Volvon ohjekirjassa sanotaan, että vetolaitteen palje (ristnivelen palje) pitää vaihtaa kerran vuodessa. Kun katson paljetta, se näyttää ihan uudelta, eikä tekisi mieli päästää "ammattimiehiä" koskemaan siihen..
Lisäksi vanhemmissa manuaaleissa pyydetään vain tarkastamaan ja tarvittaessa vaihtamaan ko. kumi.
Mitenköhän tämän kanssa pitäisi toimia? Tuntuu joko rahastukselta, tai sitten huonolto designilta...
VP:n vetolaitteen palje
62
10233
Vastaukset
- vp280
jos palje ei ole rikki tai aivan hapero sitä on turha vaihtaa "sama palje jo kolme vuotta"
- pentaman 290
olen ajanut joka pelkeella vähintään viisi vuotta,
aina olleet ehjiä. 20 kesää 1300tuntia ilman remontteja, AQAD41DP/290- vähänpä ajettu!
Vain 65 tuntia per vuosi.
- merkkaa
vähänpä ajettu! kirjoitti:
Vain 65 tuntia per vuosi.
65h kaudessa 22knots on karkeasti 1400mpk. Kuin moni ajaa enemmän?
- kun ei vaan ole
merkkaa kirjoitti:
65h kaudessa 22knots on karkeasti 1400mpk. Kuin moni ajaa enemmän?
Kukaanhan ei aja matkanopeudella koko ajan. Mikä sitten lie matkanopeuden osuus; joku on sanonut, että keskimäärin 70% ajotunneista. Siis 0,7*65*22 eli n. 1000 mpk. Lopuista tunneista jokin osa on satamanopeuksia tai rajoitusaluenopeuksia ja jokin osa koneen lämmittelyä ja jäähdyttelyä. Arvataan nyt ihan väittelyn vuoksi vaikka 10 min jälkimmäisiä per ajokeikka ja 50 ajopäivää kaudessa, niin meillä on jo yli 8 sellaista konetuntia, ettei vene ole liikkunut metriäkään. Eli mailit jäänevät noilla tunneilla ennemmin alle kuin yli tuhannen. En tehnyt laskuvirhettä, vaan epäilen 70% olevan yläkantissa. Paljonhan riippuu kotisataman sijainnista ja käytetyistä reiteistä. Itselleni tulee samalla koneella ja likimain veikkaamallasi matkanopeudella n. 1400-1500 mpk kaudessa ja tunteja 120-140.
- Liittyy
vähänpä ajettu! kirjoitti:
Vain 65 tuntia per vuosi.
tähän paljekeskusteluun ?
- nettikeskustelun luonteeseen
Liittyy kirjoitti:
tähän paljekeskusteluun ?
Rönsyily, meinaan.
- vaihtoa
Minun ohjeissa sanotaan vaihtoväliksi 2 vuotta. Tuttu huoltomies sanoi että älä säästä ko asiassa, palje on niin halpa verrattuna ongelmaan jos sinne menee vettä. Vaihteen kaapeli hankaa siihen reijän. Ja paljehan vaihdetaan irrottamalla yläkulma , ei koko vetolaitetta.
- 33670
Uudemmissa Volvon koneissa D4 ja D6, jotka tulivat 2004 markkinoille, joudutaan koko vetolaite irroittamaan paljetta vaihdettaessa. Tämä ei onnistu ilman tätä varten tehtyä vaunua, joka kannattaa vetolaitteen.
- 41'n omistaja
33670 kirjoitti:
Uudemmissa Volvon koneissa D4 ja D6, jotka tulivat 2004 markkinoille, joudutaan koko vetolaite irroittamaan paljetta vaihdettaessa. Tämä ei onnistu ilman tätä varten tehtyä vaunua, joka kannattaa vetolaitteen.
Ja huoltomies tuo tarvittavan vaunun mukanaan telakointipaikalle?
- Myöskin
33670 kirjoitti:
Uudemmissa Volvon koneissa D4 ja D6, jotka tulivat 2004 markkinoille, joudutaan koko vetolaite irroittamaan paljetta vaihdettaessa. Tämä ei onnistu ilman tätä varten tehtyä vaunua, joka kannattaa vetolaitteen.
Ilman mitään vaunua. Jos tietää mitä tekee.
- onnistuu
33670 kirjoitti:
Uudemmissa Volvon koneissa D4 ja D6, jotka tulivat 2004 markkinoille, joudutaan koko vetolaite irroittamaan paljetta vaihdettaessa. Tämä ei onnistu ilman tätä varten tehtyä vaunua, joka kannattaa vetolaitteen.
palkeen vaihto puhelinsoitolla.
- Jaska-777
Tämähän on sama kuin autossa pitäisi joka vuosi irrottaa vaihteisto, jotta saadaa joku tiiviste vaihdettua. Mieletön vaatimus.
Volvon ohjeessa taitaa myös lukea, että tarkista vetolaitteen öljytaso kerran kahdessa viikossa; täytyy ottaa vene aika usein ylös... - volvo ihan hyvä laite
jep
palje maksaa noin 40 eeroa ja jos rikkinäisen palkeentakia menee ristikko ja kaavelin kaulus hinnaksi tulee jo jotakin muuta. Oikein huonolla tuurilla voipi mennä myös kulmavaihde rikki samassa rytäkässä. Eli ei se paha homma ole tarkastaa joka vuosi ja vaihtaa joka toinen. Vetolaitteen irroituksessa ja palkeen vaihdossa menee noin tunti. Samalla voi tarkastaaa ristikon kunnon. Volvossa tuo öljyn määrän voi takkastaa mittatikusta ei sen takia kannata venettä nostaa- Göran
Ainakaan uusissa DPH-vetareissa ei öljyä voi tarkistaa vedessä - tarkastustulppa on ruuveilla avattavan kotelon sisällä, veden alla. Ja ohjekirja käskee vaihtamaan, ei tarkistamaan, sen kuvin joka vuosi.
- 2 x kad 42 dpe
Volvon vetolaite on muihin verrattuna äärimmäisen luotettava ja pitkäikäinen.
En ole koskaan tarvinnut kesäaikana murehtia, ettei vetolaite toimisi, jos se keväällä tai talvella on tarkistettu ja huolettu oikein. - Tosi Veneilijä
2 x kad 42 dpe kirjoitti:
Volvon vetolaite on muihin verrattuna äärimmäisen luotettava ja pitkäikäinen.
En ole koskaan tarvinnut kesäaikana murehtia, ettei vetolaite toimisi, jos se keväällä tai talvella on tarkistettu ja huolettu oikein.En ole ikinä tarkastanut paljetta, enkä vetolaitetta. Hyvin on toiminut viimeiset 30 vuotta. Veneen olen vaihtanut joka kevät!
- osta Bravo
2 x kad 42 dpe kirjoitti:
Volvon vetolaite on muihin verrattuna äärimmäisen luotettava ja pitkäikäinen.
En ole koskaan tarvinnut kesäaikana murehtia, ettei vetolaite toimisi, jos se keväällä tai talvella on tarkistettu ja huolettu oikein.Volvolla töissä, etkä ehdi paljon ajelemaan, kun Volvon vetolaitteen pystyakselin laakerointi on laskettu kestävän 500h, eli jos ajat 50h vuodessa"kyllä on hyvä vetolaite,kesti 10v.", mutta jos ajelet 300h vuodessa ja joudut tekemään parin tonnin laakeriremontin joka toinen vuosi, tulee vähän totuuden mukaisempi kuva Volvosta,
- Bravokin varmaan hyvä
osta Bravo kirjoitti:
Volvolla töissä, etkä ehdi paljon ajelemaan, kun Volvon vetolaitteen pystyakselin laakerointi on laskettu kestävän 500h, eli jos ajat 50h vuodessa"kyllä on hyvä vetolaite,kesti 10v.", mutta jos ajelet 300h vuodessa ja joudut tekemään parin tonnin laakeriremontin joka toinen vuosi, tulee vähän totuuden mukaisempi kuva Volvosta,
Mistä keksit tuon 500h? Omalla vetolaitteellani on nyt ajettu n. 2800h. Olen avannut ja tarkistanut vetolaitteen 1000h ja 2000h kohdalla. Tällöin olen uusinut tiivisteet ja laakerit. Kummallakaan kerralla laakereissa ei tuntunut minkäälaista väljyyttä, joten uusiminen oli tavallaan turhaa, mutta kun vetolaite on levällään, vanhoja laakereita ei oikein kannata uudelleen asentaa.
Kokemani perusteella uskon, että ainakin 2000h selviää ilman korjausta, jos öljyt on vaihdettu asianmukaisesti, eikä vesi ole päässyt sisälle tekemään tuhojaan.
Toisaalta vetoakselin nivelet eivät tunnu kovin kestäviltä. Niiden ikä saattaa olla tuo 500h, mutta nivelien uusiminen on pikkuremontti.
Vetolaitteeni on 290SP, vuosimallia 1989. - kenellekään
Bravokin varmaan hyvä kirjoitti:
Mistä keksit tuon 500h? Omalla vetolaitteellani on nyt ajettu n. 2800h. Olen avannut ja tarkistanut vetolaitteen 1000h ja 2000h kohdalla. Tällöin olen uusinut tiivisteet ja laakerit. Kummallakaan kerralla laakereissa ei tuntunut minkäälaista väljyyttä, joten uusiminen oli tavallaan turhaa, mutta kun vetolaite on levällään, vanhoja laakereita ei oikein kannata uudelleen asentaa.
Kokemani perusteella uskon, että ainakin 2000h selviää ilman korjausta, jos öljyt on vaihdettu asianmukaisesti, eikä vesi ole päässyt sisälle tekemään tuhojaan.
Toisaalta vetoakselin nivelet eivät tunnu kovin kestäviltä. Niiden ikä saattaa olla tuo 500h, mutta nivelien uusiminen on pikkuremontti.
Vetolaitteeni on 290SP, vuosimallia 1989.muistaakseni DP malleja, huoltomies kertoi, "hys hys" älä kerro
- 2 niveltä vaihdettu, stefat...
osta Bravo kirjoitti:
Volvolla töissä, etkä ehdi paljon ajelemaan, kun Volvon vetolaitteen pystyakselin laakerointi on laskettu kestävän 500h, eli jos ajat 50h vuodessa"kyllä on hyvä vetolaite,kesti 10v.", mutta jos ajelet 300h vuodessa ja joudut tekemään parin tonnin laakeriremontin joka toinen vuosi, tulee vähän totuuden mukaisempi kuva Volvosta,
Toisella ajettu 2800h, toisella 1800h kuin uusia.
2 niveltä vaihdettu, stefoja, laakereita sekä o-renkaita varoiksi.
Öljy on aina kuin uutta.
Vetolaitetta valittaessa Bravo oli jo silloin huonossa maineessa kestävyyydessä että varaosien saatavuudessa. - yhden viikonlopun ajot.
osta Bravo kirjoitti:
Volvolla töissä, etkä ehdi paljon ajelemaan, kun Volvon vetolaitteen pystyakselin laakerointi on laskettu kestävän 500h, eli jos ajat 50h vuodessa"kyllä on hyvä vetolaite,kesti 10v.", mutta jos ajelet 300h vuodessa ja joudut tekemään parin tonnin laakeriremontin joka toinen vuosi, tulee vähän totuuden mukaisempi kuva Volvosta,
Pystyakselin laakerointi maksaa saman kuin yhden viikonlopun ajot.
Mitä se maksaa Bravoon ja mikä on toimitusaika kesällä, kun se paukahtaa? - mulla volvossa...
Bravokin varmaan hyvä kirjoitti:
Mistä keksit tuon 500h? Omalla vetolaitteellani on nyt ajettu n. 2800h. Olen avannut ja tarkistanut vetolaitteen 1000h ja 2000h kohdalla. Tällöin olen uusinut tiivisteet ja laakerit. Kummallakaan kerralla laakereissa ei tuntunut minkäälaista väljyyttä, joten uusiminen oli tavallaan turhaa, mutta kun vetolaite on levällään, vanhoja laakereita ei oikein kannata uudelleen asentaa.
Kokemani perusteella uskon, että ainakin 2000h selviää ilman korjausta, jos öljyt on vaihdettu asianmukaisesti, eikä vesi ole päässyt sisälle tekemään tuhojaan.
Toisaalta vetoakselin nivelet eivät tunnu kovin kestäviltä. Niiden ikä saattaa olla tuo 500h, mutta nivelien uusiminen on pikkuremontti.
Vetolaitteeni on 290SP, vuosimallia 1989.ja vuosimalli 1980. Kolme kesää olen ajellut. Vaihdoin nivelpalkeen heti alkuun, kun näytti haprastuneelta. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa noi kumet. Ristikon nivelet täytyy myös katsastaa, samoin stefat. Öljyt on kyllä aina syksyllä olleet ihan kirkaat, kuin suoraan pöntöstä.
Venemestari-lehdessä oli artikkeli kunnostuksesta, mutta, mutta vähän arveluttaa, onnistuuko tee se itse mieheltä?
Miten on, teitkö itse vai kävitkö verstaalla?
PS. Sinkin ruuvi oli irronnut ja "murjonut" potkurin alla akselilla olevaa "peltikaulusta" vai mikä lie. Pitäiskö sekin uusia? Onko sillä jokin virka? mulla volvossa... kirjoitti:
ja vuosimalli 1980. Kolme kesää olen ajellut. Vaihdoin nivelpalkeen heti alkuun, kun näytti haprastuneelta. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa noi kumet. Ristikon nivelet täytyy myös katsastaa, samoin stefat. Öljyt on kyllä aina syksyllä olleet ihan kirkaat, kuin suoraan pöntöstä.
Venemestari-lehdessä oli artikkeli kunnostuksesta, mutta, mutta vähän arveluttaa, onnistuuko tee se itse mieheltä?
Miten on, teitkö itse vai kävitkö verstaalla?
PS. Sinkin ruuvi oli irronnut ja "murjonut" potkurin alla akselilla olevaa "peltikaulusta" vai mikä lie. Pitäiskö sekin uusia? Onko sillä jokin virka?Eli vetolaitteen peruskunnostus vaatii niin paljon erikoistyökaluja ja osaamista, että parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi.
Palkeiden vaihto, nivelristikot ym. voi toki korjata itse.
Ja se potkurin alla oleva metallilevy on siimaleikkuri, eli on virkaa koska suojaa potkuriakselin stefoja. Mikäli on vahingoittunut niin kannattaa uusia, ei ole kustannus eikä mikään.- että semmosta
Bravokin varmaan hyvä kirjoitti:
Mistä keksit tuon 500h? Omalla vetolaitteellani on nyt ajettu n. 2800h. Olen avannut ja tarkistanut vetolaitteen 1000h ja 2000h kohdalla. Tällöin olen uusinut tiivisteet ja laakerit. Kummallakaan kerralla laakereissa ei tuntunut minkäälaista väljyyttä, joten uusiminen oli tavallaan turhaa, mutta kun vetolaite on levällään, vanhoja laakereita ei oikein kannata uudelleen asentaa.
Kokemani perusteella uskon, että ainakin 2000h selviää ilman korjausta, jos öljyt on vaihdettu asianmukaisesti, eikä vesi ole päässyt sisälle tekemään tuhojaan.
Toisaalta vetoakselin nivelet eivät tunnu kovin kestäviltä. Niiden ikä saattaa olla tuo 500h, mutta nivelien uusiminen on pikkuremontti.
Vetolaitteeni on 290SP, vuosimallia 1989.Kaverin kaveri oli vaihtanut kesällä veneen,toi syksyllä huoltoon, kertoili vetolaitteistaan, että melkein uudet Duo Propit, ajettu vain 800h. Olin itse kuulemassa kun huoltomies sanoi, ettei hän ajaisi enää ensi kesää, ilman remonttia. Jokainen kehuu omaansa ja Herra meitä kaikkia, mulla ei ole Bravoa eikä Volvoa vaan akselivedolla ajellaan.
- ehkä et
yhden viikonlopun ajot. kirjoitti:
Pystyakselin laakerointi maksaa saman kuin yhden viikonlopun ajot.
Mitä se maksaa Bravoon ja mikä on toimitusaika kesällä, kun se paukahtaa?Et kyllä aja viikonloppuna edes yhden, vieraalla teetetyn Duopropin pystyakselin laakeri remonttia, jos puhutaan polttoainekuluista. Listahinta lähentelee 4000€
- mulla volvossa...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eli vetolaitteen peruskunnostus vaatii niin paljon erikoistyökaluja ja osaamista, että parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi.
Palkeiden vaihto, nivelristikot ym. voi toki korjata itse.
Ja se potkurin alla oleva metallilevy on siimaleikkuri, eli on virkaa koska suojaa potkuriakselin stefoja. Mikäli on vahingoittunut niin kannattaa uusia, ei ole kustannus eikä mikään.Lähinnä ajattelin ristikoita ja stefoja. Ai siimaleikkuri, no nyt sekin selvisi. Kiitos tiedosta!
- Duopropissa ei edes kädet k...
että semmosta kirjoitti:
Kaverin kaveri oli vaihtanut kesällä veneen,toi syksyllä huoltoon, kertoili vetolaitteistaan, että melkein uudet Duo Propit, ajettu vain 800h. Olin itse kuulemassa kun huoltomies sanoi, ettei hän ajaisi enää ensi kesää, ilman remonttia. Jokainen kehuu omaansa ja Herra meitä kaikkia, mulla ei ole Bravoa eikä Volvoa vaan akselivedolla ajellaan.
Potkurivaihto akselivetoiseen vie telakalle itselläsi noin 200 € kun vaihdat potkurin.
Duopropissa ei edes kädet kastu.
Akseli on merikelvoton.
Lue alhaalta mitä niille tehdään ja millä hinnalla, jos pitää sitten 2000h jälkeen 200 € investoida. - Sillä saa koko yläosan vanh...
ehkä et kirjoitti:
Et kyllä aja viikonloppuna edes yhden, vieraalla teetetyn Duopropin pystyakselin laakeri remonttia, jos puhutaan polttoainekuluista. Listahinta lähentelee 4000€
Sillä saa koko yläosan ja vanha annetaan vaihdossa.
- Toimitusaika heti ja aina, ...
ehkä et kirjoitti:
Et kyllä aja viikonloppuna edes yhden, vieraalla teetetyn Duopropin pystyakselin laakeri remonttia, jos puhutaan polttoainekuluista. Listahinta lähentelee 4000€
1
AQ-drev DP-C, beg, utv 1,78:1 (872.204)
28.000:-
Vi har alltid en hel del drev på lager. Även om det inte finns färdigställda drev så kan vi säkert lösa det mesta. Ring oss för att få närmare besked. - kelläkään teettämään
Duopropissa ei edes kädet k... kirjoitti:
Potkurivaihto akselivetoiseen vie telakalle itselläsi noin 200 € kun vaihdat potkurin.
Duopropissa ei edes kädet kastu.
Akseli on merikelvoton.
Lue alhaalta mitä niille tehdään ja millä hinnalla, jos pitää sitten 2000h jälkeen 200 € investoida.itse irroitan akselivetoisestani potkurin joka kerta vedestä noston yhteydessä kuljetuksen ajaksi - ja keväällä vesillelaskun yhteydessä takaisin.
Muovipeite maassa estää vaatteita likaantumasta ja hanskat suojaa käsiä.
Aikaa kuluu 5 min paikalleen laittoon, ja irtiottoon n. 10 min josta osa menee ulosvetäjän asetteluun.
Vaikeaako? Jos tuo on vaikeaa, niin kannattaa pitäytyä vain virtuaaliveneilyssä.
Muutenkaan teetä mitään kellään .... no joo, kyllä sylinterin kannen olen joskus käyttänyt koneistamolla.
JA kädettömille inttäjille tiedoksi, että olen aivan tavallinen valkokaulus-työläinen, en ammattitaitoinen koneasentaja.
Akselivetoisessa mm. vaihteen öljyn vaihto menee mukavasti veneen sisätiloissa ilman riskiä veteen tipahtamisesta.
Toki potkurin vaihto vesillä vaatisi jo sammakon keuhkoja, mutta eipä vetaritkaan siitä pidä, jos ne kunnolla täräyttää kiville? Pikkuraapamat taas ole akselivetoiselle sen vaarallisempia kuin vetarillekaan. - kun potkuri saa siipeen
kelläkään teettämään kirjoitti:
itse irroitan akselivetoisestani potkurin joka kerta vedestä noston yhteydessä kuljetuksen ajaksi - ja keväällä vesillelaskun yhteydessä takaisin.
Muovipeite maassa estää vaatteita likaantumasta ja hanskat suojaa käsiä.
Aikaa kuluu 5 min paikalleen laittoon, ja irtiottoon n. 10 min josta osa menee ulosvetäjän asetteluun.
Vaikeaako? Jos tuo on vaikeaa, niin kannattaa pitäytyä vain virtuaaliveneilyssä.
Muutenkaan teetä mitään kellään .... no joo, kyllä sylinterin kannen olen joskus käyttänyt koneistamolla.
JA kädettömille inttäjille tiedoksi, että olen aivan tavallinen valkokaulus-työläinen, en ammattitaitoinen koneasentaja.
Akselivetoisessa mm. vaihteen öljyn vaihto menee mukavasti veneen sisätiloissa ilman riskiä veteen tipahtamisesta.
Toki potkurin vaihto vesillä vaatisi jo sammakon keuhkoja, mutta eipä vetaritkaan siitä pidä, jos ne kunnolla täräyttää kiville? Pikkuraapamat taas ole akselivetoiselle sen vaarallisempia kuin vetarillekaan.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000000158392
- sitten tarkoittikaan
kun potkuri saa siipeen kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000000158392
Iha hyvä keskusteluketju, ja kiitos siitä, pitääkin käyttää potkuri kiillotettavana siellä Hertoniemessä vai olisko ollut Roihupeltoa?
Siksikin kannattaa potkuria joskus irroitella, että irtoaa sitten helpommin kun tarvitsee.
Jumissa se on mullakin joskus ollut, sillon todellakin auttaa pieni lämmittäminen; puhalluslamppu on tässä kätevä, mutta kannullinen kuumaa vettäkin auttaa, kiehauttaa vaikka kaffet samalla siinä veneen keittimellä.
Joskus riittänyt pelkästään se että kiristää ulosvetäjän ja sitte antaa pikku napun..
Mutta mistäs niitä kuluja pitäisi tulla? No mun paatti kulkee ja nousee ihan tavallisella trailerilla , henkilöauton vetämänä - ei siis kovin iso vene kyseessä. Mutta toisaalta ainakin käyttämässäni venesatamassa palveluun kuuluu yksi nostokerta kesken kauden syys- ja kevät nostojen ja laskujen lisäksi ilman lisähintaa.
Ja jos taas puhutaan todella isoista uppoumarunkoisista veneistä joissa akseliveto, niin kyllähän niissä yleensä on potkurin alapuolelle uloittuva köli tai ainakin peräsimen tukirauta suojaamassa potkuria .... tällaisella rakenteella varustetun pirtuveneen olen kuullut mennä paukauttavan laakean kiven ylitse ilman vaurioita merivartioiden jäätyä toiselle puolen - joskus vanhaan hyvään aikaan Laatokalla. - merikelpoinen
Duopropissa ei edes kädet k... kirjoitti:
Potkurivaihto akselivetoiseen vie telakalle itselläsi noin 200 € kun vaihdat potkurin.
Duopropissa ei edes kädet kastu.
Akseli on merikelvoton.
Lue alhaalta mitä niille tehdään ja millä hinnalla, jos pitää sitten 2000h jälkeen 200 € investoida.teitä pääkaupunkiseudun veneilijöitä, kun te ajelette kiville ja joudutte vielä maksamaan telakoinnista sikahintoja. Ei vene kulje kivikossa, se tökkii. Eikö siinä Duopropissa ole nappulaa, josta saa vetolaitteen ylös, kun ollaan matalassa. Täällä susirajan(KehäIII)takana paikallinen venekorjaamoyrittäjä käy nostamassa veneen ja laittaa pukeille 100 €:lla,13km päässä toimipisteestään. Akseli on hyvin merikelpoinen, mutta Duoprop-Kippari, joka ei tiedä missä ajelee on vähemmän
- Uusin on iso, syvä-v, 2 i...
merikelpoinen kirjoitti:
teitä pääkaupunkiseudun veneilijöitä, kun te ajelette kiville ja joudutte vielä maksamaan telakoinnista sikahintoja. Ei vene kulje kivikossa, se tökkii. Eikö siinä Duopropissa ole nappulaa, josta saa vetolaitteen ylös, kun ollaan matalassa. Täällä susirajan(KehäIII)takana paikallinen venekorjaamoyrittäjä käy nostamassa veneen ja laittaa pukeille 100 €:lla,13km päässä toimipisteestään. Akseli on hyvin merikelpoinen, mutta Duoprop-Kippari, joka ei tiedä missä ajelee on vähemmän
25-vuotinen köyhyys pakotti ensin kahteen akselivetoiseen.
Lopullinen vene täyttää kohta 20 v, on iso ja painava, liukuva syvä-v, 2 isolla koneella, 2x290dp, kantavuuus 1000 kiloa, jne.
Luulen tuntevani äärimmäisen hyvin molemmat venetyypit! - pyri siihen
Uusin on iso, syvä-v, 2 i... kirjoitti:
25-vuotinen köyhyys pakotti ensin kahteen akselivetoiseen.
Lopullinen vene täyttää kohta 20 v, on iso ja painava, liukuva syvä-v, 2 isolla koneella, 2x290dp, kantavuuus 1000 kiloa, jne.
Luulen tuntevani äärimmäisen hyvin molemmat venetyypit!Mulla on taas tuo käyrä laskussa, sitä edellinen oli 12m/14tn, ed.9m/5,5tn ja tää nykyinen on 7,6m/2tn, yli 40kesää on veneilty, 7. asuttava vene ja vain yksi kiveen ajettu potkuri.
- puattiboi
ei ookkaa palakeita, vuan haitarkummi. Sehän on paljo kestävämpi designi.
- ja vuotaa
Minulla 290 Dp ja syksyllä kun tarkastin niin palje oli täynnä vettä. Ei muuta kun palje irti ja kävi ilmi että nivel oli hangannut paljeen rikki sisältäpäin, lieenekö se että olen joskus ajannut perälaite ylhällä vai??Vielä kun tarkistin nivelet niin laakerit ihan Ok mutta kun purin nivelen niin ristikon laakeripinta ihan loppu. Kallis remppa tuli ja taas muistutus siitä että parin vuoden välein kumit uusittava ja joka vuosi tarkastaa onko niissä vettä ja vielä mielummin ruoseenestospray sumutta paljen sisään.
- KK-Mikko
...totta. Olen kuullut, että kone ylhäällä "beach"-asennossa ajettaessa, nivel ottaa palkeeseen kiinni - ainakin pakilla. Siksi tämä kerran vuodessa vaihto.
Kyllä on aika pa**a design, kun ei tuollaista ole otettu huomioon. - ippaQ
Palje n.30€ ristinivelet 15-20€/kpl ostopaikasta riippuen muutama o-rengas- rempan hinta itse tehtynä muutamia kymppejä.
- niin halvalle
ippaQ kirjoitti:
Palje n.30€ ristinivelet 15-20€/kpl ostopaikasta riippuen muutama o-rengas- rempan hinta itse tehtynä muutamia kymppejä.
saa ristikot, VP hinta lähellä 100 eur kpl?
- ippaQ
niin halvalle kirjoitti:
saa ristikot, VP hinta lähellä 100 eur kpl?
muistaakseni jenkkiautojen ristinivelet ovat samaa kokoa, mm US-Parts myy niitä. Mallin kanssa saa mistä tahansa laakerikaupasta tai autotarvikeliikkeestä. Ja turha väittää että ns venetarvike olisi laadukkaampi -autotarvikkeissa on alkuperäisistä poiketen rasvanipatkin.
Autotarvikkeena löytyy myös vanhempiin esim 100-sarjan vetolaitteisiin niveliä. - näkyy selvästi.
KK-Mikko kirjoitti:
...totta. Olen kuullut, että kone ylhäällä "beach"-asennossa ajettaessa, nivel ottaa palkeeseen kiinni - ainakin pakilla. Siksi tämä kerran vuodessa vaihto.
Kyllä on aika pa**a design, kun ei tuollaista ole otettu huomioon.Ajon kieltävä punainen valo näkyy selvästi.
Ajeletko myös öljynpaineen valon näyttäessä punaista?
Taidat olla paska kuski ja harmissasi
kun akselivetoinen joutuu telakalle potkurin vaihdon takia. - A12b
ippaQ kirjoitti:
Palje n.30€ ristinivelet 15-20€/kpl ostopaikasta riippuen muutama o-rengas- rempan hinta itse tehtynä muutamia kymppejä.
En usko, että niveliä saa mistää 15-20 eurolla. Itse olen joutunut maksamaan niistä n. 50 euroa, mikä sekin on paljon halvempi kuin Volvon hinnat.
- KK-Mikko
näkyy selvästi. kirjoitti:
Ajon kieltävä punainen valo näkyy selvästi.
Ajeletko myös öljynpaineen valon näyttäessä punaista?
Taidat olla paska kuski ja harmissasi
kun akselivetoinen joutuu telakalle potkurin vaihdon takia.Vaikka sävysi ei ansaitse kommenttia, niin tarkoin sitä "ensimäistä" valoa (orannssi?), jolla saa ajaa hiljaa. Onko se "beach" vai "shallow", en muista.
- vika rahikaisella
Muutaman kerran joudun nostamaan perää rantautuessa ja ajamaan niinsanotusti perä ylhäällä (trimmi näytössä lukema muistaakseni 25-30). Kerran sitten kun nostettiin plaaniin, ihmettelin miksi ei nouse normaalisti. samalla muistin että vetolaite ei ollutkaan trimmattu alas. kierrokset pois koneesta ja alas trimmaus ja meno jatkui normaalisti. Syksyllä havahduin öljyjä takastaessa että vettä oli päässyt öljyn sekaan. tarkastin palkeen ja huomasin siinä kaksi halkeamaa, jotka saattoi johtua nivelen hankauksesta kumiin. Ei ole varmaa mutta näin oletan. Nivelristikko meni uusiksi ja palje tietenkin. Onko muilla kokemuksia vastaavista tilanteista, että vetari ylhäällä ajettaessa paljekumi hajoaisi ???
Luonnollisesti vetari tulisi olla aina "vihreällä" alueella mutta vahinkoja sattuu. - Balje
A12b kirjoitti:
En usko, että niveliä saa mistää 15-20 eurolla. Itse olen joutunut maksamaan niistä n. 50 euroa, mikä sekin on paljon halvempi kuin Volvon hinnat.
Mielestäni nivel ei vielä noilla kulmilla ota palkeeseen kiinni. En ole varma ottaako edes yläasennossa. Itse ajan useinkin rantautuessa tuollaisella 25 asteen kulmalla tyhjäkäytikierroksilla. Rikkinäistä paljetta minulla ei ole koskaan ollut. Vaihtoväli on ollut 2-3 vuota.
Nyt kun vene on ylhäällä asia pitää tarkistaa, eli vetolaite ylös ja palkeen päältä tunnustelemalla voi päätellä onko kumin ja nivelen välillä kosketusta. Nivelen asento toki vaikutaa tilanteeseen, joten moottoria täytynee pyöritellä. Nivel on ainakin puoliksi vetolaitteen ylävaihteen "kauluksen" sisällä, joten en ole lainkaan varma ottaako se palkeeseen kiinni missään asennossa.
- palkeet
itse teetätin rosterisen palkeen, niin ei oo tarvinut vaihdella.
- kaikki kumiosat
valuraudasta...ei ole ollut ongelmia.
- jep jep
kumin laatu on nykyään heikompi.
kannattaa ottaa huomioon venettä hankkiessa tulevat kustannukset huoltojen osalta, niin jää turha ihmettely vähemmälle. suosittelen vaihtamaan palkeen huolto ohjeen mukaisesti joko itse tai pajalla. on sitten huolettomampaa menoa kesällä, kun kaiken pitäisi toimia. - on ollut
nyt 10 vuotta Mercruiserin Alpha 1. Ostin käytettynä. Ei ole minun aikana paljetta vaihdettu, en tiedä onko Volvon kumi huonompaa. Ehjien osien vaihtaminen ehjiin on mielestäni typerää, samoin vetolaitteen purku varmuuden vuoksi, jos mitään vikaa ei ole.
- nuoret ottaa mallia
Tällaiset osallistuvat huoltokeskusteluun ja
nuoret ottavat mallia.
Sinulle sopii se MC taatusti, koska on halpa eikä tule isompaa vahinkoa.
Vaihtakaa aina palkeet koneen tai vetolaitteen valmistajan huolto-ohjeiden mukaan. - ..........................
Vielä typerämpää on olla vaihtamatta palkeita ja odottaa niiden hajoamista
- veneilijät
.......................... kirjoitti:
Vielä typerämpää on olla vaihtamatta palkeita ja odottaa niiden hajoamista
voitte vaihtaa kumejanne vaikka 2 kertaa vuodessa varmuuden vuoksi. Varaosamyyjät tulevat teille tutuiksi kyllä.
Kun vaihdatte VP:n vetolaitteeseen palkeita, niin kannattaa suosia alkuperäisosia. Vaikka suosittelen yleisesti Orbitraden osien käyttämistä (myyjä US Parts), niin jostain syystä palkeissa on niin suuria eroja että tarvikepalje on melkein mahdoton asentaa. Aikaa mene tuhottomasti, ja vetonivelen palje vatii niin paljon voiman käyttöä, että se saattaa rikkoontua jo asennusvaiheessa. Mahdollista rikkoutumista kun ei välttämättä huomaa, ja jo nuppineulankokoinen reikä tuhoaa vetonivelen.
Lisäksi suosittelen nivelpalkeen vaihtoa 2 vuoden välein (200-sarja), vuoden välein (100 vetolaite, mikäli niitä vielä on käytössä). Näitä uudempia malleja en ole huoltanut johtuen alanvaihdosta, joten en ota kantaa niiden huoltoon.- mulla volvo...
paljekumi meni minusta aika lailla helposti paikalleen ja ajeltu on kolme kesää. Päällisin puolin ehjä, mutta menee nyt vaihtoon. Mitähän origionaalit kumet maksaa?
- ad41
mulla volvo... kirjoitti:
paljekumi meni minusta aika lailla helposti paikalleen ja ajeltu on kolme kesää. Päällisin puolin ehjä, mutta menee nyt vaihtoon. Mitähän origionaalit kumet maksaa?
Orginaalikumi maksaa 45€ klemmareineen.
- saat ilmatteeks
ad41 kirjoitti:
Orginaalikumi maksaa 45€ klemmareineen.
Paljekumina tuo volvon orginaali on ehdoton mutta jos haluat asentaa bilteman vastaavan niin minulta saat sellaisen hakea ilmaiseksi. Tuli ostettua, mutta en kyllä itselleni asenna ikinä. Aika onneton rehvake
- kumia, säästä muussa sitten...
saat ilmatteeks kirjoitti:
Paljekumina tuo volvon orginaali on ehdoton mutta jos haluat asentaa bilteman vastaavan niin minulta saat sellaisen hakea ilmaiseksi. Tuli ostettua, mutta en kyllä itselleni asenna ikinä. Aika onneton rehvake
Älä missään tapauksessa asenna Bilteman
kumia, säästä muussa sitten se 30€.
Vetolaitteeseen vain orig. osia ja öljyjä. - mulla volvo...
kumia, säästä muussa sitten... kirjoitti:
Älä missään tapauksessa asenna Bilteman
kumia, säästä muussa sitten se 30€.
Vetolaitteeseen vain orig. osia ja öljyjä.rahanmeno, mutta Biltemasta se saa tilattua heleposti tänne (150 kilsaa Jäämereltä) Ylä-Lappiin. Volvon huoltoliikkeet taitaa löytyä sieltä Lauttasaaren rannasta. Ja kuten sanoin, hyvin on kestäny. Uusi odottaa jo laatikossa.
- ippaQ
saat ilmatteeks kirjoitti:
Paljekumina tuo volvon orginaali on ehdoton mutta jos haluat asentaa bilteman vastaavan niin minulta saat sellaisen hakea ilmaiseksi. Tuli ostettua, mutta en kyllä itselleni asenna ikinä. Aika onneton rehvake
se niin onneton voi olla? Itse olen B:n kumeja käyttänyt sekä toisillekin asennellut varmaan parikymmentä eikä koskaan ole ollut ongelmia asennuksessa tms. Koskaan en myöskään ole tavannut asentamaani B-paljetta joka olisi rikkoontunut 2-5 vuoden käytön aikana. Klemmarit taas ovat täysin merivesiolosuhteisiin sopimattomia- panta lienee rosteria mutta ruuvi on paskarautaa (taitaa olla muillakin pakkaajilla) joten jos käytätte paljetta yli 2v niin tarkistakaa klemmari vaikka palje olisikin kunnossa!!
- mulla volvo...
saat ilmatteeks kirjoitti:
Paljekumina tuo volvon orginaali on ehdoton mutta jos haluat asentaa bilteman vastaavan niin minulta saat sellaisen hakea ilmaiseksi. Tuli ostettua, mutta en kyllä itselleni asenna ikinä. Aika onneton rehvake
tapaus teille kertoo. Volvon Gummi ei kesää kestänyt!
Linkki: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000039792751
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869