asoy hallitus/varajäsen

Saako asunto-osakeyhtiön hallituksen kokoukseen osallistua myös hallituksen varajäsen, jos hallitus on kokoontunut täysimääräisenä?
Näin ainakin meidän talossa ja häärii ja hoosaa siellä suunapäänä, vaikkei ole edes äänioikeutta.Miten tälläisen saa estettyä?

8

3220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puheenjohtaja?

Ei varajäsenellä ole mitään syytä olla kokouksessa läsnä, ei edes silloin jos joku varsinaisista puuttuu, mikäli hallitus on kuitenkin päätösvaltainen. Meillä on 5 hallituksen jäsentä ja yhtiöjärjestyksessä sanotaan, että hallitus on päätösvaltainen, jos yli puolet hallituksen jäsenistä on paikalla eli kolme, eikä sinne todella kutsuta varajäsentä, jos joku puuttuu. Varajäsen on yleisen käsityksen mukaan sellainen, joka astuu remmiin, kun joku varsinaisista muuttaa paikkakuntaa /taloa eikä enää halua osallistus ko. hallitukseen, silloin varajäsen voi astua remmiin.
      Meillä ei edes ilmoiteta varajäsenille kokouksista ja ne sovitellaan sellaiseen ajankohtaan, että kaikille sopii. Minä ainakin poistaisin varajäsenen hallituksen kokouksesta.

• jäsen ja vpj

Saa toki, ei sitä missään ole kielletty. Miten hallitus vaan päättää. Meillä varajäsenet osallistuvat hallituksen kokouksiin, vaikka äänioikeus puuttuukin. Pysyvätpähän asioista perillä ja ajan tasalla. En ole nähnyt siitä mitään haittaa syntyvän, pikemminkin päin vastoin.

Varajäsen on äänivaltainen silloin, kun hallituksen vars. jäsenet ovat estyneitä tai vaikkapa jäävejä. Joskus on useampikin jäsen estynyt, joten varajäsenille on käyttöä.

Ja kyllä meillä kokouksessa läsnä olevat varajäsenet saavat käyttää puheenvuoroja. Mikäs siinä.

• Kiellettyä.

As oy laki ei suoranaisesti kiellä varajäsentä osallistumasta hallituksen kokouksiin, mutta mitään valtaa varajäsenellä ei silloin ole. Eli ei saa äänestää ja muukin päätökseen vaikuttaminen on mielestäni hieman kyseenalaista. Kuunteluoppilaana voi olla. Ja jos kokouksessa käsitellään jonkin yksittäisen asukkaan salassapidettäviä asioita, niin silloin varajäsenen paikallaolo on enemmän kuin omituista.
      Varajäsenen osallistumisen hallituksen kokouksiin voi estää helposti niin, ettei häntä sinne kutsuta. Enkä näe mitään järkeä siinä, että edes kutsuttaisiin. Mitä se varajäsen siellä tekee, jos hallitus on muuten päätösvaltainen.
      Niissä kolmessa yhtiössä, joissa olen ollut hallituksessa, on kaikissa otettu se kanta, että jos hallitus on päätösvaltainen, niin varajäsentä ei hyväksytä hallituksen kokouksiin. Ja kaikissa ei ole edes yhtiökokouksissa valittu varajäseniä. Tuon valinnanhan määrää pitkälti yhtiöjärjestys. Jos siellä on sanottu, että varajäsen pitää valita, niin silloin se valitaan, muuten yleensä ei.

• Fanttomis

Voihan varajäsen olla myös osakkeen omistaja ja silloin hänelle menee kutsu, jos kysymyksessä on yhtiökokous. Hallituksen kokoukseen ei varajäsentä tarvitse kutsua, mutta mites sitten, jos hallitukseen kuuluu kolme varsinaista jäsentä ja ne vaan kutsutaan kokoukseen. Mutta sitten jollekkin tuleekin este ja varajäsentä ei ole kutsuttu, niin onko se oikea tapa päättää asioista, kun vain kaksi hallituksen jäsenitä niistä päättä ja varajäsen jätetään ulkopuolelle.

• Ei oo vaikeeta?
        Fanttomis kirjoitti:

Voihan varajäsen olla myös osakkeen omistaja ja silloin hänelle menee kutsu, jos kysymyksessä on yhtiökokous. Hallituksen kokoukseen ei varajäsentä tarvitse kutsua, mutta mites sitten, jos hallitukseen kuuluu kolme varsinaista jäsentä ja ne vaan kutsutaan kokoukseen. Mutta sitten jollekkin tuleekin este ja varajäsentä ei ole kutsuttu, niin onko se oikea tapa päättää asioista, kun vain kaksi hallituksen jäsenitä niistä päättä ja varajäsen jätetään ulkopuolelle.

ööööö no jos se varsinainen jäsen ei pääse paikalle, niin eikös hänen pitäisi sillon kun hän on kutsun saanut ja tietää, ettei pääse paikalle, hälyyttää se varajäsen? Eli kertoa varajäsenelle, että "hei mä en nyt pääse kokoukseen ensviikon tiistaina, kun on työeste, että menisitkö, tänks ja hei mä lähetän tän kutsun nyt sulle niin voit tutustua" tms?

• 1+7
        Ei oo vaikeeta? kirjoitti:

ööööö no jos se varsinainen jäsen ei pääse paikalle, niin eikös hänen pitäisi sillon kun hän on kutsun saanut ja tietää, ettei pääse paikalle, hälyyttää se varajäsen? Eli kertoa varajäsenelle, että "hei mä en nyt pääse kokoukseen ensviikon tiistaina, kun on työeste, että menisitkö, tänks ja hei mä lähetän tän kutsun nyt sulle niin voit tutustua" tms?

Hänen pitää ilmoittaa asiasta hallituksen puheenjohtajalle, joka välittää kutsun varajäsenelle.

• Vastuu
        1+7 kirjoitti:

Hänen pitää ilmoittaa asiasta hallituksen puheenjohtajalle, joka välittää kutsun varajäsenelle.

Meillä on kolme jäsentä hallituksessa, joten jos joku ei voi tulla, hänen pitää varajäsenelle ilmoittaa kokouksesta ja viedä paperit. Hyvin on toiminut, mutta enpä nyt tosiaan muista, mitä yhtiöjärjestys, saati laki asiasta sanoo.

Se kuulostaa hyvältä, että varajäsen voisi olla paikalla "kuunteluoppilaana" tai ainakin muuten saada tiedot, varajäsen kun ei aina ole ollut läsnä varsinaisessa yhtiökokouksessakaan.

Kaikki halkalia tilanteita, yli-innokkaat varajäsenet, yksin asioista päättämään pyrkivät jäsenet ja osakkaat, jotka eivät halua vuorollaan vastuuta hallituksessa.

• Varajasen

Varajäsen on äänivaltainen, mikäli varsinainen jäsen on väliaikaisesti tai pysyvästi estynyt osallistumasta kokoukseen. Mikäli varajäsentä ei tästä huolimatta kutsuta, hallitus toimii laittomasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe