Heräsi nukutuksesta - leikkaus jatkui

kovat kivut

10

2112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivon mukaan ei suomessa

uskon tuon, itselläni kävi vähän noin ,mutta leikkauksen jälkeen...heräsin ja kuulin kun lääkärit ja hoitajat jutteli musta ja sanoivat jotain"oikea puoli kramppaa enemmän" ja sit jotain"normaali käyrä" tajusin et mulle oli laitettu joku kypärä päähän ja otettiin jotain aivokäyrää.eli tajusin et leikkaus on ohi. en saanu silmiä auki enkä pystynyt liikuttaaTIETOISESTI mitään kehon osaa, enkä voinut sanoo et olen hereillä, luulin et nyt vissiin olen sit loppu elämäni vihannes ja tältäkö tämä sit tuntuu..en muista tuntenii mitään, en sitäkään et kypärää laittoivat tai mitään kosketusta!! nukahdin sit taas ja kun heräsin olin huonessani ja kun lääkäri tuli käymään kerroin kokemukseni ja hän selitti miksi sitä käyrää otettiin ja kramppasin, sitten kertoi että joskus harvemmin voi käydä niin et nukutuksessa annetaan kakhta lääkettä, sitä nukuttavaa ja sit toista mikä rentouttaa lihakset, ja mulla lihaksia rentouttava oli kestänyt pitempään. EN USKO ETTÄ SUOMEN SAIRAALOISSA VOISI NUKUTUS LÄÄKÄRILTÄ JÄÄDÄ TAJUUMATTA JOS POTILAS ON HEREILLÄ...EI MEN MUN KAALIIN, SEN VERRAN AMMATTI TAITOSII JA VASTUULLISIA OVAT, MEILLÄ KUN TOI POTILAS SUOJA LAKIKIN ERI MAATA KUIN KYSEISESSÄ.!!!

• niinhän sitä moni luulee

Moni todellakin luulee, että potilaalla on olemassa muka turvattu asema... ja paskat! Tosipaikan eessä, mikäli joku kämmi sattu, lääkäri vaan sanelee/kirjottaa asian parhain päin ja homma on sillä selvä. Lääkärillä on t'äysi oikeus päättää mitä papereihin kirjoittaa ja mitä jättää kirjoittamatta. Siinä kummasti "katoaa" kaikki pienet kömmähdykset ja kas, koko vahinkoa ei ole ikinä ollutkaan. Tähän systeemiin muuten ei ole yhdelläkään valvovalla viranomaisella oikeutta puuttua - kokemusta on, olen yrittänyt taistella kaikki instanssit läpi omassa tapauksessani, vuosia mennyt, mutta kukaan ei mahda mitään sille, mitä papereissa lukee ja ne on ainut "tulkittava fakta" asiaa käsiteltäessä.

• käytäntö
        niinhän sitä moni luulee kirjoitti:

Moni todellakin luulee, että potilaalla on olemassa muka turvattu asema... ja paskat! Tosipaikan eessä, mikäli joku kämmi sattu, lääkäri vaan sanelee/kirjottaa asian parhain päin ja homma on sillä selvä. Lääkärillä on t'äysi oikeus päättää mitä papereihin kirjoittaa ja mitä jättää kirjoittamatta. Siinä kummasti "katoaa" kaikki pienet kömmähdykset ja kas, koko vahinkoa ei ole ikinä ollutkaan. Tähän systeemiin muuten ei ole yhdelläkään valvovalla viranomaisella oikeutta puuttua - kokemusta on, olen yrittänyt taistella kaikki instanssit läpi omassa tapauksessani, vuosia mennyt, mutta kukaan ei mahda mitään sille, mitä papereissa lukee ja ne on ainut "tulkittava fakta" asiaa käsiteltäessä.

Kaksi aivan eri asiaa!

• Yksi vaan.

Olisit tyytyväinen että olet elossa. Kun kaikki menee päin honkia niin alunperin hyväkuntoinenkin voi jäädä pöydälle. Silloin ei auta mikään potilassuojalaki.

• tools

Siitä tuli dokumenttikin joku aika sitten. On tapahtunut useitakin kertoja. Syynä voi olla laitevika tai vaikka tollo nukutuslääkäri.

Nukutus päättyy, mutta relaksanttien takia potilas makaa edelleen täysin "halvaantuneena" eikä voi tehdä tilaansa tiettäväksi. Pitäisi näkyä mittarista, mutta nekin lakkaavat toimimasta aikanaan ja näyttää, että potilas nukkuu täyttä päätä.

• onneksi

käytetään melkein joka paikassa aivokäyrää rekisteröiviä laitteita, josta kyllä uni/valve näkyy hyvinkin tarkasti. Aikaisemmin unen syvyyden arviointi perustui MAC-arvoon (kaasuanestesioissa) ja lähinnä potilaan verenpaineen ja sykkeen seurantaan. Yleensä ihmisellä verenpaine ja syke nousevat, jos anestesian syvyys ei ole riittävä. Useimmilla, jotka todettavasti ovat olleet hereillä, ei näin ole tapahtunut.

Ja potilasta ei ruveta herättämään ennen kuin relaksaatio on saatu kumottua semmoiselle tasolle, että ihminen pystyy esim. hengittämään itse. Nukutushan ei sinällään pääty ellei sitä erikseen lopeteta. Ainoastaan erittäin lyhyissä hommissa (esim. kaavinta, sähköshokki...) annetaan vain kerta-annos "unilääkettä". Leikkauksessa lääkettä annetaan tasaisesti koko leikkauksen ajan joko kaasuna tai sitten suonensisään pumpuilla. Lääkityksen tarve vaihtelee leikkauksesta ja leikkauksen vaiheesta. Lisäksi likikään kaikki leikkaukset eivät vaadi relaksaatiota intubaation jälkeen eli potilaalle ei anneta turhaan relaksantteja vaan hän todellakin kykenisi nousemaan ylös jos heräisi.

Kyseessä on suomessa harvinainen (mutta on tapahtunut ja varmasti tulee tapahtumaan edelleenkin) tapahtuma. Potilaalle aivan varmasti ihan kauhea ja traumoja aiheuttava asia. Asia ei ole millään muotoa hyväksyttävä. Anestesia vain on joskus erittäin hienoista tasapainottelua varsinkin huonokuntoisten potilaiden kohdalla, joiden fysiologia ei mainaa selvitä anestesian aiheuttamista muutoksista.

• Jotain.
        onneksi kirjoitti:

käytetään melkein joka paikassa aivokäyrää rekisteröiviä laitteita, josta kyllä uni/valve näkyy hyvinkin tarkasti. Aikaisemmin unen syvyyden arviointi perustui MAC-arvoon (kaasuanestesioissa) ja lähinnä potilaan verenpaineen ja sykkeen seurantaan. Yleensä ihmisellä verenpaine ja syke nousevat, jos anestesian syvyys ei ole riittävä. Useimmilla, jotka todettavasti ovat olleet hereillä, ei näin ole tapahtunut.

Ja potilasta ei ruveta herättämään ennen kuin relaksaatio on saatu kumottua semmoiselle tasolle, että ihminen pystyy esim. hengittämään itse. Nukutushan ei sinällään pääty ellei sitä erikseen lopeteta. Ainoastaan erittäin lyhyissä hommissa (esim. kaavinta, sähköshokki...) annetaan vain kerta-annos "unilääkettä". Leikkauksessa lääkettä annetaan tasaisesti koko leikkauksen ajan joko kaasuna tai sitten suonensisään pumpuilla. Lääkityksen tarve vaihtelee leikkauksesta ja leikkauksen vaiheesta. Lisäksi likikään kaikki leikkaukset eivät vaadi relaksaatiota intubaation jälkeen eli potilaalle ei anneta turhaan relaksantteja vaan hän todellakin kykenisi nousemaan ylös jos heräisi.

Kyseessä on suomessa harvinainen (mutta on tapahtunut ja varmasti tulee tapahtumaan edelleenkin) tapahtuma. Potilaalle aivan varmasti ihan kauhea ja traumoja aiheuttava asia. Asia ei ole millään muotoa hyväksyttävä. Anestesia vain on joskus erittäin hienoista tasapainottelua varsinkin huonokuntoisten potilaiden kohdalla, joiden fysiologia ei mainaa selvitä anestesian aiheuttamista muutoksista.

Elektiivisessä leikkauksessa pitää potilas ehdottomasti pystyä pitämään unessa leikkauksen ajan mutta jos potilas on kuolemansairas niin on hyväksyttävä hengen pelastamiseksi että potilas saattaa olla hereillä. Näin voisi tilanne olla vaikka liikenneonnettomuuden murskavamman jälkeen. Suurien lääkeainemäärien antaminen nimittäin voi romauttaa potilaan verenpaineen ja johtaa menehtymiseen.

• ANESH
        Jotain. kirjoitti:

Elektiivisessä leikkauksessa pitää potilas ehdottomasti pystyä pitämään unessa leikkauksen ajan mutta jos potilas on kuolemansairas niin on hyväksyttävä hengen pelastamiseksi että potilas saattaa olla hereillä. Näin voisi tilanne olla vaikka liikenneonnettomuuden murskavamman jälkeen. Suurien lääkeainemäärien antaminen nimittäin voi romauttaa potilaan verenpaineen ja johtaa menehtymiseen.

Elektiivisessä sekä päivystysleikkauksessa potilas pidetään unessa,ainakin omassa työpaikassani. Käytössä on olemassa myös verenpainetta tukevia lääkkeitä...pidetäänhän tehollakin potilaat välillä unessa trauman takia... oli ASA vaikka IV

• minulle kirralla

Taisi olla v 1985 Kirralla tyräleikkaus, nukutuksessa. Ompelut meneillään, aukaisin silmät ja pyrin istumaan, henkilökunta hätääntyi hieman...Kysyttiin "käytätkö huumeita tai vastavaa koska kova toleranssi"? En tuntenut kipua, olin aika sekaisin mutta sain lohkaistua omasta mielestäni (17 V)hauskan vitsin... vastauksena sanoin totuudenmukaisesti " en muuta kuin tupakka, tyttöjä ja viinaa". Sitten tuli maski naamalle ja taas taju kankaalle. Samalla osastolla oli ampumavälikohtauksessa halvaantunut solttu, oliko se kaartin pataljoonasta...Särkee muuten edelleen tuo arpi mutta se on toinen tarina.

• ANESH

Silloin olikin anesteetit ja anestesianseuranta erilaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2176
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      183
      1969
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      825
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      711
    Aihe