärin määräämiä voiteita. Ei pysyvää apua mistään. Näin loppukesällä oireilu on vähintä ja kevättalvella pahinta. Käytän 50 suojakerrointa ulkona kokoajan. Punaisuuden saa peittoon apteekista löytyvällä Vishyn Dermablend meikkivoiteella hyvin. Harmi vaan, että jos nänää hieroo tai niistää, lähtee myös meikkivoide. Tämän kanssa pitää vaan tulla toimeen ja muistaa, että muillakin ihmisillä on kiusallisia vaivoja olemassa. Kukaan ei ole täydellinen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe