PCOS

voi tulla...

Haluan varoittaa teitä kaikkia sellaisesta hormonaalisesta häiriötilasta kuin PCOS. Se on yleinen naisten hormonihäiriö, ja siihen ei ole parannuskeinoa. Se on myöskin yleisin syy anovulatoriseen hedelmättömyyteen. Oireita ovat mm. kuukautisten poisjäänti, akne, hirsutismi eli miestyyppinen karvankasvu, hiusten lähtö eli kaljuuntuminen, jne..

PCOS on yleisin ylipainoisilla naisilla, MUTTA uusien tutkimusten myötä on paljastunut että se VOI tulla myös siitä että nainen on jossain vaiheessa elämässään ollut hyvin laiha. Tämä uhka on realistinen esimerkiksi anorektikoilla ja tosissaan treenaavilla urheilijoilla. Silloin kun kropan rasvaprosentti menee hyvin alas, se voi muuttaa koko hormonitoimintaa _PYSYVÄSTI_. Tuloksena voi olla koko elämän kestävä hormonihäiriö, jolla on kauas kantoisia vaikutuksia jopa silloin kun painonne on ihan normaali. Painon nousu ei siis poista tällaista pysyvää hormonihäiriötä.

Itselläni on PCOS ja se on HELVETILLINEN VAIVA. Koko itsetuntoni on murskaantunut aknen takia, tunnen itseni todella rumaksi, hirveäksi ja kuvottavaksi, naama on täynnä syviä arpia JOTKA EIVÄT LÄHDE KOSKAAN POIS. Lisäksi joudun syömään keinotekoisia hormoneja koko loppuelämäni, koska muuten minulla ei ole minkäänlaista kuukautiskiertoa. Ei ole myöskään kovin seksikästä kun naisella kasvaa viikset ja parta. Ihan oikeasti, tämä on kamalaa ja pahinta on että tälle ei enää mahda mitään! En varmaan koskaan tule saamaan omia lapsia, korkeintaan hedelmöityshoitojen avulla ja silloinkin keskenmenon riski on noin suuri. Lisäksi minulla on tämän takia suurentunut riski sairastua erilaisin sydän- ja verisuonitauteihin ja aikuistyypin diabetekseen.

En todellakaan toivo tätä pahimmallekaan vihamiehelleni. Toivottavasti teille kenellekään ei tällaista tule. Se on kuitenkin suuri riski silloin kun rasvaprosentti on hyvin alhainen. Minä joudun elämään tämän kanssa loppu elämäni :(

4

1056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Saako kysyä mitkä olivat mittasi siis silloin laihimmillasi ? Tsemppiä Sinulle :-)

    • ...

      niin, et tosiaan ole ainut.
      mulla on kanssa PCOS.
      karvoja ei pahemmin kasva, mutta mensujahan en ole
      ilman pillereitä näkynyt ainakaan kahdeksaan vuoteen ja muuta kivaa.. tsemppistä!

    • piparminttutee

      Minun tätinikin kärsii ko. häiriöstä, hänellä esiintyy aknea ja kaljuuntumisen vuoksi hän on joutunut käyttämään peruukkia yli 20 vuotta, hän on nyt 40 ja rapiat... Hän on varoitellut minuakin, itse en sairasta syömishäiriötä, vaikka toisinaan painontarkkailuni saakin sairaalloisia piirteitä, jonka tiedän itsekin. Mutta kyllä tässä ihan hyvin menee, koska tiedän että oli minulla BMI 20 tai 17 tunnen oloni aina lihavaksi, vaikka olenkin pieni ja siroluinen, vain 152 cm kääpiö.. Se tunne joka minut valtasi 13-vuotiaana ei vain näiden vuosien myötä ole kadonnut, vaikka täytän ensi kesänä 20. Ahdistaa kun ajattelen murrosikäisiä tyttöjä, joille paasataan painosta, oma kouluni terveydenhoitaja ehdotti minulle seitsemännellä luokalla "läskileiriä", se tosiaan sai minut vihaamaan itseäni, en edes ollut silloin pahasti pyöreä, muistaakseni pituuteni oli silloin 148cm luokkaa ja paino 54kg kantturoissa... Toivottavasti se ämmä oppii joskus läksynsä!

    • Anonyymi

      PCOS eli munasarjojen monirakkulaisuus on perinnöllinen kuten silmien väri tai pituus, siihen ei vaan "sairastuta" elämän aikana yhtäkkiä. Painonmuutokset ja elintavat voi vaikuttaa kyllä oireisiin ja hormonitasapainoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe