polyneuropatia

varssi

on sairauden nimi,onko kellä kokemusta taudin lääkityksestä,mikä tai mitkä konstit parhaiten tehoaa?

24

13893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E--merkki

      Taudin lääkityksestä ei ole kukaan maininnut mitään, särkylääkkeitä vain. Lyricaa, joka ei vie kipuja kuin hieman, mutta muuten rauhoittaa ja sitten oma havaintoni on 3x800mg Buranaa päivässä. Parin viikon kuuri helpottaa ehkä hieman. Siinäpä ne "hoidot".
      Saako kysyä, mitä oireita Sinulla ilmenee?

      • varssi

        oireena mm. jalkojen polttelu tai palelu,ukkovarpaat osittain tunnottomat,rasituksen jälkeen varpaat liikkuvat itsestään jne...


      • edellinen...
        varssi kirjoitti:

        oireena mm. jalkojen polttelu tai palelu,ukkovarpaat osittain tunnottomat,rasituksen jälkeen varpaat liikkuvat itsestään jne...

        Voisin luetella muutamia oireita, joista suuri osa on jatkunut vuosia, mutta vasta myöhemmin keksittiin syyt.
        Nilkkojen jäykkyys, jalkapohjien tunnottomuus, "lihojen" lähteminen luiden ympäriltä varsinkin sormista ja kämmenistä, myös käsivarsista ja sääristä, jalkaterät ja kämmenet ovat kuin tulessa saunan löylyssä. Vähitellen jalat menevät vähän sinne tänne ja kävely vaappuu (nilkat ei toimi) Voimat katoaa käsistä ja jaloista, kauppakassi on liikaa. Kasvojen lihaksiin tulee tunnottomia alueita, myös huuliin. Puhuminen saattaa puuroutua.
        Osa oireista on ollut vuosia, mutta varsinainen paheneminen nykytilaan kesti muutaman viikon.
        Sanomattakin lienee selvä, että työn teko on mahdotonta ja niinpä olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.


      • Rev.McMoon
        edellinen... kirjoitti:

        Voisin luetella muutamia oireita, joista suuri osa on jatkunut vuosia, mutta vasta myöhemmin keksittiin syyt.
        Nilkkojen jäykkyys, jalkapohjien tunnottomuus, "lihojen" lähteminen luiden ympäriltä varsinkin sormista ja kämmenistä, myös käsivarsista ja sääristä, jalkaterät ja kämmenet ovat kuin tulessa saunan löylyssä. Vähitellen jalat menevät vähän sinne tänne ja kävely vaappuu (nilkat ei toimi) Voimat katoaa käsistä ja jaloista, kauppakassi on liikaa. Kasvojen lihaksiin tulee tunnottomia alueita, myös huuliin. Puhuminen saattaa puuroutua.
        Osa oireista on ollut vuosia, mutta varsinainen paheneminen nykytilaan kesti muutaman viikon.
        Sanomattakin lienee selvä, että työn teko on mahdotonta ja niinpä olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.

        Minulla nuo oireet aiheutti krooninen kofeiinimyrkytys, joka taas aiheutui siitä, että maksa ei ehtinyt suodattaa kaikkea kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita, vaan niitä kertyi lihaksiin ja aiheutti myrkytystilan.

        Oireet kehittyivät niin hitaasti, että niitä ei osattu yhdistäää kofeiiniin. Viime talvena huomasin sattumalta kofeiinin aiheuttajaksi ja lopetin kahvinjuonnin Helmikuussa, vieroitus oli kamala ja oireita tulee vieläkin heikkoina aina kun syön valkosipulia, joka poistaa kudoksiin kertyneitä myrkkyjä, jotka sitten palaavat verenkiertoon ja menevät aivoihin.

        Blogissani on aika paljon juttua aiheesta ja tätä ryhdytään tutkimaan viranomaisten taholta, tieto on lääketieteelle aivan uutta.


      • E--merkki
        Rev.McMoon kirjoitti:

        Minulla nuo oireet aiheutti krooninen kofeiinimyrkytys, joka taas aiheutui siitä, että maksa ei ehtinyt suodattaa kaikkea kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita, vaan niitä kertyi lihaksiin ja aiheutti myrkytystilan.

        Oireet kehittyivät niin hitaasti, että niitä ei osattu yhdistäää kofeiiniin. Viime talvena huomasin sattumalta kofeiinin aiheuttajaksi ja lopetin kahvinjuonnin Helmikuussa, vieroitus oli kamala ja oireita tulee vieläkin heikkoina aina kun syön valkosipulia, joka poistaa kudoksiin kertyneitä myrkkyjä, jotka sitten palaavat verenkiertoon ja menevät aivoihin.

        Blogissani on aika paljon juttua aiheesta ja tätä ryhdytään tutkimaan viranomaisten taholta, tieto on lääketieteelle aivan uutta.

        Miten krooninen kofeiinimyrkytys todettiin? Minulla on ENMG mittauksella todettu polyneuropatia, joka ei parane vaan pahenee kaiken aikaa. Sen aiheuttajia voi olla diabetes, pitkään jatkunut alkoholismi tai joku geenivirhe, joka voi olla myös perinnöllinen. Jos oireet paranevat myrkytystilan loputtua emme ilmeisesti puhu samasta sairaudesta.


      • Rev.McMoon
        E--merkki kirjoitti:

        Miten krooninen kofeiinimyrkytys todettiin? Minulla on ENMG mittauksella todettu polyneuropatia, joka ei parane vaan pahenee kaiken aikaa. Sen aiheuttajia voi olla diabetes, pitkään jatkunut alkoholismi tai joku geenivirhe, joka voi olla myös perinnöllinen. Jos oireet paranevat myrkytystilan loputtua emme ilmeisesti puhu samasta sairaudesta.

        lääketiede ei tunne ko. tilaa, olen itse havainnut sen olemassaolon ja selvittänyt pääpiirteittäin sen syntymekanismin ja oireet sekä laatinut havaintojeni pohjalta hoitosuosituksen. Kansanterveyslaitos ilmeisesti ryhtyy potilastutkimuksiin havaintojeni pohjalta.

        Minulla valtaosa oireita parani, osa jäi mutta ne heikkenivät huomattavasti. En osaa tässä vaiheessa sanoa jäävätkö ne pysyviksi, enkä myöskään mikä ne aiheuttaa. Ne voivat johtua kehoon varastoituneen kofeiinin vaikutuksesta, siitä, ettei aivokemia ole vielä ehtinyt tasapainottua kokonaan, pysyvistä aivovaurioista, pysyvistä, vuosikausia jatkuneiden hermopinteiden aiheuttamista ääreishermoston vaurioista... kukaan ei tiedä.


      • edellinen
        Rev.McMoon kirjoitti:

        lääketiede ei tunne ko. tilaa, olen itse havainnut sen olemassaolon ja selvittänyt pääpiirteittäin sen syntymekanismin ja oireet sekä laatinut havaintojeni pohjalta hoitosuosituksen. Kansanterveyslaitos ilmeisesti ryhtyy potilastutkimuksiin havaintojeni pohjalta.

        Minulla valtaosa oireita parani, osa jäi mutta ne heikkenivät huomattavasti. En osaa tässä vaiheessa sanoa jäävätkö ne pysyviksi, enkä myöskään mikä ne aiheuttaa. Ne voivat johtua kehoon varastoituneen kofeiinin vaikutuksesta, siitä, ettei aivokemia ole vielä ehtinyt tasapainottua kokonaan, pysyvistä aivovaurioista, pysyvistä, vuosikausia jatkuneiden hermopinteiden aiheuttamista ääreishermoston vaurioista... kukaan ei tiedä.

        Niin tai näin, lopetin ylettömän, vuosikymmeniä jatkuneen kahvinjuonnin muutamia päiviä sitten.


      • Rev.McMoon
        edellinen kirjoitti:

        Niin tai näin, lopetin ylettömän, vuosikymmeniä jatkuneen kahvinjuonnin muutamia päiviä sitten.

        toivottavasti oireesi helpottavat. Toivon myös, ettei homma ole sinulle yhtä perkeleellinen rääkki kuin se oli minulle.

        Kun olen itse käynyt läpi kofeiinimyrkytyksen, tiedän miten hukassa niiden oireiden kanssa voi olla, niiden blogisepustusteni lukemisesta saattaa olla hyötyä kestämisen suhteen ja jos on kysyttävää, jätä viesti.


      • h-artsa85
        Rev.McMoon kirjoitti:

        Minulla nuo oireet aiheutti krooninen kofeiinimyrkytys, joka taas aiheutui siitä, että maksa ei ehtinyt suodattaa kaikkea kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita, vaan niitä kertyi lihaksiin ja aiheutti myrkytystilan.

        Oireet kehittyivät niin hitaasti, että niitä ei osattu yhdistäää kofeiiniin. Viime talvena huomasin sattumalta kofeiinin aiheuttajaksi ja lopetin kahvinjuonnin Helmikuussa, vieroitus oli kamala ja oireita tulee vieläkin heikkoina aina kun syön valkosipulia, joka poistaa kudoksiin kertyneitä myrkkyjä, jotka sitten palaavat verenkiertoon ja menevät aivoihin.

        Blogissani on aika paljon juttua aiheesta ja tätä ryhdytään tutkimaan viranomaisten taholta, tieto on lääketieteelle aivan uutta.

        Moikka!

        Itselläkin todettin polyneuropatia vuosi sitten (voinut olla jo 10 vuotta)
        Juon itsekkin kahvia n.4 litraa päivässä.

        Voiko kahvin sijasta ruveta juomaan esim teetä?
        Itse olen nykyään lähes sänkypotilaana, auttaisikohan kofeiinin juonnin lopettaminen?


      • Anonyymi
        Rev.McMoon kirjoitti:

        lääketiede ei tunne ko. tilaa, olen itse havainnut sen olemassaolon ja selvittänyt pääpiirteittäin sen syntymekanismin ja oireet sekä laatinut havaintojeni pohjalta hoitosuosituksen. Kansanterveyslaitos ilmeisesti ryhtyy potilastutkimuksiin havaintojeni pohjalta.

        Minulla valtaosa oireita parani, osa jäi mutta ne heikkenivät huomattavasti. En osaa tässä vaiheessa sanoa jäävätkö ne pysyviksi, enkä myöskään mikä ne aiheuttaa. Ne voivat johtua kehoon varastoituneen kofeiinin vaikutuksesta, siitä, ettei aivokemia ole vielä ehtinyt tasapainottua kokonaan, pysyvistä aivovaurioista, pysyvistä, vuosikausia jatkuneiden hermopinteiden aiheuttamista ääreishermoston vaurioista... kukaan ei tiedä.

        Itselläni neuropatia-oireet alkoivat puolisentoista vuotta sitten . Ensin pikkusormissa pistelyä ja puutumista. Samoin jalkaterissä ja varpaissa. Sormenpäät oleet punertavat. Sepelvaltimotauti todettiin parisen kuukautta sitten ja uskoin, että olisivat valtimotaudin oireita (käsien valtimotaudissa sormenpäät punertuvat). Niin ei ehkä kuitenkaan ole, kun ehdiotin asiaa sydänlääkärille. Minulla on myösä valtimokipuja ranteissa. Xarelto-kuurin aikana alkoi ensin vasemmassa ranteessa vähitellen ja nyt molemmat ranteet kipeät. Xarelto- lääkitys on määrätty laajaan verisuonitukokseen. Nopeasti on edennyt nyt rannekipu ja pistely ja puutuminen sormissa ja jalkaterissä, oli se sitten valtimoperäistä tai ei.


    • Kuka tietäisi minkälainen on prognoosi sellaisella alkoholiperäisellä polyneuropatialla, jossa jaloista on mennyt voima, niin että pyörätuolissa joutuu olemaan. Ja käsissäkin heikkoutta. Tämä läheisellä naisystävälläni ja joudun hoitamaan häntä hänen kotonaan, muuten hän joutuisi olemaan sairaalassa, minulla eläkeläisenä on aikaa ja voimaa nostella häntä.

      Olen yrittänyt katsoa netistä, mutta siellä vain selvitetään hoitoa ja syitä jne, muttei kerrota koska ja miten voi palautua kävelykyky. Alkoholi on nyt poissa, tilanne on tutkittu ja tilaa on jatkunut kaksi viikkoa. B-vitamiini on lääkkeenä. Fysioterapeutti tulee voimistelut järjestämään. Sairaalassa lääkäri kertoi, että joku oli ollut sängyssä 5 kuukautta ja sitten palautunut.

    • Milla44

      Hei,

      Minä olen sairastanut Polyneuropatiaa muutaman vuoden. Söin jossakin vaihessa Lyricaa 8 kuukautta kunnes totesin etten viitsi jatkaa. Huonoina päivinä syön Panacodia joka helpottaa jonkin verran. Kipuja on tietysti erillaisia enkä usko että millään lääkkeellä kivuista pääsisi kokonaan eroon. Panacodista on ollut se hyöty että kun sen ottaa juuri ennen nukkumaan menoa nukahtaa paremmin.

      Lyrica on erittäin vanha masennuslääke joka ei toiminut masennukseen. Lisää ruokahalua. En suosittele.

      Viimeksi lääkäri ehdotti Epilepsia lääkkeitä. Kieltäydyin niistäkin.

      Mitä pidemmälle pärjää ilman lääkkeitä sitä parempi.

      • varssi

        Mikä on ennusteesi sairaudessa,ja millaisia kiputuntemuksia koet ja mihin vuorokauden aikaa.itselläni vois tilannetta helpottaa hermopinne leikkaus selässä,,lekuri arveli niin.


      • Milla44
        varssi kirjoitti:

        Mikä on ennusteesi sairaudessa,ja millaisia kiputuntemuksia koet ja mihin vuorokauden aikaa.itselläni vois tilannetta helpottaa hermopinne leikkaus selässä,,lekuri arveli niin.

        Ennuste oli se, ettei tätä voi parantaa. Aika nopeasti tuntuu etenevän.Lääkkeitä en ole syönyt aikoihin. Nyt täytyy ruveta miettimään uudestaan, kun särky on levinnyt jo niin pahasti käsiinkin ja särkyjä on aivan jatkuvasti. Öisin kädet ovat jo jalkoja pahemmat.

        Seuraavaksi siirryn varmaan luonnontuotteisiin. Kemiallisista lääkkeistä haluan pysyä erossa.

        Kyllä harmittaa tämä vauhti. Eläkeikään ei olisi enää kuin 24 vuotta ; )


      • E-merkki
        Milla44 kirjoitti:

        Ennuste oli se, ettei tätä voi parantaa. Aika nopeasti tuntuu etenevän.Lääkkeitä en ole syönyt aikoihin. Nyt täytyy ruveta miettimään uudestaan, kun särky on levinnyt jo niin pahasti käsiinkin ja särkyjä on aivan jatkuvasti. Öisin kädet ovat jo jalkoja pahemmat.

        Seuraavaksi siirryn varmaan luonnontuotteisiin. Kemiallisista lääkkeistä haluan pysyä erossa.

        Kyllä harmittaa tämä vauhti. Eläkeikään ei olisi enää kuin 24 vuotta ; )

        Huomasin, että tämä ketju on vuoden ikäinen. Kirjoitin edellisen 18.11, eli vuosi sitten.
        Tlanne on muuttunut vuodessa siten, että jalat ovat tulleet tunnottomammiksi, nilkat ja polvet jäykistyneet, yhdellä jalalla ei pysy pystyssä, vaan kaatuu heti. Kävely on hidasta ja kömpelöä. Kuitenkin oireiden paheneminen on ollut aika hidasta, kädet ovat pysyneet ennallaan ja niillä voi tehdäkin jotain (ei pikkutarkkaa työtä) Lyricaa en ole syönyt vuoteen, enkä muitakaan lääkkeitä.
        Sain muuten inva-pysäköintikortin.


      • Sama edessä?
        E-merkki kirjoitti:

        Huomasin, että tämä ketju on vuoden ikäinen. Kirjoitin edellisen 18.11, eli vuosi sitten.
        Tlanne on muuttunut vuodessa siten, että jalat ovat tulleet tunnottomammiksi, nilkat ja polvet jäykistyneet, yhdellä jalalla ei pysy pystyssä, vaan kaatuu heti. Kävely on hidasta ja kömpelöä. Kuitenkin oireiden paheneminen on ollut aika hidasta, kädet ovat pysyneet ennallaan ja niillä voi tehdäkin jotain (ei pikkutarkkaa työtä) Lyricaa en ole syönyt vuoteen, enkä muitakaan lääkkeitä.
        Sain muuten inva-pysäköintikortin.

        Spinoserebellaariset ataksiat ovat usein aikuisiällä alkavia eteneviä hermoston rappeutumiseen johtavia sairauksia. Oireet johtuvat ensisijaisesti PIKKUAIVOJEN (cerebellum) ja selkäytimen (spina)-hermojen toimintahäiriöistä. SCA-sairaudet periytyvät aina autosomisesti vallitsevasti eli dominantisti.
        Ataksia tarkoittaa tahdonalaisten liikkeiden hallinnan ja koordinoinnin ongelmia. Ataksiasairauksien taustalla on toimintahäiriö pikkuaivoissa tai niiden hermoratayhteyksissä.
        Näin lukee MS-liiton sivuilla, kun googletin polyneuropatia ja pikkuaivot.

        Äidilläni on todettu pikkuaivojen kuorikerroksen atrofiaa (=surkastumista) ja hänellä on muistihäiröitä ja nyt vajaa kuukausi (vihdoin!) hänelle tehtiin tuo ENMG-koe, jonka tulos oli polyneuropatia. Särkyä jos kaikenlaista hän on valittanut niin kauan kuin muistan, mutta käypähoitomme on luokitellut ne mielenterveydellisiksi ja niinpä hän on syönyt mielialalääkkeitä vaihdevuosistaan 50 v lähtien eli 38 vuotta. Särkylääkkeitä myös on syöty ja syötetty monta kiloa vuodessa, kun kerran laskin määrät yhteen.

        Tuotti mielipahaa, että käypähoitomme asiantuntijat, lääkärit eivät ole tutkineet hermoratojen toimintaa, vaan kaikki on johtunut potilaan omasta päästä. No tavallaan onkin, jos pikkuaivot, jotka hermottavat jopa sydänlihasta (äidilläni jatkuvia rytmihäiriöitä) että lihaksien koordinointia ja niiden nopeutta, on jo antanut merkkejä vuosikymmeniä.
        Mutta näin nyt mennään. Kuitenkin herää kysymys, olisiko jotenkin voitu aikaisemmin tehdä jotain tässä maailman parhaaksi sanotussa terveydenhoidossamme. Mennyt mikä mennyt, mutta surettaa, että vanhuus hänellä voisi olla vähemmän kivuton, liikunnallisempi ja järkevämpi.


      • E-merkki
        Sama edessä? kirjoitti:

        Spinoserebellaariset ataksiat ovat usein aikuisiällä alkavia eteneviä hermoston rappeutumiseen johtavia sairauksia. Oireet johtuvat ensisijaisesti PIKKUAIVOJEN (cerebellum) ja selkäytimen (spina)-hermojen toimintahäiriöistä. SCA-sairaudet periytyvät aina autosomisesti vallitsevasti eli dominantisti.
        Ataksia tarkoittaa tahdonalaisten liikkeiden hallinnan ja koordinoinnin ongelmia. Ataksiasairauksien taustalla on toimintahäiriö pikkuaivoissa tai niiden hermoratayhteyksissä.
        Näin lukee MS-liiton sivuilla, kun googletin polyneuropatia ja pikkuaivot.

        Äidilläni on todettu pikkuaivojen kuorikerroksen atrofiaa (=surkastumista) ja hänellä on muistihäiröitä ja nyt vajaa kuukausi (vihdoin!) hänelle tehtiin tuo ENMG-koe, jonka tulos oli polyneuropatia. Särkyä jos kaikenlaista hän on valittanut niin kauan kuin muistan, mutta käypähoitomme on luokitellut ne mielenterveydellisiksi ja niinpä hän on syönyt mielialalääkkeitä vaihdevuosistaan 50 v lähtien eli 38 vuotta. Särkylääkkeitä myös on syöty ja syötetty monta kiloa vuodessa, kun kerran laskin määrät yhteen.

        Tuotti mielipahaa, että käypähoitomme asiantuntijat, lääkärit eivät ole tutkineet hermoratojen toimintaa, vaan kaikki on johtunut potilaan omasta päästä. No tavallaan onkin, jos pikkuaivot, jotka hermottavat jopa sydänlihasta (äidilläni jatkuvia rytmihäiriöitä) että lihaksien koordinointia ja niiden nopeutta, on jo antanut merkkejä vuosikymmeniä.
        Mutta näin nyt mennään. Kuitenkin herää kysymys, olisiko jotenkin voitu aikaisemmin tehdä jotain tässä maailman parhaaksi sanotussa terveydenhoidossamme. Mennyt mikä mennyt, mutta surettaa, että vanhuus hänellä voisi olla vähemmän kivuton, liikunnallisempi ja järkevämpi.

        Olen ollut ikäni terve kuin pukki, kuten sanotaan. Nyt sitten tuli näitä vaivoja, ja alkoi juoksu lääkäreissä. Mitään ns. apua en ole saanut yhdeltäkään lääkäriltä, ainoastaan kassillisen lääkkeitä aina kun jotain valittaa. Lääkkeet ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, joista on ollut enemmän haittaa, kuin hyötyä. Nyt on ollut viimeisen vuoden huomattavasti parempi olo, kun kertakaikkiaan lopetin kaikkien lääkkeiden syönnin. Lyricat ja muut mömmöt. Lääkärit ovat vain lääketehtaiden myyntiorganisaatiota ja edustavat todellista korruptiota härskeimmillään. Nyt kun tätä rumbaa on muutaman vuoden seurannut, on silmät avautuneet ja koko mädännäisyys haisee.


      • Anonyymi
        E-merkki kirjoitti:

        Olen ollut ikäni terve kuin pukki, kuten sanotaan. Nyt sitten tuli näitä vaivoja, ja alkoi juoksu lääkäreissä. Mitään ns. apua en ole saanut yhdeltäkään lääkäriltä, ainoastaan kassillisen lääkkeitä aina kun jotain valittaa. Lääkkeet ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, joista on ollut enemmän haittaa, kuin hyötyä. Nyt on ollut viimeisen vuoden huomattavasti parempi olo, kun kertakaikkiaan lopetin kaikkien lääkkeiden syönnin. Lyricat ja muut mömmöt. Lääkärit ovat vain lääketehtaiden myyntiorganisaatiota ja edustavat todellista korruptiota härskeimmillään. Nyt kun tätä rumbaa on muutaman vuoden seurannut, on silmät avautuneet ja koko mädännäisyys haisee.

        neuropaatisiin kipuihin botox-pistikset.
        B niska kenoon kuten Kari Suomalainen 2 tapausta A) silmaäulma ajatui 3kk väein leuasta kurttuun ja kaameet kivut
        https://www.duodecimlehti.fi/duo99892
        https://www.kaypahoito.fi/nix00086
        Kivulias ei jaksa hakea hoitoja..
        Yerkkarit nykyään tylyttää..


      • Anonyymi
        E-merkki kirjoitti:

        Olen ollut ikäni terve kuin pukki, kuten sanotaan. Nyt sitten tuli näitä vaivoja, ja alkoi juoksu lääkäreissä. Mitään ns. apua en ole saanut yhdeltäkään lääkäriltä, ainoastaan kassillisen lääkkeitä aina kun jotain valittaa. Lääkkeet ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, joista on ollut enemmän haittaa, kuin hyötyä. Nyt on ollut viimeisen vuoden huomattavasti parempi olo, kun kertakaikkiaan lopetin kaikkien lääkkeiden syönnin. Lyricat ja muut mömmöt. Lääkärit ovat vain lääketehtaiden myyntiorganisaatiota ja edustavat todellista korruptiota härskeimmillään. Nyt kun tätä rumbaa on muutaman vuoden seurannut, on silmät avautuneet ja koko mädännäisyys haisee.

        Neuropatian syytä ei ilmeisesti tarkasti tiedetä. Omalla kohdallani alkoi siten, että sormenpäät muuttuivat punaisiksi. Ensin pisteli vain pikkusormia, mutta myöhemmin levinnyt myös nimettömään ja jonkin verran muihinkin sormiin. Jalkaterät - ja etenkin varpaat - osittain tunnottomat ja pistelevät. Ranteetkin ovat nyt kipeytyneet hiljattain ja rannekivun myötä olin aika varma, että oireet liittyvät valtimoihin ja valtimotauti hiljattain todettukin. Nuoren sydänlääkärin mukaan ei kuitenkaan ehkä liittyisi valtmoihin.

        Ranteiden valtimokivun lisäksi minulla on valtimokipoua myös päässä ajoittain ja oireet alkoivat Xarelto-kuurin aikana. Parin kuukauden 30mg/pvä käytön jälkeen alkoi vihloa ensin vasenta rannetta silloin tällöin. Kerroin siitä sisätautilääkärille, mutta ei kuulemma liittynyt lääkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuropatian syytä ei ilmeisesti tarkasti tiedetä. Omalla kohdallani alkoi siten, että sormenpäät muuttuivat punaisiksi. Ensin pisteli vain pikkusormia, mutta myöhemmin levinnyt myös nimettömään ja jonkin verran muihinkin sormiin. Jalkaterät - ja etenkin varpaat - osittain tunnottomat ja pistelevät. Ranteetkin ovat nyt kipeytyneet hiljattain ja rannekivun myötä olin aika varma, että oireet liittyvät valtimoihin ja valtimotauti hiljattain todettukin. Nuoren sydänlääkärin mukaan ei kuitenkaan ehkä liittyisi valtmoihin.

        Ranteiden valtimokivun lisäksi minulla on valtimokipoua myös päässä ajoittain ja oireet alkoivat Xarelto-kuurin aikana. Parin kuukauden 30mg/pvä käytön jälkeen alkoi vihloa ensin vasenta rannetta silloin tällöin. Kerroin siitä sisätautilääkärille, mutta ei kuulemma liittynyt lääkkeeseen.

        Niinhän sitä väitetään, ettei syitä tiedetä, mutta luulisi, että jotain tietäisivät kuitenkin.

        Minulla kun todettiin tämä polyneuropatia, niin ensin nuorempi neurologiksi erikoistuva lääkäri sanoi, että johtuu alkoholista.
        Seuraavalla kerralla oli jo iäkkäämpi neurologi ja juteltiin. Sanoin ohimennen " niin, johtuu kuulemma alkoholista ". Hän katsoi minua hieman kummastuneena ja katsoi sitten tietsikan näyttöä ja sanoi minulle " ei tämä johdu alkoholista "

        Tosin hän ei sanonut sitäkään mistä mahdollisesti johtuu.
        Minun polyneuropatia on aksonaalinen, ja itse googlettelemalla erilaisia terveysalan sivuja löysin jonkin verran tietoa noista aksoneista.

        Aksonit ovat jonkinlaisia hermonviejähaarakkeiden ( päitä ?), jos oikein käsitin, tai sitten niitä itse haarakkeita.
        Ja tässä polyneuropatian muodossa yhteydet pätkivät, hermoston viestit eivät mene perille kuin osittain. Ja hermothan käskyttävät myös lihasten toimintaa.

        Minulla on vuosikausia kestänyt psyykenlääkehistoria, ja tutkiskelin niistäkin tietoa.
        Neuroleptien kohdilta löysin tietoa, että niiden haittana voi olla juuri noiden aksoneiden vaurioituminen.

        Ilman lääketieteen opiskelua on helpohko laskea yksi plus yksi, niin voisi ajatella että taustalla minun kohdallani saattaisi olla vuosia käyttämäni isot lääkemäärät.
        En voi tosin kieltää sitäkään, että vaikuttamassa voi olla muitakin myrkkyjä, joita kehoni on aikoinaan joutunut kestämään typeryyteni takia.

        En voi väittää asiaa faktaksi, koska en ole ammattilainen, mutta silti kiinnostaa hankkia tietoa, koska ammattilaisilta sitä harvemmin saa.

        Polyneuropatioita taitaa olla useampaakin erilaista, ja tietysti johtuvatkin erilaisista syistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuropatian syytä ei ilmeisesti tarkasti tiedetä. Omalla kohdallani alkoi siten, että sormenpäät muuttuivat punaisiksi. Ensin pisteli vain pikkusormia, mutta myöhemmin levinnyt myös nimettömään ja jonkin verran muihinkin sormiin. Jalkaterät - ja etenkin varpaat - osittain tunnottomat ja pistelevät. Ranteetkin ovat nyt kipeytyneet hiljattain ja rannekivun myötä olin aika varma, että oireet liittyvät valtimoihin ja valtimotauti hiljattain todettukin. Nuoren sydänlääkärin mukaan ei kuitenkaan ehkä liittyisi valtmoihin.

        Ranteiden valtimokivun lisäksi minulla on valtimokipoua myös päässä ajoittain ja oireet alkoivat Xarelto-kuurin aikana. Parin kuukauden 30mg/pvä käytön jälkeen alkoi vihloa ensin vasenta rannetta silloin tällöin. Kerroin siitä sisätautilääkärille, mutta ei kuulemma liittynyt lääkkeeseen.

        Sen verran lueskelin englanninkielellä aiheesta, että valtimosairauteen (ateleskleroosi) saattaa ehkä liittyä joskus äärreishermosairaus ja tätä olen itselläni epäillyt sen jälkeen kun valtimotauti hiljattain todettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran lueskelin englanninkielellä aiheesta, että valtimosairauteen (ateleskleroosi) saattaa ehkä liittyä joskus äärreishermosairaus ja tätä olen itselläni epäillyt sen jälkeen kun valtimotauti hiljattain todettiin.

        Valtimotautihan jää usein havaitsematta ja itsellänikin se havaittiin vasta veritulpan yhteydessä ja siitä seuranneiden sydänongelmien seurauksena.

        Lukemassani lääketieteellisessä artikkelissa valtimotaudin ja ääreishermosairauden yhteyttä ei kuitenkaan pidetty täysin kiistattomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtimotautihan jää usein havaitsematta ja itsellänikin se havaittiin vasta veritulpan yhteydessä ja siitä seuranneiden sydänongelmien seurauksena.

        Lukemassani lääketieteellisessä artikkelissa valtimotaudin ja ääreishermosairauden yhteyttä ei kuitenkaan pidetty täysin kiistattomana.

        Jotkut neuropatiapotilaat ovat kertoneet tälläkin palstalla, että heidän ranteensa ovat kipeytyneet. Niin minullekin on käynyt. Kipu on vähitellen lisääntynyt se on valtimokipua.

        (Sepel)valtimotautihan ei rajoitu sydämämeen, vaan ahtauttaa koko kehon valtimoita.

        Nuori sydänlääkäri ei kuitenkan ottanut asiaan muuta kantaa kuin kehotti hakeutumaan neurologille.


    • Anonyymi

      Mulla todettiin polyneuropatia viitisen vuotta sitten, hieman aiemmin ataktinen kävely.
      Ikinä ei selvitetty mistä nuo saattaisivat johtua eli ihan jää arvailujen varaan.

      Onhan tää ikävä vaiva. Oireita mulla on ihan riittävästi, on puutumista, pistelyä, tunnottomuutta, kipuja, motorisia häiriöitä, voimattomuutta, kuuman ja kylmän tunto on vähän sekaisin, palelua etenkin alaraajoissa.
      Jalat on huonommat, käsissä vähemmän oireilua.
      Mulle on tullut myös ajan myötä ns. vasaravarpaat.

      Mulla on myös asentotunto kadonnut jo muutama vuosi sitten eli kun makaan tai istun rentona niin en tunne missä asennossa kädet ja jalat ovat.
      Tätä on hankala selittää, sellainen joka on itse kokenut samaa, ymmärtää mitä tarkoitan.

      En ole huomannut kahvin aiheuttavan oireilun pahenemista, alkoholi kyllä pahentaa oireita, etenkin kipuja ja voimattomuutta.

      Useamman vuoden ajan on ollut myös lihasten nykimistä, neurologi käytti sanaa faskikulointi. Tuntuu vain jaloissa mutta ei ole mukavan tuntuista.

      Silloin alussa kokeilin hermokipulääkkeitä mutta sivuvaikutusten sekä myös hinnan takia lopetin niiden käytön.
      Elän nykyään ilman lääkkeitä, tarvittaessa otan jotain kipulääkettä.

      Joskus ulkona kävellessä tuntuu että näillä jaloilla ei enää kauan kävellä, tuntuvat niin kovin heikoilta. Sitten tulee vähän pelkoa että mitä jos oikeasti menee kävelykyky. Eipä sitä tilannetta kannata odottelemaan jäädä.
      Liikun vielä voimien mukaan, on kuitenkin tärkeää yrittää pitää lihakset jollain tavalla kunnossa.

      En oikein usko että kohdallani enää parannusta tapahtuisi mutta toivon ettei sairaus myöskään etenisi turhan nopeasti. Tämä ei ole tosiaankaan mukavaa.
      Muutama lääkäri on sanonut että on vakava, paha sairaus, kun taas jotkut lääkärit eivät välitä juuri lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe