Idiopaattinen hypersomnia

piupau+

Minulla on vahva epäily idiopaattisesta hypersomniasta. Onkohan ketään kohtalotoveria täällä? Meitä on kuulema vielä vähemmän kuin narkolepsiaa sairastavia.

Oireeni ovat kestäneet jo kolme vuotta ja nyt sitten olen saamassa apua osaavan neurologin toimesta!

Tyypillisimmät oireeni ovat liikaunisuus, jatkuva vireystilan lasku, ns. unihumala eli mikään uni ei virkistä, tokkuraisuus, muistivaikeudet jne..
Oireet ovat jatkuvia.

44

10848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unikekoko

      Itellä ollut oireita jo yli 10 vuotta nyt vasta tosin todettiin eli aika kauan olen jo asiasta kärsinyt ja taitaa matka vain jatkua.
      Itse aina vain pidin itteeni hyvä unisena kunnes uni alko haitata elämistä eli ei pysty luottamaan itseensä jos menee nukkumaan että millonkas sitä sitten herää.
      On sen verta harvinainen että ei kukaan oikein tiedä mistä puhun jos heille asiasta sanon.

      • uni maittaa liikaa..

        Puolisollani on tämä,vaikka olemme tulleet tähän johtopäätökseen internetin kautta. Hän on käynyt Helsingin uniklinikalla, jossa kertoivat että ei narkolepsiaa..Paikallinen lääkäri väittää narkolepsiaksi ja lääkkeetkin on siihen. Kuitenkin oireet ne, ettei aamuisin jaksa millään herätä ja virkeäksi ei tule päiväunien jälkeenkään. Jatkuva "unihumala".Lääkkeet, jotka ovat auttaneet ovat concerta ja jet lag lääke (muuttaa unirytmiä..)concerta tosin tekee sen, että nälkä ei ole ollenkaan..(puolisoni on pakotettava itseään syömään)


      • unimama
        uni maittaa liikaa.. kirjoitti:

        Puolisollani on tämä,vaikka olemme tulleet tähän johtopäätökseen internetin kautta. Hän on käynyt Helsingin uniklinikalla, jossa kertoivat että ei narkolepsiaa..Paikallinen lääkäri väittää narkolepsiaksi ja lääkkeetkin on siihen. Kuitenkin oireet ne, ettei aamuisin jaksa millään herätä ja virkeäksi ei tule päiväunien jälkeenkään. Jatkuva "unihumala".Lääkkeet, jotka ovat auttaneet ovat concerta ja jet lag lääke (muuttaa unirytmiä..)concerta tosin tekee sen, että nälkä ei ole ollenkaan..(puolisoni on pakotettava itseään syömään)

        Törmäsin vasta termiin unihumala. Kuitenkin alkoi asia kiinnostaa, sillä asiaan liitetyt heräämisen vaikeus ja unen virkistämättömyys, sekä tokkuraisuus ovat ikävän tuttuja ilmiöitä.

        Onko teillä ollut minkäasteista haittaa arkielämälle ko. tyyppisistä uniongelmista? Missä vaiheessa ja miksi lääkäriin? ...julkiselle puolelle vai yksityiselle?

        Itselläni ollut pitkään vaivana se, ettei tunnu virkistyvän millään - väsymystä ja pään "puuroutumista". Iltapäivästä jos erehtyy nukkumaan (mikä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, koska muuten ei jaksa/pysy toimintakuntoisena), niin ei puhettakaan että heräisin puolison herättelyihin. Tuota herättelyä jatkuu pahimmillaan tunteja (kommunikoin kyllä ilmeisen tietämättäni "vielä viisi minuuttia": omat mielikuvat tilanteista hukassa, tai sitten olen tilassa, jossa tuntuu, ettei tahto riitä liikuttamaan jäseniä tai pyrkimään heräämään)

        Toisinaan on "onneksi" niin, että herään ilman kellonsoittoa päiväunilta, ajallisesti nuo nukkumiset taitavat kestää n. puoli tuntia tai reilusti alle (eli vain nukahdan ja herään).

        Lyhyemmiltä unilta herää (eli on ajatuksilta ja fyysisesti toimintakunnossa) nopeammin, tosin virkeyskin kestää vähemmän aikaa (muutamia tunteja). Pidemmät unet sitten puolestaan auttavat jaksamaan n. 5-6 tuntia - pidemmästä nukkumisesta tosin haittana on se etten "herää" kovin nopeasti, järjenjuoksu ja fyysinen toiminta tahmoo joskus useita tunteja.

        Tällä hetkellä minulla on myös menossa jälleen näemmä kausi, jolloin nukkuminen on hyvinkin levotonta. Monena yönä joudun pakottautua heräämään, ikäänkuin unessa olevasta epämiellyttävästä liikehdinnästä (tunnen joko puristusta tai että minua heitellään/liikutellaan ympäriinsä, sekä tärinää - puoliso ei osaa sanoa liikunko todella nukkuessani kuinka paljon, sillä hänellä on keskimäärin laadukkaammat unenlahjat).

        Terveyskeskuksesta minulle on manattu jonkin aikaa sitten kroonista väsymysoireyhtymää, mutta samantien kerrottu sen olevan "roskakoppadiagnoosi, jota ei kannata kenellekään antaa". Olen ajatellut, että voihan se olla jotain tuollaista tämä eloni, tai voi olla olematta - jotenkinhan tässä on jokaisen pärjäiltävä.


      • unikekoko
        unimama kirjoitti:

        Törmäsin vasta termiin unihumala. Kuitenkin alkoi asia kiinnostaa, sillä asiaan liitetyt heräämisen vaikeus ja unen virkistämättömyys, sekä tokkuraisuus ovat ikävän tuttuja ilmiöitä.

        Onko teillä ollut minkäasteista haittaa arkielämälle ko. tyyppisistä uniongelmista? Missä vaiheessa ja miksi lääkäriin? ...julkiselle puolelle vai yksityiselle?

        Itselläni ollut pitkään vaivana se, ettei tunnu virkistyvän millään - väsymystä ja pään "puuroutumista". Iltapäivästä jos erehtyy nukkumaan (mikä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, koska muuten ei jaksa/pysy toimintakuntoisena), niin ei puhettakaan että heräisin puolison herättelyihin. Tuota herättelyä jatkuu pahimmillaan tunteja (kommunikoin kyllä ilmeisen tietämättäni "vielä viisi minuuttia": omat mielikuvat tilanteista hukassa, tai sitten olen tilassa, jossa tuntuu, ettei tahto riitä liikuttamaan jäseniä tai pyrkimään heräämään)

        Toisinaan on "onneksi" niin, että herään ilman kellonsoittoa päiväunilta, ajallisesti nuo nukkumiset taitavat kestää n. puoli tuntia tai reilusti alle (eli vain nukahdan ja herään).

        Lyhyemmiltä unilta herää (eli on ajatuksilta ja fyysisesti toimintakunnossa) nopeammin, tosin virkeyskin kestää vähemmän aikaa (muutamia tunteja). Pidemmät unet sitten puolestaan auttavat jaksamaan n. 5-6 tuntia - pidemmästä nukkumisesta tosin haittana on se etten "herää" kovin nopeasti, järjenjuoksu ja fyysinen toiminta tahmoo joskus useita tunteja.

        Tällä hetkellä minulla on myös menossa jälleen näemmä kausi, jolloin nukkuminen on hyvinkin levotonta. Monena yönä joudun pakottautua heräämään, ikäänkuin unessa olevasta epämiellyttävästä liikehdinnästä (tunnen joko puristusta tai että minua heitellään/liikutellaan ympäriinsä, sekä tärinää - puoliso ei osaa sanoa liikunko todella nukkuessani kuinka paljon, sillä hänellä on keskimäärin laadukkaammat unenlahjat).

        Terveyskeskuksesta minulle on manattu jonkin aikaa sitten kroonista väsymysoireyhtymää, mutta samantien kerrottu sen olevan "roskakoppadiagnoosi, jota ei kannata kenellekään antaa". Olen ajatellut, että voihan se olla jotain tuollaista tämä eloni, tai voi olla olematta - jotenkinhan tässä on jokaisen pärjäiltävä.

        Kuulostaa enemmän kuin tutulta, itse kulutan heräämiseen 2-4 tuntia riippuen lähtökohdista olo on pöhnäinen ja ajatus kulkee yhtä hyvin kuin herneellä. Itse hakeuduin aikoinani työterveyden kautta lekuriin asiasta oli keskusteltu jo psygologin vastaan otolla ja aikaisemmin oli epilepsia epäily taustalla. Uni on kontrolloinut elämääni niin pahasti että en enää pystynyt huolehtimaan päivittäisestä aikataulusta ilman ulkopuolisen apua eli puolisoni joka on vuosikaudet kuunnellut haistattelujani minua herättäessä. Itselläni kouluikäinen lapsi ja olen nukkunut yhdet jos toisetkin tärkeät asiat ohi ja olo on pahimillaan ollut erittäinkin epätoivoinen kun ei enää voi luottaa itseensä ja alkaa pelätä nukkumaan menoa ja samalla ei muusta unelmoikkaan kun siitä että saisi nukkua hamaaseen tulevaisuuteen.
        Nyt on takana vuosi tutkimuksia ja kaikki testit on tehty jonka seurauksena tuli diagnoosi idiopaattinen hypersomnia, tällä hetkellä en ole työkykyinen koska en saa ajaa ajokorttia ja kohta aloitan lääkityksen (piristävän).
        Tiivistettynä.. kun kysytään kuinka tämä vaikuttaa elämääsi vastaus on että se kontrolloi sitä täysin :(


    • nakero

      Minulla todettiin Idiopaattinen hypersomnia kun olin noin 15-vuotias ja nyt olen 26-vuotta.Silloin ainakin vielä ei ollut tähän lääkitystä ainakin näin sanottiin Itä-suomessa!Mutta asia on nyt taas tullut esiin kun olen työt aloittanut.Niin tämä alkaa pahemman kerran vaivaamaan minua taas.niin ajattelin käydä netissä lukemassa onko täällä muitakin ihmisiä joilla on hypersomnia ja vähän asiasta lisää tietoa..Koska se on jäänyt unholaan näiden vuosien varrella!Luin joiltaan että syövät jotain lääkitystä...Niin ois kiva itsekkin saada että pysyis"pirteänä"?Mutta minun on nykyinen lääkäri sitä mieltä että ei mitään lääkkeitä!Ja luinko oikeen että ei saa hommattua ajokortti jos on kyseinen vaiva?Olen harkitsemassa itselleni ajokorttia enkä ole ottanut selvää saanko edes sellaista ajaa...

      • katri123

        HEi
        Olen 40-vuotias yh-äiti ja minulla on todettu hypersomnia n.5 vuotta sitten. Sairaalassa tutkittiin yö nukkuminen ja päivä nukkuminen.nukahdin päivisin poikkeavan nopeasti. voin siis milloin vain nukahtaa sohvalle ja nukkua 9 tunnin yön jälkeen 2 tuntia sohvalla. Yleensä herään kylmyyteen tai selkäkipuun, harvoin et olen nukkunut tarpeeksi. Kaikki työpaikan palaverit menee horroksessa....autolla voin ajaa vain 1 tunti, kun jo alkaa väsyttämään. siihen ei auta tauko, ei kahvi, ei energia juomat, vain nukkuminen, joka sitten voikin kestää.... innolla odotan, että lapset saavat ajokortin!! yleinen vitsi meidän perheessä on mun jatkuva nukkuminen. Kerrankin nukuin olohuoneen sohvalla, kun siinä vieressä oli ollut 9 lasta tietokoneella ja minä vain nukuin!
        hankalaa tämä on, mutta minä kerron siitä kyllä kaikille ja selitän, ettei tämä ole laiskuutta! Monesti olen kyllä kuullut ihmisten sanovan sairauttani "lorvi katarriksi". Olen oppinut hyväksymään, että en voi oikein opiskella, muuten kuin iltaisin, nukun päivälevot aina ennen palavereja tms tilanteita, rajoitan oman autoiluni tuntiin ja varaan yöunelle 8-9 tuntia joka päivä ja hyväksyn että tarviin päivälepoa.
        Terkkuja kaikelle muille unikekoille


      • Kiru
        katri123 kirjoitti:

        HEi
        Olen 40-vuotias yh-äiti ja minulla on todettu hypersomnia n.5 vuotta sitten. Sairaalassa tutkittiin yö nukkuminen ja päivä nukkuminen.nukahdin päivisin poikkeavan nopeasti. voin siis milloin vain nukahtaa sohvalle ja nukkua 9 tunnin yön jälkeen 2 tuntia sohvalla. Yleensä herään kylmyyteen tai selkäkipuun, harvoin et olen nukkunut tarpeeksi. Kaikki työpaikan palaverit menee horroksessa....autolla voin ajaa vain 1 tunti, kun jo alkaa väsyttämään. siihen ei auta tauko, ei kahvi, ei energia juomat, vain nukkuminen, joka sitten voikin kestää.... innolla odotan, että lapset saavat ajokortin!! yleinen vitsi meidän perheessä on mun jatkuva nukkuminen. Kerrankin nukuin olohuoneen sohvalla, kun siinä vieressä oli ollut 9 lasta tietokoneella ja minä vain nukuin!
        hankalaa tämä on, mutta minä kerron siitä kyllä kaikille ja selitän, ettei tämä ole laiskuutta! Monesti olen kyllä kuullut ihmisten sanovan sairauttani "lorvi katarriksi". Olen oppinut hyväksymään, että en voi oikein opiskella, muuten kuin iltaisin, nukun päivälevot aina ennen palavereja tms tilanteita, rajoitan oman autoiluni tuntiin ja varaan yöunelle 8-9 tuntia joka päivä ja hyväksyn että tarviin päivälepoa.
        Terkkuja kaikelle muille unikekoille

        Olipa ihanaa että löysin tällaisen sivun ja aiheen.
        Mulla on aikalailla tukala tilanne itsellänikin tämän jatkuvan väsymyksen kanssa, jolle kukaan ei tunnu tietävän selitystä saati että viitsittäisiin edes yrittää ottaa selvää.
        Olen pian 45 vee nainen ja tosin käytän mielialalääkkeitä ja unilääkkeitäkin, mutta kiinnostukseni heräsi aikaisempien kokemuksista, sillä mikään uni ei riitä päivän aikanakaan.
        Jokainen minua "hoitanut" lääkäri on tietoinen tilanteestani ja olen pyytänyt selvitystä asioihin, mutta nyt vain on niin, että jokainen jämähtää mielialahäiriöihin ja niiden lääkitykseen. Olen voittanut vaikeat mielentilani vaivat ja saanut opiskeltua ammatinkin vasta näinä vuosina, mutta mielestäni ei voida puhua aina pelkästään siitä mitä on ollut vaan pitäisi voida jo keskittyä tämän hetkiseen, eli olennaiseen.
        Vaikeinta on, että koetan pitää omaa yritystä pystyssä, eikä se ole helppoa, kun ei tahdo päästä aamulla ylös sängystä. Koko muu aika sitten työpaikalla menee väsymyksen tietoiseen olemassaoloon ja sen loitolla pitämiseen, miten kuten se sitten kulloinkin onnistuukin.
        Ajokortti on minulla kyllä, vaikka pitkät ajot ovatkin aika tukalia, enkä ainakaan aamulla voisi ajaa minnekään töihin. Tämänkin olen ottanut puheeksi useammin kuin kerran, mutta siihen ei oteta kantaa myöskään. Eli tälle ihmiselle, joka on korttia ollut ajamassa en usko, että siinä ongelmaa on syntynyt ja saman voin siis sanoa muillekin asian kanssa painiskeleville...
        Tuntuu aika järkyttävältä, jos pitää ajaa jokin vakava onnettomuus jonkun hengen kustannuksella, ennenkuin asiaan millään tavalla puututtaisiin, muutenkin kuin käräjäsalilla.
        Työssäni käytän myös puuntyöstökoneita, jotka eivät kaikki suinkaan ole turvallisia, kun ajatus ja mieli puuroutuu yhdeksi mytyksi, eikä aina tiedä mitä on tekemässä.
        Laiskuudeksihan tällainen yleensä luetaan tavallisen kansan parissa ja se aiheuttaa monasti sellaisia tunteita minulla, että olenkohan vain todellakin sitä sitten...
        Minua kuitenkin "piristi" tavattomasti lukea muiden kuulumisia aiheesta ja toivoisin lisää kirjoittajia tänne.
        Aikomus oli miettiä kirjoitusta nettilääkäriin, mutta jotenkin tiedän vastaukset jo valmiiksi - onhan minulla yli 20 vuoden kokemus alalla kuin alalla, mitä lääketieteeseen tulee.
        Kohdallani se on jo jokseenkin - 0.
        Alan uskoa enemmänkin jo siihen, että "kohtalotovereiden" kertomukset, siitä mikä on totuus tällaisen vaivan kanssa elämiseen, olisi jo antoisampaa, kuin mennä lääkärin pakeille.
        Kirjoitelkaa !!!


      • Unifauni
        Kiru kirjoitti:

        Olipa ihanaa että löysin tällaisen sivun ja aiheen.
        Mulla on aikalailla tukala tilanne itsellänikin tämän jatkuvan väsymyksen kanssa, jolle kukaan ei tunnu tietävän selitystä saati että viitsittäisiin edes yrittää ottaa selvää.
        Olen pian 45 vee nainen ja tosin käytän mielialalääkkeitä ja unilääkkeitäkin, mutta kiinnostukseni heräsi aikaisempien kokemuksista, sillä mikään uni ei riitä päivän aikanakaan.
        Jokainen minua "hoitanut" lääkäri on tietoinen tilanteestani ja olen pyytänyt selvitystä asioihin, mutta nyt vain on niin, että jokainen jämähtää mielialahäiriöihin ja niiden lääkitykseen. Olen voittanut vaikeat mielentilani vaivat ja saanut opiskeltua ammatinkin vasta näinä vuosina, mutta mielestäni ei voida puhua aina pelkästään siitä mitä on ollut vaan pitäisi voida jo keskittyä tämän hetkiseen, eli olennaiseen.
        Vaikeinta on, että koetan pitää omaa yritystä pystyssä, eikä se ole helppoa, kun ei tahdo päästä aamulla ylös sängystä. Koko muu aika sitten työpaikalla menee väsymyksen tietoiseen olemassaoloon ja sen loitolla pitämiseen, miten kuten se sitten kulloinkin onnistuukin.
        Ajokortti on minulla kyllä, vaikka pitkät ajot ovatkin aika tukalia, enkä ainakaan aamulla voisi ajaa minnekään töihin. Tämänkin olen ottanut puheeksi useammin kuin kerran, mutta siihen ei oteta kantaa myöskään. Eli tälle ihmiselle, joka on korttia ollut ajamassa en usko, että siinä ongelmaa on syntynyt ja saman voin siis sanoa muillekin asian kanssa painiskeleville...
        Tuntuu aika järkyttävältä, jos pitää ajaa jokin vakava onnettomuus jonkun hengen kustannuksella, ennenkuin asiaan millään tavalla puututtaisiin, muutenkin kuin käräjäsalilla.
        Työssäni käytän myös puuntyöstökoneita, jotka eivät kaikki suinkaan ole turvallisia, kun ajatus ja mieli puuroutuu yhdeksi mytyksi, eikä aina tiedä mitä on tekemässä.
        Laiskuudeksihan tällainen yleensä luetaan tavallisen kansan parissa ja se aiheuttaa monasti sellaisia tunteita minulla, että olenkohan vain todellakin sitä sitten...
        Minua kuitenkin "piristi" tavattomasti lukea muiden kuulumisia aiheesta ja toivoisin lisää kirjoittajia tänne.
        Aikomus oli miettiä kirjoitusta nettilääkäriin, mutta jotenkin tiedän vastaukset jo valmiiksi - onhan minulla yli 20 vuoden kokemus alalla kuin alalla, mitä lääketieteeseen tulee.
        Kohdallani se on jo jokseenkin - 0.
        Alan uskoa enemmänkin jo siihen, että "kohtalotovereiden" kertomukset, siitä mikä on totuus tällaisen vaivan kanssa elämiseen, olisi jo antoisampaa, kuin mennä lääkärin pakeille.
        Kirjoitelkaa !!!

        Heippa! Olen 25-vuotias nainen ja minulla todettiin hypersomnia reilu vuosi sitten. Ravasin vuosia lääkärissä, eikä kukaan tuntunut ottavan vaivaani tosissaan, kunnes eräs mahtava työterveyslääkäri tajusi tilanteen vakavuuden ja lähetti minut neurologin puheille. Tutkimukset osoittivat, että minulla on hypersomnia, mikä oli oikeastaan helpottavaa kuulla, sillä olin jo itsekin alkanut pitää itseäni laiskana ja inhosin siksi itseäni. Sain vaivaani asianmukaiset lääkkeet ja elämäni on nyt huomattavasti helpompaa. Jokainen päivä vaatii ponnistelua, mutten anna itseni jäädä paikoilleen vain diagnoosini verukkeella. Hypersomnian kanssa voi elää ihan tavallista tasapainoista elämää, kunhan saa itselleen sopivat lääkkeet eikä lannistu.


      • avun saanut
        Kiru kirjoitti:

        Olipa ihanaa että löysin tällaisen sivun ja aiheen.
        Mulla on aikalailla tukala tilanne itsellänikin tämän jatkuvan väsymyksen kanssa, jolle kukaan ei tunnu tietävän selitystä saati että viitsittäisiin edes yrittää ottaa selvää.
        Olen pian 45 vee nainen ja tosin käytän mielialalääkkeitä ja unilääkkeitäkin, mutta kiinnostukseni heräsi aikaisempien kokemuksista, sillä mikään uni ei riitä päivän aikanakaan.
        Jokainen minua "hoitanut" lääkäri on tietoinen tilanteestani ja olen pyytänyt selvitystä asioihin, mutta nyt vain on niin, että jokainen jämähtää mielialahäiriöihin ja niiden lääkitykseen. Olen voittanut vaikeat mielentilani vaivat ja saanut opiskeltua ammatinkin vasta näinä vuosina, mutta mielestäni ei voida puhua aina pelkästään siitä mitä on ollut vaan pitäisi voida jo keskittyä tämän hetkiseen, eli olennaiseen.
        Vaikeinta on, että koetan pitää omaa yritystä pystyssä, eikä se ole helppoa, kun ei tahdo päästä aamulla ylös sängystä. Koko muu aika sitten työpaikalla menee väsymyksen tietoiseen olemassaoloon ja sen loitolla pitämiseen, miten kuten se sitten kulloinkin onnistuukin.
        Ajokortti on minulla kyllä, vaikka pitkät ajot ovatkin aika tukalia, enkä ainakaan aamulla voisi ajaa minnekään töihin. Tämänkin olen ottanut puheeksi useammin kuin kerran, mutta siihen ei oteta kantaa myöskään. Eli tälle ihmiselle, joka on korttia ollut ajamassa en usko, että siinä ongelmaa on syntynyt ja saman voin siis sanoa muillekin asian kanssa painiskeleville...
        Tuntuu aika järkyttävältä, jos pitää ajaa jokin vakava onnettomuus jonkun hengen kustannuksella, ennenkuin asiaan millään tavalla puututtaisiin, muutenkin kuin käräjäsalilla.
        Työssäni käytän myös puuntyöstökoneita, jotka eivät kaikki suinkaan ole turvallisia, kun ajatus ja mieli puuroutuu yhdeksi mytyksi, eikä aina tiedä mitä on tekemässä.
        Laiskuudeksihan tällainen yleensä luetaan tavallisen kansan parissa ja se aiheuttaa monasti sellaisia tunteita minulla, että olenkohan vain todellakin sitä sitten...
        Minua kuitenkin "piristi" tavattomasti lukea muiden kuulumisia aiheesta ja toivoisin lisää kirjoittajia tänne.
        Aikomus oli miettiä kirjoitusta nettilääkäriin, mutta jotenkin tiedän vastaukset jo valmiiksi - onhan minulla yli 20 vuoden kokemus alalla kuin alalla, mitä lääketieteeseen tulee.
        Kohdallani se on jo jokseenkin - 0.
        Alan uskoa enemmänkin jo siihen, että "kohtalotovereiden" kertomukset, siitä mikä on totuus tällaisen vaivan kanssa elämiseen, olisi jo antoisampaa, kuin mennä lääkärin pakeille.
        Kirjoitelkaa !!!

        kai sinä olet ollut unitutkimuksissa? Ellet, niin hakeudu ihmeessä. Ja suoraan yksityiselle ettei tarvitse odotella.

        Ja yleensäkin alan erikoislääkärin vastaanotolle.


      • uni maittaa liikaa
        avun saanut kirjoitti:

        kai sinä olet ollut unitutkimuksissa? Ellet, niin hakeudu ihmeessä. Ja suoraan yksityiselle ettei tarvitse odotella.

        Ja yleensäkin alan erikoislääkärin vastaanotolle.

        Onko kellään muita lääkkeitä suositella joita todettu hyväksi? puolisoni käyttämä Concerta vie ruokahalut kokonaan ja hänen on otettava lääkettä illalla pienempi annos ennen nukkumaan menoa, jotta uni ei olisi niin syvä ja aamulla herätän hänet ottamaan isomman annoksen, jotta jaksaisi jossakin vaiheessa edes herätä. (lääkkeen ottamisesta menee vielä pari tuntia ennen kuin herää). Ruokaa hänellä ei siis tee mieli ollenkaan, joten hän yrittää pakottaa itsensä syömään. Tämä ei ole hyvä, koska hän on hoikka vartaloltaan jo muutenkin.
        Voi olla tietysti että kun on niin harvinainen tauti niin Suomesta ei löydy muuta vastaavaa lääkettä. Kuitenkin tämä vaikeuttaa elämää aikalailla sillä joka aamu/päivä tiedän että hän ei herää ennen puolta päivää. Hän ei pysty käymään töissä, mutta ei saanut eläkettäkään. Aina väsynyt..


      • hypersomnikko89
        uni maittaa liikaa kirjoitti:

        Onko kellään muita lääkkeitä suositella joita todettu hyväksi? puolisoni käyttämä Concerta vie ruokahalut kokonaan ja hänen on otettava lääkettä illalla pienempi annos ennen nukkumaan menoa, jotta uni ei olisi niin syvä ja aamulla herätän hänet ottamaan isomman annoksen, jotta jaksaisi jossakin vaiheessa edes herätä. (lääkkeen ottamisesta menee vielä pari tuntia ennen kuin herää). Ruokaa hänellä ei siis tee mieli ollenkaan, joten hän yrittää pakottaa itsensä syömään. Tämä ei ole hyvä, koska hän on hoikka vartaloltaan jo muutenkin.
        Voi olla tietysti että kun on niin harvinainen tauti niin Suomesta ei löydy muuta vastaavaa lääkettä. Kuitenkin tämä vaikeuttaa elämää aikalailla sillä joka aamu/päivä tiedän että hän ei herää ennen puolta päivää. Hän ei pysty käymään töissä, mutta ei saanut eläkettäkään. Aina väsynyt..

        Itselläni todettiin idiopaattinen hypersomnia n. puoli vuotta sitten. Ajattelin aluksi että tykkään vain nukkua eikä se niinkään haitannut ennen kuin piti palata tauon jälkeen opiskelemaan. En ollut yhtäkään kokonaista päivää hereillä koulussa ja nukahtelin jopa kiinnostavilla luennoilla ja kesken kirjoituksen. Välillä pisti harmittamaan koska olisin todella halunnut kuunnella luennoilla mutta ei se ollut mahdollista. Harjoitteluissa nolotti kun rupesi jo ensimmäisenä päivänä torkkumaan kun piti perehdytys kansioo lukea..
        Terveydenhoitajalla käydessäni kysäisin oliko normaalia nukahtaa kesken kirjoittamisen? Terkka ohjasi minut lääkäriin ja sieltä sain lähetteen neurologille. Vuoden verran tutkittiin asiaa ja todettiin hypersomnia. Ensin pelättiin narkolepsiaa, mutta kun ei ole muita oireita kuin liika väsymys niin ei ole narkolepsiaa. Tosin neurologin mukaan hypersomniasta voi kehittyä vuosien mittaan narkolepsiaa.
        Minulla on ollut ajokortti jo muutaman vuoden ja neurologi sanoi ettei sitä oteta pois koska, osaan kyllä itse arvioida ja ennakoida milloin en pysty ajamaan.
        Itse sain lääkkeeksi provigil 100mg. Tabletti otetaan aamulla herätessä ja toinen päivällä. Itselläni se on auttanut, vaikka silti nukun päiväunet aina kun mahdollista. Mutta sopivan pituisten päiväunien jälkeen olo on pirteä. Ennen minulla ei auttanut nukkuminen, koska senkin jälkeen olin edelleen väsynyt. Idiopaattiseen hypersomniaan käytetään melkolailla samoja lääkkeitä kuin narkolepsiaan. Jos yö uni on katkonaista niin silloin saatetaan määrätä xyrem lääkettä, se vakaannuttaa yö unta.
        Mutta haluaisin tietää, että niillä joilla on lääkitys niin onko tähän sairauteen kaikki lääkkeet erikoislupa valmisteita? omani meinaan on? Ja provigil on todella kallista (n.173e omavastuu ja paketti kestää 1,5kk) onko kenelläkään tietoa halvemmasta, toimivasta piristys lääkityksestä?
        Ihanaa huomata että meitä on muitakin nukkujia.. :)


      • 19
        Unifauni kirjoitti:

        Heippa! Olen 25-vuotias nainen ja minulla todettiin hypersomnia reilu vuosi sitten. Ravasin vuosia lääkärissä, eikä kukaan tuntunut ottavan vaivaani tosissaan, kunnes eräs mahtava työterveyslääkäri tajusi tilanteen vakavuuden ja lähetti minut neurologin puheille. Tutkimukset osoittivat, että minulla on hypersomnia, mikä oli oikeastaan helpottavaa kuulla, sillä olin jo itsekin alkanut pitää itseäni laiskana ja inhosin siksi itseäni. Sain vaivaani asianmukaiset lääkkeet ja elämäni on nyt huomattavasti helpompaa. Jokainen päivä vaatii ponnistelua, mutten anna itseni jäädä paikoilleen vain diagnoosini verukkeella. Hypersomnian kanssa voi elää ihan tavallista tasapainoista elämää, kunhan saa itselleen sopivat lääkkeet eikä lannistu.

        Unifauni16.2.2010 19:25 . Voisitko kertoa mitä lääkitystä olet saanut ja joka on auttanut noin hyvin.
        Olen 12 vuotta sairastanut pahaa päiväväsymystä. Ongelma tuli trauman yhteydessä halvaantu pallea ja lapa ja silmiin kova karsatus sitten tämä ainainen väsymys. Minulla on serotooni lääkitys. ei seaikaisemmin väsyttänyt eikä vienyt voimia. Lääkärit ei oikein halunneet kuunnellakaan puhumattakaan että olisivat tutkineet. Viimein neurologi, joka kuunteli epäili narkolepsiaa sain Concertaa ja se auttaa. Viimekäyntikerralla åuhuttiin kuitenkin väsymysoireyhtymästä kun muita oireita ei ole. Lääkitystä jatkan, kun muuten en saa mitään tehtyä vaikka en nukkuisikaan. Jopa astioiden laitto koneeseen voi olla tosi vaikeaa.
        Aamun tavaton tahmeus niin ajattelussa ja liikkeissä, kroppa haluaa olla vain levossa hiljaa peiton alla. Mielellään nukkuen, mutta aina se ei ole mahdollista.
        Hypersomnia ? miten se tutkitaan? Olen ollut unitutkimuksessa. Siellä en ollut liikahtanutkaan vaikka kotona pyörin ja hyörin ja heräilen.


      • Katri123
        uni maittaa liikaa kirjoitti:

        Onko kellään muita lääkkeitä suositella joita todettu hyväksi? puolisoni käyttämä Concerta vie ruokahalut kokonaan ja hänen on otettava lääkettä illalla pienempi annos ennen nukkumaan menoa, jotta uni ei olisi niin syvä ja aamulla herätän hänet ottamaan isomman annoksen, jotta jaksaisi jossakin vaiheessa edes herätä. (lääkkeen ottamisesta menee vielä pari tuntia ennen kuin herää). Ruokaa hänellä ei siis tee mieli ollenkaan, joten hän yrittää pakottaa itsensä syömään. Tämä ei ole hyvä, koska hän on hoikka vartaloltaan jo muutenkin.
        Voi olla tietysti että kun on niin harvinainen tauti niin Suomesta ei löydy muuta vastaavaa lääkettä. Kuitenkin tämä vaikeuttaa elämää aikalailla sillä joka aamu/päivä tiedän että hän ei herää ennen puolta päivää. Hän ei pysty käymään töissä, mutta ei saanut eläkettäkään. Aina väsynyt..

        Ihmettelen kovasti että lääkäri on määrännyt univaivaan concertaa, sillä se on aivan toiseen vaivaan tarkoitettu lääke!! Lääke infosta lainaten :"Concerta-valmistetta käytetään aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) hoitoon 6–18-vuotiaille lapsille ja nuorille.Concerta kiihdyttää tiettyjen alitoimivien aivojen osien toimintaa. Lääke voi parantaa tarkkaavuutta (tarkkaavuuden kestoa) ja keskittymiskykyä ja vähentää impulsiivista käyttäytymistä.Concertaa saavat määrätä ainoastaan lasten ja nuorten käyttäytymishäiriöihin perehtyneet lääkärit." Kaiken tuon lisäksi Conserta luokitellaan huumausaineeksi, jonka vuoksi reseptit säilytetään apteekissa.
        Kaiken tuon perusteella luulisin, että puolisollasi on adhd, jonka liitännäisoireena on erilaiset univaikeudet, eikä ns.hypersomnia


      • Viljami456
        Katri123 kirjoitti:

        Ihmettelen kovasti että lääkäri on määrännyt univaivaan concertaa, sillä se on aivan toiseen vaivaan tarkoitettu lääke!! Lääke infosta lainaten :"Concerta-valmistetta käytetään aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) hoitoon 6–18-vuotiaille lapsille ja nuorille.Concerta kiihdyttää tiettyjen alitoimivien aivojen osien toimintaa. Lääke voi parantaa tarkkaavuutta (tarkkaavuuden kestoa) ja keskittymiskykyä ja vähentää impulsiivista käyttäytymistä.Concertaa saavat määrätä ainoastaan lasten ja nuorten käyttäytymishäiriöihin perehtyneet lääkärit." Kaiken tuon lisäksi Conserta luokitellaan huumausaineeksi, jonka vuoksi reseptit säilytetään apteekissa.
        Kaiken tuon perusteella luulisin, että puolisollasi on adhd, jonka liitännäisoireena on erilaiset univaikeudet, eikä ns.hypersomnia

        Eli olen kovasti yrittänyt etsiä jotakin tietoa vaivoistani. Viikko sitten heräsin tavallista aikaisemmin sunnuntai päivänä. Päivällä ajattelin olevani vain väsynyt edellisestä illasta ja huonoista unista kun oli niin sekava olo. Nyt kuitenkin sama sekavuus jatkunut jo melkein viikon! Eli olo on aivan kuin zombilla, näkö hämärä, silmäluomet roikkuu, ajatus ei kulje esimerkiksi koulussa vaikea lukea tekstiä ja ymmärtää sitä samalla. Nyt myös äkillisiä väsymyksiä ja "koomaan" vajoamisia. Olen normaalisti puhelias ja terävä kaveri. Eniten häiritsee tämä aivan jatkuva sekavuus en kiinnitä huomiota asioihin ja välillä joudun kyselemään aivan typeriä asioita joita en muista. Uni tullut erityisen hyvin tämän alettua. Minulla oli kuitenkin muutama päivä tämän alettua outoja kipuja rinnalla, pientä kiristystä mutta ei silti todella oikeasti vaivaavaa kipua. Minulla on myös kihelmöinyt oudosti iho juuri vasemman rinnan alueella. Nämä rinta"kivut" ovatkin hämääviä kun ei tunnu vastaavan mitään. Onko syytä epäillä Idiopaattista hypersomniaa vai jotain muuta? Auttakaa T. 17v lukiopoika


      • -._.--._.-
        Viljami456 kirjoitti:

        Eli olen kovasti yrittänyt etsiä jotakin tietoa vaivoistani. Viikko sitten heräsin tavallista aikaisemmin sunnuntai päivänä. Päivällä ajattelin olevani vain väsynyt edellisestä illasta ja huonoista unista kun oli niin sekava olo. Nyt kuitenkin sama sekavuus jatkunut jo melkein viikon! Eli olo on aivan kuin zombilla, näkö hämärä, silmäluomet roikkuu, ajatus ei kulje esimerkiksi koulussa vaikea lukea tekstiä ja ymmärtää sitä samalla. Nyt myös äkillisiä väsymyksiä ja "koomaan" vajoamisia. Olen normaalisti puhelias ja terävä kaveri. Eniten häiritsee tämä aivan jatkuva sekavuus en kiinnitä huomiota asioihin ja välillä joudun kyselemään aivan typeriä asioita joita en muista. Uni tullut erityisen hyvin tämän alettua. Minulla oli kuitenkin muutama päivä tämän alettua outoja kipuja rinnalla, pientä kiristystä mutta ei silti todella oikeasti vaivaavaa kipua. Minulla on myös kihelmöinyt oudosti iho juuri vasemman rinnan alueella. Nämä rinta"kivut" ovatkin hämääviä kun ei tunnu vastaavan mitään. Onko syytä epäillä Idiopaattista hypersomniaa vai jotain muuta? Auttakaa T. 17v lukiopoika

        Mullakin tämä väsymys taisi tulla tuollaisten rinta"kipujen" mukana tai toisinpäin. Joka tapauksessa sydänfilmit ja muut on ihan ok, veriarvot kaikki normaalit, eikä mitään ylimääräisiä ääniä sydämessä. Silti tuota rinta"kipua" on välillä ja kaikenlisäksi jatkuva väsymys.
        En muista enää koska olisin viimeksi herännyt aamulla pirteänä, sen sijaan voisin nukkua koko päivän. Yöt kuitenkin nukun todella hyvin, kun joskus aiemmin mulla oli nukahtamisvaikeuksia, nyt ne on tiessään.


      • Unifauni
        Katri123 kirjoitti:

        Ihmettelen kovasti että lääkäri on määrännyt univaivaan concertaa, sillä se on aivan toiseen vaivaan tarkoitettu lääke!! Lääke infosta lainaten :"Concerta-valmistetta käytetään aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) hoitoon 6–18-vuotiaille lapsille ja nuorille.Concerta kiihdyttää tiettyjen alitoimivien aivojen osien toimintaa. Lääke voi parantaa tarkkaavuutta (tarkkaavuuden kestoa) ja keskittymiskykyä ja vähentää impulsiivista käyttäytymistä.Concertaa saavat määrätä ainoastaan lasten ja nuorten käyttäytymishäiriöihin perehtyneet lääkärit." Kaiken tuon lisäksi Conserta luokitellaan huumausaineeksi, jonka vuoksi reseptit säilytetään apteekissa.
        Kaiken tuon perusteella luulisin, että puolisollasi on adhd, jonka liitännäisoireena on erilaiset univaikeudet, eikä ns.hypersomnia

        Katri123: On ihan tavallista, että hypersomniaan tai narkolepsiaan määrätään Concertaa. Vaikka se ei alunperin olekaan unisairauksiin tarkoitettu lääke, on siitä neurologini mukaan erittäin hyviä kokemuksia nukahtelusairauksien hoidossa. Concerta (kuten muutkin kaltaisensa metyylifenidaattia sisältävät amfetamiinijohdannaiset) on stimulantti, joka parantaa vireystilaa ja tarkkaavaisuutta, joten mielestäni on ihan järkeenkäypää, että se toimii myös hypersomniaan ja narkolepsiaan. Itselläni siis diagnosoitu hypersomnia ja Concerta on luultavasti seuraava kokeilu "sen oikean" lääkkeen etsinnässä.


      • moneen vaivaan16
        Katri123 kirjoitti:

        Ihmettelen kovasti että lääkäri on määrännyt univaivaan concertaa, sillä se on aivan toiseen vaivaan tarkoitettu lääke!! Lääke infosta lainaten :"Concerta-valmistetta käytetään aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) hoitoon 6–18-vuotiaille lapsille ja nuorille.Concerta kiihdyttää tiettyjen alitoimivien aivojen osien toimintaa. Lääke voi parantaa tarkkaavuutta (tarkkaavuuden kestoa) ja keskittymiskykyä ja vähentää impulsiivista käyttäytymistä.Concertaa saavat määrätä ainoastaan lasten ja nuorten käyttäytymishäiriöihin perehtyneet lääkärit." Kaiken tuon lisäksi Conserta luokitellaan huumausaineeksi, jonka vuoksi reseptit säilytetään apteekissa.
        Kaiken tuon perusteella luulisin, että puolisollasi on adhd, jonka liitännäisoireena on erilaiset univaikeudet, eikä ns.hypersomnia

        Consertaa käytetään tarkkaavaisuushäiriön hoitoon muuta myös hypersomniaan.Monissa lääkkeissä voi lukea että käytetään johonkin muuhun kuin sinulle määrätty.Esim. kortisooni allergiaan,käytetään reumaan ym.Tripstyl on masennuslääke käytetään myös esm.selkä ym.kipuun jne...eli ei hätää jos auttaa.Tyttärelleni sekä tarkkaavuudenongelmia että hypersomnia ja ern.omaisesti auttaa molempiin...


    • nukkumaija

      Ohoh! Luulin, etten löydä netistä minkäänlaista vertaistukea nukkumiselleni.. Ja meitähän on täällä peräti monta!

      Olen käynyt lääkärissä ja erinäisillä kokeilla on poissuljettu kilpirauhassairaudet, verenkuvan muutokset jne.. Mitä kautta te olette saaneet lähetteen neurologille diagnosointia varten? Mulla ainakin työterveyshuollossa sanottiin, että syytä väsymykseen ei löydy ja sitä kautta en saanut minkäänlaista apua.

    • *kooma* nukkuja

      itsellä oli monta vuotta uni ongelmaa ja tekemisen aloittamisen kanssa ongelmaa sekä suunnaton määrä muuta ja niinpä loputa pari vuotta sitten meninkin lääkäriin että saisi selvyyttä asiaan ja lopulta todettiin ADD... johon sain consertan ja nyt sitten ruvettiin tutkimaan uni ongelmaakin vihdoinkin ...

      tuossa tammikuussa oli eka aika neurologian poliknlinikalla ja siellä sitten epäiltiinkin joko hypersomniaa tai narkolepsiaa ja monta kuukautta tutkittiinki asiaa ja tänään oli lääkärin aika jossa lääkäri sitten totesi ettei ole hypersomnia eikä narkolepsia vaan ilmeisestikkin idipaattinen hypersomnia ...

      ja jatkotutkimuksiakin jotain vielä edessä ja koska itsellä käytössä conserta sekä eräs masennus lääke josta myös paljon apua niin muiden lääkkeiden testaaminen tahtoo olla hiukan hankalaa ja suorastaan tuntuu olevan mahdoton idea koska ruumiin pitäisi *puhdistua* ensin että voisi testailla muuta...
      mutta ei sillä kuulemma niinkään väliä koska consertta tosiaankin auttaa myös tähänkin ongelmaan ja olen sitä käyttäessäkin sen huomannut mutta siis ei se todellakaan ole mikään idiootti varma juttu ...elikä kyllä siltikin todellakin nukun minkä kerkeän vaikka ei itseä haluttaisikaan ..ja juuri itselle oli suorastaan lotto voitto et oli jo todettu tämä ADD koska muuten ei pahemmin olisi tutkimuksissa päässyt eteenpäin ...ja lähetteen sain noihin tutkimuksiin mielenterveys lääkäriltäni joka oli todella hyvä asia...ja kuten ilmeisesti monella muullakin niin itselläkin on nuita pahoja kausia jolloin saatan nukkua helpostikkin sen 14-26 tuntia...ja juuri tuosta syysta olenkin monesti herätessä ollut että enkö muka nukkunut kuin muutaman tunnin kun kello pahemmin liikkunut ja yhä oleva väsymys on myöskin tehnyt sen etten aina tajua että sinne menikin koko päivä nukkuessa ja vaikka tajuankin välillä että ei olekkaan enää maanantai saatikka tiistai vaan onkin jo keskiviikko aamu-yö tai se tiista myöhäinen yö niin siltikin vaan kun väsyttää niin menen yleensä melko heti takaisin unten maille ja herään keski päivällä..eli peri aatteessa saatan nukkua yhden herätyksen kanssa melkein putkeen 1 1/2 päivääkin..tosin tuo tapahtuu nykyisin vain kun on conserta jäänyt / joutunut jättämään ottamatta muutamana päivänä ..että suosittelen käyttämään säännöllisesti mitä on määrrätty ja itsekki koitan käyttää kun mahdollista ettei ikuisuutta nukkuisi

      • väsähtänyt

        jo nuorena oli tilanteita joissa nukahtelin, esim. moottoripyörän kyydissä aivan väkisin. Tällä erää kovaa väsymystä on ollut kuusi seitsemän vuotta. Virkistyn kyllä unesta, aamupäivät ovat parasta aikaa! Mutta lamaava jyräävä väsymys ja tokkura iskee säännöllisesti klo 10-12 maissa ellen ota efedriiniä. Minulla on myös lihassairaus jossa efedriiniä käytetään joskus lääkkeenä.

        Ilmeisesti olen oikea autoimmuunisairauksien imuroija - ainakin narkolepsiasta arvellaan että se olisi sellainen. Lihassairauteni on ainakin.

        No, ehkä on kyseessä uniapnea/kin. Ei ole varaa mennä yksityisesti tutkimuksiin, saa nähdä miten kauan kestää. Kävin kylläkin yksityisellä uni-neurologilla joka antoi suosituksen erilaisiin muihinkin tutkimuksiin kuin uniapnea.

        Kamalaa, mutta toisaalta on hurjan helpottavaa kun asioille tulee nimiä ja elämä jäsentyy sillä tavalla.


    • ihmeellista mutta to

      ...tätäkö se olisi,,,voiko olla sellainen taudin muoto, että hereilläoloajan on kyllä ihan virkeä, ei siis nukahtelua kesken päivän ja eikä kovaa väsymystä, mutta aamulla ei herää "kirveelläkään". Ei siis vaikka kuinka 10 kelloa pärisee, perheenjäsenet läpsivät poskelle, nostavat sängystä pois, huutavat ja hälisevät....

      • 30 ja kuin vanhus

        Ei hypersomniassa tunne oloaan pirteäksi kuin ehkä hetkellisesti. Suomennettuna se on liikaunisuutta. Jotkut on aamu-unisia ja yvin sikeästi nukkuvia, mutta hypersomnia ei ole diagnoosi, jolla haluaa elvistellä. Antaisin käsittämättömän paljon siitä, että saisin kokea mitä olisi olla pirteä ja virkeä. Syön 400mg modafiliiniä päivässä eikä sekään auta, catoridia on myös kokeiltu huonoin tuloksin. Toivon että syksyn aikana saisin jonkun avun tähän olooni, koska masentaa nukkua elämänsä ohi.


    • Nuorimiess

      Moro, täällä 16v nuori mies. Minulla ei ole todettu hypersomniaa, mutta epäilen että minulla olisi jotain sen tyylistä. Nukun yöllä yleensä sen 8-10h, mutta siitä huolimatta jostain syystä nukun aina päivällä 2-4h päiväunet. En tunne oloani pirteäksi päivällä, mutta jostain syystä iltaan mennessä olo on normaali. Eli ne ''päiväunet'' ei kyllä mitenkään piristä, vaan olo on silti heikko ja väsynyt niiden jälkeen..

      Olen kuitenkin huomannut pari asiaa, mitkä vähäisen auttavat piristämään:
      - Päivällä kun on se pahin väsymys päällä, vaikka päiväunien aikaan, kannattaa ottaa kylmä suihku. (Yleensä vaikka 2krt päivässä, silloinkun tuntee olevan sen tarve)
      - Lenkillä käynti jossain vaiheessa päivää (terveyden ylläpitäminen)

      Nämä auttavat ainakin minulla..

      • Viivi***

    • majs^

      Osaako kukaan sanoa korvaako kela noita Provigil lääkkeitä idiopaattinen hypesomnia diagnoosilla?

      • fdfdhhg

        kyllä korvaa


    • Seminarium

      Tyttäreni täyttää pian 16-vuotta. Olleessa alaasteen kuudenella luokalla aamuherääminen kävi ylivoimaiseksi. Koulupäivän jälkeen hän meni heti nukkumaan. Koulussa keskittyminen ei enää onnistunut. Yläasteella on jäänyt kotiopetukseen ja siitä lähtien käynyt koulussa vain tenttimassa. Vaikka tytön päivänsä "selvänä" on lyhyt, hän on onnistunut lukea ahkerasti ja suoriutua hyvin - keskiarvo odotettavissa yli 9. Luonteeltaaan hän on kuitenkin vahva.
      Narkolepsia oli epäilty. Monivaiheiseen ja aikaansa kestäneen tutkimuksen jälkeen saimme diagnoosiksi - Hypersomnia.
      Yksi lääkäri sanoi että, jos sairastaa tätä tautia lapsena/nuorena on toivoa parantua aikustuttua.
      Onko kukaan parantunut ajan myötä? Onko toivoa...?

    • zzZZZzzZZzZzZ

      Miehelläni diagnosoitiin hypersomnia n. vuosi sitten. Kohta 15v hän on kärsinyt nukkumisesta ja kymmenen vuotta myös minä sekä lapset. Lääkäri määräsi piristäväksi lääkkeeksi Eldepryl 10mg 3 krt/pvä. Lääke auttaa loistavasti vieden päiväväsymyksen kokonaan pois. Mutta aamu-unisuus jatkuu. Miehen herättäminen hallitsee jo koko perhettä. Tuntuu kuin oma persoonallisuus olisi jo muuttunut näiden vuosien aikana. Jatkuva stressi toisen töihin kerkeämisestä ym. ottaa voimille. Kertokaa te muut, miten pääsette aamulla ylös sängystä ja pitääkö jonkun toisen teitä herättää ? Miten?

      • Koomassako

        Vieläkö täällä on väsymyksestä kärsiviä? Väsymystäni on tutkittu jo yli 10 vuotta, uniapnea todettiin ja on hoidossa mutta siltikin valtava väsymys jatkuu. Seuraava diagnoosi oli masennus, josta johtuu väsymys, Sitä on nyt hoidettu 2 vuotta. En kiellä ettenkö olisi ollut masentunut, koska en jaksa tehdä kotona mitään, työssäkin tunnen itseni saamattomaksi, muisti pätkii ym. Tämä yhdistettynä yksinhuoltajan elämään, ei lopputuloksena voi olla kuin masennus. Lääkärit eivät kuitenkaan uskoneet että masennus johtui väsymyksestä kun itse yritin väittää masennuksen johtuvan väsymyksestä. Jonotin puolitoista vuotta yksityiselle kilpirauhaslääkärille koska oireena sopivat kilpirauhasen vajaatoimintaan, sain lääkkeen kokeeksi mutta siitäkään ei ollut mitään apua. Itse sain taistella lisää tutkimuksia ja selvittää netistä mikä minulla voisi olla? Unitutkimus tehtiin ja siinä todettiin että narkolepsiaa ei ole mutta nukahtamisalttius oli poikkeuksellinen. Kysyin lääkäriltä voisiko tämä olla Ideaparkista hypersomniaa? Vastaus oli että ei, kun se on niin harvinainen sairaus


    • Koomassako

      Vieläkö täällä on väsymyksestä kärsiviä? Väsymystäni on tutkittu jo yli 10 vuotta, uniapnea todettiin ja on hoidossa mutta siltikin valtava väsymys jatkuu. Seuraava diagnoosi oli masennus, josta johtuu väsymys, Sitä on nyt hoidettu 2 vuotta. En kiellä ettenkö olisi ollut masentunut, koska en jaksa tehdä kotona mitään, työssäkin tunnen itseni saamattomaksi, muisti pätkii ym. Tämä yhdistettynä yksinhuoltajan elämään, ei lopputuloksena voi olla kuin masennus. Lääkärit eivät kuitenkaan uskoneet että masennus johtui väsymyksestä kun itse yritin väittää masennuksen johtuvan väsymyksestä. Jonotin puolitoista vuotta yksityiselle kilpirauhaslääkärille koska oireena sopivat kilpirauhasen vajaatoimintaan, sain lääkkeen kokeeksi mutta siitäkään ei ollut mitään apua. Itse sain taistella lisää tutkimuksia ja selvittää netistä mikä minulla voisi olla? Unitutkimus tehtiin ja siinä todettiin että narkolepsiaa ei ole mutta nukahtamisalttius oli poikkeuksellinen. Kysyin lääkäriltä voisiko tämä olla Ideaparkista hypersomniaa? Vastaus oli että ei, kun se on niin harvinainen sairaus

      • Hypersomnikko

        Minulla on diagnosoitu idiopaattinen hypersomnia muutama vuosi sitten. Diagnoosin sain TYKSissä mutta oikea lääkitys löytyi vasta yksityisen neurologin (kiinnostuksen kohteena unen ja vireystilan häiriöt) vastaanotolla. Minulla on Provigil-lääkitys (vaikuttavana aineena modafiniili). Se on narkolepsia-lääke mutta erityisluvalla saavat myös mm. hypersominkot ja adhd-potilaat. Lääkkeen avulla selviän työpäivistä suht hyvin mutta voimia ei juuri muuhun riitä. Aivoja pitää kuitenkin koko ajan jollain aktivoida (esim. sudokut tai käsityöt) tai muuten väsymys vie kokonaan mennessään.
        Olen samaa mieltä tuosta masennuksesta. Se on suoranainen ihme jollei hoitamaton mikä tahansa väsymysoireyhtymä aiheuta masennusta. Kokemusta on.

        Tutustu tähän sivustoon:
        http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97157.pdf

        Sieltä löytyy aika hyvin eri sortin väsymystauteja. Pitää muistaa että olemme kaikki yksilöitä ja erilaisia joten harvoin kukaan on 100% jotain. Itsellänikin on mm. narkolepsia-katapleksian oireita hypersomnian lisäksi.

        Voimia sinulle!


      • Neitiuninen

        Olen nuori, vasta aikuisuuden kynnyksellä oleva nainen ja olen aina ajatellut olevani vain vähän väsyneempi kuin muut.. Pitkiä yöunia, päiväunia joilta herätessä vain entistä väsyneempi ja ihan "sekaisin" jolloin kesti hetki päästä takaisin todellisuuteen että mikä on unta ja mikä totta. Aina koulussa sai kuulla "pitäiskö nukkua öisin eikä tunneilla" yritä siinä nyt selittää että nukuin kyllä yöllä melkein kymmenen tuntia ja silmät vaan menee kiinni vaikka kuinka yrittää.. Ei kuitenkaan mitään katapleksiaa nukahtaessa tmv enkä koskaan nukahtanut jos tein jotain fyysisesti (syödessä, kirjoittaessa jnejne) vaan aina kun tekemisestä pysähtyi paikoilleen kuuntelemaan tai odottamaan niin heti alkoi nukuttamaan.

        N. Vuosi sitten terveyskeskuslääkärille kavereiden kannustamana josta neurologille josta Helsingin uniklinikalle testeihin. Yhteensä neljä kertaa olen ollut piuhoja pää täynnä tutkittavana, milloin nukahtamassa ja milloin yrittämässä pysyä hereillä. Lopputuloksena idiopaattinen hypersomnia ja provigil lääkitys ja vihdoin pysyn hereillä oikeasti eikä silmät vaan mene enää kiinni omasta halustaan :) välillä kuitenkin pitkiä päiviä tehdessä sairaus kuitenkin muistuttaa olemassa olostaan ja pitää muistaa välillä vaan olla ja levätä, nykyään kun päiväunetkin virkistää eikä vastoinpäin :D Lääkityksen aloittamisen jälkeen myös monesti tullut fiilis että "tältäkö kaikista muista tuntuu ?" Kun ei väsytäkkään kokoajan.

        En kauheasti ole selaillut nettiä asian suhteen kun vasta nyt ja kysyisinkin onko olemassa jotain yhdistystä tmv joka järjestäisi unisairaille esimerkiksi sopeutusvalmennus kursseja ? Itse en löytänyt vaikka mitä googlettelin. Ainoa mitä löytyi oli uniliitto mutta ei sieltäkään suoraan mitään ryhmiä tai muuta.


    • Koomassako

      Hienoa että täällä on kohtalotovereita. Toivotaan että jotain sopeutumisvalmennusta löytyisi. Ilmoittakaa ihmeessä jos jostain sellaista löydätte. Mutta uskomatonta miten aktiivinen pitää itse olla?

    • Unenviemä

      Moi,

      Nukun myös paljon. Mikään uni ei tunnu riittävän. Aamulla töihin herääminen on vaikeaa enkä usein jaksa herätä ajoissa. Kolme kelloa soi, enkä silti herää. EN jaksa nousta. Myöhästelen siis paljon ja tunnen syyllisyyttä siitä. Saatan myös olla herätessäni sekava, jossain toisessa maailmassa, yleensä erittäin vihaisena. Menen nukkumaan arkisin viimeistään klo.21. ja herätys klo 7.00. Olen päivällä kuoleman väsynyt. Päikkäreille en uskalla mennä, koska ne kestävät pitkään, saatan nukkua aamuun. Herättää ei minua uskalla.
      Viikonloppuisin nukun 12-14 tuntia.
      Kärsin tästä itse. Olen perheelleni kertonut että ei minusta ole hauskaa olla jatkuvasti väsynyt. Haluaisin olla normaali. Jaksaa tehdä asioita kuten muut. Olen nyt koettanut olla hereillä vkl perheeni kanssa. Unirytmin sekoittaminen vaikuttaa pitkälle seuraavaan viikkoon.
      Minulla on ADHD, johon conserta lääkitys. Se vaikuttaa päivisin, mutta erityisen toimeliasta se ei minusta tee. Auttaa keskittymään.

      Erityistä on se, etten nukahda helposti. Mutta kun nukahdan ei minua saa hereille.

      Tämä jatkuva väsymys kaventaa koko elämääni.
      Enkä voi sille mitään.
      Olen siis kohtalontoveri. Liki 50-vuotias, perheellinen ja kärsinyt tästä kai aina.

    • Koomassako

      Sain idiopaattinen hypersomnia diagnoosin. Provigil 100mg lääkityksen 2 kertaa päivässä. Miten nopeasti lääke on teillä muilla auttanut? Pitäisikö sen auttaa heti vai pitääkö vaikutusta odottaa? Olen nyt syönyt lääkettä viikon verran ilman mitään vaikutusta, olen aivan yhtä väsynyt kuin ennenkin. Onko teille tullut Provigilistä sivuvaikutuksia? Voiko sen kanssa ottaa alkoholia? Tietoa löytyy tosi vähän.

    • Nuorenanukkunut

      Tervehdys!
      Olen sairastanut poikkeavaa päiväväsymystä jo yli 35v ja sain diagnoosin idiopaattisesta hypersomniasta vajaa 10 sitten. Olen kokeillut monenlaista lääkitystä josta catorid auttoi n. 3-4 tunnin ajaksi. Sillä ei ollut juurikaan sivuvaikutuksia, mutta sen maahantuonti lopetettiin. Pitkän tutkimusjaksojen jälkeen sain Profigil lääkityksen, mutta siitä tuli jotenkin hermostunut olo eikä sen teho ollut riittävä. Vähän aikaa sitten sain concerta reseptin 18mg joka vaikutti olevan ensin aivan ihmelääke minulle. Kuukauden ajan tunsin oloni aivan normaaliksi vuosikausiin ja otin lääkkeen joka aamu herätessäni. Sen jälkeen sen teho alkoi hiipua ja piti ottaa jo 2 tai 3 taplettia kerralla. Resepti vaihdettiin 54mg mutta sitäkään en voi ottaa päivittäin kun iltapäivällä tulee muutamaksi tunniksi melko tuskainen olo. Nyt pitäisi saada vertaistukea muilta concerta potilailta miten ovat lääkkeen kanssa pärjänneet ja miten jaksotus on toiminut lääkkeettömien päivien osalta. Aion kokeilla uudestaan 18mg ja löytää sopiva lääkkeettömien päivien jaksotus jos mahdollista.
      Ehkä voitaisiin perustaa suljettu facebook ryhmä tämän harvinaisen sairauden ympärille jos halukkaita löytyy?

      • Hypersomnia

        Olen suljetun fb-ryhmän kannalla :))


    • Haikunen

      Hei! Olen kaksikymppinen perusterve nainen ja kärsin myös päiväväsymyksestä. Olen käynyt neurologilla ja tehty unipolygrafia. Odottelen vielä tuloksia ja muutaman viikon päästä olisi pään magneettikuvas. Väsymystä on kestänyt niin kauan kun muistan, mutta viimeaikoina se on alkanut häiritsemään elämääni. Usein herään 8 tunnin yöunien jälkeen ja syön aamupalan, sen jälkeen olenkin taas valmis nukkumaan. En selviä päivästäni ilman päiväunia, joskus täytyy ottaa jopa kahdet päikkärit. Joinain päivinä hereilläoloaikani on vain 4-6h. Väsymykseen liittyy myös usein pahoinvointia, päänsärkyä, palelua ja lämmönnousua. Onko muilla ollut tällaisia oireita?

    • mmaiju91

      Hei
      Olen kohta 25v nainen ja noin vuosi sitten alkoi unisuus ja väsymys. 7-10h yöunien jälkeen nukun 4-6h kestävät päiväunet. Unisekavuutta myös herätessä sekä sydän hakkaa sataa ja kestää n.1h että pääsen sängystä ylös päiväunilta. Olen ollut koko elämäni pirteä sekä sosiaalinen, tehnyt vuorotyötä ja jaksanut jopa parin tunnin yöunilla. Nyt olen päivätyössä, ja töihin päästyäni olen virkeä muutaman tunnin, jonka jälkeen iskee väsymys, turhautuminen sekä fyysinen voimattomuus. Työterveydessä hoidetaan nyt epätyypillistä masennustilaa, olen siis kärsinyt ahdistus ja paniikkihäiriöstää nuoresta asti. Sepramia olen syönyt 10v ja nyt vaihdettiin toiseen lääkkeeseen. Epäillään myös synnynnäistä serotoniini-puutosta. Kuitenkin psykiatrille asti piti mennä jotta osasi joku epäillä ideopaattista hypersomniaa. Lääkärit pisti ahdistuneisuusen piikkiin kaiken. Lopulta lähete neurologille ja sieltä sitten eteenpäin, ihanaa saada vastauksia ja nimi tilalle, joka vie elämästä suurimman osan. Vuoden ajan oman terveyden hoito, eläinten hoito, kodin hoito yms on jäänyt. Töissä olen sitkeästi jaksanut käydä, nyt harkitsen kuitenkin sairaslomaa jotta sais eläimiä ja kotia hoidettua. Autolla ajan 30min töihin ja aamulla se vielä menee juuri kun on hetki sitten herännyt, mut töistä lähtiessä meeinaa nukahtaa kyllä, ja samantien sänkyyn taju pois.

    • Facebookissa

      Hei, facebookissa on nyt suljettu ryhmä 'Idiopaattinen hypersomnia' , liittykääpä. Ja edelleen vinkkejä sairaudesta kärsivän herättämiseen/heräämiseen otetaan vastaan!

    • koomassa

      Jos ei ole vielä kunnon diagnoosia mutta väsymys haittaa elämää niin voiko hakea sairaslomaa siksi aikaa että ongelman syy ratkeaa ja sen saa edes joten kuten hoitoon? Olen ollut jo yli vuoden hoitosuhteessa YTHS:llä ja viime vuonna onnistuin vielä saamaan tarpeeksi opintopisteitä mutta tänä vuonna jatkuva väsymys sai minut kiinni ja opiskeluni on aivan turhaa, tehotonta. Koitappa opetella kvanttimekaniikan saloja kun väsymys vie sekä keskittymiskyvyn että muistin. Läksyjen teko on minulla sitä, että koomassa tuijotan paperia ja silloin tällöin palaan maan pinnalle ja teen sen aikaa tehtävää, ja sama kuvio toistuu kunnes laskarit on tehty tai aika loppuu ja pitää mennä nukkumaan jottei huominen olisi vielä pahempi. Torkut eivät palauta vaan olo on niidenkin jäljeltä sekava, tokkurainen. Lääkäri määräsi viimeisenä keinona Triptyl-valmistetta vähentääkseen unen katkonaisuutta mutta ainakin tähän mennessä olen huomannut sillä olleen pelkkiä haittoja (myös puolison mukaan nukun edelleen yhtä levottomasti). Neurologille olisi lähettämässä seuraavaksi jos tämäkään ei auta. Pelkään erityisesti autolla ajamista nykyisin koska huomio ei pysy tiellä riittävän hyvin ja tilanteet joissa olen joutunut ajamaan ovat johtaneet välillä tahattomaan vaaratilanteiden aiheuttamiseen! Eräskin kerta poliisi pysäytti ja puhallutti koska olin unohtanut laittaa ajovalot päälle. On siis selvää että toimintakykyni on oleellisesti alentunut ja näin ei voi jatkua. Miten minun siis tulisi menetellä jos tiedän ettei opiskelusta tule mitään ennen kuin homma on hoidossa? Pyytää lääkäriltä lausunto ja hakea kelalta sairauspäivärahaa? Otetaanko tällaista vaivaa riittävän tosissaan että siitä voisi edes pyytää saikkua? Kun ei oo jalka poikki niin helposti syytetään laiskuutta...

    • mmmaijju

      Lääkäriin van kysymään, sieltä varmasti neuvovat. Mulla suppea unipolygrafia paljasti jotain, mutta nyt odottelen aikaa laajaan unipolygrafiaan, sieltä jos saisi vastauksia ja vaikkkapa oikean lääkkeen. Nyt aloitan voxra-lääkkeen jonka pitäisi piristää.

      • koomassa

        Hienoa. Nyt muutama kuukausi myöhemmin edellisestä kommentistani pääsin suppeaan yöpolygrafiaan, ja odottelen tuloksia. Ärsyttää, että julkisilla on näin hidasta saada vastauksia. Toivottavasti Voxra auttaa sinua, minulle se aiheutti nääs pelkkiä sivuvaikutuksia.


    • Hurrinkusi

      Moinen roska ei tarvitse kuin nikotiinia, kofeiinia ja amfetamiiniia päivä/viikko/kuukausikertakäyttösyklillä per entiteta po offera till fokusa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      703
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe