Tarkoitus olisi laittaa lisää akkukapasiteettia veneeseen. Nyt käytössä on 2 kpl 75Ah vapaa-ajanakkuja, toinen startti ja toinen käyttöakkuna. Vaihdellut käyttöjä aina silloin tällöin. Koneen käydessä laitan ne aina rinnakkain latautumaan. Nyt pitäisi laittaa lisää akkukapasiteettia. Akkukoteloon ei mahdu enempää eikä isompia akkuja, joten lisä akku pitää laittaa keulaan sängyn alle. Siitä olisi lyhyt matka kaapeloida keulapotkurille. Ajattelin laittaa sinne 100 - 200Ah AGM akun, mutta mites se toimii noiden vanhojen akkujen kanssa rinnan. Onko latausjännitteessä eroja? Normaali käyttö tulisi olemaan ajaessa kaikki rinnan, ja rannassa uusi AGM akku yksin käytössä. Lisäksi lataamaan tulisi vielä aurinkopaneeli. Pääkytkimet sun muut kaapelointihässäkät ei tuota ongelmaa.
Ymmärtääkseni AGM akku ei tuota kaasua lainkaan, joten ei tarvitsisi olla tuuletettu tila, vai?
agm-akku
16
13012
Vastaukset
- laita rinnan
Rinnan tulisi kytkeä vain täysin identtisiä akkuja, eli sama malli ja sama käyttöhistoria.
- meillä...
Erilaisten akkujen rinnan kytkentä latauksen aikana ei sinällään ole ongelma. Jos kuitenkin yksi akku on puoliksi purettu ja pannaan rinnan täyden kanssa, ei tilanne ole terve.
AGM-akku vaatii tavallista lyijyakkua korkeamman latausjännitteen, mutta se 14,4 V ei ole pahaksi niille tavallisillekaan. AGM-akku pitää korkeamman jännittensä vielä latauksen päätyttyäkin. Parempi, tai ainakin helppokäyttöisempi systeemi tulee, jos lataus tehdään jakodiodin kautta, eikä rinnankytkentää tehdä kuin poikkeusoloissa.
Itse olin suunnilleen vastaavassa tilanteessa muutama vuosi sitten. Menin kauppaan ostamaan yhtä aageeämmää, mutta tulin ulos kahden ja entistä tehokkaamman maasähkölaturin kanssa. Enkä ole edes katunut.
- erityyppisiä
akkuja rinnan, kunhan pari perusasiaa on hanskassa:
Akuista ei saa tällöin aivan täyttä tehoa irti, paras akku kuormittuu eniten. Periaatteessa tämä vaikuttaa myös akun ikään, käytännössä eroa et huomaa.
Jos mukana on geeliakku, maasähkölaturin latausjännite pitää valita sen mukaan ja seurauksena AGM- tai lyijyvesiakku eivät lataudu aivan täyteen.
AGM- ja "perus"-lyijyvesiakun voit kytkeä yhteen ja pitää voimassa lyijyakun latausjännitteen. Voit myös asentaa akut kuvaamallasi tavalla kauas toisistaan, siis AGM-akku lähelle keulapotkuria. Akkujen välikaapeliksi riittää hieman ohuempikin piuha kuin nykyiset akkukaapelisi, suurin virtasyöppö keulapotkuri ottaa näin virtansa pääasiassa AGM-akusta ja starttimoottori lyijyakusta AGM-akusta.- ostaa AGM???
Mitähän todellista hyötyä ajattelit saavasi AGM-akulla. Samalla rahalla saat hommattua useamman tavallisen lyijyakun. Ostat vaikka kolme samanlaista akkua, niin ei tarvitse sitten pohtia rinnan kytkentääkään sen enempää, kun on samanlaiset akut.
Lisäksi osta vielä sellainen akku, johon saa lisättyä vettä, vaikka mainostettaisiinkin huoltovapaana. Monista huoltovapaistakin löytyy ne korkit, vaikka on yritetty piilottaa jonkun peitekannen alle. Sitten saat lisättyä vettä tarpeen mukaan. Tulee akuista näin pitkäikäisempiä.
Keulapunkankin alle saa helposti järjestettyä riittävän tuuletuksen. Ei se kovin kummoisia aukkoja tarvitse. - erityyppisiä
ostaa AGM??? kirjoitti:
Mitähän todellista hyötyä ajattelit saavasi AGM-akulla. Samalla rahalla saat hommattua useamman tavallisen lyijyakun. Ostat vaikka kolme samanlaista akkua, niin ei tarvitse sitten pohtia rinnan kytkentääkään sen enempää, kun on samanlaiset akut.
Lisäksi osta vielä sellainen akku, johon saa lisättyä vettä, vaikka mainostettaisiinkin huoltovapaana. Monista huoltovapaistakin löytyy ne korkit, vaikka on yritetty piilottaa jonkun peitekannen alle. Sitten saat lisättyä vettä tarpeen mukaan. Tulee akuista näin pitkäikäisempiä.
Keulapunkankin alle saa helposti järjestettyä riittävän tuuletuksen. Ei se kovin kummoisia aukkoja tarvitse.vahingossa viestini perään, oli tarkoitettu ehkä ketjun aloittajalle? Minä en ajatelluut hankkia AGM-akkua, vastasin aloittajan viestiin. Mutta on AGM-akuissa järkeäkin:
1) Latautuu lyijyakkua paljon paremmin / nopeammin, pystyy vastaanottamaan 30 % nimelliskapasiteetin virran. Tärkeää koneella ladattaessa.
2) AGM-akun voi purkaa paljon lyijyakkua syvemmälle akun vaurioitumatta. Lyijyakkua ei koskaan pitäisi purkaa alle 50 % kapasiteetin.
3) AGM-akku on lyijyakkua paljon kestävämpi. Lyijyakku on uusittavassa kunnossa tyypillisesti noin 200 kapasiteettikäyttökerran jälkeen, AGM-akku vasta 700, jopa 1.000 kapas.käyttökerran jälkeen.
4) Käytännössä 100 Ah AGM akku vastaa 150..200 Ah lyijyvesiakkua käytön luonteen mukaan, AGM-akulla on suurempi virran antokyky ja akkuun varastoitunutta sähköä voi käyttää enemmän, ks kohta 2.
5) Akkutila pysyy siistinä, kun kovankaan latauksen seurauksena ei happovettä poreile akuista. - mutta asia ei siitä muutu
erityyppisiä kirjoitti:
vahingossa viestini perään, oli tarkoitettu ehkä ketjun aloittajalle? Minä en ajatelluut hankkia AGM-akkua, vastasin aloittajan viestiin. Mutta on AGM-akuissa järkeäkin:
1) Latautuu lyijyakkua paljon paremmin / nopeammin, pystyy vastaanottamaan 30 % nimelliskapasiteetin virran. Tärkeää koneella ladattaessa.
2) AGM-akun voi purkaa paljon lyijyakkua syvemmälle akun vaurioitumatta. Lyijyakkua ei koskaan pitäisi purkaa alle 50 % kapasiteetin.
3) AGM-akku on lyijyakkua paljon kestävämpi. Lyijyakku on uusittavassa kunnossa tyypillisesti noin 200 kapasiteettikäyttökerran jälkeen, AGM-akku vasta 700, jopa 1.000 kapas.käyttökerran jälkeen.
4) Käytännössä 100 Ah AGM akku vastaa 150..200 Ah lyijyvesiakkua käytön luonteen mukaan, AGM-akulla on suurempi virran antokyky ja akkuun varastoitunutta sähköä voi käyttää enemmän, ks kohta 2.
5) Akkutila pysyy siistinä, kun kovankaan latauksen seurauksena ei happovettä poreile akuista.1) Latautuu lyijyakkua paljon paremmin / nopeammin, pystyy vastaanottamaan 30 % nimelliskapasiteetin virran. Tärkeää koneella ladattaessa.
Latailen omassa veneessä tavallisia lyijyakkuja noin 50% virralla kapasiteetista. Tämä vaatii kylläkin älykkään lataussäätimen ja suuremman jännitteen (esim. 14,8V alussa). Olen jopa todistanut noin 150% virralla kapasiteetista lataamisen ilman akun kärsimistä. Toki suurilla virroilla ladattaessa kannattaa huolehtia veden määrästä.
Tässä nopeasti lataamisessa on myös toinen ongelma AGM-akkujen kanssa. Niihin ei voi lisätä vettä -> ne ovat lyhytikäisempiä käytettäessä pikalatausta.
Lisäksi on hyvä muistaa se, että nesteen imeyttäminen esim. lasikuitukankaaseen ei muuta akun kykyä antaa tai ottaa virtaa. Se riippuu käytännössä ainoastaan lyijylevyjen pinta-alasta.
2) AGM-akun voi purkaa paljon lyijyakkua syvemmälle akun vaurioitumatta. Lyijyakkua ei koskaan pitäisi purkaa alle 50 % kapasiteetin.
Olen itse pitänyt 80% rajana, ja hyvin on akut kestäneet sen normaalin 5-7 vuotta.
3) AGM-akku on lyijyakkua paljon kestävämpi. Lyijyakku on uusittavassa kunnossa tyypillisesti noin 200 kapasiteettikäyttökerran jälkeen, AGM-akku vasta 700, jopa 1.000 kapas.käyttökerran jälkeen.
Yleensä tämä pitkäikäisyys saadaan aikaan sillä, että AGM- ja geeliakuilla on latureissa omat hellät latausohjelmansa. Jos tavallista lyijyakkua latailee AGM-akun latausohjelmalla, se on aivan yhtä pitkäikäinen. Oleellisinta mielestäni tässä pitkäikäisyydessä on se, että tavalliseen lyijyakkuun pääsee lisäämään vettä, jonka karkaaminen on väistämätöntä nopeasti ladattaessa.
Oikeastaan on ihan turhaa puhua kestävyyseroista AGM-, geeli ja nesteakkujen välillä. Oikeastaan nämä kaikki on oleellisilta osiltaan samoja akkuja, eli niissä on samanlaiset lyijylevyt. Oleellista on näiden lyijylevyjen paksuus. Eli vesi akku voi olla pitkäikäisempi jos siinä on paksummat lyijylevyt. On melkein ihan sama kestävyyden kannalta (paitsi mekaaninen) mitä näiden lyijylevyjen välillä on. Kyllä nesteakuistakin löytyy niitä todella hyvin syväpurkausta kestäviä tuhansia syklejä kestäviä akkuja. Nämä ei kuitenkaan löydy siitä autotarvikeliikkeen hyllystä startti- tai vapaa-ajanakkunimikkeellä tai hinnalla. Ennemmin kannattaa katsella trukkeihin tms. työkoneisiin tarkoitettuja akkuja ja odottaa huomattavasti kalliimpaa hintaa. Nämä ovat oikeasti syväpurun kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta yllättäen ne ovat käytännössä aina perinteisiä nesteakkuja avattavilla korkeilla, koska ne eivät olisi pitkäikäisiä ilman haihtuvan veden lisäämistä. Näiden haittapuolena sitten on se, että näistä on sitten ihan turha odottaa saavansa ulos samoja virtoja kuin ohutlevyisestä starttiakusta. Kaikkea ei siis voi saada. Valinta on siis tehtävä suurien virtojen tai kestävyyden välillä. Toisaalta kun muistetaan se, että tavallinen startti-/vapaa-ajanakku kestää veneessä sellisen 5-7 vuotta normaalissa käytössä ja se on todellakin halpa, ainakin itse tulen käyttämään edelleen näitä. Tätä asiaa puoltaa lisäksi se, että minun veneeni on harvoin yli 45 asteen kulmassa tai todella kovassa paukutuksessa.
4) Käytännössä 100 Ah AGM akku vastaa 150..200 Ah lyijyvesiakkua käytön luonteen mukaan, AGM-akulla on suurempi virranantokyky ja akkuun varastoitunutta sähköä voi käyttää enemmän, ks kohta 2.
5) Akkutila pysyy siistinä, kun kovankaan latauksen seurauksena ei happovettä poreile akuista.
Akuista ei tule ladattaessa happoa ulos. Se on vettä ja sitä voidaan lisätä korvaamaan tämä haihtunut, jos akku on ns. perinteinen. - poikkeavat
mutta asia ei siitä muutu kirjoitti:
1) Latautuu lyijyakkua paljon paremmin / nopeammin, pystyy vastaanottamaan 30 % nimelliskapasiteetin virran. Tärkeää koneella ladattaessa.
Latailen omassa veneessä tavallisia lyijyakkuja noin 50% virralla kapasiteetista. Tämä vaatii kylläkin älykkään lataussäätimen ja suuremman jännitteen (esim. 14,8V alussa). Olen jopa todistanut noin 150% virralla kapasiteetista lataamisen ilman akun kärsimistä. Toki suurilla virroilla ladattaessa kannattaa huolehtia veden määrästä.
Tässä nopeasti lataamisessa on myös toinen ongelma AGM-akkujen kanssa. Niihin ei voi lisätä vettä -> ne ovat lyhytikäisempiä käytettäessä pikalatausta.
Lisäksi on hyvä muistaa se, että nesteen imeyttäminen esim. lasikuitukankaaseen ei muuta akun kykyä antaa tai ottaa virtaa. Se riippuu käytännössä ainoastaan lyijylevyjen pinta-alasta.
2) AGM-akun voi purkaa paljon lyijyakkua syvemmälle akun vaurioitumatta. Lyijyakkua ei koskaan pitäisi purkaa alle 50 % kapasiteetin.
Olen itse pitänyt 80% rajana, ja hyvin on akut kestäneet sen normaalin 5-7 vuotta.
3) AGM-akku on lyijyakkua paljon kestävämpi. Lyijyakku on uusittavassa kunnossa tyypillisesti noin 200 kapasiteettikäyttökerran jälkeen, AGM-akku vasta 700, jopa 1.000 kapas.käyttökerran jälkeen.
Yleensä tämä pitkäikäisyys saadaan aikaan sillä, että AGM- ja geeliakuilla on latureissa omat hellät latausohjelmansa. Jos tavallista lyijyakkua latailee AGM-akun latausohjelmalla, se on aivan yhtä pitkäikäinen. Oleellisinta mielestäni tässä pitkäikäisyydessä on se, että tavalliseen lyijyakkuun pääsee lisäämään vettä, jonka karkaaminen on väistämätöntä nopeasti ladattaessa.
Oikeastaan on ihan turhaa puhua kestävyyseroista AGM-, geeli ja nesteakkujen välillä. Oikeastaan nämä kaikki on oleellisilta osiltaan samoja akkuja, eli niissä on samanlaiset lyijylevyt. Oleellista on näiden lyijylevyjen paksuus. Eli vesi akku voi olla pitkäikäisempi jos siinä on paksummat lyijylevyt. On melkein ihan sama kestävyyden kannalta (paitsi mekaaninen) mitä näiden lyijylevyjen välillä on. Kyllä nesteakuistakin löytyy niitä todella hyvin syväpurkausta kestäviä tuhansia syklejä kestäviä akkuja. Nämä ei kuitenkaan löydy siitä autotarvikeliikkeen hyllystä startti- tai vapaa-ajanakkunimikkeellä tai hinnalla. Ennemmin kannattaa katsella trukkeihin tms. työkoneisiin tarkoitettuja akkuja ja odottaa huomattavasti kalliimpaa hintaa. Nämä ovat oikeasti syväpurun kestäviä ja pitkäikäisiä, mutta yllättäen ne ovat käytännössä aina perinteisiä nesteakkuja avattavilla korkeilla, koska ne eivät olisi pitkäikäisiä ilman haihtuvan veden lisäämistä. Näiden haittapuolena sitten on se, että näistä on sitten ihan turha odottaa saavansa ulos samoja virtoja kuin ohutlevyisestä starttiakusta. Kaikkea ei siis voi saada. Valinta on siis tehtävä suurien virtojen tai kestävyyden välillä. Toisaalta kun muistetaan se, että tavallinen startti-/vapaa-ajanakku kestää veneessä sellisen 5-7 vuotta normaalissa käytössä ja se on todellakin halpa, ainakin itse tulen käyttämään edelleen näitä. Tätä asiaa puoltaa lisäksi se, että minun veneeni on harvoin yli 45 asteen kulmassa tai todella kovassa paukutuksessa.
4) Käytännössä 100 Ah AGM akku vastaa 150..200 Ah lyijyvesiakkua käytön luonteen mukaan, AGM-akulla on suurempi virranantokyky ja akkuun varastoitunutta sähköä voi käyttää enemmän, ks kohta 2.
5) Akkutila pysyy siistinä, kun kovankaan latauksen seurauksena ei happovettä poreile akuista.
Akuista ei tule ladattaessa happoa ulos. Se on vettä ja sitä voidaan lisätä korvaamaan tämä haihtunut, jos akku on ns. perinteinen.jyrkästi akkku- ja laturivalmistajien suosituksista. Katso esim Bosch, Varta, jne.
En jaksa jatkaa juttua, otan vain 1 esimerkin: Jos et käytä erityisiä "Deep Cycle"-akkuja, tuo jatkuva 80% purku takuuvarmasti lyhentää akun kestoikää / varauskapasiteettia.
80% on raja jopa noille "Deep Cycle"-akuille.
Bosch:
"To achieve maximum life, deep cycle batteries should not be discharged below 20% State of Charge and should be recharged as soon as possible after use. Storage in a partially or completely discharged state will permanently
reduce battery capacity and longevity...
Fast recharging is not recommended." - se sama edelleen
poikkeavat kirjoitti:
jyrkästi akkku- ja laturivalmistajien suosituksista. Katso esim Bosch, Varta, jne.
En jaksa jatkaa juttua, otan vain 1 esimerkin: Jos et käytä erityisiä "Deep Cycle"-akkuja, tuo jatkuva 80% purku takuuvarmasti lyhentää akun kestoikää / varauskapasiteettia.
80% on raja jopa noille "Deep Cycle"-akuille.
Bosch:
"To achieve maximum life, deep cycle batteries should not be discharged below 20% State of Charge and should be recharged as soon as possible after use. Storage in a partially or completely discharged state will permanently
reduce battery capacity and longevity...
Fast recharging is not recommended."En olekaan väittänyt, ettei esim. 80% purku vähentäisi akun käyttöikää. Olen hyvin tietoinen, ettei näin syvät purut ole suositeltavia, mutta mikä on sitten se todellinen vaikutus. Jossain Boschin tavallisessa starttiakussa taisi olla 10% purulla kestoiäksi ilmoitettu 5000 sykliä. Jos tällaista akkua puretaan toistuvasti tuonne 80%, niin syklien määrä putoaa vaikka tuonne 250. Mitä tämä sitten tarkoittaa tavallisen veneilijän kohdalla. Kuvitellaan, että tämä sykli tehdään kerran päivässä. Normaalilta kesälomapurjehtijalta menee helposti se 5 vuotta saada nämä syklit täyteen. On vielä huomattava sekin seikka, että harvoin akkujani edes puretaan alle 50%. Se 80% on vain itsellä ehdottomana rajana, koska tavalliset startti/vapaa-ajan akut eivät kestä kuin muutamia kymmeniä 100% purkuja, ja tällöinkin lataus on tehtävä oikein.
Ei kai kukaan akkuvalmistaja nyt niin tyhmä ole, että mainostaa oman akkunsa kestävän 50 100% sykliä samalla kun muut ilmoittavat heidän akkujensa kestävän 5000 10% sykliä.
Sitten edelleen se AGM-akku käyttäytyy syväpurussa samalla tavalla kuin se starttiakkukin, jos sen lyijylevyt ovat rakenteeltaan starttiakkua vastaavat. Eli sillä ei saavuteta oleellisesti sen pitempää käyttöikää samanlaisessa käytössä. Toisaalta AGM-akut ovat yleensä ns. trukkiakkuja, joissa neste on imeytetty niihin lasikuitulevyihin. Näissä trukkiakuissa nämä lyijylevyt ovat huomattavasti paksumpia, jolloin niissä on kulutusvaraa. Tämä tarkoittaa sitä, että akut kestävät huomattavasti useampia syväpurkauskierroksia.
Otetaan ihan esimerkki: erään 100Ah AGM-akun mainostetaan antavan ulos jopa 400A virran. Jo pienimmätkin tavalliset noin 50 Ah starttiakut pystyvät parempaan. Toisaalta nykyään myydään jo melko paljon autoihinkin ihan AGM-tekniikalla toteutettuja starttiakkuja.
Yleinen virhe onkin verrata paksulevyistä AGM-"trukkiakkua" ihan perinteiseen starttiakkuun.
- Rippe9
Käsittääkseni hyttitilaan ei saisi laittaa vetykaasua päästäviä akkuja.Akkutilan pitäisi olla suljettu ja ulos tuuletettu.
- hätä
Eivät AGM-akut päästä mitään ulos. Ne saa asentaa pystyyn, kyljeelleen tai vaikka ylösalaisin.
- päästää
hätä kirjoitti:
Eivät AGM-akut päästä mitään ulos. Ne saa asentaa pystyyn, kyljeelleen tai vaikka ylösalaisin.
Kyllä agm-akkukin päästää vetykaasuja ulos. Jos katsot akun kantta oikein tarkkaan, niin huomat kannessa pienen pienet reiät. Ne on siinä juuri kaasujen poistoon, jotta akku ei räjähdä.Jos olet joskus purkanut agm-akun, niin olet huomannut kennojen päällä kumitulpat. Kun akussa latauksessa paine kasvaa tarpeeksi niin tulppa päästää kaasut ulos. Hyvä akku.
- samassa käytössä
hätä kirjoitti:
Eivät AGM-akut päästä mitään ulos. Ne saa asentaa pystyyn, kyljeelleen tai vaikka ylösalaisin.
AGM akussa akkuhappo on imeytetty lasikuitumattoon. Muuten akku on samanlainen kuin perinteinen nesteakku. Kemiallinen reaktio akun sisällä on kuitenkin molemmissa samanlainen. Eli kyllä se AGM-akkukin päästää niitä kaasuja pihalle. Jos tuo AGM-akku olisi oikeasti suljettu, niin se olisi todella vaarallinen pommi kun niiden kaasujen on kuitenkin päästävä ulos. Se neste ei vain pääse sieltä ulos ympäri käännettäessäkään, koska se akkuhappo on imeytetty siihen lasikuitumattoon. Toinen yleisesti käytetty keino on muuttaa akkuhappo geeliksi, mutta tämäkin toimii kuin perinteinen nesteakku. Eli kaasuja muodostuu.
- jorgoi
Älä hyvä ihminen tuo akkua sängyn alle. Jos vene on niin piene, ettei muuta ilaa ole, jätä akku hankkimatta. Parempaan tunnelmaan kaasujen kanssa pääset, kun kuivaat makuuhuoneessa korvasieniä!
- purkkareissa
akkutila tuulettuu veneen sisätiloihin. Turha siitä on olla huolestunut. AGM- ja geeliakut ovat parempia kuin tavalliset, joista veden mukana tulee helposti myös hieman happoista höyryä. Tavallisesta akusta voi myös tuuletusreikien kautta roiskua hieman happovettä merenkäynnissä, jos käytät esim. tavallisia auton akkuja.
- aeaea16
Halpa AGM akku ohkasilla levyillä (sznaider jne.) ei ole normaalia akkua millään tavalla parempi paitsi että se ei vuoda nesteitä.
Kun taas AGM akku on tehty rahalla, esim Optima. Niin se antaa todella kovan piikkivirran tarvittaessa, kestää syväpurkausta ja on pitkäikäinen (paksujen levyjen takia).
Jos nyt akkua on ostamassa veneeseen, lähtisin ihan normaalilla ja laadukkaalla akulla pelaamaan.
Halpaa AGM akkua ei missään tapauksessa kannata ostaa.
Jos välttämättä haluaa kuivan akun, kannattaa ostaa hälytysjärjestelmiin tarkoitettua AGM akkua, esim Yuasan NP-sarjaa, pari semmosta 100ah akkua ja starttiakuksi vaikka 100Ah normaalin akun.
AGM-akkuahan pitäisi sitäpaitsi ladata pienemmällä jännitteellä jotta se kestää pidempään.
- Venesäkäri
Tuossa tilanteessa olisi syytä miettiä järjestelmään kenties hupipuolelle AGM tai Geeli akut ja kaulaan vinssille/potkurille oma akku ja koneelle joku niistä vanhoista. Homman saa hoidettua akusta akkuun latureille, ottaa sähkö akusta ja muuntaa sen kullekkin akkutyypille sopivaksi ja tekee sen 4-portaisen latauskäyränkin. Toiseen väliin akusta akkuun laturi aurinkopaneelisäätimellä, niin on sekin hoidettu samalla. Sterlig Powerilla on ko. laitteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847