auto keittää 15km ajon jälkeen

skoodatyttö

Osaiskohan kukaan sanoa, mistä voisi olla kysymys. N. 15km ajelua ja tuulettimesta tulee pelkkää kuumaa (siis tulikuumaa) ilmaa. Jos ei aja lämmöt ja puhallin täysillä, niin keittää.

Voisko olla vika termostaatissa? Vai vaikuttaako termostaattivika vain kylmentävästi sisätiloihin?

Jäähdytinnestettä on ja öljyäkin lisäsin, kun oli vähissä.

Jos auton sammuttaa, kun keittää, niin ihan puolessa minuutissa tippuu lämmöt taas normaaliksi ja ajoa pystyy jatkamaan, kunhan puhallin huutaa täysillä.

Kaikki alkoi ensimmäisen kerran kun tänätalvena laitoin piuhan päähän auton.

Kyseessä vm 2000 farkkuoctavia.

Kiitos jos joku osaisi kertoa. Vaikka korjaamoreissu tästä varmaan jokatapauksessa tulee.

23

9903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenski

      Halpa remppa Termostaatti uusiksi

    • - - -

      Noin 15 kilometrin ajelulla yleensä kaikki moottorit lämpeävät normaaliin käyttölämpötilaan, mutta silloin termostaatin pitäisi olla jo avautunut kierrättämään jäähdytysnestettä jäähdyttimen kautta.
      Eli termostaatti on ja pysyy kiinni, ja alkaa keittämään.
      Tarviketermostaatti maksaa alta parikymmpiä, ja työtä menee alta puoli tuntia.
      Vie mihin hyvänsä verstaalle. Jotkut huoltoasematkin tekevät simppelihommia.

    • näin aluksi

      Termostaatti todennäköisin, mutta voi olla myös vesipumppu.

      • 000000

        termostaattihan se, koska vedet kiertää:

        "..ajoa pystyy jatkamaan, kunhan puhallin huutaa täysillä."


      • kaikkea sitä kuulee

        vesipumput alkaa vuotamaan akselin juurelta ei niistä siivet irtoile.Taidat olla Insinööri oikein.


      • jos minä älykääpiö
        kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

        vesipumput alkaa vuotamaan akselin juurelta ei niistä siivet irtoile.Taidat olla Insinööri oikein.

        vai ei siivet irtoile. sinulta ei ainakaan tietoa näköjään irtoa. oletkin varmaan di...


    • skoodatyttö

      Kiitos kovasti kommenteista:) Tuli heti parempi mieli, kun mietin jo että on jotain ihan hirveen kallista tiedossa. Ja vielä näin joulunalla.

      Taitaa olla huomenissa suunta autokorjaamolle :)

      Kiitos teille!

      • hätäile...

        saitin sahurien autonkorjaus dignostiikka on vielä kesken, voi olla että autosi todetaan hajoneen kokonaan #:)))


    • letkulämppäri?

      Kerroit oireiden alkaneen siitä, kun laitoit piuhan päähän eka kertaa.

      Jos autossa on 1.6 litran moottori (ainakin tyyppo AEE), siinä voi olla kannen sisälle menevä letkulämmitin, ylävesiletkussa. Tämä kuumentaa veden paikallisesti aivan kuumaksi, jos on monta tuntia kytkettynä. Lämpömittari voi ennen starttia näyttää jopa normaalia, ennen kuin moottori starttaa! Termari muistaakseni on siinä lähellä myös ja ehkä aukeaa lämmitysvastuksen takia, ainakin se on kuumassa paikassa.

      Termostaattihan tuossa ilmiselvästi nyt on jumissa, mutta voisiko lämmitysvastus sen termarin vioittaa, enpä tiedä. Ei kannata lämmittää ainakaan koko päivää, vesi kiehuu putkessa!

      • skoodatyttö

        Kyllä, oireet alkoivat silloin, mutta ehkä ne eivät sitten liity asiaan. En tiedä.

        Yhtenä päivänä auto oli kyllä 8h johdon päässä, mutta yhtään en tiedä tuosta lämmityssysteemistä.Niin ja kyllä 1.6 moottori on.

        Käytin autoni tuolla termostaatinvaihdossa (ja öljyt vaihdettiin) ja ilmeni, että kannentiiviste vuotaa.
        Termostaatin vaihto ei auttanut asiaa.

        Oikein perkeleen kiva juttu. Onhan mulla tuo auto jo keväästä asti ollutkin. Huhtikuussa ostettu. Kyllä sapettaa, kun myyjä antoi 6kk takuun. Sehän tietysti on jo ummessa.

        Saa katsoa, mistä rahat revitään.

        Onko muuten normaalia, että 230000 km jälkeen tuo tiiviste alkaa vuotaan?
        Pakokaasussa ei vielä ollut ylimääräsiä (siis ei sekotu öljyyn...) vai johtuiko maanantaina vaihdetusta uudesta öljystä, kun on niin uutta vielä?

        En tiedä mihin sitä päätänsä hakkaisi. Seinään varmaan.


      • Anonyymi
        skoodatyttö kirjoitti:

        Kyllä, oireet alkoivat silloin, mutta ehkä ne eivät sitten liity asiaan. En tiedä.

        Yhtenä päivänä auto oli kyllä 8h johdon päässä, mutta yhtään en tiedä tuosta lämmityssysteemistä.Niin ja kyllä 1.6 moottori on.

        Käytin autoni tuolla termostaatinvaihdossa (ja öljyt vaihdettiin) ja ilmeni, että kannentiiviste vuotaa.
        Termostaatin vaihto ei auttanut asiaa.

        Oikein perkeleen kiva juttu. Onhan mulla tuo auto jo keväästä asti ollutkin. Huhtikuussa ostettu. Kyllä sapettaa, kun myyjä antoi 6kk takuun. Sehän tietysti on jo ummessa.

        Saa katsoa, mistä rahat revitään.

        Onko muuten normaalia, että 230000 km jälkeen tuo tiiviste alkaa vuotaan?
        Pakokaasussa ei vielä ollut ylimääräsiä (siis ei sekotu öljyyn...) vai johtuiko maanantaina vaihdetusta uudesta öljystä, kun on niin uutta vielä?

        En tiedä mihin sitä päätänsä hakkaisi. Seinään varmaan.

        On normaalia ja mikä ei ole normaalia on se, että mulla se tekee tuota jo 120 000km:n jälkeen!
        Skodat työllistää näköjään autokorjaamoita enemmän, kuin mikään muu automerkki!

        Terv: 28v Toyotalla ennen tätä ja on taatusti viimeinen skoda minulla!


    • 100L

      Ei mitenkään epätavallista skoodalle, vaan merkkiin kuuluva oire.

      • huolta...

        Tuon täytyy olla konsernivika joka esiintyy kaikissa VAG:n malleissa ja eritoten Audissa.


    • keittämiseen

      Kukaan meistä neuvojista ei vain tohtinut sanoa sitä kalleinta vaihtoehtoa. No sen on edellinen ajanut heikolla nestehuollolla tulikuumaksi ja sitten pysäyttänyt heti koneen. Tai taas tämätai, termostaatti on oikeasti pettänyt ja aiheuttanut keiton. Tätä valitettavasti sattuu näissä rakenteissa, joita vielä toistaiseksi autoissa käytetään. Mutta ei se nyt niin hirveitä maksa, ja aina voit mennä todistuspaperien kanssa vaatimaan myyjää tilille. Mulle kun myi keittävän auton vaikka epäilin asiaa, sanoi takaavansa ettei keitä. Minä siihen että yleensä kerran vioitettu kone on paska 20000 jälkeen joka tapauksessa, niin meni 21000 ja laukesi. Ei suostunut korvaamaan, mutta panin niin suuren metelin että kaveri joutui lähtemään myymälästä ja vielä seuraavastakin. Maksoi huvi kyllä minulle itselleni sen 1600 euroa!!!!

      • tai tämätai tai tai

        Kannentiivisteen vioittumista tyyppi varmaan tarkoittaa, vaikka ilmaisee itsensä ihan oudolla tavalla. Eikä se noin yksiviivaista ole kuin kirjoittaja esitää.

        Olis mielenkinitoista kuulla mikä oikeesti kysyjän autossa oli vikana, mitä korjattiin ja paljonko tuli maksamaan? Muuten näitä mitä ihmeellisimpiä diagnooseja jatkuu maailman tappiin.


      • Tosiasioita
        tai tämätai tai tai kirjoitti:

        Kannentiivisteen vioittumista tyyppi varmaan tarkoittaa, vaikka ilmaisee itsensä ihan oudolla tavalla. Eikä se noin yksiviivaista ole kuin kirjoittaja esitää.

        Olis mielenkinitoista kuulla mikä oikeesti kysyjän autossa oli vikana, mitä korjattiin ja paljonko tuli maksamaan? Muuten näitä mitä ihmeellisimpiä diagnooseja jatkuu maailman tappiin.

        Voit väännellä kuin lystäät mutta jos autossa on ollut joku vika joka estää jäähdytysnesteen kierron tai ajettu tolkuttoman kuumaksi, kannentiiviste menee ennemmin tai myöhemmin takuulla. Eikä tuo kohdalleni sattunut vuotavasyylärinen auto ole ainut maailmassa. Mitä yritit sanomallasi vääntää? Minua petettiin ja kosto oli suloista vaikka kallista.


      • selkokieltä
        Tosiasioita kirjoitti:

        Voit väännellä kuin lystäät mutta jos autossa on ollut joku vika joka estää jäähdytysnesteen kierron tai ajettu tolkuttoman kuumaksi, kannentiiviste menee ennemmin tai myöhemmin takuulla. Eikä tuo kohdalleni sattunut vuotavasyylärinen auto ole ainut maailmassa. Mitä yritit sanomallasi vääntää? Minua petettiin ja kosto oli suloista vaikka kallista.

        Jos tiesit autoa ostaessasi, että siinä kansipahvi mahdollisesti on vioittunut, se olisi pitänyt osata hoitaa asiallisesti ja sopia jo siinä vaiheessa että se on myyjän piikkiin jos laukeaa. Toisaalta vaikeaa on sitä myöhemmin todistaa, että se on jo ostohetkellä ollut viallinen. Kehuskelet vaan sillä, että sait myyjän polvilleen, vaikka oikeata näyttöä ei ehkä ollutkaan?


      • todellisuushan
        selkokieltä kirjoitti:

        Jos tiesit autoa ostaessasi, että siinä kansipahvi mahdollisesti on vioittunut, se olisi pitänyt osata hoitaa asiallisesti ja sopia jo siinä vaiheessa että se on myyjän piikkiin jos laukeaa. Toisaalta vaikeaa on sitä myöhemmin todistaa, että se on jo ostohetkellä ollut viallinen. Kehuskelet vaan sillä, että sait myyjän polvilleen, vaikka oikeata näyttöä ei ehkä ollutkaan?

        on usein taruakin ihmeellisempi. Se on niin että jos syyläri vuotaa ja myyjä sanoo ettei haittaa kun on korjattu, autosta on joskus ollut nesteet vähissä ja keittänyt, joten kannentiivisteen vika ilmenee takuulla myöhemmin.Ei siis kannata uskoa myyjän vakuutteluihin ja tarjouksiin puolen vuoden takuista. Piste.


      • syövät uskottavuutta
        todellisuushan kirjoitti:

        on usein taruakin ihmeellisempi. Se on niin että jos syyläri vuotaa ja myyjä sanoo ettei haittaa kun on korjattu, autosta on joskus ollut nesteet vähissä ja keittänyt, joten kannentiivisteen vika ilmenee takuulla myöhemmin.Ei siis kannata uskoa myyjän vakuutteluihin ja tarjouksiin puolen vuoden takuista. Piste.

        Tavallisten kansalaisten uskottavuus heikkenee kun on näitä jotka eivät osaa hoitaa asioita rauhallisella tavalla. Jos autosta syyläri vuotaa niin ÄLÄ OSTA! Tai sitten vaadit paperille että myyjä vastaa myöhemmin mahdollisesti tulevista vioista. Tai sitten nuolet itse haavasi etkä rähjää.

        Puolen vuoden vastuu on voimassa SELLAISILLE VIOILLE JOITA EI OLE ETUKÄTEEN VOINUT HUOMATA. Kuten sanoin, kannentiivisteen palamista on vaikea todistaa olleen autossa jo aikaisemmin, varsinkin jos autolla on jo ajettu kaupan jälkeen jonkin verran. Mutta jos myyjä suostuu laittamaan paperille, että hän takaa kannentiivisteen, niin sillonhan peli on selvä. Jos myyjä ei laita asioita paperille, on kyseessä hämärä jobbari, ja sellaisilta ei kannata autoja ostella.


    • Anonyymi

      Minulla oli ranskalainen merkki ja moottoirin lämpö alkoi kesällä nousemaan, jos ajoi pienellä vaihtella pidempään esim. metsätiellä ja ulkona kovat lämmöt. Ajoa saattoi jatkaa laittamalla sisäpuhaltimen lämmöt täysille puhaltamaan....Helkkarin kivaa istua kumipyörä-saunassa!
      Vika oli siinä, että sähkötoiminen moottorin lisätuuletin ei lähtenyt käyntiin. Normaalisti sen käynnistymisen kuulee selkeästi kun ajelee matelevassa jonossa kuumalla kelillä.
      Vaihdettiin halpa rele ja taas alkoi pelittämään. Tätä ennen käytin useammallakin pajalla, mutta vikaa ei löytynyt heti. Termarit vaihdettiin jne.
      Lisätuulettimeen olisi muuten kiva saada mahdollisuus sen virraoittamiseen eri johdolla manuaalisesti hätätapauksia varten.....

    • Anonyymi

      Näissä on usein muoviosia jäähdytyksessä ja teippiä kiristeenä niin äkkiähän se keittää

    • Anonyymi

      Osta joku länsimainen termari. Alkuperäisissä laaja skaala lämpötiloissa, siks keittää. Sitä voi kyllä juoda tsajuna.

    • Anonyymi

      Muinainen valurautainen 1.0 MPI isolohko vie kaiken tilan eikä jäähdytysjärjestelmälle riitä tilaa. Syylarikin on pilallinen

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      217
      4198
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2695
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2401
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2333
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      33
      1572
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1310
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1281
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1186
    Aihe