Mitä tiedätte taiteilijasta .....

vinsent

Terry Laakso? surffailin taas kerran netissä ja tuolta Idea parkissa olevasta Ten Artista eksyin taiteilija Terry Laakson kotisivulle. Miehestä oli paljon televisio esiintymisiä ja kaikenmaailman juttuja. Olikohan kohta enemmän kuin Palmusta aikoinaan.
Kuka tällainen taiteilija oikein on? HUOM. Tämä ei ole nyt mikään mainos tai provo. Vaan kun tuon taiteilijan teokset jäivät jotenkin mieleen. Eikä meille tule naistenlehtiä jossa ajattelisin kyseisestä taiteilijasta kerrottavan.

Jos nyt joku tietää taiteilijasta jotain kun ei löytyny kotisivulta esittely eikä CV osiota. Taidan soittaa taiteilijalle ja kysyä mikä on miehen taiteellinen koulutus. En nyt laita sitä paljonpuhuttua linkkiä tähen, mutta jos jos nyt haluaa Googlesta hakea, niin mielipiteet taiteilijan tuotannosta kiinnostaisi.

36

8010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imyd

      "Miehestä oli paljon televisio esiintymisiä ja kaikenmaailman juttuja. "

      Missä ja milloin? :D :D

      Miksi minusta tuntuu että viestisi oli kuitenkin ko. taiteilijan puskamarkkinointia tai kömpely yritys sellaiseen suuntaan.

      • vinsent

        Voit unohtaa koko tiedusteluni. Sain asiasta jo toista kautta selvyyttä. Laakson kotisivulla. "Näyttelyt ja tapahtumat" oli kuvia niistä tv jutuista ja ajankohdat koska oli lähetetty. Ettei ne nyt mitään tuulesta temmmattuja ollut. Mutta niinkuin sanoin unohdetaan koko asia.


    • ******

      näkyy pensseliä heiluttavan. Ja tyylilaji näyttäisi olevan tuollaista 'laatumaalaus' -meininkiä.

    • Koulutettu

      Katselin tietoja ja töitä ko. Terry Laaksosta.
      Matrikkelista häntä ei löydy ja töistä päätellen yksi harrastaja, joka ei ole malttanut käydä mitään kurssia ikäänkuin Palmukin. Kukka-ja asetelmamaalari näköiskuvia kukista. nimihaulla löytyi heitä koko joukko saman asteisia, jotka olivat liittyneet yhteen vahvistaakseen omaa....

      • tulemme

        taas koulutukseen, joka ilmiselvästi on haitaksi koska tuon tason maalareita valmistuu hyvin harvoin oppilaitoksista. Ne taidot on ikävä kyllä ihan itse opeteltava.


      • pohjalla on tämäkin arvio. Ei löydy matrikkelista = huono, harrastaja = huono, Palmumainen = huono, ...hohhoijaa näitä..."asiantuntijoita"...

        Tämä Suomi on kyllä kateuden ja nihilismin luvattu maa. Kun joku on päässyt näkyvään asemaan, hänet pitää ampua alas keinolla millä hyvänsä. Olennaista ei ole se, mitä hän tekee ja miksi, vaan se, ettei hän saa pärjätä paremmin kuin minä, koska muuten loputkin itsetunnostani romahtaa, ja sitä ei näemmä kestä edes koulutettu itsetunto. Häntä ei myöskään arvioida työn jäljen, vaan matrikkeleiden, koulutusten ja palmumaisuuksien kautta. Sekin jo kertoo arvioijan arvomaailmasta paljon.


      • on siis
        artemix kirjoitti:

        pohjalla on tämäkin arvio. Ei löydy matrikkelista = huono, harrastaja = huono, Palmumainen = huono, ...hohhoijaa näitä..."asiantuntijoita"...

        Tämä Suomi on kyllä kateuden ja nihilismin luvattu maa. Kun joku on päässyt näkyvään asemaan, hänet pitää ampua alas keinolla millä hyvänsä. Olennaista ei ole se, mitä hän tekee ja miksi, vaan se, ettei hän saa pärjätä paremmin kuin minä, koska muuten loputkin itsetunnostani romahtaa, ja sitä ei näemmä kestä edes koulutettu itsetunto. Häntä ei myöskään arvioida työn jäljen, vaan matrikkeleiden, koulutusten ja palmumaisuuksien kautta. Sekin jo kertoo arvioijan arvomaailmasta paljon.

        ihan sairasta tässä maassa. Tiedän sen omakohtaisesti varsin hyvin, suku vilisee korkeasti koulutettuja tyyppejä jotka kyllä myös asemaansa korostavat...itse 'pahaisena kuvataiteilijana' olen varsinainen musta lammas.

        Täällä on tärkeintä just se miten tienaa ja missä asemassa on. Ehkäpä materiaalisesti köyhällä historialla on asiaan joku yhteys.


      • Koulutettu
        artemix kirjoitti:

        pohjalla on tämäkin arvio. Ei löydy matrikkelista = huono, harrastaja = huono, Palmumainen = huono, ...hohhoijaa näitä..."asiantuntijoita"...

        Tämä Suomi on kyllä kateuden ja nihilismin luvattu maa. Kun joku on päässyt näkyvään asemaan, hänet pitää ampua alas keinolla millä hyvänsä. Olennaista ei ole se, mitä hän tekee ja miksi, vaan se, ettei hän saa pärjätä paremmin kuin minä, koska muuten loputkin itsetunnostani romahtaa, ja sitä ei näemmä kestä edes koulutettu itsetunto. Häntä ei myöskään arvioida työn jäljen, vaan matrikkeleiden, koulutusten ja palmumaisuuksien kautta. Sekin jo kertoo arvioijan arvomaailmasta paljon.

        Ei ollut tarkoitus loukata teitä taiteenharrastajia. Työn jäljestä se juuri näkyykin, että on puuteita tiedoissa ja taidoissa vaikka, ette ehkä tiedä sitä samalla tavalla katsoa kuin "ammattilainen". Olen itsekin ollut aikoinaan harrastaja, mutta hankkinut koulutuksen osatakseni paremmin ammatin salat. Sana ammattilainen on ehkä väärä sana tiedoista joita koulutuksen yhteydessä saa. Olen kouluttanut muutamassa harrastetaideyhdistyksessä ja heistä on kehittynyt aikamoisia maalareita, jotka vetävät vertoja monille ns. ammattilaisille. Silloin kun viimeksi olin lautakunnassa, jossa valitaan uusia taiteilijoita kokelasjäseniksi ja varsinaisiksi. viimeksi katsoimme noin 1700 diaa töistä joilla haetaan jäseneksi. Niin kuin äsken sanoin töistä näkyy taito ja taide.


      • vinsent
        artemix kirjoitti:

        pohjalla on tämäkin arvio. Ei löydy matrikkelista = huono, harrastaja = huono, Palmumainen = huono, ...hohhoijaa näitä..."asiantuntijoita"...

        Tämä Suomi on kyllä kateuden ja nihilismin luvattu maa. Kun joku on päässyt näkyvään asemaan, hänet pitää ampua alas keinolla millä hyvänsä. Olennaista ei ole se, mitä hän tekee ja miksi, vaan se, ettei hän saa pärjätä paremmin kuin minä, koska muuten loputkin itsetunnostani romahtaa, ja sitä ei näemmä kestä edes koulutettu itsetunto. Häntä ei myöskään arvioida työn jäljen, vaan matrikkeleiden, koulutusten ja palmumaisuuksien kautta. Sekin jo kertoo arvioijan arvomaailmasta paljon.

        Asiassa samaa mieltä. Jollei ole osoittaa riittävästi papereita ei ole mikään taiteilija.
        Neuvostovallan aikana suomessakin riitti kun kuului oikeaan puolueeseen, mitä aktiivisempi, sitä parempi taiteilija. Nyt onneksi kysellään jo koulutusta. Vieläkö otettaisiin mukaan kädentaidot ja osaaminen, pelkän luovuuden sijasta niin se olisi jo jotakin.
        Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä. Anteeksi vaan hyvät kolleegat teistä kun muutamat tänne kirjoittavat.
        Kyllä osaaminen on muutakin kuin värioppia ja luovuutta. Eikä kaikella taiteella tarvitse ottaa kantaa tai peilata tämän maailman menoa.

        Kauniilla maisema- tai asetelmamaalauksella voi myös olla sanoma. Se voi ottaa kantaa kauneuden ja osaamisen puolesta.

        Itse olen yrittänyt olla hyvinkin avarakatseinen ja kaikkiruokainen taiteen suhteen. Ja täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen.

        Enkä nyt puolustele taiteilijaa josta pyysin tietoja, minusta hän on kohtalainen noissa asetelmissa mutta pahasti jämähtänyt paikoilleen, edistymistä ei ole näkynyt.


      • sekin että
        vinsent kirjoitti:

        Asiassa samaa mieltä. Jollei ole osoittaa riittävästi papereita ei ole mikään taiteilija.
        Neuvostovallan aikana suomessakin riitti kun kuului oikeaan puolueeseen, mitä aktiivisempi, sitä parempi taiteilija. Nyt onneksi kysellään jo koulutusta. Vieläkö otettaisiin mukaan kädentaidot ja osaaminen, pelkän luovuuden sijasta niin se olisi jo jotakin.
        Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä. Anteeksi vaan hyvät kolleegat teistä kun muutamat tänne kirjoittavat.
        Kyllä osaaminen on muutakin kuin värioppia ja luovuutta. Eikä kaikella taiteella tarvitse ottaa kantaa tai peilata tämän maailman menoa.

        Kauniilla maisema- tai asetelmamaalauksella voi myös olla sanoma. Se voi ottaa kantaa kauneuden ja osaamisen puolesta.

        Itse olen yrittänyt olla hyvinkin avarakatseinen ja kaikkiruokainen taiteen suhteen. Ja täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen.

        Enkä nyt puolustele taiteilijaa josta pyysin tietoja, minusta hän on kohtalainen noissa asetelmissa mutta pahasti jämähtänyt paikoilleen, edistymistä ei ole näkynyt.

        tekee vaikka niitä maisemia. Viis siitä vaikka ei trendien etunenässä olekaan.

        Tiedän monia yli kymmenen vuotta taidekouluja käyneitä, joilla ei edelleen ole mitään sanottavaa. Teorioita on kertynyt vaikka mitä, mutta taiteen tekemisen kautta tuleva ymmärrys voi puuttua kokonaan. Kun taas pelkät perusopinnot suorittanut saattaa edistyä aivan huimasti parissa vuodessa.


      • il pittore
        vinsent kirjoitti:

        Asiassa samaa mieltä. Jollei ole osoittaa riittävästi papereita ei ole mikään taiteilija.
        Neuvostovallan aikana suomessakin riitti kun kuului oikeaan puolueeseen, mitä aktiivisempi, sitä parempi taiteilija. Nyt onneksi kysellään jo koulutusta. Vieläkö otettaisiin mukaan kädentaidot ja osaaminen, pelkän luovuuden sijasta niin se olisi jo jotakin.
        Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä. Anteeksi vaan hyvät kolleegat teistä kun muutamat tänne kirjoittavat.
        Kyllä osaaminen on muutakin kuin värioppia ja luovuutta. Eikä kaikella taiteella tarvitse ottaa kantaa tai peilata tämän maailman menoa.

        Kauniilla maisema- tai asetelmamaalauksella voi myös olla sanoma. Se voi ottaa kantaa kauneuden ja osaamisen puolesta.

        Itse olen yrittänyt olla hyvinkin avarakatseinen ja kaikkiruokainen taiteen suhteen. Ja täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen.

        Enkä nyt puolustele taiteilijaa josta pyysin tietoja, minusta hän on kohtalainen noissa asetelmissa mutta pahasti jämähtänyt paikoilleen, edistymistä ei ole näkynyt.

        mollata joukkoa on yleistää. Kuten sinä lauseellasi
        "Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä."

        Vaikka et sitä suoraan sano niin peitetysti sanottuna moni lukee sen yleistyksenä. Liitossa on runsaasti yli tuhat jäsentä ja siihen joukkoon mahtuu monenlaista taiteen tekijää. Kun huomioon ottaa vielä yleistäjän subjektiivisen käsityksen "hyvästä" taiteesta ja "räpellyksestä", ollaankin jo kaukana asiallisesta keskustelusta.

        Toinen sanomasi kaipaa komenttia, kas näin:
        "..täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen."

        Miten tämä pitäisi ymmärtää? Eikö se nimenomaan ole taiteen vapautta, jos siinä näkyy monenlainen osaaminen? Sitä ei ainakaan ole se, että kaikki tekevät samanlaista samanlaisella osaamisella.


      • vinsent
        il pittore kirjoitti:

        mollata joukkoa on yleistää. Kuten sinä lauseellasi
        "Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä."

        Vaikka et sitä suoraan sano niin peitetysti sanottuna moni lukee sen yleistyksenä. Liitossa on runsaasti yli tuhat jäsentä ja siihen joukkoon mahtuu monenlaista taiteen tekijää. Kun huomioon ottaa vielä yleistäjän subjektiivisen käsityksen "hyvästä" taiteesta ja "räpellyksestä", ollaankin jo kaukana asiallisesta keskustelusta.

        Toinen sanomasi kaipaa komenttia, kas näin:
        "..täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen."

        Miten tämä pitäisi ymmärtää? Eikö se nimenomaan ole taiteen vapautta, jos siinä näkyy monenlainen osaaminen? Sitä ei ainakaan ole se, että kaikki tekevät samanlaista samanlaisella osaamisella.

        Anteeksi en halunnut mollata, sanat oli huonosti asetettu. Vaan että sieltä löytyy kuitenkin useampi sellainen räpeltäjätaiteilija joiden työn laatu on sitä luokkaa ettei siinä näy muuta osaamista kuin se luovuus. Suurin osa porukasta on kuitenkin ihan ammattinsa hallitsevaa väkeä.

        "Taiteenvapaudella" tarkoitin sitä kun puolustetaan kaikenlaista ns.taidetta joka voi toisten mielestä olla hyvinkin loukkaavaa ja rivoa. Maailma on muuttunut niin sallivaiseksi että mitä tahansa saa tehdä ja toteuttaa taiteen varjolla.

        Kuitenkin jos joku haluaa maalata vanhanaikaisia aiheita maisemia, kukkia, asetelmia, eläimiä ym.
        Ja näissä kun ei aina olekaan sitä sanomaa tai kantaaottavuutta niin näiden tekijät ei ole oikeita taiteilijoita. Eihän näillä taiteilijoilla ole mitään asiaa esim. taidemaalariliittoon.


      • vinsent
        vinsent kirjoitti:

        Anteeksi en halunnut mollata, sanat oli huonosti asetettu. Vaan että sieltä löytyy kuitenkin useampi sellainen räpeltäjätaiteilija joiden työn laatu on sitä luokkaa ettei siinä näy muuta osaamista kuin se luovuus. Suurin osa porukasta on kuitenkin ihan ammattinsa hallitsevaa väkeä.

        "Taiteenvapaudella" tarkoitin sitä kun puolustetaan kaikenlaista ns.taidetta joka voi toisten mielestä olla hyvinkin loukkaavaa ja rivoa. Maailma on muuttunut niin sallivaiseksi että mitä tahansa saa tehdä ja toteuttaa taiteen varjolla.

        Kuitenkin jos joku haluaa maalata vanhanaikaisia aiheita maisemia, kukkia, asetelmia, eläimiä ym.
        Ja näissä kun ei aina olekaan sitä sanomaa tai kantaaottavuutta niin näiden tekijät ei ole oikeita taiteilijoita. Eihän näillä taiteilijoilla ole mitään asiaa esim. taidemaalariliittoon.

        uuden TAITEILIJA lehden sivulla 9 on Jaana Rämän mielenkiintoinen kirjoitus. Muutama lainaus VÄLIOTSIKOSTA " Taiteilijat luovuuden markkinoilla.
        "Vaikka kaupallisuuden halveksimiselle on suomalaisessa taidekentässä pitkät, 70-luvulle johtavat perinteet, on silti turhaa kieltää taidemarkkinoiden olemassaolo."

        Kiinnostaisi kovasta mikä tämä taidekenttä on, eikö se vaan olekkin niitä oikeita koulutettuja taiteilijoita jotka halveksivat kaupallisia töitä maalaavia taiteiljoita.

        Samassa jutussa oli monta muutakin kiinnostavaa kohtaa. Jolle lehti tulee kannattaa lukea.


      • il pittore
        vinsent kirjoitti:

        Anteeksi en halunnut mollata, sanat oli huonosti asetettu. Vaan että sieltä löytyy kuitenkin useampi sellainen räpeltäjätaiteilija joiden työn laatu on sitä luokkaa ettei siinä näy muuta osaamista kuin se luovuus. Suurin osa porukasta on kuitenkin ihan ammattinsa hallitsevaa väkeä.

        "Taiteenvapaudella" tarkoitin sitä kun puolustetaan kaikenlaista ns.taidetta joka voi toisten mielestä olla hyvinkin loukkaavaa ja rivoa. Maailma on muuttunut niin sallivaiseksi että mitä tahansa saa tehdä ja toteuttaa taiteen varjolla.

        Kuitenkin jos joku haluaa maalata vanhanaikaisia aiheita maisemia, kukkia, asetelmia, eläimiä ym.
        Ja näissä kun ei aina olekaan sitä sanomaa tai kantaaottavuutta niin näiden tekijät ei ole oikeita taiteilijoita. Eihän näillä taiteilijoilla ole mitään asiaa esim. taidemaalariliittoon.

        olla vapaata, juuri kuten kirjoitit eli
        "Maailma on muuttunut niin sallivaiseksi että mitä tahansa saa tehdä ja toteuttaa taiteen varjolla."

        Maassa on laki ja sen puitteissa pitää taiteenkin olla ja elää, muuten saa ja pitääkin tehdä mitä haluaa. Sen sijaan sellaiset asiat kuin mm. säädyllisyys ja "hyvä maku" eivät kaiken kattavasti voi rajoittaa taiteen tekemistä ja esille panoa. On yhteisöjen ja yksityisten kansalaisten asia, mitä he haluavat omissa nimissään esittää ja mitä eivät; esimerkkiä juuri tästä käsittelee alustus, josta keskustelemme.

        Kirjoitat edelleen näin:
        "Kuitenkin jos joku haluaa maalata vanhanaikaisia aiheita maisemia, kukkia, asetelmia, eläimiä ym. Ja näissä kun ei aina olekaan sitä sanomaa tai kantaaottavuutta niin näiden tekijät ei ole oikeita taiteilijoita. Eihän näillä taiteilijoilla ole mitään asiaa esim. taidemaalariliittoon."

        Tämä ei pidä paikkaansa. Noita vanhanaikaiseksi kutsumiasi maalataan yhä kuten ennenkin. Kävin juuri viikonvaihteessa muutamassa näyttelyssä ja esim. Heinrich Ilmari Raution näyttelyssä oli vain maisemi ja kukkia. Rautio on keskipolven näkyviä maalareita ja on koko ajan maalannut maisemia erittäin hyvällä menestyksellä.

        Raution kollega, Pekka Hepoluhta, nyt myös Vapaan taidekoulun taitellinen johtaja, on ainakin viimeiset 20 vuotta maalannut lähes yksinomaan maisemia ja asetelmia. Hänen näyttelynsä Hgissä sulkeutui vajaa kuukausi sitten.

        Mitä teosten kantaaottavuuteen tulee niin se hävisi taiteesta informalismin myötä jo vuosikymmeniä sitten. Toki vieläkin on yksttäisiä taiteilijoita, jotka ottavat vahvastikin kantaa mutta aniharva. Käsityksesi taidemaalariliittoon pääemisestä on täysin hakoteillä.


      • Koulutettu
        il pittore kirjoitti:

        olla vapaata, juuri kuten kirjoitit eli
        "Maailma on muuttunut niin sallivaiseksi että mitä tahansa saa tehdä ja toteuttaa taiteen varjolla."

        Maassa on laki ja sen puitteissa pitää taiteenkin olla ja elää, muuten saa ja pitääkin tehdä mitä haluaa. Sen sijaan sellaiset asiat kuin mm. säädyllisyys ja "hyvä maku" eivät kaiken kattavasti voi rajoittaa taiteen tekemistä ja esille panoa. On yhteisöjen ja yksityisten kansalaisten asia, mitä he haluavat omissa nimissään esittää ja mitä eivät; esimerkkiä juuri tästä käsittelee alustus, josta keskustelemme.

        Kirjoitat edelleen näin:
        "Kuitenkin jos joku haluaa maalata vanhanaikaisia aiheita maisemia, kukkia, asetelmia, eläimiä ym. Ja näissä kun ei aina olekaan sitä sanomaa tai kantaaottavuutta niin näiden tekijät ei ole oikeita taiteilijoita. Eihän näillä taiteilijoilla ole mitään asiaa esim. taidemaalariliittoon."

        Tämä ei pidä paikkaansa. Noita vanhanaikaiseksi kutsumiasi maalataan yhä kuten ennenkin. Kävin juuri viikonvaihteessa muutamassa näyttelyssä ja esim. Heinrich Ilmari Raution näyttelyssä oli vain maisemi ja kukkia. Rautio on keskipolven näkyviä maalareita ja on koko ajan maalannut maisemia erittäin hyvällä menestyksellä.

        Raution kollega, Pekka Hepoluhta, nyt myös Vapaan taidekoulun taitellinen johtaja, on ainakin viimeiset 20 vuotta maalannut lähes yksinomaan maisemia ja asetelmia. Hänen näyttelynsä Hgissä sulkeutui vajaa kuukausi sitten.

        Mitä teosten kantaaottavuuteen tulee niin se hävisi taiteesta informalismin myötä jo vuosikymmeniä sitten. Toki vieläkin on yksttäisiä taiteilijoita, jotka ottavat vahvastikin kantaa mutta aniharva. Käsityksesi taidemaalariliittoon pääemisestä on täysin hakoteillä.

        Mielenkiintoisia mielipiteitä taiteen motiiveista.
        Heinrich Ilmari Raution työt ovat mielestäni todella hienoja vaikka edustavat tätä vanhaa havaintoon perustuvaa luontokuvausta, ehkä kuitenkin hiukan uusitulla tavalla. Hänen työnsä ovat myöskin kaupallisia. Muistan kun hän piti Taidesalongissa joskus 80 luvulla näyttelyn kaikki työt myytiin. Jäin tätä ilmiötä silloin pohtimaan, että johtuiko se tämän gallerian asiakaskunnasta vai mistä? Mitä tähän Taidemaalariliiton jäsenkuntaan tulee niin tyylisuunnat ja motiivit niinkuin taidotkin vaihtelevat suuresti mutta kuitenkin he edustavat tekemistä ja osaamista. Jos te katsotte takautuvasti esm. Picassoa hän oli alussa aivan realistinen kuvaaja noin 13 vuotiaana kunnes sitten kävi lävitse tyylisuunnat ja saavutti kubismin. Hänen piirustuksiaan kannattaa katsoa niissä hän näyttää osaamisensa kaikissa lajeissa, jopa vielä samassa työssä.


      • il pittore
        Koulutettu kirjoitti:

        Mielenkiintoisia mielipiteitä taiteen motiiveista.
        Heinrich Ilmari Raution työt ovat mielestäni todella hienoja vaikka edustavat tätä vanhaa havaintoon perustuvaa luontokuvausta, ehkä kuitenkin hiukan uusitulla tavalla. Hänen työnsä ovat myöskin kaupallisia. Muistan kun hän piti Taidesalongissa joskus 80 luvulla näyttelyn kaikki työt myytiin. Jäin tätä ilmiötä silloin pohtimaan, että johtuiko se tämän gallerian asiakaskunnasta vai mistä? Mitä tähän Taidemaalariliiton jäsenkuntaan tulee niin tyylisuunnat ja motiivit niinkuin taidotkin vaihtelevat suuresti mutta kuitenkin he edustavat tekemistä ja osaamista. Jos te katsotte takautuvasti esm. Picassoa hän oli alussa aivan realistinen kuvaaja noin 13 vuotiaana kunnes sitten kävi lävitse tyylisuunnat ja saavutti kubismin. Hänen piirustuksiaan kannattaa katsoa niissä hän näyttää osaamisensa kaikissa lajeissa, jopa vielä samassa työssä.

        lienee pitänyt kaikki Suomen yksityisnäyttelynsä vain Taidesalongissa, yhteisnäyttelyissä hän on esiintynyt muuallakin. Hän myy edelleen hyvin mutta tyyli on hiukan pehmennyt, liekö iän tuomaa vaikutusta.


      • klitterlaatikoita Tiimarista
        Koulutettu kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus loukata teitä taiteenharrastajia. Työn jäljestä se juuri näkyykin, että on puuteita tiedoissa ja taidoissa vaikka, ette ehkä tiedä sitä samalla tavalla katsoa kuin "ammattilainen". Olen itsekin ollut aikoinaan harrastaja, mutta hankkinut koulutuksen osatakseni paremmin ammatin salat. Sana ammattilainen on ehkä väärä sana tiedoista joita koulutuksen yhteydessä saa. Olen kouluttanut muutamassa harrastetaideyhdistyksessä ja heistä on kehittynyt aikamoisia maalareita, jotka vetävät vertoja monille ns. ammattilaisille. Silloin kun viimeksi olin lautakunnassa, jossa valitaan uusia taiteilijoita kokelasjäseniksi ja varsinaisiksi. viimeksi katsoimme noin 1700 diaa töistä joilla haetaan jäseneksi. Niin kuin äsken sanoin töistä näkyy taito ja taide.

        nostaa itsesi norsunluutorniin,vai?Minäkin ajattelin käydä askarteluliikkeessä ja liimata hiluja leikkiautojen katolle.


      • taiteilijapummiko
        Koulutettu kirjoitti:

        Mielenkiintoisia mielipiteitä taiteen motiiveista.
        Heinrich Ilmari Raution työt ovat mielestäni todella hienoja vaikka edustavat tätä vanhaa havaintoon perustuvaa luontokuvausta, ehkä kuitenkin hiukan uusitulla tavalla. Hänen työnsä ovat myöskin kaupallisia. Muistan kun hän piti Taidesalongissa joskus 80 luvulla näyttelyn kaikki työt myytiin. Jäin tätä ilmiötä silloin pohtimaan, että johtuiko se tämän gallerian asiakaskunnasta vai mistä? Mitä tähän Taidemaalariliiton jäsenkuntaan tulee niin tyylisuunnat ja motiivit niinkuin taidotkin vaihtelevat suuresti mutta kuitenkin he edustavat tekemistä ja osaamista. Jos te katsotte takautuvasti esm. Picassoa hän oli alussa aivan realistinen kuvaaja noin 13 vuotiaana kunnes sitten kävi lävitse tyylisuunnat ja saavutti kubismin. Hänen piirustuksiaan kannattaa katsoa niissä hän näyttää osaamisensa kaikissa lajeissa, jopa vielä samassa työssä.

        joka elättää itsensä taiteellaan ilman apurahoja ja on saanut laajan asiakaskunnan,voidaan kutsua virallisesti taiteilijaksi.Tulee ottaa huomioon kuinka paljon meillä Suomenmaassa ja taiteilijaseuroissa taidemaalariliitto mukaanlukien on taiteilijoita,jotka eivät elä taiteellaan.He hakeutuvat opettamaan lasten kuvataidekouluun,työväenopistoon tai muihin harrastajapiireihin,joista saavat ruokarahaa.Nimenomaan taito,kyky,lahjakkuus,tieto,taiteellinen ote työhönsä ja tuleminen maalauksillaan,grafiikallaan,kuvanveistollaan ym. rahallisesti toimeen nyky-yhteiskunnassa,jossa taiteilijoita/tait.tekijöitä on pilvin pimein,on kysymyksessä itsensä tavalla tai toisella kouluttanut ammattitaiteilija.Taiteilijan on tehtävä paljon työtä omilla käsillään saadakseen toimeentulonsa.Se,että on kuvataiteilijan paprut taskussa tai piironginlaatikossa,ei takaa nyky-yhteiskunnassamme toimeentuloa kuvataiteilijalle,jos hän ei ole todella hyvä.Hänen tulee myöskin osata käyttää taitojaan ja häneltä vaaditaan jo katsojakunnan ja kriitikoiden taholta erityistä omaperäistä ja taitavaa suoritusta alallaan.Myöskin tuotteliaisuus on yksi tekijä,jolla on suurikin merkitys ja joka auttaa taiteilijaa tulemaan rahallisesti toimeen.


      • siisseli**
        vinsent kirjoitti:

        Asiassa samaa mieltä. Jollei ole osoittaa riittävästi papereita ei ole mikään taiteilija.
        Neuvostovallan aikana suomessakin riitti kun kuului oikeaan puolueeseen, mitä aktiivisempi, sitä parempi taiteilija. Nyt onneksi kysellään jo koulutusta. Vieläkö otettaisiin mukaan kädentaidot ja osaaminen, pelkän luovuuden sijasta niin se olisi jo jotakin.
        Noita taidemaalariliiton taiteilijoiden töitä kun katseleen niin ei voi kun ihmetellä. On siellä aikamoisia räpellyksiä. Anteeksi vaan hyvät kolleegat teistä kun muutamat tänne kirjoittavat.
        Kyllä osaaminen on muutakin kuin värioppia ja luovuutta. Eikä kaikella taiteella tarvitse ottaa kantaa tai peilata tämän maailman menoa.

        Kauniilla maisema- tai asetelmamaalauksella voi myös olla sanoma. Se voi ottaa kantaa kauneuden ja osaamisen puolesta.

        Itse olen yrittänyt olla hyvinkin avarakatseinen ja kaikkiruokainen taiteen suhteen. Ja täälläkin taiteen vapautta puolustetaan hyvinkin runollisesti. Mutta kun tosiaan tarkastellaan maalauksia joissa näkyy monenlainen osaaminen niin se vapaus loppuu siihen.

        Enkä nyt puolustele taiteilijaa josta pyysin tietoja, minusta hän on kohtalainen noissa asetelmissa mutta pahasti jämähtänyt paikoilleen, edistymistä ei ole näkynyt.

        Minä pidän hänen töistään, ihan yksi ja lysti, missä on kouluja käynyt tai jättänyt käymättä.


      • esaias65
        Koulutettu kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus loukata teitä taiteenharrastajia. Työn jäljestä se juuri näkyykin, että on puuteita tiedoissa ja taidoissa vaikka, ette ehkä tiedä sitä samalla tavalla katsoa kuin "ammattilainen". Olen itsekin ollut aikoinaan harrastaja, mutta hankkinut koulutuksen osatakseni paremmin ammatin salat. Sana ammattilainen on ehkä väärä sana tiedoista joita koulutuksen yhteydessä saa. Olen kouluttanut muutamassa harrastetaideyhdistyksessä ja heistä on kehittynyt aikamoisia maalareita, jotka vetävät vertoja monille ns. ammattilaisille. Silloin kun viimeksi olin lautakunnassa, jossa valitaan uusia taiteilijoita kokelasjäseniksi ja varsinaisiksi. viimeksi katsoimme noin 1700 diaa töistä joilla haetaan jäseneksi. Niin kuin äsken sanoin töistä näkyy taito ja taide.

        puuteitä tekevät alan asiantuntijat


      • IirisLampi

        Ostimme joskus 90-luvulla yhden hänen taulunsa. Se on niitä tummia. Nykyään hän maalaa paljon vaaleampia. Tosiaan Palmun veljekset tulevat mieleen. Hän asui monta vuotta ulkomailla, mutta on nyttemmin palannut Suomeen. Eipä ole kai pahemmin naistenlehtien sivuilla esiintynyt.


    • Webmaakari

      En kohdista tätä mihinkään nimimerkkiin tällä kertaa, sattuneista syistä johtuen.
      Jos piirtäisin tietynlaisen 'kartan' keskusteluun osallistuneiden kesken niin se olisi todella mielenkiintoinen.
      Kellekään ei ole varmaan jäänyt epäselväksi minun 'selvännäkökykyni'. Sitä taustaa silmälläpitäen voin vakuuttaa teille että minulla on paikoin todella hauskaa.
      Jälleen tämäkin avaus lähti sopivana "aasinsiltana" johdattelemaan keskustelua juuri sitä tiettyä yhteistä valtavaa vihollis-mörköä ja kateuden perikuvaa kohtaan, josta ei kenellekään näitä keskusteluja seuraaville ole epäselvyyttä.

      Aina nämä jutut kääntyy samanlaisiksi ja samoja kiusallisen ärsyttäviä asioita toistaviksi. Onko helvetti se niin vaikeaa hyväksyä että jokaisella ihmisellä on omat mieltymyksensä taiteessakin oli se sitten enemmistö tai vähemmistö.
      Meillä on koulutettuja ja kouluttamattomia harrastajia. Jotkut heistä osaavat hoitaa markkinointinsa ja jotkut haluavat olla vain taiteilijoita jumalan armosta tai ilman ja saavat siihen apurahoja tai sitten ei.
      Tällainen jatkuva itkeminen samojen asioiden vuoksi näyttää helvetin yksinkertaiselta.
      Ettekö jo voisi ottaa kantaa joskus ilman mitään asenteita?

      • 1111111111111111

        Ihmisen kateus on kaiken pahan alku ja juuri.Olisikohan maailmamme liian hyvä elää,jos kateus puuttuisi.Totta hemmetissä olisi ja siksi onkin niin kiva olla kateellinen.Mutta näin sivullisena kun teidän rakkaat taiteilijat keskusteluja seurailen,niin voisitte kyllä olla aikuismaisesti ja antaa itsestänne sellaisen kuvan,että luottamus säilyy.Sekä taidemaalariliiton jäsenet että muut.

        Ihan mukava kun joku taidemaalariliiton jäsenistössä mesoava tyyppi itse näpertelee kaikenmaailman leluista,nuket ym. ns taidetta.Liimailee teini-ikäisten glittereitä ja muovihelmiä leikkiautojen katolle ym. askarteluliikkeistä ja Tiimareista saa samanlaisia tekeleitä halvalla kotiin kuin kotiin.Niitä muovihelmiä ja glittereitä saa Tiimarista muutamilla senteillä.Se,miksi niihin leluautoihin ym. tulee käyttöön sana "taide",johtuu tekijästä.Ja myöskin hinta on sen mukainen.Leluauton hinta satakertaistuu,kun sen katolle on liimattu kasa Tiimarin muovihiluja,koska tekijä on ammattitaiteilija/taiteilija siis.

        Meidän perheessä ei vielä ole leluautoa.Saa nähdä milloin mahdamme hankkia.Vai hankimmeko?Mieheni mielestä tyylikäs maalaus tai pronssivalos on oikeaa tyylikästä taidetta.

        Olemme jo kohta 70 vuotias pariskunta ja meillä on rahaa hankkia taidetta kolmeen kotiimme yllin kyllin,mutta kun olemme seuranneet teidän arvon taiteilijoiden keskustelua,olemme miettineet rahoillemme muuta sijoituskohdetta.

        Teille oikein Hyvää Joulua kaikesta huolimatta.


      • il pittore
        1111111111111111 kirjoitti:

        Ihmisen kateus on kaiken pahan alku ja juuri.Olisikohan maailmamme liian hyvä elää,jos kateus puuttuisi.Totta hemmetissä olisi ja siksi onkin niin kiva olla kateellinen.Mutta näin sivullisena kun teidän rakkaat taiteilijat keskusteluja seurailen,niin voisitte kyllä olla aikuismaisesti ja antaa itsestänne sellaisen kuvan,että luottamus säilyy.Sekä taidemaalariliiton jäsenet että muut.

        Ihan mukava kun joku taidemaalariliiton jäsenistössä mesoava tyyppi itse näpertelee kaikenmaailman leluista,nuket ym. ns taidetta.Liimailee teini-ikäisten glittereitä ja muovihelmiä leikkiautojen katolle ym. askarteluliikkeistä ja Tiimareista saa samanlaisia tekeleitä halvalla kotiin kuin kotiin.Niitä muovihelmiä ja glittereitä saa Tiimarista muutamilla senteillä.Se,miksi niihin leluautoihin ym. tulee käyttöön sana "taide",johtuu tekijästä.Ja myöskin hinta on sen mukainen.Leluauton hinta satakertaistuu,kun sen katolle on liimattu kasa Tiimarin muovihiluja,koska tekijä on ammattitaiteilija/taiteilija siis.

        Meidän perheessä ei vielä ole leluautoa.Saa nähdä milloin mahdamme hankkia.Vai hankimmeko?Mieheni mielestä tyylikäs maalaus tai pronssivalos on oikeaa tyylikästä taidetta.

        Olemme jo kohta 70 vuotias pariskunta ja meillä on rahaa hankkia taidetta kolmeen kotiimme yllin kyllin,mutta kun olemme seuranneet teidän arvon taiteilijoiden keskustelua,olemme miettineet rahoillemme muuta sijoituskohdetta.

        Teille oikein Hyvää Joulua kaikesta huolimatta.

        kuuluu, että ei se ole hullu, joka pyytää liikaa vaan se, joka maksaa pyydetyn. Samantekevää, onko kyse "glittereitä ja muovihelmiä leikkiautojen katolle"-teoksesta tai tyylikäs maalaus, joka sopii sohvan väriin, tai pronssivalos oikein kiillotetusta pronssista.

        Muuten, keskustelu on keskustelua ja kuvataide on kuvataidetta eikä niitä pidä sotkea toisiinsa. Harva kuvataiteilija on myös armoitettu sanataituri, eikä heidän taidettaan pidäkään arvioida ja arvottaa heidän juttujensa vaan heidän teostensa perusteella. Ette kai te kirjailijoitakaan arvota heidän kuvataiteen osaamisellaan (elleivät nyt sitten kirjoita päättömyyksiä kuvataiteesta).

        Joten ostakaa ihmeessä hyvää suomalaista taidetta kaikkiin kolmeen kotiinne älkääkä antako tällaisen hupipalstan sanailun tyrehdyttää vuolasta rahavirtaanne ainakaan teoksissaan uskottaville taiteilijoille.

        Ostamisesta puheen ollen, nyt on Forsblomilla Helsingissä ainutlaatuisen hyvä tilaisuus hankkia tosi hyvää sekä kuvataidetta että design-taidetta, kävin juuri tänään katsomassa. Samassa kategoriassa ovat juuri nyt näytillä olevat molempien huutokauppojen, Bukowskin ja Hagelstamin, myyntiin tulevat teokset. Niin että kyllä osaavalle ostajalle on tarjolla jos vaikka mitä. Ja osaamattomallekin, sinne vain sekaan.


      • ajat muuttuvat
        1111111111111111 kirjoitti:

        Ihmisen kateus on kaiken pahan alku ja juuri.Olisikohan maailmamme liian hyvä elää,jos kateus puuttuisi.Totta hemmetissä olisi ja siksi onkin niin kiva olla kateellinen.Mutta näin sivullisena kun teidän rakkaat taiteilijat keskusteluja seurailen,niin voisitte kyllä olla aikuismaisesti ja antaa itsestänne sellaisen kuvan,että luottamus säilyy.Sekä taidemaalariliiton jäsenet että muut.

        Ihan mukava kun joku taidemaalariliiton jäsenistössä mesoava tyyppi itse näpertelee kaikenmaailman leluista,nuket ym. ns taidetta.Liimailee teini-ikäisten glittereitä ja muovihelmiä leikkiautojen katolle ym. askarteluliikkeistä ja Tiimareista saa samanlaisia tekeleitä halvalla kotiin kuin kotiin.Niitä muovihelmiä ja glittereitä saa Tiimarista muutamilla senteillä.Se,miksi niihin leluautoihin ym. tulee käyttöön sana "taide",johtuu tekijästä.Ja myöskin hinta on sen mukainen.Leluauton hinta satakertaistuu,kun sen katolle on liimattu kasa Tiimarin muovihiluja,koska tekijä on ammattitaiteilija/taiteilija siis.

        Meidän perheessä ei vielä ole leluautoa.Saa nähdä milloin mahdamme hankkia.Vai hankimmeko?Mieheni mielestä tyylikäs maalaus tai pronssivalos on oikeaa tyylikästä taidetta.

        Olemme jo kohta 70 vuotias pariskunta ja meillä on rahaa hankkia taidetta kolmeen kotiimme yllin kyllin,mutta kun olemme seuranneet teidän arvon taiteilijoiden keskustelua,olemme miettineet rahoillemme muuta sijoituskohdetta.

        Teille oikein Hyvää Joulua kaikesta huolimatta.

        me elämme nykymaailmassa ja tässä hetkessä.Taide muuttuu ja meidän tulisi avoimin silmin nähdä maailmamme muutos.Niin näkee taiteilija.Taideteoksen arvo riippuu monesta tekijästä.Taide,jonka taiteilija tekee ja sitä ennen ideoi on aivan muuta kuin lelu.


    • surrimpr-ja

      Mielenkiintoista vääntöä tuo keskustelunne.
      Minä olen harrastelijamaalari. Sellainen joka maalaa tauluja huvikseen. Itseopiskelua lukuun ottamatta minulla ei ole mitään koulutusta alalle. Hyllyssäni on kymmeniä, ellei satakin taideopusta. Nykyisin netistä saa hyvää ohjausta jos osaa etsiä.
      Vuosittain saan valmiiksi 15-20 teosta. Lähes poikkeuksetta kaikki myydään ja ihan kohtuullisen hyvään hintaan. Ilmaisuni on "hiukan" erikoinen.
      Muuan galleristi sanoi hyvin tuosta koulutuksen ja matrikkeliin kuulumisen merkityksestä, kun valittelin koulutuksen puutetta.
      "Jälki ratkaisee, matrikkeli ei myy teoksia, eikä koulutuksella ole mitään merkitystä jos töitä ei saa myytyä".
      Näillä eväillä!

      • surrimpr-ja

        Ainiin, siitä Terry Laaksosta.
        Hänellä on muutamia aika mielenkiintoisia juttuja.


      • PitiköOikeinKaivaa

        Tämä ikivanha aloituksesi esiin huippis. Tässä näkee että olet itse kommentoinut täällä eri nimimerkein reilusti yli puolet näistä kommenteista. Miksikö tiedän, no, koetappas arvata. ;)


      • Surrimpr-ja
        PitiköOikeinKaivaa kirjoitti:

        Tämä ikivanha aloituksesi esiin huippis. Tässä näkee että olet itse kommentoinut täällä eri nimimerkein reilusti yli puolet näistä kommenteista. Miksikö tiedän, no, koetappas arvata. ;)

        No pitää nyt taas todeta, etten ole mikään "huippis", mikä tai kuka tuo sitten lieneekin.
        Viimeksi kävin täällä kommentoimassa ehkä touko- tai kesäkuulla.
        Silloinkin sinä nimitit minua "huippikseksi".
        Osannetko kertoa mitä pahaa tuo huippis on sinulle tehnyt? Jos et osaa niin sitten sinun varmaan pitäisi mennä lääkärin juttusille.
        Mielenterveysongelma ei ole naurun asia, vaikka joskus sille tuleekin naureskeltua.


    • stopus
      • Kyllä-hän-osaa

        Just tommosta! Eihän nuo nyt kovin hienosti tässä näytöllä toistu, mutta tiedän nuo, koska olen nähnyt niitä galleriassa.
        Onkohan tekijällä ollut hauskaa noita tehdessä? Onkohan tullut sellaisia "jesss-JESSS" -fiiliksiä? Minusta tuntuu, että on. On ne vaan hienoja.


    • äölkjhgfghjk

      Miksi kuvataiteessa on merkitystä sillä mikä on koulutus. Eikö kuva puhu puolestaan ?
      Muuttuuko kuva sitten paremmaksi tai huonommaksi kun otetaan esiin mikä on sen tekijän koulutus ?

      • Kaunisonkaunison

        Ei se muutu. Jos on kuva kiva/hyvä, jos silmä tykkää ja hinta on asiallinen niin se on siinä.


      • stopus

        tarkoitan, että kuvat toimivat. Näyttely kokonaisuutena toimii. Maailmalla "tommosta" löytyy paljon.


    • Anonyymi

      Viimeksi kun itse törmäsin herraan itseensä sattumalta niin hän oli kyllä egoa puhkuva päiväkännääjä jonka taiteellisuuden sieluttomuus paistaa niiden katinvänkyröiden silmistä. Naivismissa ei ole mitään vikaa paitsi jos se on kuin suoraan siitä Eetu ja konna elokuvasta tai jostain muusta joka herättää enimmäkseen hämmennystä, myötähäpeää ja lievää pahoinvointia. Ja minkä takia laittaa pitsiliina joka asetelmaan kun sitä pitsiä ei selvästi osata tai jakseta niihin kunnolla maalata.

      Koulut ovat mielestäni yksi hailee onko käyty vai ei, ei sitä pensseliä valmistumispapereilla pidellä.

      On Terry Laakso osannut kyllä taulunsa myydä moneen paikkaan tai ainakin ideaparkin Ten Artin tarjonnasta kolmasosa tuntui olevan pelkästään niitä. Toivottavasti menee kaupaksi vaikka kieltämättä kuulosti vähän pahalta.

    • Anonyymi

      Yksi kovimmista huijareista ketä tiedän. Oikein rosvo. Pahin on se että on vielä velkaa isommille rosvoille jotka pistää tekemään kaikki niiden likaisetkin temput. Koko ajan joku uusi yritys mikä laitetaan nurin. Jätetetään velkojat nuolemaan näppejään ja siirrytään seuraaviin helppo uskoisin. Vain se lypsäjä roistompi taho saa omansa joka konkurssista pois. Ammattimaista toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe