Tippikäytännöstä

infoa

Moi!

Mites tuon tippaamisen laita esim. hampurilaisravintolassa?
Purilaiset tilataan tiskiltä ja maksetaan, jätetäänkö vaihtovaroista tiskille tipit vai miten se noissa paikoissa menee.

Sama juttu esim. kun tilaat baarissa tiskiltä oluen, jätetäänkö siinä myös tiskille tipit mahdollisista vaihtorahoista ja lopmsitaan sitten pöytään?

15%:han se oli ko. paikoissa?

17

3979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotenskin käsittänyt

      asian väärin
      "15%:han se oli ko. paikoissa?"

      Ko.paikoissa tippi on 0%.
      Ne on eri paikat joissa annetaan tippiä.
      Niissä käyvät saavat neuvoa tarkemmin.

      • tapana antaa

        baaritiskiltä tilatuista juomista tippiä. Jos istuu kauemmin niin antaa sitten lähtiessään. Normisumma on ollut taala per juoma.

        Hampurilaisravintoloissa ei tipata tai onhan niissä monesti semmoinen poksi, johon voi rahaa laittaa vapaaehtoisesti, jos haluaa.


    • transatlantic

      Ravintoloissa, joissa on pöytiin tarjoilu, tip'iä maksetaan 10-20% palvelusta riippuen. 10% olisi minimi ja huonosta palvelusta, yleensä maksetaan 15-20% väliltä. Jos satut 'buffet' (seisovapöytä) tyyppiseen ravintolaan, niin voit vähentää tip'in vähän yli 10%:iin, jos tarjoilija tuo vain juomia ja haet itse ruoat 'buffe't:sta.

      Jos olet isommalla porukalla liikkeellä, kuusi tai enemmän, niin tarkista onko laskuun jo lisätty tip.

      Pikaruokaloissa ei tarvitse maksaa tip'iä, jos kassan vieressä on tip keräysastia, niin siihen voit tipauttaa kolikoita tai taalan, harvemmat niin tekevät.

      'Kapakoista' minulla on vähemmän kokemusta, mutta ilman muuta sielläkin aina 'tip'ataan ja tuo mainittu taala/drinkki kuulostaa aika sopivalta näin asiantuntemattoman korvaan.

      Muista palveluista, kuten kampaajalla/parturilla, kauneshoitolassa, hieronta, matkalaukkujen kannosta, taksin hankkimisesta, taksikuskille jne. maksetaan aina muutama taala ekstraa.

      • Piia

        Kannattaa olla tarkkana tuon tipin maksussa. Monissa ravintoloissa se on jo valmiiksi lisättynä laskun loppusummaan, yleensä 15-17%. Katso siis ettet itse enään turhaa lisää tippejä tuon päälle. Itse en ikinä anatnut tippiä purilaispaikoissa ym. pikaruokaloissa. Pöytään tarjoillessa yleensä aina on syytä jättää tippiä ja useimmiten se on jo laskulla valmiina. Lakuslle pystyy sitten toki lisäämään vielä enemmän jos palvelu on ollut erinomaista. Paikoissa joissa tippi ei ole valmiina niin tuo 15 % on hyvä perussääntö.


      • tiedoista
        Piia kirjoitti:

        Kannattaa olla tarkkana tuon tipin maksussa. Monissa ravintoloissa se on jo valmiiksi lisättynä laskun loppusummaan, yleensä 15-17%. Katso siis ettet itse enään turhaa lisää tippejä tuon päälle. Itse en ikinä anatnut tippiä purilaispaikoissa ym. pikaruokaloissa. Pöytään tarjoillessa yleensä aina on syytä jättää tippiä ja useimmiten se on jo laskulla valmiina. Lakuslle pystyy sitten toki lisäämään vielä enemmän jos palvelu on ollut erinomaista. Paikoissa joissa tippi ei ole valmiina niin tuo 15 % on hyvä perussääntö.

        ma aamuna olisi lähtö, joten täytyypi alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan :)


      • joipå
        tiedoista kirjoitti:

        ma aamuna olisi lähtö, joten täytyypi alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan :)

        onko floridassa sellasia kauppoja,että kun ostat jotain niin siellä on joku saman tien pakkaamassa sun ostoksia ja pyytää tippiä?


      • ja muuallakin
        joipå kirjoitti:

        onko floridassa sellasia kauppoja,että kun ostat jotain niin siellä on joku saman tien pakkaamassa sun ostoksia ja pyytää tippiä?

        pakkaajat kaupoissa, mutta ainakin meillä täällä (ei Florida) se on kaupan tarjoama palvelu ja pakkaajille ei edes saa antaa tippiä. Usein he vielä auttavt viemään tavarat autoon, eikä sittenkään tarvitse antaa tippiä. Alussa tarjottiin pakkaajapojalle tippiä, mutta hän kieltäytyi ja sanoi, että ei voi ottaa vastaan.


      • lisataan tippi
        Piia kirjoitti:

        Kannattaa olla tarkkana tuon tipin maksussa. Monissa ravintoloissa se on jo valmiiksi lisättynä laskun loppusummaan, yleensä 15-17%. Katso siis ettet itse enään turhaa lisää tippejä tuon päälle. Itse en ikinä anatnut tippiä purilaispaikoissa ym. pikaruokaloissa. Pöytään tarjoillessa yleensä aina on syytä jättää tippiä ja useimmiten se on jo laskulla valmiina. Lakuslle pystyy sitten toki lisäämään vielä enemmän jos palvelu on ollut erinomaista. Paikoissa joissa tippi ei ole valmiina niin tuo 15 % on hyvä perussääntö.

        monissa turistirysissa, koska ulkomaalaiset eivat osaa tippia antaa. Koko maata kasittava kaytanto se ei ole.


      • Piia
        lisataan tippi kirjoitti:

        monissa turistirysissa, koska ulkomaalaiset eivat osaa tippia antaa. Koko maata kasittava kaytanto se ei ole.

        Kylläpä tuo tippi lisättiin ihan paikallistenki suosimissa paikoissa, ei suinkaan ainoastaan ns. turistikohteissa. Itse kiertelin ympäri Floridaa, eikä kaikki paikat suinkaan olleet turistien ykköskohteita. Joka puolella Floridaa törmäsin kuitenkin siihen, että tippi oli jo laskulla. Ei kannata väheksyä turistien osaamista. Kyllä jokainen, joka vähänkin tutustuu paikkaan etukäteen, tietää että tippiä on tapana jättää.

        Oikein hauskaa reissua ketjun aloittajalle. Florida on ihana paikka :)


      • turistirysa
        Piia kirjoitti:

        Kylläpä tuo tippi lisättiin ihan paikallistenki suosimissa paikoissa, ei suinkaan ainoastaan ns. turistikohteissa. Itse kiertelin ympäri Floridaa, eikä kaikki paikat suinkaan olleet turistien ykköskohteita. Joka puolella Floridaa törmäsin kuitenkin siihen, että tippi oli jo laskulla. Ei kannata väheksyä turistien osaamista. Kyllä jokainen, joka vähänkin tutustuu paikkaan etukäteen, tietää että tippiä on tapana jättää.

        Oikein hauskaa reissua ketjun aloittajalle. Florida on ihana paikka :)

        Ja ovat karvaasta kokemuksesta oppineet lisaamaan tipin laskuun mutta koko USAn kaytanto se EI ole. Takavuosina kukaan ei halunnut tarjoilla kanadalaisille koska he eivat osanneet jattaa tippia.
        t.USAlainen


      • vaihtelee...
        Piia kirjoitti:

        Kannattaa olla tarkkana tuon tipin maksussa. Monissa ravintoloissa se on jo valmiiksi lisättynä laskun loppusummaan, yleensä 15-17%. Katso siis ettet itse enään turhaa lisää tippejä tuon päälle. Itse en ikinä anatnut tippiä purilaispaikoissa ym. pikaruokaloissa. Pöytään tarjoillessa yleensä aina on syytä jättää tippiä ja useimmiten se on jo laskulla valmiina. Lakuslle pystyy sitten toki lisäämään vielä enemmän jos palvelu on ollut erinomaista. Paikoissa joissa tippi ei ole valmiina niin tuo 15 % on hyvä perussääntö.

        Laskun valmiiksi lisätty tippi voi olla eri nimikkeillä; tip, service charge, gratuity.


    • Amex viuhuu

      Entäs jos makselee Visalla tai Amexilla. Olen ymmärtänyt että jenkkilässä suositaan kortilla maksamista. Jos vaikka ruokapaikassa tai baarissa maksaa kaikki kortilla, niin pyydetäänkö se lisäämään siihen.
      Käteisellä on tietysti helppo heittää muutama taala tiskiin..

      • kovis3

        Kortilla maksettaessa tipin voi jättää kuittia allekirjoitettaessa. Laskussa näkyy tuotteiden hinnat ja omat sarakkeet tipille ja laskun loppusummalle. Helpommin se noin menee, kun ei tarvia seteleiden kanssa pähkäillä. Tietenkin voi tehdä niinkin, että maksaa kortilla vain ruokien yhteishinnan ja jättää lähtiessä pöytään tipit käteisenä. Yllättävän harvassa ravintolassa oli tippi valmiiksi laskettuna.


    • nyt vaan,

      mutta kuulostavat nämä kysymykset niin perijunttilaisilta. tottakai aina tipataan avustavaa henkilöä joka paikassa. ei tietenkään missään ketjupurilaispaikoissa, eihän kukaan täällääkään tippaa hesen porukkaa. ihan käsittämätöntä täällä on, etteivät suomalaiset ymmärrä tipata hotelleissa. vanhempi väestö tekee niin, ihan palvelun tähden.

      • perijuntti

        Eikö oo parempi, että niitä tyhmiä junttikysymyksiä kysytään täällä ennen lähtöä, eikä silleen, että nolataan ittemme siellä perillä ja sitten jää paska maku suuhun? Sitähän varten tääkin keskustelupalsta on olemassa!

        Ite oon ainaki miettiny just tollasia kysymyksiä. Suomalainen tippikulttuuri on niin erilainen (=olematon) ettei sitä voi soveltaa muualle, ainakaan jenkkeihin.


      • Lokakuussa Orlando

        Miten tuo siivoustippi? Olemme kaksi viikkoa samassa hotellissa, jätänkö tipin vasta lähtiessä, vai siivouspäivinä etukäteen siivoojaan saataville?


      • Usasta palannut
        Lokakuussa Orlando kirjoitti:

        Miten tuo siivoustippi? Olemme kaksi viikkoa samassa hotellissa, jätänkö tipin vasta lähtiessä, vai siivouspäivinä etukäteen siivoojaan saataville?

        Jätimme siivojalle tipin huoneeseen, lähtiessämme. Hotellin respalle en antanut tippiä (olisiko pitänyt?) enkä muulle henkilökunnalle (asuimme 4 tähden hotellissa mutta piccolo ei auttanut meitä kantamaan laukkujamme eikä avamaan ovea jne) koska emme heidän palvelujaan tarvinneet.

        Ravintoloissa jätimme aina sen 15% tippiä, pikaruokaloissa emme luonnollisesti mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe