Aneyrusma leikkaus

ei koskaan enään.

Älkää ikinä menkö.. jos sattuu ns. vahingossa löytymään, sattumalta.
Minulta löytyi niitä useita ja menin tietysti heti leikkaukseen jossa vain osa saatiin poistettua ja loput joskus vuoden alussa.
Mutta olin ihan terve kun menin??
Nyt olen onneton, mihinkään kykenemätön ihmisen puolikas, toinen silmä ei toimi kunnolla ja pää on koko ajat kuin taikinaan kiedottu, leikkauksenpuolimmainen korva on tukossa, huimaa ja tinnittää.
Olen alakuloinen, voimaton ja itkuinen. minulla on kauhea suru koko ajan lapsista ja työstä ja kaikesta.
Leikkauksesta in n 1,5kk ja sen jälkeen olen ollut sairaalahoidossa ns. steriilin aivokalvontulehduksen takia.
Kortisonilääkitys loppuu kokonaan huomenna mutta tuntuu kuin vielä vaan olisi se "tulehdus".
Mitään jatkohoito-ohjeita en saanut, ainoastaan silloin sen leikkauksen jälkeisen kutsun saapua kontrolliin joulukuussa.

En ikinä uskalla mennä uuteen leikkaukseen, ehkä on parempi olla menemättä ja ottaa vaan sitten riski siitä, että ne kaksi jäljellejäänyttä "räjähtää" joku päivä ja that`s it.

Ei näinkään voi elää.
Suokaa anteeks kirjoitusvirheet.

25

4537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_leikkaukseen

jätän leikkauksen väliin, en anna koskea aivoihini. Olin jo päättänyt että otan riskin ja en anna avata päätäni vaikka miten vakuuttelisivat vaarattomuudesta ja seuraavassa lauseessa sanoisivaat että aina on riskit.

toivon sinulle voimia ja parantumista paljon. Mikään ei ole varmaa, kuulumme niihin harvoihin jotka konkreettisesti ymmärtää jokainen päivä että se saattaa olla viimeisemme.

• Kun leikkauksestasi on vasta 1,5 kk niin suurin osa vaivoistasi varmaan korjaantuu. Jos sinulla on pieniä lapsia niin kyllä sinuna menisin vielä klipsaamaan tai mitä ne nyt tekevätkään vielä ne kaksi muuta. Mikäli ne alkavat vuotaa niin vahingot ovat paljon paljon suuremmat. Parin kuukauden päästä olosi on jo paljon parempi. Itselläni vuosi synnynnäinen, iso veriusuonilaskimoepämuodostuma, kavernooma ei siis aneyrusma joka on valtimoverisuonenepämuodostuma. Kun valtimoverisuoni repeää niin 1/3 osa niistä johtaa välittömään kuolemaan. Noin yksi kolmannes aiheuttaa jonkinasteen neurologisia oireita ja 1/3 selviää vaurioitta. Korjauta vaan ne loputkin. Riski on kuitenkin paljon pienempi. Eihän ne aivoleikkaukset mitään pikkujuttuja ole mutta suunniteltu leikkaus on kuitenkin paljon turvallisempi kuin hätäleikkaus jossa sitten ensisijaisesti joudutaan keskittymään ensimmäiseksi hengen pelastamiseen. Lisäksi vuoto tekee tuhojaan aivoissa. Minullakin on kömpelyyttä koko oikeassa puolessa kehoa vaikka varsinaisesti se ei ole koskaan halvaantunut sekä kaksoiskuvia.Terveisin MLL

• pelotteluja että leikkaus

menee huonosti.

valitettavasti niin joskus käy, piuhat on niin pahoissa paikoissa, ettei kaikkea saa korjattua toivotulla tavalla. siltikin, eikö ole lapsille parempi elävä, hiukan hitaampi vanhempi kuin orpous? se nimittäin on väistämättä edessä jos ei anna hoitaa mitä hoidettavissa on.

ja kyllä, puhun kokemuksesta; orpona lapsena ja leikattuna vanhempana.

itselläni on käynyt onni, että olen tällä hetkellä täysin kunnossa, mutta koskaan ei voi tietää miten kauan, kuinka paljon ja miten usein uusia pullistumia tulee. sen kanssa on vain ELETTÄVÄ ja nautittava siitä mitä on.
      monesti on tullut mieleen, miten turhista asioista on joskus otettu pultit taikka kuinka mitättömistä asioista riidellään. tärkeämpääkin on.
      olin kyllä leikkausten jälkeen masentunut, -se tavallaan kait kuuluu asiaan- sain lääkityksen joka toimi ja olen kunnossa. enempi tai vähempi, mitä voi odottaa kun päässä on vikaa todistetusti :)
      huumori auttaa todella paljon.

oma lukunsa on sitten ne törkimykset, jotka ehkä juuri sillä pienellä hitaudella taikka (ulkopuoliselta huomaamattomalla) toisen puolen heikommalla liikkumiskyvyllä heittäytyvät "vammaisiksi" jotka eivät kertakaikkiaan VOI enää elää normaalisti. se on jo loukkaus oikeasti vammaisia kohtaan: ollaan vaatimassa taksikyytejä kauppaan, eläkettä, siivoojaa kotiin, siis haloo.

pointtini on siis se, ettet sinä leikkaukseen menijä pelkää liikaa sitä mitä ehkä saattaa tapahtua tai mitä jollekin toiselle on tapahtunut. jokainen leikkaus on kuitenkin ainutkertainen, niitä ei voi verrata.

• riskienkartoitusta

operoi, tai on ainakin operoinut, yksi maailman parhaisiin kuuluvista neurokirurgeista, Juha Hernesniemi, kenties vaikka onnistut pääsemään hänen potilaakseen...

• toivossa on hyvä elää?
        riskienkartoitusta kirjoitti:

operoi, tai on ainakin operoinut, yksi maailman parhaisiin kuuluvista neurokirurgeista, Juha Hernesniemi, kenties vaikka onnistut pääsemään hänen potilaakseen...

Hernesniemi operoi äitini 2,5kk sitten. Ei se hyväkään kirugi takaa hyvin onnistunutta leikkausta.

En halua pelotella, mutta äidiltäni yritettiin klipsittää 2 pullistumaa, joista toinen repesi vuotamaan leikkauksessa. Uskon että olisi lähiaikoina revennyt kotonakin, tai kenen tahansa leikatessa.

Nyt hoidetaan vuodepotilaana ja toivotaan että joskus alkaisi kuntoutua ja pääsisi edes pyörätuoliin vielä, sekä oppisi puhumaan uudestaan.

Mutta yritettävä oli tuota leikkausta, muuten olisi ollut varma kuoleman tuomio.

Nyt toivotaan voimia äidille ja koko perheelle, sekä ihmettäkin hitusen.

• Töölön sairaalassa
        riskienkartoitusta kirjoitti:

on Juha Hernesniemi

• leikattiin

onnistuneesi vajaa kaksi kuukautta sitten. Löydettiin sattumalöydöksenä ja leikkaukseen meneminen jännitti. Riskit puhkeamiseen kuitenkin kasvavat iän myötä. Töölössä leikattiin ja Mäkelä leikkasi. Kaikki sujui niinkuin pitikin ja shoppailin jo viikon päästä leikkauksesta. Vielä väsymystä ja joskus masentaakin, menee ajan kanssa ohitse. Olen terve ja elossa. Olen onnellinen!

• ...

Kyllä kannatan leikkausta. Meillä on sukurasitteena valtimoverisuonen pullistuma. Äitini leikattiin 18 vuotta sitten. Mitään pullistumiin viittavia oireita ei ole ollut eikä uusia pullistumia, kontrollissa hän kävi viimeksi kesällä 08. Täytän kohta 25 vuotta, olen jo käynyt magneettikuvissa, eikä pullistumia löytynyt. Helpotus oli suuri. Kontrollikäynnit jatkuvat 10 vuoden välein.
        Tämä on kamala sairaus jota ei kenellekään toivoisi. Olen kiitollinen niistä vuosista jotka olen äitini kanssa saanut viettää, ja toivottavasti tulen viettämään vielä pitkään. Ilman leikkausta näin ei ehkä olisi ollut.

• Epäily minulla

Minulla on otettu pään magneetti n. kuukausi sitten jossa näkyy aneyrysma epäily 2mm. Neurologi sanoi, että joskus näitä näkyy tämmöisessä magneetissa ja sitten kun tutkitaan ei löydy mitään. Kuulosti omituiselta, eikö magneetti ole hyvin tarkka kuvantamis menetelmä. Menen viikon päästä tt-varjoaine kuvaan jossa tieto varmistetaa/poissuljetaan. Onko kellään käynyt niin ettei varjoainekuvassa olisi näkynyt mitään? Kuinka nopeasti asiat etenee jos ja kun aneyrysma varmistetaan.
        Minulla kuvattiin pää näköpuutosten ja aurojen takia ja kielikin puutui. särytöntä sellasta epäilevät vai voisiko pullistuma aiheuttaa tämmöisiä oireita? Eli kauanko aikaa joutuu sitten odottelemaan neurokirurgille pääsyä. Töölöö se vissiin olisi ja toivottavasti Hernesniemi. Kiitos etukäteen vastauksista jos nitä tulisi.

• Epäily minulla
        Epäily minulla kirjoitti:

Minulla on otettu pään magneetti n. kuukausi sitten jossa näkyy aneyrysma epäily 2mm. Neurologi sanoi, että joskus näitä näkyy tämmöisessä magneetissa ja sitten kun tutkitaan ei löydy mitään. Kuulosti omituiselta, eikö magneetti ole hyvin tarkka kuvantamis menetelmä. Menen viikon päästä tt-varjoaine kuvaan jossa tieto varmistetaa/poissuljetaan. Onko kellään käynyt niin ettei varjoainekuvassa olisi näkynyt mitään? Kuinka nopeasti asiat etenee jos ja kun aneyrysma varmistetaan.
        Minulla kuvattiin pää näköpuutosten ja aurojen takia ja kielikin puutui. särytöntä sellasta epäilevät vai voisiko pullistuma aiheuttaa tämmöisiä oireita? Eli kauanko aikaa joutuu sitten odottelemaan neurokirurgille pääsyä. Töölöö se vissiin olisi ja toivottavasti Hernesniemi. Kiitos etukäteen vastauksista jos nitä tulisi.

Vielä kysyisin kun pullistuma on todettu mitä rajoitteita tulee päivittäiseen toimintaan. Urheilu, ruumiillinen työ ym. vai tuleeko mitään? Voiko normaalisti lenkkeillä ja pyöräillä, uida ym. olla töissä ja nostella ja tehdä ruumiillista työtä?

• kaikki ok!

Vielä kysyisin kun pullistuma on todettu mitä rajoitteita tulee päivittäiseen toimintaan. Urheilu, ruumiillinen työ ym. vai tuleeko mitään? Voiko normaalisti lenkkeillä ja pyöräillä, uida ym. olla töissä ja nostella ja tehdä ruumiillista työtä?

Minulla löytyi yksi pullistuma 5mm magneettikuvan avulla ja neurologi laittoi välittömästi läheteen Töölöön. Sijainti oli hankalassa paikassa ja neurologi arveli Hernesniemen suorittavan leikkauksen, niinkuin sitten hän leikkasikin. Leikkausta edeltävänä iltana kuvattiin uudelleen varjoaine tt:llä ja tuloksena vielä toinen pullistuma. Molemmat hoidettiin samalla leikkauksella ja kaikki meni todella hyvin. Toinen pullistuma sijaitsi suuressa, voimakas virtaisessa suonessa ja sydän pysäytettiin lääkkeellisesti jotta klipsi saatiin oikeaan paikkaan.
        Rajoitteena ennen leikkausta oli voimakas fyysinen ponnistus (työskentelen sairaalassa, ei työkieltoa) ja krapulan välttäminen, muuten aivan normielämää. Sukuvian myötä tutkittiin,jatkossa uusia voi aiheuttaa tupakointi ja verenpainetauti joten elämäntavoilla voin välttää uusiutumiset.

• epäily vielä
        kaikki ok! kirjoitti:

Minulla löytyi yksi pullistuma 5mm magneettikuvan avulla ja neurologi laittoi välittömästi läheteen Töölöön. Sijainti oli hankalassa paikassa ja neurologi arveli Hernesniemen suorittavan leikkauksen, niinkuin sitten hän leikkasikin. Leikkausta edeltävänä iltana kuvattiin uudelleen varjoaine tt:llä ja tuloksena vielä toinen pullistuma. Molemmat hoidettiin samalla leikkauksella ja kaikki meni todella hyvin. Toinen pullistuma sijaitsi suuressa, voimakas virtaisessa suonessa ja sydän pysäytettiin lääkkeellisesti jotta klipsi saatiin oikeaan paikkaan.
        Rajoitteena ennen leikkausta oli voimakas fyysinen ponnistus (työskentelen sairaalassa, ei työkieltoa) ja krapulan välttäminen, muuten aivan normielämää. Sukuvian myötä tutkittiin,jatkossa uusia voi aiheuttaa tupakointi ja verenpainetauti joten elämäntavoilla voin välttää uusiutumiset.

Kuinka kauan tähän kaikkeen meni aikaa? Siis kun sait lähetteen töölööseen, niin oliko pitkä jono? Kai silläkin on vaikutus mistä se pullistuma löytyy ja kuinka iso se on. Saan varjoaine kuvan tulokset perjantaina,nyt on kuitenkin kesä aika saattaa
        vierähtää vähän. Luin jostain että magneetti ei näyttäisi alle 3mm. pullistumia siksi ihmettelen tota mun 2mm. epäilyä magneetissa. Onko tarvetta sairalomalle jo on fyysinen työ? Eli mikä nyt luetaan raskaaksi. Voiko lenkkeillä, pyöräillä, uida? Kauanko jonotit leikkaukseen? Minulla on epäily että olisi valtimosuonen haarassa. Eli siis varjoaine kuva on tarkempi näissä hommissa. No ei auta kuin odotella. Vielä kysyisin kauanko olit sairaalassa ja onko sairasloma pitkäkin?
        Kiitos kovasti kun vastasit.

• operointi
        epäily vielä kirjoitti:

Kuinka kauan tähän kaikkeen meni aikaa? Siis kun sait lähetteen töölööseen, niin oliko pitkä jono? Kai silläkin on vaikutus mistä se pullistuma löytyy ja kuinka iso se on. Saan varjoaine kuvan tulokset perjantaina,nyt on kuitenkin kesä aika saattaa
        vierähtää vähän. Luin jostain että magneetti ei näyttäisi alle 3mm. pullistumia siksi ihmettelen tota mun 2mm. epäilyä magneetissa. Onko tarvetta sairalomalle jo on fyysinen työ? Eli mikä nyt luetaan raskaaksi. Voiko lenkkeillä, pyöräillä, uida? Kauanko jonotit leikkaukseen? Minulla on epäily että olisi valtimosuonen haarassa. Eli siis varjoaine kuva on tarkempi näissä hommissa. No ei auta kuin odotella. Vielä kysyisin kauanko olit sairaalassa ja onko sairasloma pitkäkin?

Hernesniemi on operoinut minut -01, jolloin klipsattin ja koilattiin yht. 5 kpl aneurysmia. Toipumiseen meni varmaankin puoli vuotta ja henkiseen paranemiseen meni useita vuosia. Itselläni leikkausalueen tunnottomuus/kivuliaisuus sekä kolmoishermosärky olivat ikävimmät seuralaiset leikkauksen jälkeen, puhumattakaan siitä henkisestä puolesta.

Mutta toipuminen ottaa aikaa ja jokainen leikkaus on oma prosessinsa. Kovasti toivottelen kaikille tämän kokeneille hyviä vointeja ja parempaa tulevaisuutta.

• kaikki ok!
        epäily vielä kirjoitti:

Kun sain tiedon pullistumasta niin viikon sisällä tuli jo Töölöstä kirje lähetteen vastaanottamisesta, arvioituna odotusaikana 6kk vaikka olinkin 2. kiireellissä jonossa. Loppupelissä odotin n. 5kk. Kannattaa kysyä oman lääkärin mielipidettä mahdollisiin rajoitteisiin mutta ainakin itse sain työskennellä koko ajan sairaalassa eikä potilaiden siirtämisiinkään tullut mitään rajoituksia vaikka ne aika bobypumpia välillä onkin :) Sairaalassa olin 4pv ja saikulla 6vkoa. Autolla ajokielto on jälkitarkastukseen asti mikä on n.pari kk leikkauksesta. Leikkauksesta toivuin erittäin nopeasti ja hyvin, edes henkinen puoli ei kärsinyt. Työstin kyllä ajatuksissani kovasti leikkaukseen odotuksen aikana mahdollisuudesta kuolla tai vammautua leikkauksessa ja varmaan se vaikutti siihen että operaation jälkeen olen ollut vain positiivinen.

• aneurysma
        kaikki ok! kirjoitti:

Kun sain tiedon pullistumasta niin viikon sisällä tuli jo Töölöstä kirje lähetteen vastaanottamisesta, arvioituna odotusaikana 6kk vaikka olinkin 2. kiireellissä jonossa. Loppupelissä odotin n. 5kk. Kannattaa kysyä oman lääkärin mielipidettä mahdollisiin rajoitteisiin mutta ainakin itse sain työskennellä koko ajan sairaalassa eikä potilaiden siirtämisiinkään tullut mitään rajoituksia vaikka ne aika bobypumpia välillä onkin :) Sairaalassa olin 4pv ja saikulla 6vkoa. Autolla ajokielto on jälkitarkastukseen asti mikä on n.pari kk leikkauksesta. Leikkauksesta toivuin erittäin nopeasti ja hyvin, edes henkinen puoli ei kärsinyt. Työstin kyllä ajatuksissani kovasti leikkaukseen odotuksen aikana mahdollisuudesta kuolla tai vammautua leikkauksessa ja varmaan se vaikutti siihen että operaation jälkeen olen ollut vain positiivinen.

Hei taas

Kiitos vastauksestasi. Joo minulla vahvistui aneurysma 2,5mm. vasemalla cerberi mediassa.Keskimmäinen valtimosuoni ihan tyypillinen paikka ja ohjaa puhekeskusta.

Neurologikin sanoi ettei mitään rajoitteita. Ehkä just maksimaalista ponnistusta(Kantojen kääntö ym.)

Puhuttiinko sulle niistä riskeistä ym. Mikä mahdollisuus siihen leikkaukseen tosiaan on menehtyä. Noi lukuina vai onko se tosiaan ihan tapakohtaista.
        Miten pärjäsit sen odotus ajan? Oli tosiaan pitkä, kävitkö siis ennen leikausta töölöössä vastaan otolla ja siihen meni 5kk. Vai leikkaukseen?
        Siellä vissiin on se aneurysma hoitaja jolle voi soittaa?
        Mulla on vissiin niin pieni et saattaa jäädä seurantaan mikä ehkä inhoittavin vaihtoehto noin henkisesti. Mut mennään ny asia kerrallaan ja pitää tässä vähän sulatella kun tuli ihan puskista koko homma.

• kaikki ok!
        aneurysma kirjoitti:

Hei taas

Kiitos vastauksestasi. Joo minulla vahvistui aneurysma 2,5mm. vasemalla cerberi mediassa.Keskimmäinen valtimosuoni ihan tyypillinen paikka ja ohjaa puhekeskusta.

Neurologikin sanoi ettei mitään rajoitteita. Ehkä just maksimaalista ponnistusta(Kantojen kääntö ym.)

Puhuttiinko sulle niistä riskeistä ym. Mikä mahdollisuus siihen leikkaukseen tosiaan on menehtyä. Noi lukuina vai onko se tosiaan ihan tapakohtaista.
        Miten pärjäsit sen odotus ajan? Oli tosiaan pitkä, kävitkö siis ennen leikausta töölöössä vastaan otolla ja siihen meni 5kk. Vai leikkaukseen?
        Siellä vissiin on se aneurysma hoitaja jolle voi soittaa?
        Mulla on vissiin niin pieni et saattaa jäädä seurantaan mikä ehkä inhoittavin vaihtoehto noin henkisesti. Mut mennään ny asia kerrallaan ja pitää tässä vähän sulatella kun tuli ihan puskista koko homma.

Neurologi eikä Hernesniemi kertoneet riskeistä vaikka niitä kysyin, totesivat vaan että leikkaamatta jättäminen on suurempi riski. Itse tiedän ammattini puolesta mahdollisista riskeistä mitä leikkauksessa voi olla, olen myös työskennellyt neurologisella osastolla. Ennalta ehkäisevä leikkaus on kuitenkin aina riskeiltä pienempi kun operaatio pystytään suunnitella tarkasti. Kuvauksessa kävin asuin alueeni keskussairaalassa josta lähete laitettiin Töölöön löydöksen jälkeen ja lähetteestä leikkaukseen kesti n. 5kk. Töölössä ei ollut käyntejä ennen leikkausta. Itse soittelin kuukauden välein jonohoitajalle ja kyselin aikataulua. Aika tuntui välillä todella pitkältä, ajatukset vaelsivat epätoivosta välinpitämättömyyteen ja välillä jopa unohdin koko asian mutta ehkäpä juuri sen takia henkinen puoleni onkin ollut niin hyvässä kunnossa leikkauksen jälkeen. Toivottavasti saat ajatuksesi välillä pois aneurysmasta ja nautit kesästä täysillä!

• ei enään epäilys
        kaikki ok! kirjoitti:

Neurologi eikä Hernesniemi kertoneet riskeistä vaikka niitä kysyin, totesivat vaan että leikkaamatta jättäminen on suurempi riski. Itse tiedän ammattini puolesta mahdollisista riskeistä mitä leikkauksessa voi olla, olen myös työskennellyt neurologisella osastolla. Ennalta ehkäisevä leikkaus on kuitenkin aina riskeiltä pienempi kun operaatio pystytään suunnitella tarkasti. Kuvauksessa kävin asuin alueeni keskussairaalassa josta lähete laitettiin Töölöön löydöksen jälkeen ja lähetteestä leikkaukseen kesti n. 5kk. Töölössä ei ollut käyntejä ennen leikkausta. Itse soittelin kuukauden välein jonohoitajalle ja kyselin aikataulua. Aika tuntui välillä todella pitkältä, ajatukset vaelsivat epätoivosta välinpitämättömyyteen ja välillä jopa unohdin koko asian mutta ehkäpä juuri sen takia henkinen puoleni onkin ollut niin hyvässä kunnossa leikkauksen jälkeen. Toivottavasti saat ajatuksesi välillä pois aneurysmasta ja nautit kesästä täysillä!

Kiitos kovasti sinulle vastauksistasi, että olet viitisinyt vastata.
        Kyllä tämä tästä. Asiat ovat niinkuin ovat en nyt sille voi mitään.
        Minulla on vaan ala-ikäinen lapsi jonka ainut huoltaja olen, toinen vanhmpi on kuollut viime vuonna.
        Tämä ei ole lapsen kannalta kauhena kiva juttu. Mutta luotan että oli hyvä asia, että
        pullistuma löytyi ja asia etenee.
        Juu kuvat mullakin on otettu alueen sairaalassa, että ilmeisesti sitten vaan mennään operaatioon, elleivät päädy konservatiiviseen hoitoon. Toivottavasti sitten sille on hyvät perusteet.
        Paikka mistä pullistuma löytyi on kaiketi ihan tyypillinen mutta ei kaiketi ihan helppo. Puheen tuottamisen ja ymmärtämisen paikka. No aivoissa ei kaiketi ole montakaan paikkaa missä voisi tehdä mitään kovin sinne päin leikkausta.

Kiva kuulla näin positiivisia onnistumisia ja tiedänhän minä, että vaarat ovat olemassa ja oireeton on parempi hoitaa pois niin että voi sitten elämäänsä jatkaa.
        Näin täytyy ajatella olenhan vielä nuori ihminen ja elinvuosia pitäisi olla jäljellä vielä runsaasti.

Kiitos kovasti vastauksestasi, minulla tieto ei lisää tuskaa vaan helpottaa kun tietää suunnilleen mistä on kysymys ja missä mennään.

• kaikki ok!
        ei enään epäilys kirjoitti:

Kiitos kovasti sinulle vastauksistasi, että olet viitisinyt vastata.
        Kyllä tämä tästä. Asiat ovat niinkuin ovat en nyt sille voi mitään.
        Minulla on vaan ala-ikäinen lapsi jonka ainut huoltaja olen, toinen vanhmpi on kuollut viime vuonna.
        Tämä ei ole lapsen kannalta kauhena kiva juttu. Mutta luotan että oli hyvä asia, että
        pullistuma löytyi ja asia etenee.
        Juu kuvat mullakin on otettu alueen sairaalassa, että ilmeisesti sitten vaan mennään operaatioon, elleivät päädy konservatiiviseen hoitoon. Toivottavasti sitten sille on hyvät perusteet.
        Paikka mistä pullistuma löytyi on kaiketi ihan tyypillinen mutta ei kaiketi ihan helppo. Puheen tuottamisen ja ymmärtämisen paikka. No aivoissa ei kaiketi ole montakaan paikkaa missä voisi tehdä mitään kovin sinne päin leikkausta.

Kiva kuulla näin positiivisia onnistumisia ja tiedänhän minä, että vaarat ovat olemassa ja oireeton on parempi hoitaa pois niin että voi sitten elämäänsä jatkaa.
        Näin täytyy ajatella olenhan vielä nuori ihminen ja elinvuosia pitäisi olla jäljellä vielä runsaasti.

Kiitos kovasti vastauksestasi, minulla tieto ei lisää tuskaa vaan helpottaa kun tietää suunnilleen mistä on kysymys ja missä mennään.

Mukava kuulla jos vain mitenkään voi olla avuksi! Mulla pullistumien sijainti oli liikuntakyvyn ja näkökyvyn alueella mutta kuulemma ihan ketterästi liikun eikä mikään jää huomaamatta :)
        Oisko sulla mahdollisuutta avata joku sähköposti osoite niin voitaisiin vaihtaa enemmän ajatuksia kun aika samaa varmaan ajatusmailmassamme on... Olen itsekin nuorehko 35v. kahden lapsen äiti.

• ei enään epäilys
        kaikki ok! kirjoitti:

Mukava kuulla jos vain mitenkään voi olla avuksi! Mulla pullistumien sijainti oli liikuntakyvyn ja näkökyvyn alueella mutta kuulemma ihan ketterästi liikun eikä mikään jää huomaamatta :)
        Oisko sulla mahdollisuutta avata joku sähköposti osoite niin voitaisiin vaihtaa enemmän ajatuksia kun aika samaa varmaan ajatusmailmassamme on... Olen itsekin nuorehko 35v. kahden lapsen äiti.

Tähän voisit lähettää postia

[email protected]

• kaikkiok!
        ei enään epäilys kirjoitti:

Tähän voisit lähettää postia

[email protected]

tulemaan

• Niemelä lienee

oikea nimi.

• ainakin

tupakka pois, stressi ja raskas työ vekeen.
        Minulla särki oikeaa rannetta jo pienestä pitäen ja paljon kerkesin lääkärissä ravata ja saön särkypillereitä kiloja 10v-44 välillä ja käytin isoäiti vainaan polttavia geelejä.
        Ei löytynyt syytä ranne kipuun ja ei milloinkaan kukaan lääkäri suomen monessa kaupungissa osannut tutkia. Kun valtimoverisuoni ratkesi niin sen jälkeen ei rannetta ole särkenyt. Päätä ei särkenyt sen kummemmin kuin ihan kellä tahansa, joskun särkee nuppia.

Ranne tai käsisärky on alku oire pullistumasta!

• tutkimuksen alla
        ainakin kirjoitti:

tupakka pois, stressi ja raskas työ vekeen.
        Minulla särki oikeaa rannetta jo pienestä pitäen ja paljon kerkesin lääkärissä ravata ja saön särkypillereitä kiloja 10v-44 välillä ja käytin isoäiti vainaan polttavia geelejä.
        Ei löytynyt syytä ranne kipuun ja ei milloinkaan kukaan lääkäri suomen monessa kaupungissa osannut tutkia. Kun valtimoverisuoni ratkesi niin sen jälkeen ei rannetta ole särkenyt. Päätä ei särkenyt sen kummemmin kuin ihan kellä tahansa, joskun särkee nuppia.

Ranne tai käsisärky on alku oire pullistumasta!

Mitä tarkoitetaan raskaalla työllä??? Minulle lääkäri sanoi, että ihan normaalisti vaan.
        Verenpaine pitää olla kohdallaan ja toki tupakka pois. Ei ole kättä säekenny. Se oire kaiketi riippuu missä kohtaa aivoja pullistuma on? Siin mitä elimiä se kohta hallitsee.
        Käsittääkseni jos pullistuma oireilee niin se on jo aika iso?
        Minulla on myös esioireinen migreeni? Neurologi sanoi ettei sillä ole mitään tekemistä pullistuman kanssa.
        Sanoiko lääkäri, että käsikipu johtui aneurysmas ja käsi kipu on tosiaan alkuoire siitä?Sii tulevasta repeämästa vai ,että siellä yleensä on pullistuma? Miten sitten repeämä oireili?
        Mielen kiintoista? minulla tosiaan on 2,5 mm. pullistuma vasemalla päässä ja sattuma löydös? Tutkittiin tota migreeniä.

• Saksa Original
        tutkimuksen alla kirjoitti:

Mitä tarkoitetaan raskaalla työllä??? Minulle lääkäri sanoi, että ihan normaalisti vaan.
        Verenpaine pitää olla kohdallaan ja toki tupakka pois. Ei ole kättä säekenny. Se oire kaiketi riippuu missä kohtaa aivoja pullistuma on? Siin mitä elimiä se kohta hallitsee.
        Käsittääkseni jos pullistuma oireilee niin se on jo aika iso?
        Minulla on myös esioireinen migreeni? Neurologi sanoi ettei sillä ole mitään tekemistä pullistuman kanssa.
        Sanoiko lääkäri, että käsikipu johtui aneurysmas ja käsi kipu on tosiaan alkuoire siitä?Sii tulevasta repeämästa vai ,että siellä yleensä on pullistuma? Miten sitten repeämä oireili?
        Mielen kiintoista? minulla tosiaan on 2,5 mm. pullistuma vasemalla päässä ja sattuma löydös? Tutkittiin tota migreeniä.

Tämä on vastaus useampaan tämän ketjun viestiin.

Usein sanotaan ettei aneurysma aiheuta mitään oireita ennen puhkeamistaan. Minun tapauksessani raajani menivät välillä täysin tunnottomiksi. Kävelin, mutta en tiennyt käveleväni ennen kuin katsoin jalkojani. Magneettikuvauksissa todettiin spiraalimainen aneurysma aivoissa, josta johtuen koko kyseinen suoni jouduttiin sulkemaan platinakierukoilla.

Ennen leikkausta lääkärit sanoivat minun oikean näkökenttäni sokeutuvan toimenpiteen jälkeen. Minua pyydettiin valitsemaan. Vaihtoehdot olivat siis todennäköinen sokeutuminen tai pienen poikani löytävän minut joku aamu kuolleena aneurysman puhjettua. Eipä tarvinnut kauaa miettiä. Leikkauksesta sain kolmoishermosäryn, mutta mitään varsinaisia vaurioita ei aiheutunut.

On täysin yksilöllistä onko oireita ja jos, niin millaisia.

Kaulavaltimosta löytyy vielä 2 mm:n aneurysma, jota ei edes seurata. Eipä sen puoleen tukittua suoneakaan vaikka vuoto onkin mahdollinen.

Ihan mielenkiinosta olisin kysynyt, onko kukaan teistä tiedustellut lääkäreiltä, miten aneurysma on saanut alkunsa? Ja millaisia vastauksia olette saanut?

• tutkimuksen alla
        Saksa Original kirjoitti:

Tämä on vastaus useampaan tämän ketjun viestiin.

Usein sanotaan ettei aneurysma aiheuta mitään oireita ennen puhkeamistaan. Minun tapauksessani raajani menivät välillä täysin tunnottomiksi. Kävelin, mutta en tiennyt käveleväni ennen kuin katsoin jalkojani. Magneettikuvauksissa todettiin spiraalimainen aneurysma aivoissa, josta johtuen koko kyseinen suoni jouduttiin sulkemaan platinakierukoilla.

Ennen leikkausta lääkärit sanoivat minun oikean näkökenttäni sokeutuvan toimenpiteen jälkeen. Minua pyydettiin valitsemaan. Vaihtoehdot olivat siis todennäköinen sokeutuminen tai pienen poikani löytävän minut joku aamu kuolleena aneurysman puhjettua. Eipä tarvinnut kauaa miettiä. Leikkauksesta sain kolmoishermosäryn, mutta mitään varsinaisia vaurioita ei aiheutunut.

On täysin yksilöllistä onko oireita ja jos, niin millaisia.

Kaulavaltimosta löytyy vielä 2 mm:n aneurysma, jota ei edes seurata. Eipä sen puoleen tukittua suoneakaan vaikka vuoto onkin mahdollinen.

Ihan mielenkiinosta olisin kysynyt, onko kukaan teistä tiedustellut lääkäreiltä, miten aneurysma on saanut alkunsa? Ja millaisia vastauksia olette saanut?

Minulle lääkäri vastastasi aneurysman synnystä, että luultavasti synnynnäistä.
        Heikko kohtaa suonessa joka pullistuu. Hoitamaton verenpaine ja tupakka kasvattavat sitä. Sekö liiallinen alkoholin käyttö mitä se nyt sitten lie tarkoittaa.
        Kaiketi kännissä olemista alvariinsa ym. Minä olen polttanut joskus mutta en enään vuoteen ja korkeaa verenpainetta ei ole ollut. ELi en tiedä mistä se sitten syntyy. Osa on kulkee suvuissa ja on sitä kautta perinnöllistä eli geenimutaatio.
        Sitä kai ei kukaan tiedä vai tietääkö????
        Oireista sen verran että ei kai niitäkään tiedä? Paikasta tosiaan riippuu.Minulla se on hyvin tyypillisessä paikassa joka ohjaa puheen- tuottamisen ja ymmärtämisen keskusta ja ylä raajoja. Eli kun mulla on migreeniä ja korvat menee lukkoon niin ei pitäisi johtua pullistumasta. Migreeni erikseen ja korvat ja pään paine johtuu jumista niskoissa? Kaiketi? Minun pullistuma on 2,3x2,7mm. Eli aika pieni ja ei pitäisi aiheuttaa oiretta mutta mistä sitä tietää. Sitten tietysti on sekin asia kun saa tietää, että siellä päässä on pullistuma sitä rekisteröi kaiken herkemmin ja saattaa jopa aiheuttaa osan oireista miettimällä, vai mitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe